Avtomobilnost

Poudarki

  • Prometne nesreče zaradi zaspanosti za volanom so najpogostejše med 2. in 6. uro
  • Kemija ni rešitev za zaspanost
  • Peter Prevc nam je zaupal svojo izkušnjo
  • Razkrivamo tipične znake utrujenosti za volanom
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.1 od 11 glasov Ocenite to novico!
Poleg vožnje pod vplivom alkohola ali prepovedanih snovi, uporabe prenosnih telefonov ipd., ki jim posvečamo največ pozornosti, med glavne dejavnike tveganja za nastanek prometne nesreče spada tudi zaspanost za volanom. Foto: Newspress
Zelo skrb vzbujajoče je, da vozniki kljub zaspanosti praviloma nadaljujejo vožnjo, zato da bi ostali budni, pa se pogovarjajo s sopotnikom, odpirajo okna ali povečujejo glasnost radia, pri čemer stroka poudarja, da imajo takšni ukrepi le kratkotrajen učinek, edini učinkovit ukrep je spanje. Foto: Newspress
Če med vožnjo prepoznate zaspanost, se ji ne poskušajte upirati, saj vas lahko spanec v hipu premaga. Čim prej ustavite vozilo na varnem mestu, spijte eno ali dve kavi (kofein začne delovati čez približno 30 minut), odspite od 15 do 20 minut in nato nadaljujte vožnjo. Foto: Volvo

Dodaj v

Potovanje ponoči na dopust je lahko nevarno

Prometna etika: Kako se za volanom spoprijeti z utrujenostjo
18. julij 2018 ob 06:59
Ljubljana - MMC RTV SLO

Mnogi se na dopust, da bi se izognili gnečam na cesti, odpravljajo ponoči, ko se, statistično gledano, zgodi največ hudih nesreč. V oddaji Avtomobilnost so ponudili nekaj nasvetov za varno pot.

Pri današnjem tempu življenja pogosto zmanjka časa za učinkovit počitek in tudi spanje. Velikokrat se utrujenost, ko voznik povzroči prometno nesrečo, primerja z visokimi koncentracijami alkohola v krvi.

"Kratkotrajno se da utrujenost premagati s poživili. Za to sta potrebni najmanj dve skodelici kave in 15-minutni dremež. V tem času začne kava delovati,“ je za oddajo Avtomobilnost povedala Dr. Majda Zorec Kralovšek z Inštituta za sodno medicino.

Prevc se je ustavil v snegu
Utrujenosti pa ni mogoče v nedogled nadomeščati s poživili, s kofeinom, s kavo, s čajem, z energetskimi napitki, ampak se je treba se odpočiti. Nevarno je tudi, če voznik jemlje uspavala. Potem spi premalo ur. Še v jutranjih urah se učinki uspavala kažejo s svojimi negativnimi učinki na vožnjo.

Veliko na poti so naši smučarji skakalci, tudi slovenski šampion Peter Prevc, ki ima tudi sam izkušnjo, ko je zaspal za volanom. "Snežilo je in sem se zelo počasi vozil v koloni. V avtomobilu je bilo toplo, dolgo sem se vozil domov in nekaj ovinkov pred domom je sledil rahel ovinek v desno, volan sem še premaknil v desno, nato pa sem sredi ovinka zaspal in naenkrat je malo zaropotalo. Zapeljal sem s ceste. Na srečo je bilo 20 cm snega, da se je avto ustavil v snegu. Imel sem srečo, da sem nekaj dobrega iz tega odnesel,“ pravi skakalni šampion.

Prevc pravi, da je utrujenost počasi prihajala za njim. Po treningu je poln energije, na poti domov pa se telo umirja in postaja zaspan. "Da si utrujen, opaziš po počasnih reakcijah. Kar naenkrat si blizu avta pred seboj ali robnika. Ne veš, ali si prevozil rdečo ali zeleno luč. Pade ti koncentracija,“ pravi Prevc in doda, da po slabi izkušnji zdaj najprej odpre okno vozila, zapelje na stran, zadrema za 15 minut, kar je dovolj, da se varno pripelje domov.

Kemija ni rešitev

"Kemija pomaga, da ostanete budni. Da lahko pod vplivom tablet prevoziš neko relacijo, pa zagotovo ni v redu, saj prej ali slej tako pade koncentracija,“ pravi mag. Farm Dušan Hrobat.

Lani so pri AMZS-ju izvedli raziskavo, ki je pokazala, da je veliko slovenskih voznikov za volanom zaspanih. Vsaj polovica je občasno zaspanih, vsak deseti do štirinajsti voznik pa je v zadnjih dveh letih že zaspal za volanom.

Vesna Pekarović Džakulin, dr. med., specialistka družinske medicine in medicine dela prometa in športa, ki je sodelovala pri raziskavi, poudarja, da je vožnja posebno tvegana, če smo utrujeni in smo prejšnjo noč spali manj kot šest ur, imamo slabo kakovost spanja in se že dolgo nismo dobro naspali, vozimo že dalj časa brez krajšega počitka, vozimo ponoči ali popoldne, ko običajno spimo ali počivamo, jemljemo zdravila, ki imajo stranski učinek zaspanosti, delamo več kot 60 ur tedensko, izmensko ali več služb hkrati, smo popili tudi manjše količine alkohola oziroma zaužili prepovedane psihoaktivne snovi, vozimo po monotonih, ravnih in dolgočasnih cestah.

