Avtomobilnost

Poudarki

  • V trgovino raje peš kot z avtomobilom
  • Kar 42 odstotkov vseh dunajskih gospodinjstev je brez osebnega avtomobila
  • Spremeniti rutino in dnevne navade je zelo težko
Dunajčani 51 odstotkov vseh nakupov opravijo peš ali s kolesom, 22 odstotkov pa z javnim prevozom. To pomeni, da kar dve tretjini vseh nakupovalnih poti opravijo do okolja prijazno. Foto: Regina Hügli
MMC RTV SLO/Polona Demšar Mitrovič je prepričana, da pogosto zlorabljamo avtomobil. V bližnjo trgovino bi se lahko odpravili peš, in ne z avtomobilom.
Ikeina večnadstropna pohištvena trgovina v središču Dunaja z zeleno streho, številnimi drevesi v notranjosti in prostori za druženje naj bi bila zgrajena do leta 2021. Posebnost je, da bo brez parkirnih mest. Foto: Ikea

Dodaj v

Avtomobil smo začeli zlorabljati

Trajnostna mobilnost
15. maj 2018 ob 06:52
Ljubljana - MMC RTV SLO

Multimodalnost je vroča tema zadnjih let, ko govorimo o novem načinu premikanja in prevoza. Po zgledu nekaterih evropskih mest naj bi tudi pri nas več prostora namenili pešcem in kolesarjem, avtomobili pa se bodo morali postopoma umakniti iz mestnih središč. Takrat bo multimodalnost tudi v resnici zaživela.

V Avtomobilnosti smo se o trajnostni mobilnosti pogovarjali s Polono Demšar Mitrovič z ministrstva za infrastrukturo. Tudi slovenska mesta oziroma občine, kar 60 je takih, bodo pripravile dolgoročne ukrepe na področju prometa. Ne bo pa šlo brez sodelovanja države, ki bo morala poskrbeti za ureditev glavnih cest, navezavah na železnico in za mrežo kolesarskih poti.

Multimodalnost je tema, o kateri se pravzaprav že ves čas govori. Dejstvo pa je, da ni izkoriščena in da ponuja veliko možnosti. Kako kombinirati vsakdanjo mobilnost za vožnjo v šolo, vrtec, službo, po nakupih, da bomo potovali čim učinkoviteje z vidika časa, denarja in zdravja? Če se gibamo, če nismo v stresu zaradi gneče v prometu, če mestne ulice niso obremenjene z avtomobili, je življenje v takem mestu zdravo in smo lahko srečni.

Razvadili smo se
Kako lahko prepričamo uporabnike, da bomo srečni, če ne bomo mobilni, pa je drugo vprašanje. Slovenci smo navajeni, da se do strogega mestnega jedra pripeljemo z avtomobilom in tam parkiramo.

Spremeniti rutino in dnevne navade je zelo težko. Včasih je lažje zgraditi kolesarsko stezo, čeprav primanjkuje finančnih sredstev, kot ljudi prepričati, da je kolesarjenje dobro zanje. Zato je treba imeti dobro strategijo tako na ravni mest, občin kot države.

"Na ministrstvu pripravljamo smernice za mobilnostne načrte za ustanove, ki jih bomo začeli kmalu intenzivno oglaševati. Treba je delati tudi na individualni ravni,“ pravi sogovornica.

Raziskava ameriškega centra za urologijo je celo pokazala, da zmerno kolesarjenje izboljšuje posteljne dejavnosti.

"Mislim, da zmerno gibanje, kakršno koli, ne samo kolesarjenje, predstavlja podlago za zdravje. Gre za kompleksen pristop. Ne moreš pristopiti k reševanju težav zgolj kot strogi prometnik. Človek je kompleksno bitje. Ne bo se spremenil, če mu ne boš ustvaril dobrih možnosti,“ pravi Polona Demšar Mitrovič in dodaja, da se ji zdi smiselno uporabo avtomobila omejiti, ko govorimo o zlorabi avtomobila.

"Avto je lahko koristen, vendar pa smo ga začeli zlorabljati. Uporabljamo ga tudi, če imamo do trgovine le nekaj metrov. To je grozno.“

Poglejmo v soseščino
Lep primer je Dunaj. Raziskava Avstrijskega prometnega združenja (VCÖ) je pokazala, da Dunajčani prisegajo na do okolja prijazno mobilnost, ko se odpravljajo po nakupih. Kar dve tretjini vseh nakupov opravijo peš, s kolesom ali z javnim prevozom.

