Azija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 1,7 od 48 glasov Ocenite to novico!
Gnusen prizor iz korejske filmske uspešnice, trilerja Stari. Foto: EPA
Vas mika? Foto: EPA

Dodaj v

Južnokorejski kulinarični fetiš: žive hobotnice

S filma v restavracije
6. junij 2011 ob 06:17
Seul - MMC RTV SLO

Zvijajoče se lovke se vam ovijajo okoli jezika in vam zdrizasto polnijo usta - mikavno? Ena ljubših korejskih jedi nedvomno je nepozabna kulinarična izkušnja.

Prav spolzke, tipajoče, s priseski posejane lovke so tiste, ki vabijo neustrašna usta k živim mehkužcem, navadno postreženim s sodžujem (riževim vinom).

Za hobotnične "devičnike", pa tudi za veterane, je občutek, ko se živa žival ovija okoli obraza in jezika med bojem za svoje življenje, lahko hkrati mamljiv in grotesken. To je velik del privlačnosti jedenja žive hobotnice. Kar pa se tiče okusa, hobotnica sama je presenetljivo blaga - namočena v mešanico sezamovega olja in slane omake, pa kar poka od močnega okusa.

Živa hobotnica, ali san-nakji, je že dolgo priljubljena priloga za Korejce, še posebej ob pijači. Šele v zadnjih letih je zdrizasta delikatesa zaslovela še med tujci. Za svoj legendarni status se ima zahvaliti predvsem zloglasnemu prizoru iz korejskega filma šoka, Stari (Oldboy, 2003), v katerem si igralec Čoi Min Sik nabaše celo hobotnico v usta in jo neusmiljeno žveči med kovanjem maščevanja.

Slavna restavracija s hobotnicami
Ena najbolj znanih seulskih restavracij za žive hobotnice je Gasiri. Poleg osmih uradnih podružnic pa je Gasiri navdahnil tudi številne posnemovalce, ki nosijo isto ime. "San-nakji je odličen vir železa," pove lastnik Gasirija Eun Hi Sohn. "Ima antioksidantski učinek na jetra."

Čeprav san-nakji pogosto tam navajajo kot vrsto lignja, pa z osmimi lovkami dejansko sodijo v družino hobotnic - srednje velikih, dolgolovkastih hobotnic, če smo natančni.

43-letni Eun, ki je prvo restavracijo Gasiri odprl pred desetimi leti, zavrača stališče, da po živih hobotnicah povprašujejo le "adžusšiji" (starejši korejski moški), ki iščejo sprostitev po službi. "Pri nas imamo poročne sprejeme, pa tudi fantovščine," zatrjuje Sohn. "San-nakji je priljubljen tudi za večje družinske večerje."

53-letni Džin Hjung Ču, redna stranka Gasirija, pa pove, da je jed dobra kot prigrizek ob alkoholu, ker da ni mastna in ima edinstven, svež okus. "Jesti jo morate s surovim česnom in doendžangom," predlaga Sohn, ki ob tem dodaja, da lovkam ne ugaja vonj česna, in jih zato odvrne od tega, da bi se prilepile na vaše grlo.

V spodnjih videih si oglejte CNN-ov prispevek na to temo in sloviti prizor iz filma Stari.

K. S.

K. S., (po CNN)
Prijavi napako
Komentarji
foteljas
# 19.08.2011 ob 07:41
Bolj kot hobotnica me je navdušila kelnarca.....
ani anegou
# 09.06.2011 ob 00:46
ma pismu ste zaplankani eni - drugi kraji, drugi običaji, kako ne morte tega razumet?!

muslimi se nam čudijo ker uživamo u prasetini in pivu, mi se njim čudimo ker tega nočejo - in zdej se mormo zarad tega (in par drugih malenkosti kot so ženske obleke in podobno) gledat preko nišana? pa sej ni čudno, če pojde vse skup u maloro...
dr Strangelove
# 09.06.2011 ob 00:22
Hobotnice niso kar ene živali, ki imajo možgane zgolj simbolično. Kljub temu, da so plen določenemu številu živalim, so še vedno zelo izpopolnjeni plenilci, ki so sposobni tudi razmišljanja do določenega nivoja. Hobotnica naprimer takoj prepozna, da je nek predmet za steklom ali v steklenici, česar ne moremo trditi za vse sesalce.