Usodne prometne nesreče ponoči
Prometne nesreče zaradi zaspanosti za volanom so najpogostejše med 2. in 6. uro ter med 14. in 16. uro. Nočna vožnja sama po sebi povečuje tveganje za nesrečo za od petkrat do šestkrat. Ob teh urah so naši možgani manj budni in bolj pripravljeni na spanje.

Znaki zaspanosti za volanom so: utrujen in zaspan voznik vse bolj togo usmerja pogled izključno na vozišče, prezre napise ob cesti, prometne znake za obvoz/izvoz, vozi počasneje ali prehitro, ne da bi sam to hotel, težko vzdržuje smer vožnje, vijuga, prevozi mejno črto ….

V eni izmed preteklih oddaj Avtomobilnost smo se posvetili utrujenosti za volanom.

Gregor Prebil
Prijavi napako
Komentarji
bende
# 18.07.2018 ob 07:56
Meni se zdi isto nevarno nočno delo za kakšnim teškim strojem.
negasega
# 18.07.2018 ob 07:19
Ja posebaj je nevarno na parkiriščih in postajališčih, kjer organizirani kriminalci prežijo na nepazljive in lahkoverne potnijke, in se na vse mogoče načine trudijo "pomagati".
bunta
# 18.07.2018 ob 09:16
Najbolje da grem umret ker se mi drugace lahko se kaj zgodi.
Hijena
# 18.07.2018 ob 08:06
Če greš ponoči na dopust, se pa čez dan malo spočiješ. Mi smo včasih, ko še ni bilo klim, zmeraj tako hodili na dopust. Je manj prometa in bolj svež zrak
joy
# 18.07.2018 ob 08:21
Nikoli ni prav. Vse skozi svetujejo čim bolj zgodaj, čim bolj zgodaj, ko pa se odločiš za odhod ponoči, kar je zelo zgodaj pa odsvetujejo. Dejte nehat take članke objavljat.
Katalonec
# 18.07.2018 ob 08:41
Osebno nimam tezav z voznjo ponoci, ce tudi po dnevi nism spal. Imam pa.velike tezave s popoldansko voznjo po sluzbi. Se posebaj ko imam sonce nasproti. Takrat bi se pa res najraje ulegel in odspal kitico ali dve.
Binder Dandet
# 18.07.2018 ob 07:37
Moja izkušnja je, da niso problem dolge vožnje na dopust (recimo 12 ur). Te zdržim, s pomočjo red bulla, ampak nisem zaspan. Kadar sem bil zaspan, da je bilo blizu kinkanja, je bilo v Sloveniji na krajših relacijah, ko je za teboj res dol dan, morda več takšnih dni.
Hope
# 18.07.2018 ob 09:19
Nesrečam naj jadranski magistrali najbolj botrujejo vozniki, ki ne razumejo, kaj pomenijo tisti okrogli z rdečo obrobljeni znaki z napisi 50 in 60.
aaa
# 18.07.2018 ob 09:27
Ma dajte no. Vsak zase ve kdaj in kako mu najbolj paše vozit. Čisto odvisno od tega koliko si sploh vajen vozit. Preutrujen si pa lahko tako podnevi kot ponoči.
Fleaa
# 18.07.2018 ob 09:11
mene čez dan sploh v teh poletnih sončnih dneh čist zje*e včasih... se mi zdi, da bom zaspal z odprtimi očmi... pa ne pomaga ne kafe, ne čik, ne odprto okno, ne muzka do fula, .... delno pomaga premostit kak pogovor po telefonu, do prvega postajališča potem pa 5 - 10 min zic nazaj pa zadremat... ni druge
sejnik
# 18.07.2018 ob 12:09
tisti ki že vrsto let opravljamo nočno izmeno s tem nimamo kakih težav

