Soustanovitelji podjetja so 26-letni Žiga Drev, 25-letni Tomaž Levak in 27-letni Branimir Rakić. Fanta se poznata še iz dijaških časov. Žiga in Tomaž sta doštudirala Mednarodne odnose na FDV-ju, nakar je Žiga odšel na študij IMB na Ekonomsko fakulteto, Tomaž pa nadaljeval na FDV-ju na smeri Upravljanje in razvoj organizacij. Branimir je magistriral na Elektrotehniški fakulteti v Beogradu, smer telekomunikacije. Pred približno pol leta so ekipo tudi razširili z Aleksandrom Veljkovićem in Luko Ivanovićem, ki že dajeta svoj ključen prispevek na strani programiranja in dizajna. Foto: Prospeh
Soustanovitelji podjetja so 26-letni Žiga Drev, 25-letni Tomaž Levak in 27-letni Branimir Rakić. Fanta se poznata še iz dijaških časov. Žiga in Tomaž sta doštudirala Mednarodne odnose na FDV-ju, nakar je Žiga odšel na študij IMB na Ekonomsko fakulteto, Tomaž pa nadaljeval na FDV-ju na smeri Upravljanje in razvoj organizacij. Branimir je magistriral na Elektrotehniški fakulteti v Beogradu, smer telekomunikacije. Pred približno pol leta so ekipo tudi razširili z Aleksandrom Veljkovićem in Luko Ivanovićem, ki že dajeta svoj ključen prispevek na strani programiranja in dizajna. Foto: Prospeh
Uporabniki aplikacije Izvor - by OriginTrail so se na lansiranje odzvali izjemno pozitivno, vse več pa je tistih, ki izražajo željo po večjem številu izdelkov, katerih izvor bi bilo mogoče preveriti na tak način. Ob prisotnosti in lažji dostopnosti tehnologije bodo informirani nakupi vedno bolj postajali pričakovan standard. Kmalu bodo kupci kakovost, ki danes proizvod naredijo 'premium', zahtevali pri vseh proizvodih. Foto: Prospeh

Slovenci imamo znanje, podporno okolje je dovolj razvito, poguma pa imamo nekoliko manj. Zato morda zgledovanje po naših vrhunskih športnikih, kot so Tina Maze, Peter Prevc, Mitja Petkovšek, Miro Cerar, in drugih ne bi bilo odveč.

Sistem OriginTrail omogoča večjo transparentnost. Proizvajalcem, ki so na svoje dobavne verige ponosni, omogoča, da se jasneje diferencirajo na trgu. V poplavi prehrambnih proizvodov, ki z marketinškimi prijemi prepričujejo o "slovenskosti" ali "lokalnosti" pridelave, potrošnik težko loči zrnje od plev. OriginTrail omogoča bolj informiran nakup in gradi večje zaupanje med potrošniki in proizvajalci, ki so vključeni v sistem OriginTrail.

Branimir Rakić, Aleksandar Veljković, Luka Ivanović, Žiga Drev in Tomaž Levak
Ekipa Prospeh razvija sistem za sledljivost izvora živil oziroma prehrambnih izdelkov OriginTrail. Foto: Prospeh

Zmaga na Belgrade Venture Forum nam je dala predvsem potrditev, da smo prve korake pri projektu OriginTrail naredili v pravo smer. Treba je bilo sprejeti že kar nekaj večjih odločitev in dobro je slišati, da tudi bolj prekaljeni podjetniki in investitorji vidijo naše poteze kot pravilne. Zagotovo nam je zmaga dala tudi veliko motivacije za nadaljnje delo. Kljub temu pa vse skupaj skušamo postaviti v perspektivo - naš cilj je povečevati število strank. Prave zmage tako želimo doseči na trgu.

