Moda
Ljubljanski teden mode LJFW je odprla modna revija Matee Benedetii, ki je v Sloveniji pionirka trajnostnega ustvarjanja. Predstavila se je s prestižno in s cenovno dostopnejšo linijo ter tudi z moško modo. Foto: BoBo/Borut Živulović
Prvi dan se je predstavilo 14 modnih oblikovalcev. Foto: BoBo/Borut Živulović
LORÉ (Hrvaška). Foto: LJFW/Jure Makovec
PATRICIA PIE (Slovenija). Foto: LJFW/Jure Makovec
Ana Jelinič (Slovenija) je ustvarila kolekcijo Frajla. Foto: LJFW/Jure Makovec
BOUDOIR (Hrvaška). Foto: LJFW/Jure Makovec
Kot zadnja se je predstavila znamka M Fiction (SLovenija), kolekcija, ki je zelo nosljiva, svoj navdih črpa v utripu mestnega življenja, v mestu, ki nikoli ne spi, in kaosu, ki se nikoli ne konča. Čar in izziv tega kaosa je zliti kulturo, zabavo, hobi in delo v eno. Foto: LJFW/Jure Makovec
VIDEO
28 oblikovalcev na ljublj...

Dodaj v

Skoraj peturni modni spektakel v Ljubljani: "Investirajmo v modo in ne le v nepremičnine"

Prvi od dveh tednov mode v Ljubljani LJFW
6. november 2018 ob 13:06
Ljubljana - MMC RTV SLO

V prostorih filmskega studia Viba Films v Ljubljani je svoja vrata odprl ljubljanski teden mode, ki je že prvi dan ponudil peturno dozo mode. Predstavilo se je 14 oblikovalcev iz Slovenije, Hrvaške, pa tudi Makedonije.

To je le prvi izmed dveh tednov mode, ki bosta v prestolnici novembra. Ali je Slovenija premajhna za dva modna dogodka v tako kratkem času, smo povprašali modnega oblikovalca in umetnika ličenja Milana Gačanoviča - Gacha, stalnega gosta oddaje Dobro jutro.

"Nič ni narobe s tem, mislim, da je odraz neke države, če ima več tednov mode, da je zanimanje za to med občinstvom." Tega vsekakor ne manjka, saj se tednov mode vedno udeleži veliko obiskovalcev. Tako je bilo tudi uvodni večer LJFW, prostor je bil nabito poln, do konca pet ur trajajočega modnega dogodka pa je število upadlo, vztrajali so le še največji ljubitelji mode. Zelo naporen tempo – revije so se začele ob uri, vsaka je trajal po pet minut, na vrsti pa je bil 15-minutni odmor do nove revije – ali se s tem strinja tudi modni guru, ki je na modnem prizorišču bil že od 15. ure dalje, saj je obiskal tudi zakulisje: "Tempo je bil kar v redu, edino premori so bili predolgi. Mislim, da bi bilo bolje, če bi bile po tri, štiri revije skupaj in nato pavza."

V trenutku našega pogovora je bilo za nami 10 revij od 14, Gachu je bila najbolj všeč kolekcija Matee Benedetti, ki pri svojem ustvarjanju sledi načelom trajnostne mode, navdušil ga je tudi hrvaški oblikovalec. Kakšna pa je njegova splošna ocena: "Gor, dol, gor, dol zame, lahko da je bilo za nekatere vse super, za druga pa vse slabo, težko je dati objektivno oceno." Do takrat so se predstavili le slovenski in hrvaški oblikovalci (zvečer se je predstavila še makedonska modna znamka Ludus), Gacho pa je na vprašanje, ali vidi razliko med obojimi, odgovoril: "Na Hrvaškem je močan trend črnine, mislim, da je fajn. Gre za kontrast, pri Slovencih je 60 odstotkov tistih, ki imajo radi telirane linije, Hrvati pa ciljajo na velike, enormne kroje."

Pri hrvaški modni znamki Madame Demode so manekenke nosile borosane, kultni izdelek Borova, ki je še dandanes izjemno priljubljen. To se Gachu, ki je v preteklosti za Peko oblikoval lastno kolekcijo čevljev, zdi odlična poteza: "To je bila tipična uniforma snažilk v prejšnjem stoletju. To je dober trend, da je po 40 letih še vedno aktualen. To je fantastično. Vsa moda se praktično vrača. Moda je pravi boom doživela v 80. letih, prej so bili kostimčki, po vsem svetu so bili isti, v 80. pa je sledil kaos, glitter, shine ... 90. in naprej pa so kopija nečesa, kar je že bilo, ampak na določen način je stilizirano."

Na tednu mode se oblikovalci sami odločijo, katero kolekcijo bodo predstavili, ni tako kot v preteklosti, ko so javnosti na ogled postavili kolekcije za prihajajoče leto. Se ta odločitev zdi Gachu prava: "Glede na to, kakšno vreme je, bo kmalu le ena sezona za ves svet, podnebne razmere se spreminjajo."