Zavedati se je treba, da imajo vsi plenilci neke vrste inteligenco, ker se lova priučiš, dobivaš izkušnje. Vedno moraš biti pametnejši od plena. Jesti travo, ki raste povsod okoli tebe pač ne zahteva koordinacije giba in sledenje plena.

Samo človek je preveč egocentričen, da bi spoštoval živali, v vsem vidi samo hrano in svojo superiornost.
Matev
# 08.06.2011 ob 14:41
Kakšna je razlika če kravo ubije mesar s tem ko ji prereže vrat in počasi izkrvavi, ti jo pa doma poješ zapečeno in se ob tem mastiš in doživljaš ovacije, ali pa če pač krava umre v tojem želodcu?

nobene
je pa narobe to da nekateri uživajo v smrtnih mukah živali ki jo ubijajo
to pa je narobe

ker od uživanja ob smrti živali ali pa človeka, le ni tako velike razlike
serpent
# 08.06.2011 ob 02:40
Ocelot ne nakladaj. Kakšna je razlika če kravo ubije mesar s tem ko ji prereže vrat in počasi izkrvavi, ti jo pa doma poješ zapečeno in se ob tem mastiš in doživljaš ovacije, ali pa če pač krava umre v tojem želodcu? Konec koncev je itak manj humano jesti kravo, ki zmožna precej bolj kompleksnega razmišljanja in kot vsi sesalci tudi čustvovanja, kot pa eno hobotnico, ki ima možgane (karikiram) zgolj simbolično...

Sicer pa kdo ste vi, da boste odločali kaj je bolano jesti in kaj ne? Vas je kdo postavil v položaj da lahko o tem odločate? Vam je kdo izbrisal vse dosedanje znanje in vse dosdeaj priučene in vsiljene družbene norme, da ste poplnoma "očiščeni" in zaradi tega nepristranski ter lahko o tem odločate? Nekako dvomim, ker delujete kot neki kvazi moralisti, ki dlje od zidov ki jih postavlja naša nizkotna družba ne vidite... Namesto da bi pokukali tudi čez te zidove...
Tadejstein
# 07.06.2011 ob 22:34
ocelot, mi jemo dejansko indijsko božanstvo, in za indijce je to dosti hujše, kot pa če pa neko hobotnico poješ živo.

Po naših vrednotah pa je ravno kontra. Zato pravim, da naj ljudje raje širijo obzorja, kot pa da obsojajo nekaj na drugem koncu sveta, le tega pa sploh ne poznajo, itd. Ljudje kar mislijo, da kar so naše vrednote, kar je naša kultura, to je edino sveto in pravilno!

PS: ko bi vedel kaj vse se poje še živo... Žuželke, potem japonci neko ribo popečejo živo in ko jo neseš u usta, mora še migati, opičje možgane, itd... Da potem sploh ne omenjam da živali odirajo žive iz kože, da je meso okusnejše, itd...
Ocelot
# 07.06.2011 ob 17:09
Ja, Tadejstein, a mi krave ne pojemo žive!
Tadejstein
# 07.06.2011 ob 14:16
oh, vi, se ploh zavedate, da mi jemo indijsko sveto kravo! Oni se zgražajo, mi pa se čudimo kaj je tu nenavadno.

Isto je ko druge kulture jedo pse, hobotnice, tarantele, itd.

