Jesensko-zimska kolekcija Draž 2016/17 je nastala v sodelovanju z zavodom MATHEMA. Njihovi prevodi matematičnih formul v barvite likovne podobe so aplicirane na pleteno strukturo. V nosljivi različici ohranjajo izvirno barvno lestvico, s svojo razgibanostjo pa grafični prikazi narekujejo neenotno silhueto oblačil. Oster kontrast predstavljajo črno-bele obdelave paleolitskih op-art-ovskih vzorcev. Oba vira navdiha druži racionalistični pristop k materialu, transformacija zavoljo transformacije same in predvsem pravilnost v nepravilnosti matematičnih prikazov ter nepravilnost v pravilnosti op-art-ovskih vzorcev, kar ohranja organski pridih za na videz hladnim, enakomerno ponavljajočim se vzorcem. Foto: Jure Makovec
Jesensko-zimska kolekcija Draž 2016/17 je nastala v sodelovanju z zavodom MATHEMA. Njihovi prevodi matematičnih formul v barvite likovne podobe so aplicirane na pleteno strukturo. V nosljivi različici ohranjajo izvirno barvno lestvico, s svojo razgibanostjo pa grafični prikazi narekujejo neenotno silhueto oblačil. Oster kontrast predstavljajo črno-bele obdelave paleolitskih op-art-ovskih vzorcev. Oba vira navdiha druži racionalistični pristop k materialu, transformacija zavoljo transformacije same in predvsem pravilnost v nepravilnosti matematičnih prikazov ter nepravilnost v pravilnosti op-art-ovskih vzorcev, kar ohranja organski pridih za na videz hladnim, enakomerno ponavljajočim se vzorcem. Foto: Jure Makovec
ALMIRASADAR
"Kolekcija je namenjena vsem ženskam, ki se dobro počutijo v udobnih, mehkih in funkcionalnih oblačilih ‒ za vse ljubiteljice athleisurskih oblačil, ki kombinirajo jogijske hlače s preostalimi oblačili tudi med dnevom. Kolekcija predstavlja mešanico med športnimi oblačili in oblačili za prosti čas: prevelike trenirke in udobna oblačila za dom, prepasana s širokimi pasovi iz kašmirskih in volnenih tkanin ter pletenin. Silhueta oblačila se prilaga načinu zavezovanja, oblačila so primerna za vse številke." Foto: Jure Makovec
MORRO
"Kolekcija Nazaj k formi je redefinicija forme. Kakovost je duša obleke. Je zaupanje. Je osebna izpoved pripadnosti. Da, obleko potrebujemo ali si jo želimo. Za MORRO je oboje pomembno: perfektna funkcionalnost in čustvena estetika. Ženska in moška poslovna obleka zahtevata odličnost v enakem procesu izdelave in vseh detajlih, ki so pomembni, da opazimo razliko med tipanjem in čutenjem; med uporabo in uspehom. Ženski blazer je izdelan na enak način kot moški suknjič, kar je v svetu prava redkost." Foto: Jure Makovec
Maio (HR)
Moško kolekcijo je navdihnil film Oliver Twist, po katerem je dobila ime." Foto: Jure Makovec
Pentlja Concept Store
Trgovina s konceptom - Pentlja. Foto: Jure Makovec

Od zadnjega dneva na tednih mode se običajno pričakuje največ, finalni večer pa občinstva ni pustil razočaranega. Lorello Flego, ki nam v oddaji Bleščica prenaša utrip iz največjih tednov mode po svetu, ko predstavlja največja imena svetovne mode, smo tokrat postavili v obrnjeno vlogo.

Povprašali smo jo za oceno ljubljanskega tedna mode - Lorella si je zaradi obveznosti ogledala le zadnja dva dneva v živo na Trgu republike, najprej je povedala, da se je opazila razlika med zadnjim in predzadnjim dnevom. Zadnji dan, ko so se predstavile blagovne znamke MORRO (Tatjana Kalamar Morales), ALMIRASADAR (Almira Sadar), Maio (Maria Krnić) (HR), Pentlja Concept Store in Draž (Urška in Tomaž Draž), je bil Lorelli veliko bolj všeč.