Sistem Origin Trail potrošnikom na enostaven način omogoča dostop do podatkov, ki jih iščejo, sporoča informacije o izdelkih s prodajnih polic, kaže njihovo pot od kmetije do trgovine, naročnikom pa na drugi strani zagotavljajo povratne informacije o tem, kaj si potrošniki mislijo o njihovih izdelkih. Foto: Prospeh

Podjetja lahko s pomočjo sistema OriginTrail lažje komunicirajo s svojimi potrošniki. Uporabniki lahko namreč podajo svojo oceno o vsakem proizvodu ali zapišejo svoj komentar. Proizvajalec pa lahko vse te podatke spremlja prek posebnega spletnega vmesnika, ki so ga razvili v ta namen.

Vizija OriginTrail je, da bodo prehrambni izdelki z nepreverljivim poreklom postali stvar preteklosti in da bomo mi v tem procesu igrali pomembno vlogo. Bolj kratkoročni cilji v letu 2015 pa so, da bi v sistem dodali 10-15 novih proizvajalcev. Foto: LUI

Kupovanje lokalno pridelane hrane je pomembno iz več razlogov - tako okoljskih kot gospodarskih. OriginTrail je lahko učinkovito orodje za lokalne proizvajalce, ki želijo prav lokalnost svoje dobavne verige predstaviti kot svojo prednost.

OriginTrail je sistem sledljivosti prehrambnih proizvodov višje kakovosti, ki olajšuje diferenciacijo kakovostnim proizvodom in omogoča kupcem preverjanje izvora še pred nakupom. Foto: LUI

Tomaž Levak in Žiga Drev, ki sta skupaj z Branimirjem Rakićem iz Srbije ustanovila podjetje Prospeh - ukvarja se z razvojem rešitve za preverjanje izvora prehrambnih proizvodov -, so razvili aplikacijo za pametne telefone Izvor by OriginTrail, s katero lahko ugotovite, od kod prihajajo določeni mlečni izdelki. "Na začetku se osredotočamo predvsem na preverjanje izvora mlečnih in mesnih izdelkov, saj je tudi regulativa v povezavi s sledljivostjo tukaj najstrožja," pove Levak.

S pomočjo pripomočka, ki ga v prodajalnah aplikacij lahko najdete pod imenom Izvor - by OriginTrail, lahko kupec preveri poreklo osnovne surovine vsakega proizvoda, vključenega v sistem vse do vsake posamezne kmetije, ki je dala mleko za proizvodnjo dotičnega proizvoda. "S tem kupcem omogočamo bolj informiran nakup, saj teh informacij prej niso imeli na voljo. Zaradi številnih prehrambnih afer, ki smo jim bili priča v preteklosti, se kupci tudi vse bolj zavedajo pomena teh informacij, obenem pa proizvajalci, ki so vključeni v sistem sledljivosti OriginTrail povečajo svojo kredibilnost ter se jasneje diferencirajo od konkurence, ki ne razkrije točnih podatkov o izvoru svojih izdelkov."

Nagrajeni v Beogradu med več kot 100 zagonskimi podjetji
Izvor so prvič, odkar so produkt predstavili na konferenci Belgrade Venture Forum novembra, kjer so uspeli celo osvojiti končno nagrado: "Predtem smo že predstavljali projekt v idejni fazi, vendar je bilo to takrat precej zahtevnejše. Ko lahko delovanje sistema predstaviš 'v živo' na proizvodu je efekt pri poslušalcih veliko boljši."

Konkurenca je bila močna, saj je bilo prijavljenih kar 130 podjetij, med njimi so izbrali 33 najzanimivejših podjetij, ki so dobili priložnost svoje produkte predstaviti investitorjem z vsega sveta. Največ zanimanja je požela prav aplikacija slovensko-srbske ekipe, udeležbo na konferenci pa Levak ocenjuje kot zelo pozitivno izkušnjo, saj so uspeli spoznati veliko ljudi, od investitorjev do potencialnih poslovnih partnerjev. Na vprašanje, ali jim je zmaga že odprla kakšna vrata, pa je Tomaž odgovoril, da so še vedno v fazi pogovorov: "Trenutno na srečo nismo v položaju, ko bi investicijo nujno potrebovali, zato pogovore nadaljujemo in čakamo na investicijskega partnerja, ki lahko poleg finančnih sredstev ponudi tudi ključne kontakte za vstop na nove trge."