Malo si razširite obzorja in ne bodite tako zadrgnjeni!
divjejabolko
# 07.06.2011 ob 11:57
Jaz sem si nekako takole predstavljal smrt Paula, hobotnice-vedeževalke, v času nogometnega prvenstva.
ma_ri_bor
# 07.06.2011 ob 07:25
V morju kit, delfin, morski pes in ostali tudi ne evtanazirajo hobotnic, sip in vsega drugega pred zaužitjem. Ne vem sicer, če kakšna hobotnica v naravi umre naravne smrti (življenska doba je okoli 2 leti), vendar je smrt med čeljustmi plenilca popolnoma naravna. V naravi se stvari pač dogajajo-enkrat sem gledal nek dokumentarec iz afrike in so levi žrli živega slončka, tudi bivola gdaj pri živem telesu glodajo...
Seveda pa bi naj bil človek malce bolj pameten in "človeški", zato bi se lahko čim manj preseraval s takšnim početjem. Po drugi strani pa je tudi zgražanje svetohlinsko, je kdo že videl proces v klavnici ? (tudi ves proces od rojstva, bivanja v hlevu in transport ni ravno vzpodbuden).
SlovenecTajvan
# 07.06.2011 ob 02:50
Tukaj v Aziji to ni nič posebnega, haha. S tem že ne moreš šokirati nikograr :)
el CARTEL
# 07.06.2011 ob 02:15
1. povsem legitimno je jesti hobotnice, tudi žive, ker smo višje na prehranjevalni verigi
2. ni pa humano jesti žive hobotnice

glede prvega argumenta, končni rezultat je isti, mrtva hobotnica v tvojem želodcu.. mrtvi hobotnici je vseeno, koliko je trpel apred tem.. poleg tega pa je tisto s piščancem zelo dobra primerjava, glede na vse tiste "procesirane" mesnine, s katerimi se v tovarnah nič kaj humano ne ravna - so le dokaz, da gre za isto stvar (le da končni uporabnik tega ne vidi in ima lahko mirno vest)

humano pa ni jesti žive hobotnice.. mogoče pa tudi sploh ni humano jesti meso..je pa povsem naravno

osebno ne bi probal, se spomnim prizora iz oldboya, neprijetno je že gledati.. sicer pa nisem vedel, da je oldboy trilogija.. najs..bo za pogledat
mitkos
# 07.06.2011 ob 01:56
Mogoče samo kratek komentar na članek:

1. Soju - sodžu (소주) ni riževo vino ampak žgana pijača, kot neka vodka narejena iz kakršnega koli že škroba, dostikrat je pač ta škrob ravno riž. Riževo vino je "makgoli" (막걸리).
Soju se pije praktično pri vsakem Korejskem obroku (večerji) v restavraciji. Na splošno je pijača nagravžna, kot neka vodka slabe kvalitete. Soju je eden izmed razlogov zakaj so na vino v Koreji carine nekje med 150% in 200%, (tudi na ostali uvožen alkohol je podobno) kajti drugače bi veliko ljudi to po mojem nehalo pit.

2. Tipični starejši moški se imenuje adžoši (아저시). In res take zadeve, kot tudi pasje meso jedo tipično oni, mlajši pa so veliko bolj zahodnjaško usmerjeni in posegajo po McDonaldsu itd.

Čeprav je Korejska kulinarika manj poznana kot Kitajska ali Japonska, je po mojem mnenju ena najboljših. Nakdžija pa osebno v svojem času bivanja v Koreji nisem nikoli probal.
ani anegou
# 07.06.2011 ob 00:30
oh, na "krčevit boj za življenje" vašega nedeljskega piščanca pa kar pozabljate.
simpri
# 07.06.2011 ob 00:30
Naj bo Slovenec, Američan ali Korejec - vsak, ki ne spoštuje živih bitij, je siromak.
koksli
# 07.06.2011 ob 00:25
Bravi Vaati, če ne drugač, pa navržemo eno slovnično, pa zjebemo vsebino, a ne? Vsa čast!
sanauna
# 06.06.2011 ob 22:15
No te kulinaricne zaklade naj kar obdrzijo zase,..meni se zdi to ogabno,..pa sem videl ze veliko gastronomskih specialitet iz svetovne kulinarike.
Vaati
# 06.06.2011 ob 20:24
Reče se bolno in ne bolano.