"Vpliv nakupov na okolje ni odvisen samo od kupljenih izdelkov, ampak tudi od tega, s katerimi prevoznimi sredstvi se odpravimo do trgovine," je prepričana Ulla Rasmussen iz Avstrijskega prometnega združenja. Kdor namesto z osebnim avtomobilom nakupuje peš, s kolesom ali z javnimi prevoznimi sredstvi, bistveno prispeva k varovanju okolja in preprečevanju zastojev na cestah.

Kar 42 odstotkov vseh dunajskih gospodinjstev je brez osebnega avtomobila, v ožjem mestnem središču celo večina. Zanimivo je, da temu sledi tudi švedsko pohištveno podjetje Ikea, ki namerava na osrednji dunajski nakupovalni ulici Mariahilfer Straße ob železniški postaji Westbahnhof zgraditi nakupovalno središče brez parkirnih mest. Kupci si bodo v trgovini sicer vse izdelke lahko ogledali in jih preizkusili, kupili pa le tiste, ki jih bodo lahko odnesli peš ali odpeljali s kolesom, vlakom, tramvajem ali podzemno železnico. Večje izdelke bodo kupcem v najkrajšem mogočem času dostavili na dom.

Demšar Mitrovičeva se sicer strinja, da so slovenska mesta specifična, saj imamo majhna in srednje velika mesta, ki so dobro dostopna s kolesom in peš. Za dnevno mobilnost z obrobja v mesta pa potrebujemo dober javni prevoz s prestopnimi točkami P+R, prestop na javno kolo, dobre površine za pešce, ki jim v službo ne bo treba hoditi ob prometnicah, ampak skozi park.

Izpostavlja mesti Krško in Novo mesto
Vsako leto na koncu evropskega tedna mobilnosti izbirajo dve občini. Lani so izbrali dve. V kategoriji manjša občina in mestna občina. Obe občini Krško in Novo mesto sta lani izvedli veliko dejavnosti na področju trajnostne mobilnosti. To niso bile samo promocije v času evropskega tedna mobilnosti, ampak tudi celoletna ustvarjalnost, ki prinese spremembe v prostoru. Dodaja, da se celo tujci prihajajo učit k nam iz naših primerov dobre prakse.

"Ne smemo pozabiti, da imamo kar nekaj mest, ki se lahko postavili ob bok najboljšim. Tudi iz tujine hodijo v Slovenijo preverjat dobre prakse. Zadaj smo na področju aktivne mobilnosti in zelene mestne logistike, na področju načrtovanja površin za pešce in kolesarje pa smo pohiteli in v Sloveniji veliko delamo na tem področju,“ zaključuje sogovornica.

V Avtomobilnosti smo razpredali o multimodalnosti pri nas.

Gregor Prebil
Prijavi napako
Komentarji
bilzerian
# 15.05.2018 ob 07:34
@ dajnomir

ne moreš primerjati slovenskih mest z dunajem.
na dunaju je tramvaj, podzemna, avtobusi, vlaki.
v ljubljani in mariboru avtobus, drugje pa ni ničesar.
če živiš na Ptuju, delaš v Mariboru, je vožnja z vlakom eno uro, z avtom 20 minut. kaj boš torej izbral? še posebno, če veš, da je vlak dražji, da samo tu in tam vozi po voznem redu, sicer pa ima zamudo.
jaz sem živel na dunaju, pa tam res nisem rabil avtomobila, imel sem ga samo za vožnje daljše od 15, 20 kilometrov. zdaj, ko sem v sloveniji, pa brez avtomobila ne morem nikamor.
s kolesom v službo? pa prideš tja ves prepoten? pa kaj narediti, ko je zjutraj lepo vreme, popoldan pa lije kot iz škafa? pa tri mesece pozimi?
ne samo teoretizirati, malo preizkusi zadeve v praksi, pa potem piši o mobilnosti brez avtomobila.
alah
# 15.05.2018 ob 07:20
Enačba je enostavna - dokler bo avto hitrejši od javnega prometa, bo prevladoval. Ko bo javni prevoz hitrejši in ugodnejši od avtomobila, bo prevladoval. Brez veze delat analize in ekspertize, če imamo železnice iz Avstro-Ogrske. V AC omrežje se je vlagalo bistveno bolj pospešeno, kot v javni prevoz. Zato je avto danes obvezen.
ElTorro
# 15.05.2018 ob 07:11
Ustavimo zlorabo avtomobilov!

#cartoo
johann
# 15.05.2018 ob 08:07
Jaz bi avtorja tega bedastega članka vprašal, koliko avtomobilov imajo pri hiši....
Wasabi
# 15.05.2018 ob 08:49
Celjan27, jaz ti govorim, kako je v Ljubljani okoli 16 ure. Če hočeš priti npr. iz sredine Viča do Plave lagune. S kolesom več kot 1x hitreje, brez svinjanja okolja, tako rekoč zastonj, tudi ljudje, ki vsaj malo redno kolesarijo se kar tako ne zašvicajo na bajku če se peljejo 10 km v službo s kolesom. Saj pa nisi na dirki, da bi moral ne vem kako poganjat pedala.