Kako aplikacija deluje?
"Celoten sistem je sestavljen iz več komponent. Podatke v realnem času pridobivamo od proizvajalca, saj smo povezani z njihovim informacijskim sistemom, in pristopamo k istim izvornim podatkom prek katerih sledljivost preverjajo tudi nadzorne institucije. Ti podatki so uporabnikom aplikacije dostopni v nekaj sekundah. Vse, kar morajo narediti, je, da poskenirajo proizvod, s čimer dobijo dostop do informacij o proizvodu in možnost ocenjevanja proizvoda. Če pa vnesejo še rok uporabe, pa pridobijo pristop tudi do podatkov o sledljivosti - vse do posamezne kmetije."

Izvor - by OriginTrail, ki je dostopna od sredine oktobra, je na svoje pametne mobilne telefone prek aplikacij trenutno preneslo več kot 3.000 uporabnikov. V tem obdobju je večino časa preživela blizu vrha v posameznih kategorijah na različnih platformah: "V kategoriji Hrana in pijača smo v Sloveniji več kot mesec dni zasedali tudi prvo mesto. To lahko razumemo kot še en kazalnik zanimanja potrošnikov o poreklu proizvodov, ki jih kupujejo. Glede na dokaj dobre ocene pa tudi kot priznanje izdelavi in uporabniški izkušnji."

S sledljivostjo prehrambnih proizvodov se ukvarjajo že kar nekaj časa, prvič so koncept implementirali v letu 2011 pri manjšem proizvajalcu ekološkega mesa, konec leta 2013 pa so začeli ustvarjati idejno zasnovo za OriginTrail, ki omogoča preverjanje izvora kompleksnejših proizvodov. Konkreten razvoj so nato začeli po dogovoru s prvim razvojnim partnerjem - s celjskim proizvajalcem mlečnih izdelkov: "Celoten sistem smo v podaljšanem sprintu do faze lansiranja razvili v štirih mesecih. V zadnjih dveh mesecih smo se ukvarjali predvsem bolj s stvarmi, ki so uporabnikom neposredno manj vidne, optimizacijo sistema, zagotavljanjem kredibilnosti informacij in pripravo na lažje dodajanje novih proizvajalcev."

Glavna vrednost aplikacije
"Sistem OriginTrail omogoča večjo transparentnost. Proizvajalcem, ki so na svoje dobavne verige ponosni omogoča, da se bolj jasno diferencirajo na trgu. V poplavi prehrambnih proizvodov, ki z marketinškimi prijemi prepričujejo o "slovenskosti" ali "lokalnosti" pridelave potrošnik težko loči zrnje od plev. OriginTrail omogoča bolj informiran nakup in gradi večje zaupanje med potrošniki in proizvajalci, ki so vključeni v sistem OriginTrail. Menimo, da zaradi bliskovitega razvoja informacijskih tehnologij in predvsem zaradi vse večje potrebe po informiranosti ter občutku varnosti, ki jo čutijo kupci, samo še vprašanje časa, kdaj bodo izdelki, kjer ni mogoče ugotoviti natančnega izvora, potisnjeni ob rob. Ne nazadnje je tudi v interesu države, da sprejme zakonodajo, ki po eni strani spodbuja lokalno proizvodnjo ter povečuje prehransko varnost na drugi."

Trenutno so v pogovorih z več proizvajalci, ki bi potencialno lahko kot naslednji vstopili v sistem, tako tujimi kot slovenskimi. Zagotovo pa čisto vsi niso naša ciljna skupina, dodajo. OriginTrail je namenjen tistim podjetjem, ki želijo jasno izpostaviti poreklo prehrambnih proizvodov kot eno svojih ključnih prednosti in s transparentnostjo zgraditi pošten odnos s potrošniki, ki vodi do večjega zaupanja: "Zavedamo se, da je za takšen korak, ko se pred potrošniki povsem razgališ, potreben velik pogum, ampak istočasno menimo, da je tudi v Sloveniji precej proizvajalcev, ki tak pogum in kakovost premorejo. Zdi se, da bodo proizvajalci kakovostnih izdelkov z lokalnimi in kredibilnimi dobavitelji tudi prvi razkrili natančen izvor, medtem ko bodo preostale proizvajalce sčasoma k temu prisilili bodisi potrošniki bodisi še strožja regulativa."

