Ture avanture
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.0 od 23 glasov Ocenite to novico!
Razgled z zraka na urni stolp Maka, del kompleksa Velike mošeje v Meki. Stolp je s 601 metrom tretja najvišja stavba na svetu. Foto: EPA
Trenutno najvišja stavba sveta - Burdž Kalifa v Dubaju. Foto: Reuters
One World Trade Center v New Yorku - najvišja ameriška stavba in šesta stavba na svetu. Foto: EPA

Dodaj v

Bitka za višino: Najvišje stavbe sveta dobivajo konkurenco

Najvišja stavba za zdaj Burdž Kalifa v Dubaju
29. avgust 2018 ob 08:28
Dubaj - MMC RTV SLO, EPA

Za zdaj primat najvišje stavbe na svetu z 828 metri še ima dubajska stolpnica Burdž Kalifa - a Savdijci pospešeno gradijo Džeda Tower, ki naj bi bil visok tisoč metrov. Kje je meja? Očitno nebo.

Gradbišča brnijo, delavci hitijo kot mravlje zlagati material kvišku. Ko bodo dokončane, bodo te nove vrtoglave visoke stolpnice presegale rekorde.

Cilj te višinske tekme je dvigniti se kar se da visoko v nebo in osupniti tiste na tleh z mogočnimi, a namenskimi konstrukcijami.

Prva stolpnica je bila zgrajena v Chicagu leta 1885. Zavarovalniška hiša The Home Insurance Building (HIB) je bila kvadratne oblike, zgrajena iz opeke, z desetimi nadstropji in vsega 42 metri pa je takrat veljala za "drzno" konstrukcijo.

Mnogi celo niso verjeli, da bo delavcem dejansko uspelo zgraditi tega velikana, ne da bi se že med gradnjo sesul v prah.

A HIB je sprožil apetite in ambicije po visokih stavbah, s tem pa porodil arhitekturna gibanja tako znotraj ZDA kot po svetu, katerih cilj je bil, domisliti se načinov, kako graditi vse višje.

V 20. stoletju se je ta bitka dodobra razplamtela, pojavile pa so se nove možnosti in domiselni načrti, ki so z materiali, kot sta jeklo in beton, omogočali rast v nebo. Svoje je dodala tudi elektrika, ki je lahko poganjala dvigala.

Visoka, višja, Burdž Kalifa.
Kot omenjeno na začetku, je trenutno najvišja stavba na svetu Burdž Kalifa v Dubaju, ki ima s 163 nadstropji in 828 metri višine rekord že vse od leta 2008.

Glavno, mednarodno priznano telo za merjenje visokih stavb je Svet za visoke stavbe in urbano okolje (CTBUH). Ocenjevanje je sicer lahko sporno, vzpostavljeno pa je s pravili ter natančno klasifikacijo zgradb in stolpov.

Na splošno so stavbe razvrščene v tri kategorije: visoke (pod 300 metri), supervisoke (nad 300 metri) in megavisoke (nad 600 metri). Obstajajo tudi tri glavne kategorije za merjenje višine: višina do arhitekturnega vrha, višina do najvišje naseljenega nadstropja in višina do konice.

Ambiciozni Azijci
Burdž Kalifa podira rekorde glede na kar nekaj teh klasifikacij, a brnenje na gradbiščih po vsem svetu je opomnik, da je samo vprašanje časa, kdaj ti rekordi padejo. Prvi kandidat: Džeda Tower v Savdski Arabiji, ki naj bi bil dokončan leta 2020. Visok bo okrogel kilometer in se bo dvigal 167 nadstropij v višino.

Ker nikakor noče zaostajati, Japonska v Tokiu načrtuje miljo (1.600 metrov) visoko stavbo, primerno imenovano Sky Mile Tower. Če bo Japoncem uspelo, bo novi rekorder kar še enkrat višji od trenutne številke 1.