Mene kot kolesarja najbolj motijo vedno slabše kolesarske steze po Ljubljani, kje je ja tako, da bi rabil gorsko kolo, čeprav si v mestu.
zapravico
# 15.05.2018 ob 08:20
Vsi so proti avtom,ko pa pride vikend,je pa nepretrgana kolona do morja,ne prbijat tja v tri krasne
evaevi
# 15.05.2018 ob 08:42
vse se mi tako dozdeva, da tale dajnomir ne tezgari dobrih 8 ur vsakodnevno v službi, pred tem odloži enega otroka v vrtcu in drugega v šoli in ju popoldne vozi k zobarju, na plesne urice in k babici za ta čas, ko on drvi v šolo na govorilne ure...
feminist
# 15.05.2018 ob 09:36
@dajnomir:
Zakaj se ob tej debati vedno tako vznemirijo tisti, ki pravijo, da nikakor ne morejo brez avta? Ste pač izbrali svoj način življenja. Prav, v redu, bog požegnaj. Pravim samo, da pri tem nikar ne pozabite, da garate za svojega ljubljenčka dva dni od petih delovnih dni.

zakaj se ti obremenjujes, ker si naklofal kar nekaj komentarjev, pa si ravno tako "pac izbral svoj nacin zivljenja" ki z avti nima veze. nikar ne pozabi da ne zivimo vsi v mestu, kjer je kolo dejansko najboljsa opcija; ko imas v eno smer okoli 40km bi te rad videl gonit bicikel vsak dan.

Tu je obrazec za izračun

po temle obrazcu me avto stane 12€/dan - pa vzemimo 15€/dan. torej konkretno manj od ene ure dela - rad bi videl javni prevoz, ki me bo pripeljal za tako ceno 40km v 20ih minutah (v eno smer, ne pozabimo se pot nazaj).
imam opcijo v sluzbi za delovno karto - stala bi me 60€/mesec in bi moral dvakrat prestopat; celotna pot pa bi me stala skoraj uro in pol casa v eno smer. nevem zate, ampak jaz zjutraj raje spim dodatno urico; prav tako pa sem raje cimprej doma, namesto da zabijem se eno uro in pol za pot nazaj. torej opcija "javni prevoz" kjer delam 8h in 3h potujem; ali pa opcija "lasten avto" kjer delam 8h in 40min potujem. v mojem primeru raje pozrem stroske za avto, kot stroske za cas (denar lahko vedno nasparam, casa ne morem) in verjamem da tudi pod razno nisem edini.
Nha Trang
# 15.05.2018 ob 09:15
Ne vem kaj nekateri govorijo. Alternative avtomobilu v Sloveniji sploh ni. Jaz se takoj odpovem avtomobilu, če bi bilo to mogoče. Pa ni. Javni transport v Sloveniji je nezaslišana katastrofa. Na ravni držav v Afriki in Aziji. Tega res ne razumem več. Pa tako majhna država smo, majhne razdalje, lahko bi imeli najboljši javni transport na svetu.
Celjan27
# 15.05.2018 ob 08:31
Do skandinavske miselnosti (pa tudi dunajske) bo preteklo se nekaj let. Ravno zadnjic sem razmisljal, kako bi to lahko “pospesil”.

Moj predlog:

Narediti vabljive kolesarske AC iz primestnih naselij v mesta. Recimo iz Domzal do Lj. Ampak res vabljive, take kot so na Danskem. Ali pa morda tako, kot so jo naredili ob novi cesti do Brnika.

Pa v vse LJ vpadnice narediti lpp rumene pasove in strogo kaznovati tiste, ki to krsijo. Da ne omenjam boljsih LPP povezav.

Ljudje bodo uporaljali javni prevoz takrat, ko bo ucinkovitejsi - se pravi, ce bom z avtom stal v kolonah, mimo mene pa kolesrji in busi, bom drugic raje uporabil slednje.