Spreminjajo se tudi trendi, katerih sogovornik ni pristaš: "Mene modne smernice ne zanimajo, mene zanima oblika, kroj, material." Med občinstvom, zbranim na LJFW-ju, je bil tokrat zelo opazen trend živalskega vzorca (animal print), kako bi Gacho ocenil modni okus Slovencev: "V Ljubljani je tako: nekateri posnemajo nekoga, potem so tisti, ki kupujejo na Aliekspresu, potem imaš tiste, ki hočejo biti freh, in oblečejo nekaj, kar ni primerno ... Vsesplošni kaos oziroma slovenski bazar bi temu rekel."

Movrin, Benedetti in Šulin
Pri oblikovalcih pa je popolnoma drugačna zgodba, uspešni so tudi v svetovnem merilu, je povedal Gacho: "V Sloveniji je po moji oceni 6, 7 oblikovalcev, ki so kos vsemu svetu, kjer koli se predstavijo, navdušijo. Drugim pa nekaj zmanjka." Omenil je tri imena: Petra Movrina, Mateo Benedetti in Boruta Šulina, ki je zelo pozabljen, pa je morda edini, ki mu lahko pripišemo ustvarjanje haute couture.

Modno zanimanje torej je, nadarjene modne oblikovalce prav tako imamo, Gacho pa je za konec nadaljeval začetno izjavo, da nič ni narobe, zanimanje za modo med občinstvom je: "Odvisno pa je, koliko se industrija zanima za to, kar delamo. Mislim, da bi bilo dobro, da bi imeli ljudi, ki bi investirali v modne oblikovalce, modo, in ne le v nepremičnine in nakup tovarn. Investirajmo v modne oblikovalce, naredimo nekaj iz tega, saj se, ko v nekoga investiraš, to prej ali slej poplača. Če pa vsi investirajo v 'zihraške' posle, pa mladim oblikovalcem ne preostane drugega, kot da se prenehajo ukvarjati s tem oziroma morajo početi zraven tudi druge stvari, da bi preživeli."


Oblikovalci prvega dne
Matea Benedetti (Slovenija) je navdih za barvito kolekcijo našla v koralnih grebenih, kolekcija pa odraža lepoto različnih ribjih vrst. Lore (Hrvaška) je navdihnil roman Sto let samote, z za znamko značilnim tradicionalnim navdihom, ki je realiziran s sodobnimi kroji, naravnimi tekstili in materiali v slogu teme.

Pri znamki Patricia Pie so kolekcijo Freedom navdihnili vsakodnevni rituali, opravila, sprehodi po ulicah, pobegi v naravo in druženje s prijatelji, kolekcijo pa zaznamuje romantičen slog kombiniranja prosojnih in strukturiranih materialov, funkcionalnosti in močne oblikovalske note. Boudoir (Hrvaška) – kolekcija Look at me je v celoti narejena na etičen način, v lastni proizvodnji, gre pa za eklektično mešanico “couture” in ‘waw’ kosov, prepoznavnih avtorskih potiskov, couture pokrival, močnih grafičnih amorfnih elementov, postavljenih ob nosljive kose. Simono Kogovšek (Slovenija) so pri ustvarjanju kolekcije navdihnile trenutne osebne in življenjske spremembe, povezuje jih s pavjim perjem in njegovim pomenom.

Za elegantno in šik kolekcijo z imenom Rolling in the deep znamke Lukabu (Hrvaška) je oblikovalka dobila navdih ob obisku obalnega mesteca Sevid na Hrvaškem, kar odražajo odtenki zelene in modre, kolekcija odseva oblikovalkino analiziranje same sebe, sprejemanje odločitev, prevzemanje odgovornosti in hkrati tudi občutek umirjenosti, ki te preplavijo, ko vstopiš v trideseta leta.

Ana Jelinič (Slovenija) je ustvarila kolekcijo Frajla. Frajla je spogledljivka, polna življenja. Svobodomiselna dama, ki živi polno, včasih celo prepolno življenje. Včasih sramežljiva, včasih polna sama sebe. Kičasta, a vedno urejena.

Kolekcija Renate Bedene (Slovenija) je sestavljena iz raznovrstnih materialov, tako po videzu, otipu kot sestavi. Tokratna kolekcija Barbare Vrbančič (Slovenija), ki jo je naslovila z O, črpa svoj navdih v geometriji, osnovnih likih in linijah. Navdih za kolekcijo z naslovom Trubadur je ime samo in oblikovalko znamke Madame Demode (Hrvaška) spodbudilo k še drznejšemu oblikovanju. Za znamko značilna črnina je tokrat nadgrajena z uporabo sive in barv jesenskega listja ter kovinskih detajlov, kot so ključavnice in vijaki.

Kolekcija znamke Maks (Hrvaška) je polna plaščev, ki so uporabni na več načinov in jih lahko apliciramo tudi na moški slog. Uporabljeni naravni materiali, kot so bombaž, gaza in platno, hkrati predstavljajo tudi osnovo za pripadajočo kampanjo ‘The Love Disintegration’, ki temelji na preprosti igri črne in bele. Kolekcija Mellow znamke Mateyaneira (Hrvaška) je nastala z mislijo na slog naših mam, ko si bile v “naših letih.” Ko smo komaj čakale/-i, da bomo lahko oblečene/-i enako. Končno se je vrnil čas ‘co-ord’ setov, širokih ramen in ženstvenega sloga.