@Nikec3

Lahko jim še tako razlagava, pa ne bodo razumeli, ker se nočejo znebiti plašnic. Škoda časa.
Ocelot
# 06.06.2011 ob 19:16
Ne, Nikec3, tu niti ne gre toliko za nesprejemanje "drugačnosti", gre pač za to, da se mnogim ljudem zdi nesprejemljivo (in zlasti, bi lahko dodal, nepotrebno!), da bi zaradi "kulinaričnih užitkov" šel človek jesti živo žival. Lahko seveda govorimo o dvojnih merilih, še zlasti, če vemo za "procese", skozi katere gre meso, preden se znajde na naših krožnikih, a vendarle ... da se človek zgolj zaradi kulture in "užitka" ob krčevitem boju za življenje hobotnice, ko jo golta, podvrže takšnim "kulinaričnim normam", se meni osebno zdi vsaj sadistično, da ne uporabim kakšen hujši izraz. Marsikje imamo zakone, s katerimi nadzorujemo mučenje živali, medtem pa drugje uživajo, ko živali jedo žive zgolj zato, ker je to "bolj imenitno"!

No, v ZDA so šli še korak dlje. Verjetno je že marsikdo videl na komercialki šov "fear factor", ko zgolj za zabavo gledalcev tekmovalci goltajo vse mogoče žuželke, črve, na pol izvaljene race, z usti prijemajo na desetine podgan, s katerimi so prekriti in podobno. Nekaterim se morda to zdi zanimivo in celo zabavno, a v resnici je z eno besedo - bolano!
delta
# 06.06.2011 ob 18:53
ne gre mi skupaj, kako se nekateri zgražajo in obenem z veseljem navajajo primere;)
Nikec3
# 06.06.2011 ob 18:21
Tisti ki pravite kako je to butasto ste precej egoistični, ker jemljete za normalno le lastno kulturo, medtem ko se vam vse kar je drugačnega zdi čudno, narobe, butasto.
kikislo
# 06.06.2011 ob 18:21
Vaati: Evo dpouščamo svašta, samo morš bit tudi ti očitno precej čez les, če se ti zdi, da je normalno, da se je žive živali, zarodke ljudi, da razbijejo jajce, ko je piščetu manjka le še kakšen dan, da bi živ ven prišel in VSE TO POŽREJO. To so za nas NORMALNE ljudi in seveda tiste, ki se držimo ustaljenega življenja in primernega...ogabno! Upam, da jih čim več pomre, ko se jim bodo hobotnice prilepile na grlo!!
Chief_GrandeJuve
# 06.06.2011 ob 17:44
Oh no! It's Davy Jones!!! x(
legendanajjaca
# 06.06.2011 ob 17:14
so nori te korejci...južni seveda, severni imajo pošlihtano v glavah!
zamudnik
# 06.06.2011 ob 16:52
/.../ da smo polni /.../
zamudnik
# 06.06.2011 ob 16:47
Saj ni čudno, če smo polni raznih bakterij, če se pa gremo takšne modne turistične "kulinarične eksperimente".
Dekadenca je pravi izraz za to, res. Ampak bolj malokdaj prinese kaj zdravega in optimističnega za razvoj človeka in družbe.
srn
# 06.06.2011 ob 16:43
Da bi v tem primeru plenilec postal plen, bi neizmerno užival.

Bedni ljudje. In tudi bedno napisan članek.
simpri
# 06.06.2011 ob 16:22
Vaati, kakšen fetiš in višek kulinarike je jesti živa bitja? Kaj pa še.
Vaati
# 06.06.2011 ob 15:25
Satir, torej vsaka deviacija velja za psihično motnjo? Ne klobasaj. Odpri oči in sprejmi to, da ni vsem kulturam višek kulinaričnih dobrot šnicl in tenstan krompir. Svet je raznolik.

