Avtomobilnost

Poudarki

  • S prtljažnikom na strehi lahko precej povečamo prevozniške zmogljivosti avtomobila
  • Pri uporabi prtljažnika moramo biti previdni
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.5 od 8 glasov Ocenite to novico!
Prevoz koles ba strehi avtomobila
Prtljažnik je lahko zelo uporabna in praktična zadeva. Foto: Miha Merljak, MMC RTV Slovenija
Prevoz koles na strehi avtomobila
O uporabi prtljažnika na cesti je kljub uporabnosti dobro premisliti, saj pripomore tudi k poslabšanju voznih lastnosti in gospodarnosti avtomobila. Foto: Miha Merljak, MMC RTV Slovenija
Nataša Kovše
Vodja službe za upravljanje prometa pri Darsu Nataša Kovše voznike opozarja, da so razmere na cesti nepredvidljive in lahko, denimo, pride do sunka vetra, ki ga nismo vajeni, in tovor lahko zgrmi na tla. Foto: MMC RTV Slovenija
Opel Corsa - 30 let
Opel je izvlečljiv nosilec za kolesa vgradil kar v zadnji odbijač. Foto: Opel
Dopustniška prtljaga
Ker v avtomobilu hitro zmanjka prostora za vse potrebščine, je potrebna hitra širitev prevozniških zmogljivosti, pri tem pa prav pridejo takšni ali drugačni zunanji prtljažniki. Foto: Goodyear

Dodaj v

Je za porabo goriva slabši prevoz koles na strehi ali na zadku avtomobila?

Kaj storiti, ko v avtomobilu zmanjka prostora?
11. junij 2017 ob 08:19
Ljubljana - MMC RTV SLO

Pred vrati so počitnice, z njimi pa tudi čas velikih selitev v počitniške kraje. Ker takrat v avtomobilu hitro zmanjka prostora za vse potrebščine, je potrebna hitra širitev prevozniških zmogljivosti, pri tem pa prav pridejo takšni ali drugačni zunanji prtljažniki. Na Darsu opozarjajo, da dobro pritrdite prtljažnike, saj se zgodi, da z avtomobila s prtljago vred odletijo na avtocesto.

Ko razmišljamo o razširitvi prevoznih zmogljivosti svojega avtomobila, najprej pomislimo na prtljažnike za kolesa ali smuči, ki jih lahko pritrdimo tako na streho kot tudi na zadek avtomobila. Med potovanji na počitnice so uporabni tudi strešni kovčki, s katerimi znatno povečamo predvsem prtljažni volumen avtomobila, a moramo med nalaganjem biti pazljivi, da ne presežemo največje nosilnosti strehe avtomobila, ki je običajno točno določena in redko doseže 100 kilogramov.

Manj znani, a za ljubitelje aktivnega sloga življenja zelo uporabni so tudi kovčki za pripomočke pri vodnih športih, med katere spadajo kajaki, kanuji ali jadralne deske, ki so v notranjosti avtomobila samo v napoto, obstaja pa še cela vrsta posebnih nosilcev za tovor.

Velika izbira
Izbira je velika, pomembno pa je, da sta pritrjevanje in uporaba prtljažnika čim bolj preprosta. Osnova za prevoz tovora na strehi je strešni prtljažnik oziroma osnovni prtljažnik. Tega v bistvu predstavljata dve prečni palici, ki se na streho pritrdita s pritrdilnimi nogami. Ko je osnovni prtljažnik enkrat na strehi, lahko nanj pritrdite vse v prejšnjem odstavku omenjene in druge nosilce, ki jih zahteva prevoz različnih predmetov. A pri nakupu bodite pazljivi. Različno oblikovanih avtomobilskih streh je skoraj toliko, kot je različnih znamk in modelov avtomobilov, zato je treba biti pri izbiri osnovnega prtljažnika zelo previden, saj vsak prtljažnik ne spada na vsak avtomobil. Morda so dovolj razumna izbira tudi sistemski prtljažniki, ki jih v okviru dodatne opreme svojih avtomobilov ponujajo proizvajalci avtomobilov. Nekateri jih naročijo pri priznanih proizvajalcih prtljažnikov, drugi pa jih razvijejo sami in njihovo oblikovanje lahko zaupajo celo priznanim oblikovalcem. Nekateri proizvajalci, kot denimo Opel, nosilce za kolesa celo integrirajo v zadnji odbijač, da je – varno shranjen - vedno pri roki.