Je pa svetla tocka IKEA, ki se bo gradila v mestu in ne obrobju...
2px_orbitala
# 15.05.2018 ob 08:18
V mestu se preverjeno odlično živi brez avta

V mestu morda, ampak nekako moraš tudi priti do mesta, če živiš 10km+ iz centra Ljubljane. No, zato pa rabimo avtomobile.
Don Vito
# 15.05.2018 ob 08:14
Razni dajnomirji filozofirajo in sanjarijo silicijevo dolino in podobne utopije,razne uberje,car sharinge in podobne hippijade...realnost vsaj pri nas je druga. Pri nas bo avto vedno nepogrešljiv in ne primerjaj planetarne metropole z našimi seli!
Space Voyager
# 15.05.2018 ob 08:04
Ljudje nismo neumni. Vsak si bo življenje olajšal, kolikor gre.
evaevi
# 15.05.2018 ob 07:14
Bedarija.
Bivši uporabnik
# 15.05.2018 ob 10:24
@evaevi
V eni točki imaš prav. Ne razumem, zakaj bi kdo hodil v službo, ki jo sovraži (tako vsaj razumem 'tezgarjenje').
Glede ostalega pa: vse to vozakanje otrok v šolo je preseglo vse meje zdrave pameti. Naše generacije (pa niti vseh prejšnjih) ni nihče z avtom vozil v šolo. Samo prvi dan prvega razreda so nas starši pospremili.
In potem neštete obšolske dejavnosti, s katerimi starši izživljajo svoje ambicije na ubogem edincu in hočejo iz njega narediti Einsteina in Ronalda v eni osebi. Včasih se je to vsaj razdelilo na pet otrok :) Otroci so videti živčni in prenasičeni. Bolj bi jim koristilo igranje in poležavanje s starši pod domačo češnjo.
juventina10
# 15.05.2018 ob 09:07
v vlemestih imajo metro,tramvaj in avtobuse, vse odlične povezave,hitro in poceni,pri nas pa, saj vemo kako in kaj.na podeželju vozi avtobus 1x zjutraj ob 7 uri in 1x popoldne ob17 uri.zdaj pa se znajdi.greš k zdravniku, potem pa tavaš po mestu do popoldne.niso vsi mladi, starejša populacija si mora potem priskrbet taksi,ljudje so stari, se ne znajdejo...itd.parkirišča pa pri nas absolutno predraga,no večinoma.seveda tako je potrebno krpat občinske luknje.sploh pre bolnišnicami je vedno kakšen problem, ko se ljudje ne znajdejo.
Wolfy
# 15.05.2018 ob 08:46
Iz osebnih izkusenj lahko povem, da je avto na Dunaju skoraj neuporaben, v Ljubljani pa skoraj nujen.
bilzerian
# 15.05.2018 ob 08:20
@ Kris
in potem s vzameš kolo na avtobus?
je prostor za kolo na avtobusu?
K_ris
# 15.05.2018 ob 07:38
Kar 42 odstotkov vseh dunajskih gospodinjstev je brez osebnega avtomobila

Kar 42 odstotkov vseh ljubljanskih gospodinjstev ima samo en osebni avtomobil
ishgilliath
# 15.05.2018 ob 09:03
Skippy
Hah, obtožuješ druge slovenceljstva, potem se pa voziš po Dunaju z avtom, kot zadnji hribovc lol res... Noben, ama res noben Dunajačan, ki živi znotraj Gürtel ali v bližini tramvajskih/u-bhan linij ne hodi v službo ali po opravkih z avtom, ravno zato, ker jim je jasno, da se ne splača. Na Dunaju je dobesedno vsa prometna ureditev prirejena javnemu prevozu (ker je pač zaradi goste gradnje nemogoče zagotovit normalno pretočnost po cestah) in če ti tega pri svojih (kao) izrednih izkušnjah na Dunaju še vedno ni uspelo pogruntat, potem ti pa res ni pomoči... Tisto, ko raje stojiš po pol ure na vsakem križišču, kot da bi šel z U-bahnom, kjer si v pol ure od enega konca Dunaja na drugem... provincializem ftw!
Pa ne da je Dunaj tako poseben pri tem, od Moskve do Amsterdama so v vseh resnih mestih že zdavnaj pogruntali, da je urejen in funkcionalen javni prevoz (v kombinaciji s kolesi) edina realna in efektivna možnost za ureditev vsakodnevnih migracij znotraj mest.
hefe
# 15.05.2018 ob 09:38
Strinjam se z Nha Trangom - ko bo javni transport urejen po merah "sodobnega človeka", potem bo tudi potreba po avtih izjemno zmanjšana.

Sam kombiniram javni prevoz in osebni avto in preferiram slednjega iz enega preprostega razloga - čeprav se dostikrat živciram tudi v avtu (druga zgodba), so dnevi, ko ga uporabljam za prevoz na delo dejansko balzam za dušo. Odkar hodim na (primestni) avtobus, je bil točen točno enkrat. Pri tem, da grem nanj praktično vedno na tretji ali četrti postaji od njegovega štarta. Časovni razpon zamud je pa od 5 minut do 45 minut (tako, da je potem takrat "sreča", ker prideta v razmaku minutke ali dveh potem dva, avtobus naj bi v tistem času vozil na moji relaciji na pol ure ali na uro).

