V zadnjih letih je opazen trend izjemno premožnih kitajskih turistov, ki iščejo luksuzno ponudbo. Foto: EPA
V zadnjih letih je opazen trend izjemno premožnih kitajskih turistov, ki iščejo luksuzno ponudbo. Foto: EPA
Kitajski turisti. Foto: EPA
Obstajali naj bi dve skupini kitajskih turistov - za prvo je pomembno le, da se slikajo pred Eifflovim stolpom. Foto: EPA
Pozdrav ob prihodu. Foto: EPA
Kitajci so v turistično blagajno znosili največ denarja. Foto: EPA
Skupinsko poziranje. Foto: EPA

Številke so, kot je razvidno iz poročila Svetovne turistične organizacije, osupljive in CNN zdaj kitajski turizem označuje za največji fenomen globalne turistične industrije po iznajdbi komercialnih poletov.
O invaziji kitajskih turistov poročajo praktično iz vsake države, ki ima s Kitajsko sklenjen bilateralni turistični dogovor, najsibo Francija ali pa ZDA. Še več jih je v Kitajski bližnjih državah, kot je Južna Koreja, kjer je februarja število kitajskih turistov prvič preseglo število japonskih. O podobni rasti poročata Hongkong in Tajska.

Počasno prilagajanje
Na kitajski "bum" se počasi prilagajajo tudi turistične agencije in hoteli. Ti (seveda je govora o tistih višje kakovosti) se prilagajajo s kitajskimi uslužbenci, vodiči, kitajskim zajtrkom in posebnimi jedilniki. V newyorškem hotelu Waldorf Astoria tako svojim kitajskim gostom postrežejo s čajem in copati. Luksuzni pariški butiki so se opremili z osebjem, ki govori mandarinščino.
A kot pravi dr. Wolfgang Georg Arlt, direktor Inštituta za raziskave kitajskega turizma (COTRI), ki ima urada v Pekingu in nemškem mestu Heide, to še vedno ni dovolj. Arlt pravi, da se mora globalna turistična industrija nehati zanašati na stare stereotipe o Kitajcih in jih začeti dejansko poslušati, kaj si želijo. Sodeč po anketah večina kitajskih turistov namreč ni zadovoljna s postrežbo in tretmajem - še posebej zunaj Azije. Pa četudi se hotelska uprava prav dobro zaveda, da je Kitajska potencialno najpomembnejši trg na svetu.
"Kitajski turisti pogosto tožijo, da se počutijo, da jih obravnavajo kot drugorazredne ljudi, tudi, ko zapravijo veliko denarja," je za CNN povedal Arlt. Rešitev vidi v družbenih omrežjih. "Na milijone Kitajcev vsak dan piše o svojih potovalnih izkušnjah in rečeh, ki jim niso bile všeč. Radi razpravljajo in delijo svoje izkušnje prek spleta. Vse je tam. Potrebuješ samo enega Kitajca, ki ti bo zbral podatke."

"Novi kitajski turist"
Industrija se prilagaja, priznava Arlt, a mnogi veliki igralci morajo še dojeti, da se stvari spreminjajo hitro. "Problem je, da mednarodna turistična industrija le počasi dojema, da prihaja kitajski turist, čeprav je v resnici kitajski turist že tu, samo v različnih segmentih." "Imate dve vrsti turistov. "Paketni" turisti, ki navadno potujejo prvič. Ti v 10 dneh obdelajo osem evropskih držav in obkljukajo vse atrakcije. Zanje je najpomembnejše, da se slikajo pred Eifflovim stolpom." Tak turist ceni kitajsko juhico in vrček čaja, pravi.
"Ampak imate pa tudi vse večje število 'novih kitajskih turistov'. Ljudi, ki so bolj izobraženi, z več popotniškimi izkušnjami - večina jih je študirala v tujini in se znajdejo. So samoorganizirani." Ti turisti bi radi degustirali lokalno kulinariko, si želijo novih izkušenj in zamerijo, če jih stereotipizirajo kot neuke turiste s podeželja, ki ne morejo brez svojih instantnih rezancev.
Težava je, da večina kitajskih turistov vseeno ne načrtuje svojega oddiha dovolj vnaprej. Nekateri tako v zadnjem hipu svoje agencije prosijo za večerje v restavracijah z Michelinovimi zvezdicami in preprosto ne morejo noter, razlaga Mei Džang, predsednica kitajske turistične agencije WildChina. "Potem pa postanejo nezadovoljni, ker mislijo, da lahko z denarjem kupijo vse."

Meje sprejemljivega
Džang ob tem še opiše prigodo, kako je v nek slaven luksuzen butik v Milanu stopila bogata kitajska turistka s prižgano cigareto. Ko so jo prosili, ali lahko cigareto ugasne, jim je ženska odgovorila, da bo kupila 20 torbic, če lahko kadi. Že v naslednjem hipu so ji prinesli pepelnik.
Po besedah Džang je dopuščanje takega obnašanja dvorezni meč. "Bogati kitajski turisti pomikajo meje in, na žalost, se jim kar nekaj ljudi uklanja."

Arlt pravi, da so Kitajci pogosto ponosni na dejstvo, da so na vrhu verige bogastva, saj se je to zgodilo v samo eni generaciji. "Mnogi imajo starše, ki si niso mogli privoščiti niti čevljev. Vsa ta rast se je zgodila tako hitro, da se še kako dobro spominjajo nedavne preteklosti. In zdaj kažejo svetu in sebi, da so močni, zato lahko vržejo stran 5.000 dolarjev za lasten užitek."
In z največjim veseljem se s tem bahajo pred zahodnjaki: "Kitajcem se zdi, da so bili vse od opijskih vojn zatirani in gledani zviška, zato zdaj prihajajo nazaj in razkazujejo bogastvo. To jih zabava. Vržeš nekaj kovancev in zahodnjaki bodo plesali zate."

Spopadi v Hongkongu
Še bolj napeto je v Hongkongu, kjer gojijo vrsto zamer do kitajskih turistov. Redki niso niti spopadi med domačini in turisti na javnem transportu in v restavracijah, letalska družba Hong Kong Airlines pa je prav v ta namen svoje osebje izurila v kungfuju.
A od 48 milijonov turistov, ki so lani obiskali Hongkong, jih je bilo kar 70 odstotkov Kitajcev in danes ni države, ki bi imela večji tržni delež na svetu. To je številka, ki jo je težko prezreti.