Drugje po Aziji ima Kitajska rekord za največje število stolpnic na svetu, od tega so štiri uvrščene na seznam desetih najvišjih stavb sveta.

Več pa v spodnji fotozgodbi.

K. S.
Razgled na megavisoko stolpnico Tajpej 101 v Tajpeju na Tajvanu. 508 metrov in 101 nadstropje visoka stavba je bila do leta 2004 najvišja na svetu, danes pa zaseda osmo mesto. Foto: EPA
Finančni center Guangzhou Chow Tai Fook se dviga sredi Guangdžova na Kitajskem. Stolpnica s 111 nadstropji je visoka 530 metrov in je sedma najvišja stavba na svetu. Foto: EPA
Pogled na One World Trade Center in njegov odsev. Ta newyorška stolpnica je visoka 541,3 metra in ima 94 nadstropij, trenutno pa zaseda šesto mesto med najvišjimi stavbami sveta. Foto: EPA
Lotte World Tower se dviga nad mestno veduto v Seulu. Ta južnokorejska rekorderka je visoka 554,5 metra in ima 123 nadstropij, zdaj pa je peta najvišja stavba na svetu. Foto: EPA
Finančni center Ping An se dviga nad drugimi stavbami v Šendženu na Kitajskem. Stolpnica, ki stoji v osrednji poslovni četrti Šendžena, je visoka 599,1 metra in je s tem četrta najvišja stavba na svetu in najvišja pisarniška stavba na svetu. Foto: EPA
Zračni pogled na kraljevi urni stolp Maka, del stolpov Abraj Al-Bait in kompleksa Velike mošeje. Urni stolp je visok 601 meter, ima 120 nadstropij in je med tistimi redkimi stavbami na svetu, ki so klasificirane kot megavisoke. Urni stolp je tretja najvišja stavba sveta. Foto: EPA
Megavisoki Šanghaj Tower se dviga nad konkurenco ob reki Huangpu v Šanghaju na Kitajskem. Shanghai Tower je visok 632 metrov, ima 128 nadstropij, je najvišja stavba na Kitajskem in druga najvišja stavba sveta. Zunanjost stavbe spominja na kačo, ki se vzpenja v nebo. Foto: EPA
Sonce zahaja za najvišjo stavbo sveta, Burdž Kalifo, ki se dviga visoko v nebo nad Dubajem. Megavisoka stolpnica je bila zgrajena leta 2010, visoka je 828 metrov in ima 163 nadstropij. Foto: EPA
Pešci si ogledujejo gradbišče stavbe China Zun v Pekingu. China Zun v osrednji poslovni četrti Pekinga bo visoka 528 metrov (108 nadstropij), zgrajena pa naj bi bila oktobra letos, ko bo postala najvišja pekinška zgradba. Foto: EPA
Pogled na gradnjo finančnega cetra Tianjin CTF v Tiandžinu na Kitajskem. Tianjin CTF bo visoka 530 metrov, zgrajena pa naj bi bila do konca leta. Foto: EPA
Gradnja stolpa in kompleksa Grand Rama 9 v Bangkoku. Grand Rama 9 naj bi bila zgrajena leta 2022, s 615 metri in 125 nadstropji pa bo postala najvišja stavba na Tajskem in v celotni jugovzhodni Aziji, pa tudi šesta najvišja stavba na svetu. Foto: EPA
Gradnja stavbe PNB 118 v Kuala Lumpurju v Maleziji. PNB 118 naj bi zrasla 644 metrov in 118 nadstropij v višino, ko bo dokončana, pa bo tretja najvišja stavba na svetu. Foto: EPA
Pogled na gradnjo Džeda Towerja v Džedi v Savdski Arabiji, na fotografiji zgrajen do višine okoli 300 metrov. Končna višina stavbe naj bi bila tisoč metrov, imela naj bi 167 nadstropij, zgrajena pa naj bi bila med letoma 2020 in 2021, ko bo postala najvišja stavba na svetu. Foto: EPA
Prijavi napako
Komentarji
prim00z
# 29.08.2018 ob 08:35
kdo ima večjega?
sportivko
# 29.08.2018 ob 08:45
Tako, zdej bodo pa tud tisti iz mesta lahko hodili vsak dan "v hribe". Greš 2x na dan na 600m
visoko zgradbo, pa narediš več zase kot tisti ki hodjo nove drese kazat na Šmarno goro.
malikaliber
# 29.08.2018 ob 09:03
Meja ni nebo, ampak denar in napuh!
samo.jug
# 29.08.2018 ob 09:00
@ Strummer