Zadnjič sem bil na avtobusu za Brnik, dva naivna potnika sta, ob tem, da je imel od glavne ljubljanske avtobusne postaje do AMZS že 25 minut zamude, pričakovala, da bosta ujela prihod letala na katerem se jima vrača sin, pri tem, da je bil prihod avtobusa na letališče po voznem redu predviden 10 minut pred pristajanjem letala. Še dobro, da nista dejansko lovila letala za odhod.

Da ne govorim o vlaku Kamnik - Ljubljana. Pa meni je nerodno nekemu tujcu razlagat, da vozi vlak na tej relaciji na uro in da je zjutraj gor situacija podobna kot kje v Indiji. In da se zgodba ponovi po osmih urah. Pa naj ne reče kdo, da gre za pomanjkanje povpraševanja.

Da ne govorim, da je bil govor o železnici do letališča na Brniku že, koliko, 40, 50 let nazaj? To skoraj de facto pomeni, da ga ne bo, ker se bodo verjetno prej pojavile druge oblike transporta. Recimo prežarčevanje na daljavo.

Pa še nekaj o švicanju - stvar ni nujno zdravstveno pogojena, ljudje smo si različni in poznam človeka, ki živi super športno, je praktično sinonim za zdravje, pa zna bit prešvican po kratkem sprehodu (to je kontroliral tudi pri zdravniku). On recimo pravi, da bi se z veseljem s kolesom peljal v službo, a mu je nerodno, na delu pa nimajo kopalnice s tuš kabino kjer bi zadevo lahko reševal.
ajvard
# 15.05.2018 ob 09:38
avtomobil pomeni svobodo. vsaj meni.
in je v tem smislu nenadomestljiv.
kovalenkov
# 15.05.2018 ob 09:35
Plačan članek ponudnikov storitev ala AvantGo, ki jim, kot se poroča po koluarjih, pač teče voda v grlo. Še dodaten udarec pa bodo doživeli v naslednjem letu, ko polnjenje električnega avtomobila ne bo več brezplačno.

V lgavnem. Brez veze. Hočejo nas prepričat, da si delimo avtomobile. Ker to je ful smotrno.
gesan
# 15.05.2018 ob 08:48
Najprej nas ssitem tera v histerizem potrošnje, uporabnosti, lagodja...
potem pa nam taisti sistem obrne ploščo in nam začne tvezit o skrbi za naše zdravje, okolje...

in potem zgradijo še en raufank nekega teša...

Res ,buthalci se dajo fajn motat okoli svojega prsta.
Edina moda, ki ne bo nikoli presahnila na tem planetu, je neskončno neumje!

Kdaj boste reševali problem vojn, vojsk, uporabe predvsem težkega orožja na bojiščih. vadbiščih...

Aja, to se ne zlorablja. TO nam je v pomoč pri ohranjanju miru in stabilnost.

Hahaha, jaz padel na sicer lep planet, ki pa ga je ujel nek homoiden parazit..., ki se mu pravi pohlep v obe strani.

Enkrat nas po vsej sili gonijo v eno smer, naslenji trenutek pa se lahko zgodi, da te gonijo nazaj...
Wasabi
# 15.05.2018 ob 08:38
Ljudje bodo uporaljali javni prevoz takrat, ko bo ucinkovitejsi - se pravi, ce bom z avtom stal v kolonah, mimo mene pa kolesrji in busi, bom drugic raje uporabil slednje.