Itak, pa članek je dovolj jasno napisan, da delo/vožnja ponoči sama po sebi ni problem. Težava nastane, ko delaš v petek do 17h, popoldne kaj poješ in spakiraš, potem pa še 8 ur voziš do Korčule.
knedlck
# 18.07.2018 ob 09:19
@hepan
zakaj? povem kako je po mojem osebnem mnenju, in po lastnih izkusnjah. Lahko celo noc vozis, ampak v nekem trenutku, najveckrat ko se zacne delat dan, se moras ustavit, ker lahko hitro zakinkas. To je realnost. Je pa tudi tako, da nekateri pa sploh ne morejo ponoci vozit, so takoj zaspani, je odvisno od cloveka do cloveka, in tukaj se pokaze tvoja omejenost, in pokazes kdo je resnicno pol samega sebe. Enostavno, ce ti ne mores tako vozit, to ne pomeni da tudi drugi ne morejo.
Wasabi
# 18.07.2018 ob 07:55
Če vozim ponoči se podnevi malo naspim in gre brez problema. Največ kritičnih situacij sem imel podnevi, ponoči se ene ne spomnim, da bi bila res kritična, pa sem kar nekaj prevozil ponoči.
Platoon
# 18.07.2018 ob 11:21
Mislim, da je večji problem vožnja popoldne ob lepem sončnem vremenu, ko si utrujen od dela (+ če vstaneš zgodaj). Izredno nevarno.
knedlck
# 18.07.2018 ob 08:51
Voznja ponoci ni problem. Tudi ce prej cez dan nisi spal.
Je pa trenutek ko se zacne delati dan problematicen, ker takrat pa naenkrat ratas zelo zaspan, in moras imeti kar dosti kontrole da se ustavis pa mal pocijes, al pa da se zamenjas z nekom ki je medtem spal v avtu.
sam-zee
# 19.07.2018 ob 06:00
Ma vsak ima svoj ritem, bi jaz rekel. Po mojih izkušnjah je nevarno če na sploh premalo spiš. Če pa se pripraviš na to, da boš noč "prefural", potem načeloma eno noč tako kot prvo v nizu neprespanih zdržiš brez večjih težav. Če pa to žgeš dan za dnem, je zgodba drugačna.

Vsekakor se pa strinjam glede vožnje iz službe - tudi sam imam veliko izkušenj s popoldansko utrujenostjo...
+hellbastard+
# 18.07.2018 ob 11:28
problem je po službi vozit ko si utrujen to raje napišite
pero5
# 18.07.2018 ob 10:44
Ponoči je res lahko bolj naporno, človek je naravno bolj utrujen, ob klasičnih cestah se potika divjad, poleg tebe je na cesti kakšen pijanec, ki se vrača domov. Je pa po drugi strani zelo malo prometa, tako da večinoma bolj ogrožaš sebe. Ni zastojev na meji, ni živčnih voznikov, ni utrujajoče vročine, otroci v avtu se ne derejo, jim ni slabo, ampak spijo...
Pot, ki bi jo opravil v 7 urah ali več lahko zvoziš tudi v 5, z veliko manj stresa. Potovanje je lahko nevarno, ni važno kdaj.
simonjz1
# 18.07.2018 ob 09:49
tisti ki že vrsto let opravljamo nočno izmeno s tem nimamo kakih težav... vedno štartam na isti kraj okoli polnoči...in ko še nisem delal nočne izmene sem bil zelo utrujen..zadnjih pet let nimam nobenega problema...res pa je da grem vedno na dopust, ko prej v tednu delam nočne...in potem je enako, kot da bi bil v službi...

je pa vsekakor glede počivališč nekoliko bolj nevarno ja...kriminalci se najdejo..ampak so pa tudi ko je svetlo.
Funai
# 18.07.2018 ob 08:50
Ponoči je daleč najbolj varno jet na dolgo pot, ni nobene gužve in stresnih situacij, moraš pa biti naspan seveda. Statistika pa v glavnem zajema pijance, ki se ponoči ob vračanju s pivskega pohoda skantajo v drevesa.
ponirek
# 18.07.2018 ob 10:50
@hope sej vedo ampak mislijo, da je tok po osebi in je potem drama :)

@skippy a si se ti sploh kdaj vozil po magistrali? Tam je milijon enih vasic in plaž, kjer mora večina čez cesto do plaže in je najbolje, po tvojem, da je kar skos 90, še najbolje pa kar 130
Skippy
# 18.07.2018 ob 09:09
Tudi življenje je lahko nevarno.
raurbef
# 18.07.2018 ob 12:19
Mi se ze vrsto let odlocamo za dopust zgodaj zjutraj.
Ne hitimo na dopust zadnji delovni dan, ampak raje pospravimo doma, umijem avto, natankam in ga pregledam (olje, tekocine, voda za brisalce, oprema, rezervne zarnic, prva pomoc), pripravimo vso prtljago, gremo v mesto na sprehod - vecerjo.
Pred spanjem se vecina prtljage spravi v avto.
Zjutraj zgodaj vstanemo in se odpravimo na pot tako da prvi del poti 1.5-2.0 ure opravimo dokler se ni sonca zunaj. Nato postanek, kava, klepet in nadaljujemo pot.
Na cilj pridemo spociti in se dovolj zgodaj da imamo kaj od dneva.
Za razliko od tistih ki so na cilj prispeli dan prej ki jim je dan izgledal nekako takole.
V sluzbi s paniko in na silo postorit. Teci sem pa tja. Hitro domov. Spakirat. Vse zivcno. Na pot sigurno uro kasneje kot predvideno. Na poti sonce, vrocina, kolone,...Zadnji najbolj tezaven del poti utrujen in v temi. In pride na cilj okrog polnoci se komaj gleda.
bende
# 19.07.2018 ob 08:00
Ponoči se spi!
Skippy
# 18.07.2018 ob 10:30
Nesrečam naj jadranski magistrali najbolj botrujejo vozniki, ki ne razumejo, kaj pomenijo tisti okrogli z rdečo obrobljeni znaki z napisi 50 in 60.

Če bi Hrvaška bila normalna zahodna država, 99% teh znakov tam sploh ne bi bilo.
Kazalo