A višje palčke sploh rabimo? A bi mogoče rad da plačujemo še en nasedli projekt kakšnega zafrustriranega slovenskega tajkuna? Ki se bo šel, kdo ima večjega, kot je rekel prim00z zgoraj.
virus99
# 29.08.2018 ob 09:14
"Kje je meja? Očitno nebo"

Neumnost je meja. Časi so nas je fascinirala višina kot taka so minili. Nasičeni smo z visokimi stavbami. Te so ponavadi tudi nezanimive, saj razen neke špice nimaš kaj videti. Sploh pa je potem še tukaj Dubaj, kjer imaš občutejk da se nek tretji svet skuša kurčit na način kot se je pol stoletja prej razvit zahod. Žal arabci, treba se bo odpovedat zmešani religiji in dejansko ustvarit dosežke, ne pa kopirat zahodni luksuz in ga potencirat v ekstrem in kič.
F_Underwood
# 29.08.2018 ob 08:38
Dokler ena ne bo dol padla :)
Trobentica
# 29.08.2018 ob 09:01
A Evropa se pa ne gre te igre?
baekaesh
# 29.08.2018 ob 09:09
Slika 1 je pa iz Gospodarja prstanov??
ms-601
# 29.08.2018 ob 09:03
Malo žalostno, da se gremo kdo ima večjega, pa isti nebotičnik zadimljen v smogu, okrog njega pa brezdomci ..

btw, pri nas pa:
1: Kristalna Palača Ljubljana 89m
2.Hotel Intercontinental Ljubljana 81,5m
cromt_97
# 29.08.2018 ob 09:58
Bogastvo urbanizma in arhitekture ni v višini objektov. Zato evropska mesta ne rabijo takih stavb.
Jean Tonic
# 29.08.2018 ob 10:33
@ virus99
Naravna hierarhija sposobnosti? Če govoriš o sposobnosti in želji služit denar, potem imaš seveda prav, bogataši imajo te sposobnosti največ, a upam, da se sposobnost ljudi meri še po kakšnem drugem merilu, kot samo bogastvu.
Sicer pa se strinjam s tem, da v osnovi ni nič narobe, da se denar preliva tudi v take zadeve, pa čeprav zgolj zaradi postavljaštva. Napredek, razvoj tehnik in znanj, ki ga to potegne za seboj, ima širše in pozitivne učinke na marsikaj (seveda pa tudi negativne). A tisti, ki v vsem takem početju vidijo nepotrebno preseravanje, se morajo zavedati, da bi potemtakem živeli tudi v svetu, kjer ni Sikstinske kapele in še premnogih drugih zadev, ki jih danes štejemo za najvišje stvaritve človeštva in dediščino vseh nas, pa so pravzaprav nastale zaradi preseratorstva in mecenstva premožnih (primarno cerkve). In tudi takrat se je verjetno naokoli potikalo veliko revežev, ki bi jih denar, dan za razkošje cerkva in dvorcev, pošteno nasitil....
DeepBlue
# 29.08.2018 ob 09:31
@ Skippy

Samo do tretje slikce bi moral priti. In ti potem ne bi blo potrebno komentirati, kako so Američani 'pametni', ker se ne grejo tega ...
Bevcan
# 29.08.2018 ob 10:50
Ko v najvišjem štuku be boš mogu več skuhat makaronov bo to to pomojem.
ms-601
# 29.08.2018 ob 09:07
V Evopi jih gradita predvsem Rusija ter Turčija, ravnokar zadnjič objava o novem najvišjem.