Pazljivo pri uporabi
In kaj morate upoštevati, ko uporabljate prtljažnik na strehi? Pred vožnjo se predvsem prepričajte, ali ste prtljažnik pravilno pritrdili na streho. Po krajši prevoženi razdalji ponovno preverite vse vezi in vijake ter pritrdila za tovor in jih po potrebi zategnite. Če je prtljažnik opremljen s ključavnico, jo zaklenite. S tem boste prtljažnik zavarovali pred odvitjem med vožnjo hkrati pa se boste prepričali, da je dobro pritrjen, saj ga sicer ne boste mogli zakleniti. Nikoli ne prekoračite dovoljene največje teže tovora in upoštevajte navodila proizvajalca. Ne pozabite, da največja dovoljena teža tovora pomeni seštevek teže prtljažnika in tovora

Ko na prtljažniku prevažate tovor, hitrost vožnje prilagodite tovoru na strehi, splošnim voznim razmeram in stanju cestišča, gostoti prometa in predpisanim omejitvam na cesti. Načeloma naj ne bi vozili hitreje kot 100 do 110 kilometrov na uro. Zavedajte se, da prtljažnik nima pripomočkov za zaviranje, sile pojemanja pa delujejo na razmeroma tanke noge prtljažnika z razmeroma majhnimi pritrdili. Na, tako povišan avtomobila veliko močneje delujejo tudi bočni sunki vetra, zato previdnost ni odveč. Upoštevajte tudi, da se višina avtomobila ob uporabi prtljažnika lahko močno poveča, sploh če na strehi vozite kolesa, s tem pa se poveča tudi nevarnost, da se z zgornjim delom avtomobila zaletite v nepredvideno oviro. Posledice so lahko zelo drage.

Če prtljažnika ne potrebujete, ga odstranite
Kadar prtljažnika ne potrebujete, ga odstranite z avtomobila. S tem prtljažnik zavarujete pred čezmerno obrabo, pripomorete pa tudi k večji varnosti in gospodarnosti vožnje. Pred potovanjem z avtomobilom v oddaljene kraje tudi premislite, ali zares potrebujete toliko predmetov, ali jih morate nujno peljati s seboj ali pa jih lahko kupite v kraju počitnikovanje in podobno. Sodelavci nemške revije Autobild so pred leti namreč opravili test, v katerem so primerjali porabo avtomobila mercedes-benz razreda C s strešnim kovčkom ali brez njega in ugotovili, da se je poraba s precej aerodinamičnim strešnim kovčkom na avtomobilu povečala kar za liter na 100 kilometrov. Prevoz koles je še slabši, saj je vsako posamezno kolo na strehi pripomoglo k 1,2 litra večji porabi na 100 kilometrov. Prevoz koles na prtljažniku, ki je pritrjen na zadek avtomobila, je še slabši, saj se za avtomobilom ustvarijo neugodni vrtinci, ki mu precej poslabšajo količnik zračnega upora. Seveda je razlika v porabi goriva odvisna tudi od tega, kako aerodinamičen je sam avtomobil. Na kombiju so razlike denimo manjše kot na elegantni limuzini. A pod črto velja, da bi bilo cenena kolesa, ki jih turisti običajno vozijo na počitnice, če seveda ne gre za vrhunske specialke ali gorska kolesa, mogoče ceneje kupiti v kraju počitnic kot pa jih voziti s seboj.

Nezgode se dogajajo
Kljub vsej previdnosti se lahko zgodijo tudi prometne nezgode, ko prtljaga s prtljažnika na strehi zgrmi na tla. O njihovih izkušnjah s takšnimi primeri smo v Avtomobilnosti vprašali vodjo službe za upravljanje prometa pri Darsu Natašo Kovše.

Kot pravi, je zakon o pravilih cestnega prometa precej jasen. Biti moramo odgovorni in tovor varno pritrditi na prtljažnik. Žal so razmere na cesti nepredvidljive in lahko, denimo, pride do sunka vetra, ki ga nismo vajeni, in tovor lahko zgrmi na tla. Tu so problematična predvsem kolesa. Škoda je, da si pot na počitnice zagrenimo s tem, da neprevidno zložimo tovor na streho, ta pa potem pade na cesto in povzroči nezgodo. Poleg izgubljene opreme nas lahko v tem primeru čaka tudi kazen. Če vendarle pride do izjemnih razmer, je bolje zapeljati z avtoceste in na varnem kraju počakat, da neurje mine, potem pa brez skrbi nadaljevati vožnjo.