V prihodnosti le sledljiva hrana
Po njihovem mnenju bo na prodajnih policah v prihodnosti le sledljiva hrana, da kupci ne bodo pripravljeni tvegati, kaj dajejo vase. "Naša vizija je, da bodo na dolgi rok proizvodi, katerih točnega izvora kupec ne more preveriti, le še domena črnega trga. Predvidevamo, da nas do takrat loči vsaj še deset let. Izdelek, katerega izvor je mogoče preveriti že ob nakupu, ni nujno dražji od tistih, ki te lastnosti nimajo, je pa poleg cene in kakovosti poreklo prehrambnih proizvodov eden izmed najpomembnejših kriterijev, po katerih se kupec odloča. Takšnega trenda proizvajalci ob tehnološki možnosti prikazovanja porekla enostavno ne bodo več mogli zanemariti, zaradi vse bolj globalnih dobavnih verig v prehrambni industriji ter posledično višjim tveganjem za prehransko varnost pa tudi države ne bodo mogle večno stati križemrok."

O trendu zdrave prehrane
Slovenski kupci postajajo vedno bolj ozaveščeni, Slovenci sledijo trendu zdrave prehrane, ki je bila med kriznim obdobjem ena izmed redkih industrij, ki je imela zelo visoko rast, pravijo fantje: "Prav tako je pravilna vaša ugotovitev, da je trenutno ta trend najbolj prisoten na zahodnih trgih. Naše mnenje je, da bo v prihodnje ta trend postal le še močnejši, širil pa se bo tudi na preostale trge. Trenutno predstavljajo zdrava prehrana in preverljiv izvor konkurenčno prednost za podjetja. Ameriška raziskava je pokazala, da se več kot 80 odstotkov kupcev raje odloči za izdelek, kjer je mogoče preveriti izvor, seveda če ni prevelikega razkoraka v ceni. Tudi Slovenci sicer cenimo kakovostne izdelke lokalnega izvora in smo zanje pripravljeni plačati nekoliko več, vendar pa morajo biti tovrstni proizvodi jasneje izpostavljeni."

Kaj bi morale deklaracije vsebovati?
"Deklaracije so bile dolgo edini vir informacij o proizvodu za potrošnika. Povsem jasno je, da je prostor na proizvodu dragocen in se proizvajalci trudijo vse nujne informacije vključiti na embalažo kar se da optimalno. Vendar pa je pri prebiranju obstoječih deklaracij prisotna precejšnja nejevolja na strani potrošnikov. Majhna pisava, neobstojen tisk in nepopolne informacije so le nekatere izmed težav, ki se pojavljajo. Pri predelanih proizvodih je tako, recimo, še vedno dovolj, da se označi zgolj poreklo predelave ne pa tudi poreklo pridelave (surovine)," opišejo pomanjkljivo stanje na slovenskih deklaracijah. "Kljub nekaterim pozitivnim korakom v zadnjem času (poenotenje nutricionističnih tabel in jasno označevanje alergenov) pa to za potrošnika ni dovolj. V tej točki pa lahko proizvajalci, ki imajo vsebino, ki za potrošnike nosi dodano vrednost, naredijo razliko. Z razkrivanjem dodatnih informacij o proizvodu vzpostavljajo bolj trajno zaupanje s kupci in utrjujejo položaj na trgu."