Federation Tower: East Tower Moscow 373.7- 2016
OKO: South Tower Moscow Russia 354.1m - 2015
Mercury City Tower Moscow Russia 338m -2013
The Shard London United Kingdom 309.7m - 2012
Rusi že gradijo tudi 2 čez 400.

Ko spoka UK iz Unije bo v Evropski uniji najvišja stavba 258.7 (+ kar se do takrat zgradi)
alcatraz
# 29.08.2018 ob 09:47
Pri nas se pa neke 70 meterske palcke gradi...

ja in?
SpicyWeiner
# 29.08.2018 ob 09:24
sportivko
Tako, zdej bodo pa tud tisti iz mesta lahko hodili vsak dan "v hribe". Greš 2x na dan na 600m
visoko zgradbo, pa narediš več zase kot tisti ki hodjo nove drese kazat na Šmarno goro.

če greš gor po štengah bo pomojem že 1x na dan čist dovolj... če seveda sploh uspeš priti do vrha :)
virus99
# 29.08.2018 ob 09:19
"Malo žalostno, da se gremo kdo ima večjega, pa isti nebotičnik zadimljen v smogu, okrog njega pa brezdomci .. "

A bi nehali s temi brezdomci no. Taki fanatiki, ki bi prvo poskrbeli za vse na dnu in šele potem dovolili luksuz ste najhujši. Luksuz, bogataši in prestiž mora obstajat preprosto zaradi naravne hierarhije v sposobnosti. Brez bogatašev ne moreš imeti razvojne družbe. Razen neke socialistične utopije, ki na koncu privede v največje pomore ljudi kar jih pozna človeška zgodovina.
NOPCBS
# 29.08.2018 ob 09:15
1600 m na Japonskem? Kaksne bodo protipotresne resitve?

sicer pa, ce ze tekmujejo v visino naj jim bo izziv vesoljski lift, da ne bo treba raket na fosilna goriva uporabljat
rdečinavijač
# 29.08.2018 ob 10:56
Prva stolpnica je bila zgrajena v Chicagu leta 1885. Zavarovalniška hiša The Home Insurance Building (HIB) je bila kvadratne oblike, zgrajena iz opeke, z desetimi nadstropji in vsega 42 metri pa je takrat veljala za "drzno" konstrukcijo.

Napisano kot da se je gradbeništvo začelo takrat.
Kaj pa vse katedrale, mošeje zgrajene pred več stoletji in bistveno višje kot ta "stolpnica" v Chicagu?
seven7
# 29.08.2018 ob 09:34
Bolano.
ElTorro
# 29.08.2018 ob 22:46
Ko v najvišjem štuku be boš mogu več skuhat makaronov bo to to pomojem.

Ni panike....z ekonom piskrom gre tudi v stratosferi :)
virus99
# 29.08.2018 ob 11:18
No ja...zasedenost hotelov, restavracij in razleglednih ploscadi na Burj Khalifi ter turisticne stevilke Dubaja na splosno govorijo ravno nasprotno.

Kaj nasprotnega govorijo? Ljudem je všeč kič, megalomanskost, novitete, oglaševanje in turizem. To vem odkar obstaja človeštvo.
alcatraz
# 29.08.2018 ob 09:48
sodobni falus.
nepomembno je vse ostalo, samo kdo ima večjega...
copcop
# 29.08.2018 ob 09:14
Čestitam, naj zidajo! Tako imajo gradbeniki in obrtniki delo in denar kroži.