Ja pa saj to je že zdaj slučaj v konicah v Ljubljani. Kolesarji pač zapravijo najmanj časa in denarja.
Bivši uporabnik
# 15.05.2018 ob 07:21
Washington Post je objavil odličen članek z naslovom 'Stoletje avtomobilov je bilo napaka':
https://www.washingtonpost.com/news/in-theory/wp/2016/02/29/the-car-century-was-a-mistake-its-time-to-move-on/?noredirect=on&utm_term=.906ec3f8
44c2
(v angleščini)
pok vejice
# 15.05.2018 ob 09:29
Napotitev na alternativno pripravništvo na Jesenice sem zavrnila. Alternativno, ker sem eno pripravništvo že opravila in strokovni izpit tudi, zavrnitev pa sem si privoščila z argumentom, da je kje bližje delovnemu mestu sigurno kdo, ki točno to pripravništvo potrebuje bolj od mene. Kakšna potrata časa in energije je vozit se na delo tako daleč. Ne hvala.
noam
# 15.05.2018 ob 08:57
Glede na to, da je izpostavljeno Krško, naj še jaz povem par praktičnih izkušenj iz tega tako zelo vzorno urejenega mesta. Iz večine smeri če hočeš do večjih trgovin, se ne da priti kolikor toliko normalno, ne da bi prekršil vsaj par prometnih predpisov in/ali tvegal življenje. Po kolesarskih poteh je pot celo večinoma daljša kot po cesti. Da bi prišel s štajerske na krajnsko stran in obratno (recimo iz Stare vasi do Leskovca), je treba vse do cestnega mosta med Krškim in Vidmom, ker ni posebne brvi za pešce/kolesarje, ki bi skrajšala pot. Z avtom skoraj ne opaziš, ko si s kolesom, se pa 2 ali 3km več, kot bi bilo nujno treba, že kar pozna. Potem so še take cvetke, kot recimo to, da z Gubčeve ne moreš do kolesarske poti drugače, kot da kolo neseš po stopnicah (ali greš daleč naokoli po glavni cesti). Potem kdor ne živi ravno v kakem od blokovskih naselij, živi po vsej verjetnosti nekje na hribu, ker je Krško pač na takšnem terenu, da je večina stanovanjskih hiš krepko nad dolino in potem vsakršna pot s kolesom kamorkoli razen za rekreacijo za večino ljudi avtomatsko odpade. V glavnem načeloma se da v službo, trgovino in po opravkih peš, ampak to velja za zelo majhno manjšino prebivalcev in še to samo, če to res hočeš. In glede na to, da v takšnem kraju avto v vsakem primeru rabiš vsaj za daljše poti in večje nakupe, greš potem tudi po opravkih raje z njim. Je pa res, da recimo v mojem specifičnem primeru jaz v službo in domov (cca 3km po ravnem) ponavadi pridem s kolesom v enakem času ali hitreje kot z avtom.
Wasabi
# 15.05.2018 ob 08:17
Ja kak je zdaj zlorabljen avto, tak z veliko ali tak z malo kilometri?
a.orhidejca
# 15.05.2018 ob 07:31
Če imaš službo ne vem 5km blizu avta dejansko ne rabiš.....Registracija, vinjeta, cestnina, bencin itd.....ima Dajnomir zelo prav....2 plači letno vržemo samo zato.
keketz
# 15.05.2018 ob 11:06
Mene tako pametovanje zelo jezi. Nikomur ne bom solil pameti, ker nisem dlje časa živel v nobenem večjem mestu, sem jih pa v bližnji preteklosti kar nekaj obiskal. London, Stockholm, Dunaj, Zagreb,Beograd,Ljubljana. Še pred dnevi sem dopustoval na Nizozemskem. In ne samo v Amsterdamu, tudi podeželje. In po lastnih izkušnjah so že med mesti. take velike razlike, da ne moreš govoriti o skupnih imenovalcih. Sam sem se veliko prevozil s kolesom že iz osnovne šole, pa ne bi dnevno upal po nobenem teh s kolesom po opravkih. Amsterdam? Kaj si nor, to je zakon ulice. Ni bremzanja, cin cin in gas kje le gre. In če v deželi, kjer je kolesarjenje najbolj razvito (govorim za Evropska mesta) vožiš po 5 pasovnih avtocestah - večinoma polnih pleha, kjer so P+R postaje relativno prazne, čeprav je parkiranje+karta kake 3 evre na dan, kjer so parkirni prostori pred Albert Heijni in Aldiji ravno tako polni, kot pri nas; in ko 2 pasovna hitra cesta/avtocesta zaradi gneče nenadoma postane 3 pasovna z dodatnim pasom po odstavnem pasu (sicer dobro označeno) - mene na odstavni pas nisi dobil. O takih kolesarskih deželah/mestih govorimo? Avto zlorabljamo? Ne bi rekel.
GORILA
# 15.05.2018 ob 10:30
@K-ris
Pa ti veš, kaj je BicikeLJ? Mestni sistem za brezplačno izposojo koles.

...pa ti veš, da ga zjutraj okroh 7.00 v bližini ŽP ne dobiš! :)
Bivši uporabnik
# 15.05.2018 ob 09:59
V bistvu super fajn članek. O tem sem - po tem, ko sem v državah Beneluxa, kjer so me osupnili s krasnimi kolesarskimi progami, razmišljal kot mulec tam v zgodnjih sedemdesetih letih, ko pri nas še zdaleč ni bilo na ulicah toliko avtomobilov (a smo v centru mesta vseeno imeli prometni kaos) kot zdaj, ko ljudje (brez pomisleka) uničujejo še tiste uboge preostale zelenice, da lahko nanje brezplačno parkirajo konjičke, za katere so odšteli celo premoženje, pa jim je seveda žal stroška za nakup ali najem garaže. Ljudje dobesedno besnijo, ko na sestankih stanovalcev dokazujejo svojo pravico, da vrečke iz Špara ali od kod drugod z avtom pripeljejo do vhod v stanovanje. Mogoče pa bom le dočakal tudi pri nas te spremembe :-)
K_ris
# 15.05.2018 ob 09:34
@NhaTrang