V zadnji predpoletni Avtomobilnosti smo pod drobnogled vzeli tudi ravnanje pri vožnji po avtocesti. Prevoz koles mora biti varen.

Matija Janežič

Prijavi napako
Komentarji
ElTorro
# 11.06.2017 ob 08:57
da bi bilo cenena kolesa, ..., mogoče ceneje kupiti v kraju počitnic kot pa jih voziti s seboj.

Če računamo 1,2l višjo porabo in 1500km vožnje v obe smeri (kar pokriva 99% destinacij, na katere se Slovenci vozimo zavtomobilom), porabimo cca 20 EUR več goriva.

Kje dobim kolo za tak denar?
josh k.
# 11.06.2017 ob 09:24
Večina vozi kolesa na avtomobilih enkrat ali dvakrat letno tako, da res ni važno za liter ali dva.
mmeeddoo
# 11.06.2017 ob 09:40
Poraba strešnega prevažanja koles ali na kljuki, se po porabi praktično ne razlikuje.
Glavna razlika je, da je težje kolesa dvigovati na streho, po drugi strani pa ti kolesa zadaj močno otežujejo, če že ne preprečujejo, odpiranje prtlažnika in pogled skozi zadnje okno.
seven7
# 11.06.2017 ob 12:06
Tale avtor je pravi biser.

Cene o kolo pride med 150 in 200€ in pravi da ga naj kar na počitnicah kupimo. In kaj naj potem z njim? A tam prodamo, podarimo???

Res biser.
PartyTime
# 11.06.2017 ob 11:23
Kaj pa ce grem kar s kolesom na dopust in avto doma pustim...
frgo
# 11.06.2017 ob 15:27
Kje so našli 1,2l višjo porabo z bicikli na strehi meni nič jasno. Lani mi je pil 5,2 predlani pa 5,4. Normalno pa okrog 5.

Pa tudi če bi mi pil 15. Enkrat na leto me bk.
Buldog
# 11.06.2017 ob 12:03
@vzdev
11.06.2017 ob 11:53

In v teh dveh stavkih je razvidno kaj je glavni namen policije. Njih ne briga varnost, temveč samo da poberejo denar. Se lahko izredno potrudiš, da boš vse pravilno pritrdil, pa ti ponesreči kaj pade dol, pa boš dobil lepo kazen. In kaj te bo ta kazen naučila? Popolnoma ničesar.

Se pač nisi dovolj potrudil. Če bi res vse pravilno pritrdil, ti ne bi smelo odletet.
melanholik
# 11.06.2017 ob 11:05
izo

# 11.06.2017 ob 10:15
Prijavi neprimerno vsebino glavna stvar je, da prtlajga na strehi poviša težišče, kar je verjetno poslabša varnost na cesti,

Vpliv na težišče je bržkone zanemarljiv. Tri kolesa tehtajo največ 50 kg, kar je pri toni in več, kolikor ima avto, precej majhen faktor. Vpliv na aerodinamiko in pa samo višino avtomobila (podvozi ipd.) pa sta seveda realna.
Pastafarian
# 11.06.2017 ob 15:46
Kje so našli 1,2l višjo porabo z bicikli na strehi meni nič jasno. Lani mi je pil 5,2 predlani pa 5,4. Normalno pa okrog 5.

Oni so verjetno testirali porabo medtem, ko so kolesa peljali poševno na strehi, ali pa so na njih celo sedeli kolesarji.

Skratka, če si samski je najlepše; 2 potovalki, zice podret in noter kolo, ki mu prvo gumo dol snameš. Pa še v tišinu uživaš med dopustom in delaš tudi celodnevne ture, če ti paše, brez nerganja :)
vnk
# 11.06.2017 ob 12:55
Kristus, pogledal mal video prispevek, glasba in režija takšna, ki je nisem slišal in videl od časov VHSa... čeprav verjetno marsikdo na RTVju je še vedno iz tistih časov (pa ni čutil sile slediti trendom).
Luka Novak
# 11.06.2017 ob 10:23
Je za porabo goriva slabši prevoz koles na strehi ali na zadku avtomobila?