Je pa jeba, če stanuješ na vrhu in v garaži opaziš, da si pozabil ključe od avta. In potem peš navzgor, ker se bojiš dvigal in zaprtih prostorov.
jagerhaus
# 29.08.2018 ob 20:49
Človeška neumnost nim meja!!!!
Adebisi
# 29.08.2018 ob 17:59
Sem v Jeddi in kot opažam, gradnja stolpa miruje približno pol leta. Da bi ga v dveh letih dokončali, je popolnoma nerealno.
virus99
# 29.08.2018 ob 11:15
"Sikstinske kapele in še premnogih drugih zadev, ki jih danes štejemo za najvišje stvaritve človeštva in dediščino vseh nas, pa so pravzaprav nastale zaradi preseratorstva in mecenstva premožnih (primarno cerkve). "

No, potrebno je upoštevat specifične faktorje, ki so gradniki nekega dela, od ekspresivnosti umetnikov do plemenitenja verskega duha v navadnih smrtnikih. Preseratorstvo premožnih je lahko vzgib posameznika financerja, sama nastala zgradba pa lahko s svojo pojavnostjo presega tako nizkoten motiv saj nagovarja in uresničuje višje cilje. Za Sikstinsko kapelo je to jasno, za te Dubajske orjaške packarije pa mislim, da nimajo višje vrednosti saj tudi utelešajo in komunicirajo preseratorstvo.
Bevcan
# 29.08.2018 ob 11:07
Že stolp v Pisi je višji od 42m.
anzezad
# 29.08.2018 ob 10:27
Bil na vrhu Lotte World Tower, razgled po Seoulu neskončen v vse smeri. Enkraten spomin.
james blake
# 30.08.2018 ob 11:08
ko bo to padalo bo veliko prahu.
obsesionn
# 29.08.2018 ob 12:16
Kakšno pomanjkanje znanja.. Naprimer tudi Dubaj gradi največjo stolpnico na svetu, ki bo odprta leta 2021..ko imajo svetovno gospodarsko razstavo.
virus99
# 29.08.2018 ob 11:47
Ampak v prejsnjem prispevku si pisal, da je fasciniranost nad visino minila ter da so taksne stavbe nezanimive in da smo z njimi nasiceni...

Aja. Ja, višina je impresivna v kontrastu, tako v konkretnem pogledu kot v spominu. Če imaš nevem koliko orjaških stolpnic eno ob drugi, bo tistih nekaj metrov razlike med njimi brezveze. Cerkve imajo itak prvič z višino simbolično pomenljivost (višje k Bogu) in z njo "varujejo" mesto pod seboj. Kup nametanih orjaških stolpnic je pa kup betonskih špic brez pomena, oz ima pomen le finančen (tako za lastnike stolpnic kot za družbo) in vizualno ne omogočajo iste impresivnosti ker se višina ene stolpnice lahko dokazuje napram drugi le minimalno. Ravnotako v spominu, ko se enkrat nagledaš visokih stavb se jih navadiš. S pomembnimi umetniškimi deli je pa drugače, vedno znova te napajajo saj so v konstrukciji ekspresivna. Velikost, orjaškost kot takšna pa ni ekspresivna, je le efekt (ki je sprva močan, ampak organizem se efektov navadi).
Binder Dandet
# 29.08.2018 ob 11:04
@rdečinajvijač:
Razumel si narobe. Omenja se stolpnica; zelo visoka večnadstropna stavba s sorazmerno majhno tlorisno površino. Ne cerkev, ne mošeja. Stolpnica; zelo visoka večnadstropna stavba s sorazmerno majhno tlorisno površino.:)
tedi77
# 29.08.2018 ob 10:48
Meja ni nebo, ampak atmosfera.
tim sein
# 29.08.2018 ob 10:32
Ne, ne, to ni napuh.
Tetameta
# 29.08.2018 ob 09:44
Joj, se ne bi upala pogledati dol s teh...
Alchemist
# 05.09.2018 ob 07:45
Big Ben sredi Meke. Resnični izraz originalne arabske kulture.
ism
# 01.09.2018 ob 15:13
Babilonski stolpi!
ap72
# 01.09.2018 ob 00:38
na japonskem potresnem območju si ne predstavljam, kako se bodo počutili ljudje v zgornjem nadstropju, ko bo zanihalo. in 1600 metrov... meni je bil eifflov stolp s 300 metri previsok, ... enostavno si tega ne morem predstavljat, kot razgled iz aviona
Lunatix
# 29.08.2018 ob 16:16
Ti Japonci pa so odtrgani. ..pri takih potresih kot jih imajo...
happy schimetzky
# 29.08.2018 ob 15:32
zanimiv izbor najvišjih zgradb, nekako po okusu avtorja članka. Kolikor vem je namreč trenutno 2. najvišja stavba Tokyo skytree z višino 634, torej je 2m višji od v članku omenjenega shangai towerja, ki ga omenjajo kot drugega najvišjega, tokyo skytree-ja pa sploh ni omenjenega v članku...
Roko_europe
# 29.08.2018 ob 14:47
@ms-601
V Evopi jih gradita predvsem Rusija ter Turčija, ravnokar zadnjič objava o novem najvišjem.