Najbolj jo je navdušila kolekcija Forma Formule (Forming The Formula) Tomaža in Urške Draž, ki je bila na ravni revije, ki bi se lahko zgodila tudi nekje v tujini. Draževa imata jasno vizijo in rdečo nit, je povedala Lorella, ki je kolekcijo še dodatno pokomentirala: "Skoraj vse mi je bilo zelo všeč, všeč mi je bila tudi kompozicija z bleščečim mejkapom in bleščečimi čevlji, moški kosi so mi bili všeč, pa obleke, ki so spominjale na plašče, zaprte, malček drapirane, z motivom na hrbtu ... Zdelo se mi je, da so v svoji nedolžnosti prav seksi, ta kontrast mi je bil všeč - bile so zaprte, žensko telo je bilo dokaj skrito, ampak ker je pletenina izredno mehka, je poudarila ženske obline, tako da smo hkrati le začutili žensko telo. To mi je bilo izredno všeč."

Všeč ji je bila tudi Almira Sadar s kolekcijo Športni kolaž (Sportwear Collage) - z udobnimi pleteninami in kroji: "Almira ima absolutno slog, ki je zelo prepoznaven, kar je zelo pomembno." Pohvalila je tudi revijo trgovine s konceptom Pentlja Concept Store: "Ker je dodala izredno ženstveno noto, ki sem jo mogoče malček pogrešala med tednom mode. V tujini je vedno tako, da vsi poudarjajo pomembnost barv, pomembnost romantike, pomembnost boho chic ženske; ženska, ki je malenkost eterična, ki krade stvari iz moške garderobe, gre za mešanico različnih stilov." Dodala je: "Včasih smo Slovenci preveč togi, malo preveč črne barve, malo preveč po enem in istem kopitu, kar je značilno za Slovenijo. Ampak hkrati moda nima meja, moda je mednarodna, moda je zrak, povsod je, moramo gledati tudi to, kaj se dogaja onkraj meja."

In ocena vseh uveljavljenih imen, ki so se predstavila na tednu mode: "Moram reči, da so bili veliki oblikovalci vsak po svoje zanimivi." Izpostavila je Majo Štamol, pa tudi Majo Ferme, s katero je poklepetala nekaj minut pred nami: "V njenem primeru mi je bilo všeč, ker je dejansko bil pret-a-porter, njena kolekcija je bila nosljiva. Stil z dolgimi krili in pleteninami, ki jih je delala v tujini. Ravno prej sem se pogovarjala z njo, da je bilo izredno težko najti proizvajalca v Sloveniji, ki bil bil tako natančen s pleteninami, pa je šla v tujino."

Po uspeh v tujino?
Ko smo bili že ravno pri tujini, nas je zanimalo, ali se strinja z modno oblikovalko in kostumografinjo Sanjo Grcić, ki je vsem mladim oblikovalcem svetovala, naj odidejo v tujino. "Se strinjam, mislim, da vsak, ki gre v tujino, ki začuti okus tujine, imamo primer Nine Šušnjara, težko pride nazaj. Ker, če ti v tujini uspe, dejansko uspeš živeti svoje sanje in si dejansko oblikovalec v pravem smislu besede, se pravi, da se celo leto ukvarjaš z oblekami, ne pa da prodajaš še v kakšni trgovini ali pa počneš kaj drugega poleg." Pri tem je opozorila, da za uspeh ni dovolj, da imaš talent: "Seveda, tujina ja, ampak se moramo zavedati, da v tujini ni dovolj, da imaš samo talent, ampak moraš imeti zelo močno podporo, tudi v smislu denarja moraš imeti nekoga, lahko je to družina, lahko je to firma al kar koli drugega, saj to stane." Pri tem je omenila tudi, da so na tednu mode v Milanu, kjer so se mudili pred kratkim, poizvedovali o številkah, zanimalo jih je, koliko dejansko stanejo modne revije, izvedeli so, da je za izvedbo najmanjše modne revije potrebno od 350.000 evrov naprej. "To je ogromen zalogaj za nekoga, ki komaj štarta, ti si lahko najbolj talentiran na svetu, ampak talentov je veliko in konkurenca je zelo zelo močna. Tako da je uspeh odvisen od spleta okoliščin - sreče, denarja, talenta ..."

