Koncept je enostaven - štirje različni liki, sestavljeni iz štirih enakih koščkov, padajo, mi pa jih moramo tako poravnati, da se izničijo. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten
Koncept je enostaven - štirje različni liki, sestavljeni iz štirih enakih koščkov, padajo, mi pa jih moramo tako poravnati, da se izničijo. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten
30 let Tetrisa

Gre za eno najbolj priljubljenih računalniških iger vseh časov, Tetris, katerega ime izhaja iz združitve besed tetra (gr. štiri) in tenis, ki je najljubši šport Pažitnova.

Pažitnov je igro leta 1984 napisal za ruski računalnik elektronika 60, ki še ni prikazoval barv ali grafike, ampak zgolj besedilo. Štiridelne like (tetromine), ki padajo z vrha zaslona in po katerih je igra dobila ime, je zato sestavil preprosto iz črk.

Njegov kolega Vadim Gerasimov, tedaj še šestnajstletni srednješolec, je igro naslednje leto prenesel na osebni računalnik, in tako se je začela počasi širiti po vzhodni Evropi. A veliki preboj se je zgodil leta 1988, ko jo je Henk Rogers preizkusil na Sejmu zabavne elektronike v Las Vegasu in v preprosti igri uvidel velikanski potencial. V težkih pogajanjih si je izboril pravice za trženje igre, zatem pa se dogovoril z Nintendom, da bodo igro priložili k novi igralni konzoli, ki so jo leta 1989 pripravljali za lansiranje na trg. Tetris kot promocijsko igro so tako priložili k 30 milijonom 'game boyev'. Poleg Maria Brosa še vedno ostaja najpopularnejša igra te konzole, pa tudi skorajda vseh drugih.

Z 'game boyem' je bila namreč igra katapultirana v nebo in še vedno se ji nobena igra ne more približati, med drugim tudi zaradi možnosti njene uporabe na vseh mogočih platformah, od hišnih in osebnih
računalnikov ter igralnih konzol pa vse do pametnih telefonov.

Pažitnov se je v osemdesetih sicer ukvarjal z razvojem umetne inteligence. Kot je dejal za britanski časopis The Guardian, je bil njegov računalniški laboratorij takrat eden redkih, ki je imel stike z zahodnim svetom.

Tu in tam so tako dobili kakšen kos tuje računalniške opreme. Pažitnov je bil zadolžen za testiranje njene zmogljivosti, kar je bil priročen izgovor za to, da si je čas krajšal s pisanjem različnih igric.

Igra, ki je obnorela svet
Tetris velja za eno prvih računalniških iger, v kateri ni mogoče zmagati - liki z vrha zaslona padajo vse hitreje, kar neizbežno vodi do poraza. Ravno to pa je po mnenju številnih skrivnost, zaradi katere je igra tako privlačna.

Po nekaterih ocenah je bilo do zdaj po svetu prodanih več kot 150 milijonov raznovrstnih kopij Tetrisa, tako za računalnike kot za igralne konzole in mobilne naprave.

30 let Tetrisa