V vsakem primeru višji kot brez kolesa.

Še boljše vprašanje pa je :

- kupit avto razreda Golf in hodit na all inclusive dopust kot gospod z zgolj najnujnejšim v prtljažniku, vse ostalo pa si privoščiš oz v tem primeru najameš kolo

- ali kupiti 10 – 20 tisočakov dražji razred Tiguan oz Sharan in hodi na dopust otovorjen kot nomad ?
izo
# 11.06.2017 ob 10:15
glavna stvar je, da prtlajga na strehi poviša težišče, kar je verjetno poslabša varnost na cesti, samo če misliš dirkat z npr. bicikli na strehi, si itak prtegnjen, če se mene vpraša (se pa še kako dogaja).
aja, pa prej kakšen nizek most zatakneš, sem se naučil na hardway na tistem podvozu proti rožni enkrat, ko sem razmišljal, kaj je to žvenktalo, ko prepeljše čist tiste ketne pred podvozom. ustavil na hard ravno pod most, mogoče z kakšnim dobrim centimetrom od belance do betona. pazite na višino, v glavnem!
Luka Novak
# 12.06.2017 ob 07:16
@melanholik

Vpliv na težišče je bržkone zanemarljiv.

Zanemarljivo je tvoje znanje fizike.

Takšno razmišljanje je tudi pogost vzrok za nesreče pri prevozu koles na strehi ali na zadku avtomobila ali raznih drugih prevozih.

Včasih tudi z tragičnim izidom (pred leti na Črnem Kalu npr.), sicer pa si lahko predstavljaš situacijo nič hudega slutečega kolesarja, pešca .. v katerega s strehe avtomobila prileti bicikl, ker je lastnik razmišljal kot ti in temu primerno poskrbel za varnost (pritrjevanje npr.).
izo
# 11.06.2017 ob 23:27
Vpliv na težišče je bržkone zanemarljiv. Tri kolesa tehtajo največ 50 kg, kar je pri toni in več, kolikor ima avto, precej majhen faktor. Vpliv na aerodinamiko in pa samo višino avtomobila (podvozi ipd.) pa sta seveda realna.

naj spomnem na malo fizike vzvoda, podpore ipd. z večjo oddaljenosti lahko tudi manjša masa dela štalo v ovinku, sploh če kam visi zadeva. če dodaš veter ipa, pa seveda še toliko bolj.
Dolenc
# 11.06.2017 ob 23:17
vzdev
Ja pa kaj bi ti rad? Da ti plačajo? Da ti narod poje hvalnico za oviranje in po vrhu še mogočo razbito pločevino/smrtne žrtve? Če ti rečejo ti, ti, ti porednež, naslednjič se bolj potrudi s privezovanjem bi pa verjetno zaleglo, kajne?! Res vas ne razumem vas omejence.
sejnik
# 11.06.2017 ob 11:58
hodit na all inclusive dopust kot gospod z zgolj najnujnejšim v prtljažniku,

Kakor komu paše. Nekje sredi albanskih ali ukrajinskih hribov ni all-inclusive hotelov, lepo je pa vseeno.
hyosung
# 13.06.2017 ob 10:36
Torej je spet 5€ bolj pomembno kot varnost v prometu...res pametni nasveti.
Haloo
# 12.06.2017 ob 10:49
S kolesom na pot.
Cenejše nebo, gorivo pa ne boste trošili!
vzdev
# 11.06.2017 ob 11:53
Kljub vsej previdnosti se lahko zgodijo tudi prometne nezgode, ko prtljaga s prtljažnika na strehi zgrmi na tla.

Poleg izgubljene opreme nas lahko v tem primeru čaka tudi kazen.

In v teh dveh stavkih je razvidno kaj je glavni namen policije. Njih ne briga varnost, temveč samo da poberejo denar. Se lahko izredno potrudiš, da boš vse pravilno pritrdil, pa ti ponesreči kaj pade dol, pa boš dobil lepo kazen. In kaj te bo ta kazen naučila? Popolnoma ničesar.
guardy
# 11.06.2017 ob 08:57
Seveda. Zato meni ko gremo na morje s tavelikim kovčkom in tremi kolesi zadaj na prtljažniku avto ne popije niti liter več kot ob normalni vožnji...
Lupo
# 11.06.2017 ob 09:13
Kolo je za to da se vozi, ne prevaza.
Kazalo