Ne vem kaj nekateri govorijo. Alternative avtomobilu v Sloveniji sploh ni. Jaz se takoj odpovem avtomobilu, če bi bilo to mogoče. Pa ni. Javni transport v Sloveniji je nezaslišana katastrofa. Na ravni držav v Afriki in Aziji. Tega res ne razumem več. Pa tako majhna država smo, majhne razdalje, lahko bi imeli najboljši javni transport na svetu.

Velikost države ni bistvena za kvaliteto javnega prevoza. Kvaliteten javni prevoz je odvisen zlasti od gostote prebivalstva. Povsod po svetu je javni prevoz najboljši v velikih mestih, kjer je gostota prebivalstva največja, in najslabši na podeželju, kjer je poselitev najredkejša. Kot pomemben del naše ocene kvalitete prevoza je njegova frekvenca in do vasi s 100 prebivalstvi pač ne more voziti avtobus na 15 minut.
gesan
# 15.05.2018 ob 08:41
Avtomobil smo začeli zlorabljati
------------------------------------
In kak šele težke motorje?!?

In to so "modri srokovnajki" do sedaj ugotavljali?

Hjezas, res, še opice iz džungle se nam lahko režijo kako smo pametni.
Bivši uporabnik
# 15.05.2018 ob 08:40
Zakaj se ob tej debati vedno tako vznemirijo tisti, ki pravijo, da nikakor ne morejo brez avta? Ste pač izbrali svoj način življenja. Prav, v redu, bog požegnaj. Pravim samo, da pri tem nikar ne pozabite, da garate za svojega ljubljenčka dva dni od petih delovnih dni. Sestra najprej ni verjela, pa je potem izračunala točno to.

Tu je obrazec za izračun, pa izvolite:
http://www.publishwall.si/ales/post/9393
7/dva-dni-na-teden-delamo-samo-za-avto

# 15.05.2018 ob 08:16
Aha, včeraj so bili na tapeti kalesarji, danes avtomobilisti...
Skippy
# 15.05.2018 ob 08:10
Očitno se Slovenci na Dunaj peljejo samo ob vikendih ali pa do shopping centrov. :)
aaa
# 15.05.2018 ob 11:41
@ishgilliath
Jaz Ljubljanski javni prevoz poznam tam izpred 25 let, ko sem živel nekaj časa v Ljubljani. Že takrat so vsi javkali nad njim, meni se pa je zdelo da čisto vredu funkcionira. Bistveno bolše od Maribora. Saj je jasno. Večje kot je mesto, bolj je ekonomično večati frekvenco jevnega prevoza. In če je mestni javni prevoz izveden z avtobusi oz s čimerkoli kar si deli infrastrukturo z ostalim prometom so ti pač lahko tako hitri kot je hiter ostali promet. Podzemnih pa razen v velemestih tako ali tako ni. Jaz res ne vem, če je pri tem kaj dosti manevrskega prostora za izboljšave. Torej jaz bi rekel tako. Večje kot je mesto, boljše ima porihtan mestni promet. In večja kot je koncentracija velikih mest, boljše je porihtan medkrajevni javni promet. Bi pa bilo res zanimivo primerjat, če je npr. v Avstriji toliko lažje priti od Beljaka do Lienza kot pa pri nas od Celja do Novega Mesta.
gesan
# 15.05.2018 ob 10:09
hefe
# 15.05.2018 ob 09:58
Sem pa pred leti delal za eno firmo, ki je bila locirana v okolici Graza. In res se ne spomnim, da bi se kdorkoli tja vozil z javnim prevozom.

Ah dej no, to si pa izmišljaš, v Avstriji je pa ja javni prevoz povsod poštiman v nulo, ljudje pa toliko, da ne hodijo povsod peš, ker so tako super osveščeni, da se jim še bicikl zdi zamalo trajbat, ker ima tudi bicikl dele, ki lahko onesnažujejo okolje....
-------------------------------
Ni glih tako, je pa precej bolje kot pri nas, to pa drži.

