Se boste pustili zapeljati mamljivim ponudbam? Foto: MMC RTV SLO
Se boste pustili zapeljati mamljivim ponudbam? Foto: MMC RTV SLO
Prizor iz nekega nakupovalnega središča v Sao Paolu, kjer se je že ponoči odvijal boj za znižano elektroniko. Foto: Reuters

Čas je, da zavržemo miselnost metanja reči stran in na novo premislimo, kaj res potrebujemo v svojih garderobnih omarah, namesto da stojimo v vrsti, da bi si kupili še eno poceni oblačilo.

Greenpeaceov poziv
Tudi v sloviti newyorški veleblagovnici Macy's so pohiteli s 'črnopetkovskimi' znižanji. Foto: Reuters
Še sreča, da imajo Američani že pregovorno velike avtomobile z velikimi prtljažniki ... Foto: EPA

Zdi se, da je letos fenomen črnega petka (v izvirniku "black friday"), nakupovalnega praznika, ki sledi ameriškemu zahvalnemu dnevu, dokončno obsedel tudi Slovenijo. Popuste ponujajo tako rekoč vsi večji trgovci, tako v fizičnih prodajalnah kot na spletu, v ljubljanskem BTC-ju gre zaradi posebnih ponudb baje pričakovati prometni kolaps.

Črni petek v ZDA že od leta 1932 velja za začetek božične nakupovalne sezone, saj gre za pri mnogih dela prost dan, na katerega imajo ljudje po prazničnih pojedinah dneva prej dovolj časa, da se že dobesedno sredi noči ali vsaj v zelo zgodnjih jutranjih urah zapodijo med prodajne police, pa čeprav zgolj s pomočjo miške in tipkovnice.

Stampedo, streljanje ... "šoping"
Nič nenavadnega ni, da si kupci pred trgovinami postavijo tabore, v katerih si zagotovijo kar najboljši izhodiščni položaj ob odprtju. Potrošniška norija je vse skupaj pripeljala tako daleč, da je med kupci že večkrat izbruhnilo nasilje, od leta 2006 so v ZDA našteli kar sedem smrti in skoraj 100 poškodb, neposredno povezanih z nakupovalno mrzlico črnega petka.

Prva večja tragedija se je zgodila leta 2008, ko je prišlo do neznosnega drenjanja v zvezni državi New York. Podružnico veleblagovnice Wal-Mart v Valley Streamu so tisti dan odprli ob petih zjutraj, že prejšnji večer se je tam začela zbirati množica, ki je ob trenutku odprtja ponorela, ob pritisku so se vhodna vrata zlomila in 34-letnega uslužbenca so poteptali do smrti. A nakupovalcev nesreča ni pretirano prizadela, njihov rušilni pohod se kar ni in ni ustavil, pritoževali so se, da že dolgo čakajo v mrazu in da jim je tega dovolj. Tudi ko so prispeli policisti in skušali pomagati takrat še živemu poškodovancu, so se prerivali naprej, med drugim so poškodovali nosečnico, ki so jo nato morali odpeljati v bolnišnico. Na isti dan sta dva človeka padla pod streli med sporom v trgovini igrač v Palm Desertu v Kaliforniji.

Iz rdečih številk v črne
Razlage imena "črni petek" so različne, nekateri ga pripisujejo temu, da so mnogi delavci na petek po zahvalnem dnevu, ki ga vedno praznujejo četrti četrtek v novembru, vzeli bolniški dopust, da bi imeli podaljšan konec tedna. Hkrati so dan po omenjenem prazniku na ameriških cestah hudi prometni zamaški, ki spremljajo začetek nakupovalne božične sezone. Najverjetnejša pa je ta, da so prodajalci večino leta poslovali s finančno izgubo, nato pa so v praznični sezoni, ki se začne po zahvalnem dnevu, končno izplavali iz rdečih številk v črne.

V zadnjih letih se pojavljajo pozivi k bojkotiranju črnega petka kot protest proti izrojeni potrošniški kulturi. Greenpeace, denimo, je tudi tokrat v duhu boja proti ceneni "hitri modi", zaradi katere nastajajo nepregledni kupi odpadkov, pozval ljudi, naj ne kupijo ničesar in s tem prispevajo k manjšemu onesnaževanju. "Čas je, da zavržemo miselnost metanja reči stran in na novo premislimo, kaj res potrebujemo v svojih garderobnih omarah, namesto da stojimo v vrsti, da bi si kupili še eno poceni oblačilo. Oblačila lahko nosimo dlje, skrbimo zanje, jih popravimo, na novo stiliziramo in osmislimo, si jih izmenjamo s prijatelji ali podarimo naprej. Čas je, da se modne znamke na novo osmislijo in oblikujejo oblačila, ki jih res potrebujemo in radi nosimo - oblikovana za boljšo kakovost, trajnost in ponovno uporabo," so zapisali na svoji spletni strani.

Druga priložnost: kiberponedeljek
Če se boste uspešno uprli skušnjavam na črni petek, pa vas morda zanese na kiberponedeljek ("cyber Monday"), prvi ponedeljek, ki mu sledi, saj so prebrisani trgovci ugotovili, da nekaterim potencialnim strankam čez praznični konec tedna, ko obiskujejo sorodnike, ne uspe utrgati časa za nakup, zato so jim ponudili še eno priložnost, da dodobra izkoristijo svoje kreditne kartice.

Iz črnega petka so se ponorčevali tudi ustvarjalci satirične animirane serije South Park, v epizodi Black Friday, ki je bila pozneje nominirana za emmyja, liki napeto pričakujejo prihod tega dne, Randy Marsh vzame celo službo varnostnika v nakupovalnem središču, da bi si pridobil prednost pred drugimi nakupovalci.

Čas je, da zavržemo miselnost metanja reči stran in na novo premislimo, kaj res potrebujemo v svojih garderobnih omarah, namesto da stojimo v vrsti, da bi si kupili še eno poceni oblačilo.

Greenpeaceov poziv