Kolekcija oblikovalca, ki ustvarja pod modno znamko Ludus (Makedonija), raziskuje trajnost skozi uporabo naravnih materialov. Ostaja v okvirjih minimalizma in skulpturalne vizije. ‘Monoscapes’ ne pozablja na trenutne trende, ustvarja brezčasen videz in se potaplja v filozofska vprašanja o barvi v zahodni kulturi. Kolekcija temelji na premisi knjige Chromophobia Bavida Butlerja. Kot zadnja se je predstavila znamka M Fiction (Slovenija), kolekcija, ki je zelo nosljiva, svoj navdih črpa v utripu mestnega življenja, v mestu, ki nikoli ne spi in kaosu, ki se nikoli ne konča. Čar in izziv tega kaosa je zliti kulturo, zabavo, hobi in delo v eno.

Spodaj si lahko pogledate kolekcije prvega dne, foto: Jure Makovec/LJFW.

Dolores Subotić
Prijavi napako
Komentarji
firtoh
# 06.11.2018 ob 13:14
Naša čistilka Safeta je bila že pred 30 leti pred cajtom,ko je na stikle, natikače in sandale nosila zokne
srn
# 06.11.2018 ob 13:54
"Investirajmo v modo in ne le v nepremičnine"
HAHAHA
A vi se hecate?
Pepe
# 06.11.2018 ob 14:22
Nisem ekonomist, ampak nekaj mi pravi, da linija oblek s par prodanimi artikli ni ravno najboljša finančna naložba...
Bivši uporabnik
# 06.11.2018 ob 13:42
Imajo feministke kaj za dodati na to izkoriscanje zensk?
Brannigan
# 06.11.2018 ob 13:26
Noh, a je kaj manj koristnega od tega?
Vesel bom, če me kdo prepriča da.
frlekin
# 06.11.2018 ob 15:17
Jaz zdaj živim v guccijevi torbici.
nimmer
# 06.11.2018 ob 13:55
Sicer mi je ta scena totalno afnananje, ampak prvič vidim oblačila katera dejansko lahko nosiš v javnosti, pa da ne zgledaš kot afna.
Brannigan
# 06.11.2018 ob 13:27
Ups pardon... Slovenija ima prvo damo na račun tegale... Mea culpa
kingeston
# 06.11.2018 ob 14:21
"Združiti modo da boš lahko imel en kos garderobe tako za v cerkev kot za v hlev."
elsha92
# 06.11.2018 ob 19:33
Slovenci so med najslabše oblečenimi narodi v Evropi, če ne kar med vsemi dokaj razvitimi državami.
spela55
# 06.11.2018 ob 18:02
Investicija v modo? Kaj naj, živim v čevlju?
spela55
# 06.11.2018 ob 18:01
Repec
# 06.11.2018 ob 13:42
Prijavi neprimerno vsebino
Imajo feministke kaj za dodati na to izkoriscanje zensk?


Kakšno izkoriščanje? Manekeni in manekenke so plačani.
sm0ve
# 06.11.2018 ob 15:20
Investirati v modo? Samo da ne bo za NLB zmanjkalo!
ZRC
# 07.11.2018 ob 06:46
Sami sem sicer mnenja, da je takšna "visoka" moda največji nesmisel alu nieumnost kar je možno. Tip na sliki 55 izgleda kot da je zobozdravniku s stola pobegnil.
mattyy
# 07.11.2018 ob 06:27
Kakšno izkoriščanje? Manekeni in manekenke so plačani.

Kaj one pri F1 pa so bile brezplačno?
čik
# 06.11.2018 ob 15:27
@frlekin
ti si že uspešen :)
rende2009
# 07.11.2018 ob 07:12
investirajmo v modo lol
pero5
# 06.11.2018 ob 21:50
47 je super za milenijce. Take, ki bi bili radi darkerji, ampak malo bolj modno poženščeni. Oprava za oba spola in tudi za tiste vmes.

@elsha92
kateri kriteriji pa se upoštevajo pri ocenjevanju kvalitete oblačenja?
SpicyWeiner
# 06.11.2018 ob 17:53
nimmer
Sicer mi je ta scena totalno afnananje, ampak prvič vidim oblačila katera dejansko lahko nosiš v javnosti, pa da ne zgledaš kot afna.


Če recimo želiš izpasti kot nekdo, ki pripada skrivnemu kultu, potem je številka 47 definitivno zate :-)
Rockos
# 06.11.2018 ob 14:42
Tudi moda nepremičnin nam manjka, je pa tako, da če bi vsak arhitekt in oblikovalec naredila en stanovanjski blok, ki bi izstopal, kot takšna dekleta na odru, bi se hitro pričeli prepirati o všečnosti. Mar ni tako tudi pri modi? Imajo pač vsake oči svojega malarja.
Kazalo