Nagrade z vseh strani
Fantje se poznajo že leta, sodelovali so pri manjših študentskih projektih, zares pa so začeli svojo poslovno pot leta 2011, ko so sodelovali pri razvoju prve verzije sistema sledljivosti za slovensko ekološko meso ter prejeli diplomo Gospodarske zbornice Slovenije za inovacijo sistema preverjana izvora ter pristnosti ekološkega mesa s pomočjo QR-kod. Kot zagonsko podjetje so postali člani Ljubljanskega univerzitetnega inkubatorja: "Podjetje je bilo nekako logičen naslednji korak, ko smo videli, da bi lahko iz tega naredili tudi podjetniško idejo." Za razvoj sistema OriginTrail so bili tudi deležni podpore od Slovenskega podjetniškega sklada.

Zdaj je čas
Kaj bi svetovali vsem mladim podjetnikom, ki bi morebiti osnovali zagonsko podjetje, ampak nimajo dovolj poguma, denarja ...? "Verjamemo, da je ta trenutek eden najboljših v celotni zgodovini za ustanovitev podjetja z globalnim potencialom. Možnost in dostopnost do različnih virov, ki nam jih danes ponuja tehnologija, je brez precedensa. Tudi v Sloveniji je podporno okolje za zagonska podjetja dobro razvito in dovoljuje, da posamezniki z dobro idejo, veliko zagnanosti in odlično ekipo lahko zaženejo svoje podjetje."

Kaj je po vašem mnenju potrebno za Uspešno Slovenijo? Po našem mnenju je za uspešno Slovenijo potrebno najprej biti vesel tudi uspehov drugih. Več kot bo uspešnih ljudi, ki bodo svoje zgodbe gradili v naši deželi, več bo priložnosti za vse. Več kot imamo okoli sebe uspešnih ljudi, večjo verjetnost imamo za lasten uspeh. Če stopimo korak nazaj, je Slovenija kljub polnoletnosti še vedno mlada država s številnimi težavami, kar je povsem razumljivo. Počasi je pa vendarle čas, da se od otroškega zbadanja, kdo je kriv, premaknemo k reševanju najbolj perečih izmed njih.

Slovenci imamo znanje, podporno okolje je dovolj razvito, poguma pa imamo nekoliko manj. Zato morda zgledovanje po naših vrhunskih športnikih, kot so Tina Maze, Peter Prevc, Mitja Petkovšek, Miro Cerar, in drugih ne bi bilo odveč.

Sistem OriginTrail omogoča večjo transparentnost. Proizvajalcem, ki so na svoje dobavne verige ponosni, omogoča, da se jasneje diferencirajo na trgu. V poplavi prehrambnih proizvodov, ki z marketinškimi prijemi prepričujejo o "slovenskosti" ali "lokalnosti" pridelave, potrošnik težko loči zrnje od plev. OriginTrail omogoča bolj informiran nakup in gradi večje zaupanje med potrošniki in proizvajalci, ki so vključeni v sistem OriginTrail.

Zmaga na Belgrade Venture Forum nam je dala predvsem potrditev, da smo prve korake pri projektu OriginTrail naredili v pravo smer. Treba je bilo sprejeti že kar nekaj večjih odločitev in dobro je slišati, da tudi bolj prekaljeni podjetniki in investitorji vidijo naše poteze kot pravilne. Zagotovo nam je zmaga dala tudi veliko motivacije za nadaljnje delo. Kljub temu pa vse skupaj skušamo postaviti v perspektivo - naš cilj je povečevati število strank. Prave zmage tako želimo doseči na trgu.

Podjetja lahko s pomočjo sistema OriginTrail lažje komunicirajo s svojimi potrošniki. Uporabniki lahko namreč podajo svojo oceno o vsakem proizvodu ali zapišejo svoj komentar. Proizvajalec pa lahko vse te podatke spremlja prek posebnega spletnega vmesnika, ki so ga razvili v ta namen.

Kupovanje lokalno pridelane hrane je pomembno iz več razlogov - tako okoljskih kot gospodarskih. OriginTrail je lahko učinkovito orodje za lokalne proizvajalce, ki želijo prav lokalnost svoje dobavne verige predstaviti kot svojo prednost.