Pozabil si na Lahta center v Sankt Peterburgu (Rusija), ki je z 462m trenutno najvišja zgradba v Evropi.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lakhta_C
enter
Lion007
# 29.08.2018 ob 11:42
A se ne gradi v Dubaju 1300 m stolpnica????
Guinness
# 29.08.2018 ob 11:34
Kaj nasprotnega govorijo? Ljudem je všeč kič, megalomanskost, novitete, oglaševanje in turizem. To vem odkar obstaja človeštvo.

Ampak v prejsnjem prispevku si pisal, da je fasciniranost nad visino minila ter da so taksne stavbe nezanimive in da smo z njimi nasiceni...
Jean Tonic
# 29.08.2018 ob 11:19
@virus99
Se popolnoma strinjam. Povedati sem želel sam to, da brez denarja pri teh zadevah pač ne gre in da je argumentacija, kaj vse bi lahko drugega za ta denar dobili, všečna, a zgrešena...
fah-q
# 29.08.2018 ob 10:41
več kot očitno evropejci nimamo težav z dolžino tam spodaj pa ni potreb za "spuščanje megle" okoli tega...saj statistika s tega področja lepo pove kje so azijci in bližnji vzhod...podsaharska afrika, južna in srednja amerika ter centralna in jugovzhodna evropa, ki so pri vrhu na tem področju pač tega ne rabijo...

na dnu so pa točno tile zgoraj omenjeni...
RJSlo
# 29.08.2018 ob 09:19
No ja. Jza to trdim od rojstva. Dolžina je pomembna, pardon višina.
Skippy
# 29.08.2018 ob 09:11
@ms-601
razlogi so isti, zakaj ravno Turčija in Rusija.
Guinness
# 29.08.2018 ob 10:56
Časi so nas je fascinirala višina kot taka so minili. Nasičeni smo z visokimi stavbami. Te so ponavadi tudi nezanimive, saj razen neke špice nimaš kaj videti. Sploh pa je potem še tukaj Dubaj, kjer imaš občutejk da se nek tretji svet skuša kurčit na način kot se je pol stoletja prej razvit zahod. Žal arabci, treba se bo odpovedat zmešani religiji in dejansko ustvarit dosežke, ne pa kopirat zahodni luksuz in ga potencirat v ekstrem in kič.

No ja...zasedenost hotelov, restavracij in razleglednih ploscadi na Burj Khalifi ter turisticne stevilke Dubaja na splosno govorijo ravno nasprotno.
Skippy
# 29.08.2018 ob 09:06
@Trobentica
tudi ZDA ne. Tega se grejo predvsem tam, kjer prevladujejo državna ekonomija in državne firme.
Kazalo