Težki časi v slovenski modi
Lorella se strinja, da slovenska moda ima potencial - še posebej je opozorila na odbitega Matica Velerja - a kljub vsemu se vrtimo v začaranem krogu, proizvodnje ni, slovenska moda ne doživlja rožnatih časov, ravno nasprotno: "Začaran krog je tudi zaradi tega, ker so kosi, ki pripadajo domači modi, dokaj dragi in to zna biti velik problem, zaradi tega, ker ni masovne proizvodnje in zaradi tega je unikat in potemtakem ga plačuješ kot unikat. Moda mora biti v današnjem času dostopna. Seveda, začaran krog, ker je Slovenija majhna in četudi bi se vsaka Slovenka oblekla v slovenske oblikovalce, verjetno še vedno ne bi bilo dovolj, da bi bile cene nizke, kot so lahko pri Zari in H&M-ju. Ampak tukaj moramo razumeti, da gre za neko ekskluzivnost, se pravi je še vedno razlika med nizkocenovnimi blagovnimi znamkami, ki so poplavile Slovenijo in so prisotne povsod. Ampak tisti, ki se ukvarjamo z modo, se zavedamo, da to ni moda, to je kopija nečesa, kar je nekdo že naredil. Če izhajamo iz tega, da so tudi naši oblikovalci izumitelji določenih idej, mislim, da morajo imeti tudi njihove cene svojo ceno."

Kljub težkim časom pa oblikovalcem svetuje: "Moj nasvet je, da vztrajajo in da ne popustijo in da živijo neke svoje sanje in da grejo naprej po tej poti, ker se vedno najde tudi prava publika v smislu pravi kupec, ki si bo zadevo lahko privoščil oziroma ga bo zadeva tako privlačila, da si jo bo privoščil ne glede na ceno."

V dveh mesecih dva tedna mode. Preveč?
V povezavi s Slovenijo se ničkolikokrat omenja majhen trg, a kljub majhnosti nas že drug mesec v središču Ljubljane čaka novi teden mode. Ali to vseeno ni preveč: "Moja želja bi bila, da bi bil samo en teden mode, da bi združili moči in da bi bila zadeva morda še boljša, kot dejansko je." Pri tem Lorella poudari, da je Ljubljanski teden mode, ki se je pravkar zaključil, vse boljši. Potem nadaljuje: "Glede na to, da imajo največje prestolnice na svetu, od Pariza, Londona, Milana in New Yorka samo en teden mode, mislim, da bi ga lahko imeli tudi mi, čisto iskreno povedano, ampak tukaj so očitno drugi interesi in spet ta šibka komunikacija, ki je največkrat težava v Sloveniji." Kot modna navdušenka pa se po drugi strani veseli, da bo spet moč videti modne revije, saj je teh vse manj: "Pred 10 leti, ko sem začela z Bleščico, je imel skoraj vsak izmed oblikovalcev, ki smo jih videli na Fashion Weeku, svojo samostojno modno revijo. Ampak te stvari stanejo, stanejo manekenke, stanejo vabila, stane dvorana, stane vse, oblikovalci si tega ne morejo privoščiti. Fashion Week je tako idealna priložnost, da svoje kolekcije vseeno pokažejo širši javnosti."

Spodaj si lahko ogledate kolekcije zadnjega večera ljubljanskega tedna mode. Foto: Jure Makovec.