Pa tale tale hobotnični fetiš ni samo kulinarični, ampak je prisoten tudi v spolnosti.
DirtyHarry
# 06.06.2011 ob 15:13
ni glih vidt, da mu je teknil, bl na silo je tole naredil
satir
# 06.06.2011 ob 14:33
Psihični bolniki....
Ti ki to žrejo in ti ki temu namenjajo svoje simpatije...
Podobno je žretje možgan žive opice, ki ji odbijejo zgornji del lobanje....
Menda kitajci žrejo človeške zarodke.... tako za pomlajevanje in zdravje.... fejst ne bodo rekli nekateri.... V afriki je celo predsednik neke države jedel surova jetra svojih političnih nasprotnikov ...super še bolj okusno.... bogsivedi kakšna morajo biti kaj jetra alkoholika, ko so tako lepo napihnjena in prepojena s šnopcom... mljask mljask....

ma se sploh zavedate komentatorji bedasti v kakšni dekadenci sodelujete.... najbrž ste zamudili 80 let zgodovine... Da nunzio je v Riješki republiko počel podobne stvari... kanibalizem, umori med seksom, stotine kilogramov kokaina... pšitje krvi...
Super boste rekli... ja seveda ...me prav zanima kdo bi užival če bi bil on sam na jedilniku, ko bi mu s skrhanim nožem jajca rezali...ker prašniki polni adrenalina morajo sploh bit slastni...

ma mislim ... beda od folka in od novinarjev da sploh objavljajo s takim entuziazmov bedne dosežke bolanega človeškega uma...
dostvasmam
# 06.06.2011 ob 10:58
njami. men pa deluje prav okusno, sploh zato ker je sveže + omakce. mljask!
debelinko
# 06.06.2011 ob 10:32
Ogabni sadizem.
Kako to, da zadnje čase predstavljate vedno več izprijenosti in jih prepakirate v neki svetovljanski, trendovski, kulturnoelitistični blišč?
Vse še naredite zelo površno, z osnovnošolskim obvladovanjem tujih jezikov in s približno takšno splošno razgledanostjo.
Blumi
# 06.06.2011 ob 10:27
:-)

Kaja se je lotila obsezne tematike, ki se ji rece korejska kulinarika, krasno.
Ne vedoc, da bo za njeno spoznavanje najverjetneje potrebovala vec desetletij, jo je v klasicnem, vedno ponavljajocem se sienenovskem slogu, tebinicmeninic, popljuvala. Krasno. Vnovic.

Civilizirani ljudje, ki zmorejo lociti resnicnost od fikcije, in premorejo sposobnost dojemati nebarbarske kulture z izredno razvito kulinariko in zavidajoco stopnjo civilizacije, za razliko od sienenvanabijevskih pljuvacev vedo, da je nakji glavonozec, ki mu v lepi slovenscini pravimo sipa.

Gotovo poznajo tudi se kaksno lepo slovensko skovanko za besede, ki se pojavljajo v tem skropucalastem sestavku.

Ampak. Komu mar za to?
johnny007
# 06.06.2011 ob 09:14
Še dodatek k ZRC:

Obvezno si poglejte še ostala dela trilogije, Sympathy for Mr. Vengeance (meni najljubši) in Sympathy for Ms. Vengeance.
icibici
# 06.06.2011 ob 09:10
debilno
mitotav
# 06.06.2011 ob 07:53
uboge hobotnice
ZRC
# 06.06.2011 ob 07:52
Oldboy je fenomenalen film, ogled priporočam vsem. Je pa res,da ni za ljudi s slabim želodcem in to ne zaradi tega prizora z hobotnico.
Bi pa sam tole specialiteto z veseljem preizkusil, če bi bil kje v bližini.
donkey
# 06.06.2011 ob 07:51
Ne, nikor me ne mika ...
Kazalo