Tam so ljudje zaradi patrie recimo v zaporu, pri nas pa v parlamentu.
štajerc64
# 15.05.2018 ob 09:51
Res ne vem , od kod ideja , da se primerjamo v prometu, prevozih z velemesti kot so dunaj, amsterdam itd.
Pa njih je več, kot je vseh slovencev. Javni promet bo nosil profit.
Naša mesta so majhna, razen ljubljane, kdaj boš v plusu ? Nikoli.
Za primer. Iz bistrice pri rušah , v soboto popoldne po tretji uri ne vozi več avtobus. Pa tudi med delavnikom je katastrofa.
Kaj boš ? Sem prepričan, da je tako po celi sloveniji.
Zato bo v sloveniji vedno kraljeval avto, ker nam da svobodo odločitve.
In tu smo vsi krvavi pod kožo.
Ja , nima ekonomskega smisla, ampak tako je.
Nekdo pravi, potrebno se je bolje organizirat. Ja, za single to še gre. Vsak starš pa ve in se trudi organizirat, pa pri otrokih to vedno ne gre. Vedno gre še kaj po svoje in je potrebno sproti reševat.
Pa vremena še omenil nisem.

Lepo je eden zgoraj že napisal. Vsake toliko se pojavi nek nov trend, ki ga "moramo" takoj kopirat.
Čez čas , pa po navadi nekaj diametralno nasprotnega, pa spet nismo v trendu in pozabimo na ono od prej in spet jovo na novo.
Več kolesarskih stez, seveda, peš cone v središču tudi, ampak ne za vsako ceno in zato, ker je drugje to tak hipi.
Zadnjič so krpali neko luknjo na krekovi v mariboru, popolna zapora. Je edina cesta v smeri zahod na levem bregu drave. kaos na obvoznih cestah.
če bi bila že zaprta koroška cesta, kot želijo prometni veleumi, Kaj bi bilo šele potem ?
Vsako mesto ima svojo specifiko.
ADN
# 15.05.2018 ob 09:49
Če živiš v mestu je avto popolna neumnost že iz stroškovnega vidika.
No sam živim na deželi in si v mestu niti ne želim. Do službe imam 7km in do centra mesta 20km, živim pa na hribu sredi gozdov. No tu je kljub zadnja leta čedalje bolj urejenemu javnemu prometu avto še vedno nujno zlo. Žal javni prevoz vozi ravno v napačno smer glede na mojo službo. Resno pa razmišljam o alternativi. Električni avto je preprosto predrag. Priznam, da bi tudi kolo šlo a mi ne diši gonit v klance proti vrtcu z dvema otrokoma navsezgodaj zjutraj.
ishgilliath
# 15.05.2018 ob 09:44
aaa

Ljubljano bi mirno lahko primerjal z Grazem ali Linzem. Sam je ne moreš, imata oba tramvaja, oba urejene bus linije, urejen primestni prevoz in res močno kolesarsko kulturo.

Drugače se pa strinjam z Nha Trangom, javni prevoz je v Sloveniji nepopisna katastrofa, sploh na lokalni ravni. Res ironično, da je za večino destinacij preprosteje uporabiti "share" transport ala prevozi.org, ker je cenejši, hitrejši in manj kompliciran za organizacijo (tisto, ko se v letu 2018 še zmeraj ne da kupit vozovnic za vlak prek spleta, tu zaostajamo za eksotičnimi državami z 20X nižjim BDP na prebivalca). Podobnost s centralnoazijskimi marshrutkami in afriškimi bush taxiji je zgolj naključna, seveda....
K_ris
# 15.05.2018 ob 09:38
@feminist

pa vzemimo 15€/dan. torej konkretno manj od ene ure dela -

Velika večina ljudi nima plače prek 2400 evrov neto.
ZZK-1c
# 15.05.2018 ob 09:34
V bistvu niti ne. Danes bi se do strogega mestnega jedra peljal z avtobusom (govorim za Celje). Ker tega ni in v dežju ne želim kolesariti, sem se z avtomobilom.
aaa
# 15.05.2018 ob 09:09
@Dajnomir
Vse lepo in prav. Ampak enim nam večno ždenje v mestih ne predstavlja kvalitetnega življenja. Da greš ven, pa rabiš avto.
cabbage
# 15.05.2018 ob 09:04
@Space Voyager: "Ljudje nismo neumni. Vsak si bo življenje olajšal, kolikor gre."

Najbolj realen komentar.
cabbage
# 15.05.2018 ob 09:00
Korporacije zlorabljajo potrošnika! In noben nič.
K_ris
# 15.05.2018 ob 08:56
@gesan

Preberi še enkrat, o čem sem pisal. Pisal sem o ljubljanskem Biciklju, s katerim lahko greš brez težav le v eno smer in nimaš skrbi, kam boš popoldne dal kolo, če dežuje.
Lunos
# 15.05.2018 ob 08:03
Ekoteroristična propaganda.
Kazalo