Carlos Ghosn si lahko po osmih mesecih pregovorov vsaj malo oddahne. Foto: EPA
Carlos Ghosn si lahko po osmih mesecih pregovorov vsaj malo oddahne. Foto: EPA

Renault in Nissan sta 27. marca leta 1999 podpisala unikaten in pomemben sporazum o sodelovanju. Francoski in japonski proizvajalec avtomobilov sta s tesnim zavezništvom utrdila položaj na svetovnih trgih, obdržala identiteto svojih avtomobilskih znamk, hkrati pa s skupnim razvojem in delitvijo znanja zmanjšala stroške razvoja in proizvodnjo vozil, kar je pomembno v boju s konkurenčnimi koncerni in zavezništvi.
Nissan kuje dobiček
Še več, Nissan je v zadnjih letih celo prerasel "francoske starše" in ima zdaj vodilno vlogo v inženirstvu in na drugih ključnih področjih. Nissan dobro služi, letos se je zavihtel celo na sam vrh po prodaji med japonskimi znamkami na evropskem tržišču, medtem ko se je Renault šele dobro pobral po veliki krizi. Francozi imajo težave tudi v formuli 1, kjer so jih pri Red Bullu označili za glavne krivce za slabe rezultate.
Čeprav se zavezništvo imenuje Renault-Nissan, Japonci pa kujejo dobiček, je francoska stran vplivnejša, francoska vlada pa je največji delničar Renaulta.
Napetosti so se začele aprila, ko je francoski minister za gospodarstvo Emmanuel Macron začasno, brez obvestila zavezništva, dvignil vladni delež v Renaultu-Nissanu s 15 na 19,7 odstotka, s tem pa podvojil glasovalne pravice in porušili ravnotežje med obema podjetjema. S to potezo so si v Parizu zagotovili večji vpliv na glasovalne pravice, medtem ko je Nissan še naprej ostal brez pravic pri odločanju v podjetju.
To je razjezilo vodilnega Renaulta-Nissana Carlosa Ghosna. Med drugim ga je bilo strah tudi za delavna mest v Nissanovi tovarni v Sunderlandu, kjer je zaposlenih okoli 6.000 ljudi. Kritiki francoske strani so namreč opozarjali, da želi francoska vlada Nissanovo proizvodnjo z otoka preseliti v Francijo. Francoska vlada bi si dolgoročno, z višanjem deleža v Renaultu in glasovalnimi pravicami, lahko podredila Renault, pa tudi Nissan. Po sporazumu iz leta 1999 ima Renault 43,4-odstotni delež v Nissanu, medtem ko ima Nissan 15 odstotkov delnic v Renaultu, a je brez brez glasovalne pravice.
Na koncu vsi zadovoljni
Ghosn si je tudi zaradi vseh uspehov Nissana v zadnjih letih prizadeval, da bi imel ta večjo vlogo pri odločanju. Spor je bil neizogiben. Pri Nissanu so si po pisanju francoskih medijev prizadevali, da bi Pariz znižal kontrolni delež v Renaultu na prejšnjo raven, v nasprotnem bi celo izstopili iz zavezništva.
Glede na najnovejši sporazum so v Parizu privolili v to, da bodo delež obdržali pod 20 odstotki. Privolili so tudi, da se ne bodo vmešavali v delovanje podjetja, razen v izrednih primerih, medtem ko Nissan še naprej ne bo imel glasovalnih pravic.
Vodja zavezništva, ki proda desetino vseh vozil na svetu, Ghosn, je za zdaj zadovoljen, manj zadovoljni z dogovorom pa so nekateri analitiki, ki so pričakovali radikalen razplet. Dominic O’Brien, analitik pri Exane BNP-ju Paribas je povedal: "To je bila najboljša priložnost za zavezništvo Renault-Nissan, da uvedeta strukturne reforme podjetja, kar bi pomenilo večjo rast podjetja v prihodnosti.“