Pripadniki IS-ja radi razkazujejo svoje jeklene konjičke. Foto: YouTube
Pripadniki IS-ja radi razkazujejo svoje jeklene konjičke. Foto: YouTube
43 toyot naj bi ameriška vlada poslala "zmernim" sirskim upornikom. Foto: YouTube
Ponos avtomobilističnega sveta. Foto: AP
Bleščeče bele toyote na štirikolesni pogon, izbrano vozilo islamskih skrajnežev. Foto: YouTube

Kot poroča ABC News, so preiskovalci drugega največjega avtomobilskega proizvajalca na svetu prosili, naj jim pomaga ugotoviti, kako je IS-ju uspelo pridobiti tako veliko število omenjenih vozil, ki se redno pojavljajo v propagandnih posnetkih IS-ja.

Toyota pravi, da ne ve, kako so se skrajneži dokopali do vozil, in odločno zanika, da bi sama oskrbovala teroriste z vozili, česar jim sicer nihče ne očita. Podjetje je preiskovalcem predalo podatke o svoji prodajni verigi po Bližnjem vzhodu in lastnih ukrepih za preprečevanje prodaje teroristom, ne more pa nič, če vozila ukradejo ali pa jih teroristom prodajo preprodajalci.

Podpira pa preiskavo, ki jo vodi posebna vladna enota, sestavljena zato, da bi preprečili, da bi na Zahodu izdelane dobrine končale v rokah teroristov. "Toyota ima strogo politiko neprodaje vozil morebitnim kupcem, ki bi ta vozila lahko uporabili ali predelali za paravojaške ali teroristične dejavnosti," je povedal Ed Lewis, Toyotin direktor za stike z javnostjo.

Priljubljena hilux in land cruiser
Še posebej priljubljena v propagandnih videih IS-ja sta Toyotin poltovornjak hilux in enoprostorec land cruiser. S črnimi zastavami opremljeni skrajneži prtljažnike običajno naložijo z orožjem, nato pa kot novodobna zavojevalska vojska drvijo prek prašnih puščav Bližnjega vzhoda in razkazujejo štirikolesnike, s katerimi (poleg obljube o devicah in šopih denarja) mamijo tudi morebitne nove rekrute.

Lukman Faily, iraški veleposlanik v ZDA, je za ABC povedal, da vlada v Bagdadu meni, da je IS ob predelavi starih poltovornjakov v zadnjih dveh letih nakupil še več sto novih. "To je vprašanje, ki ga zastavljamo svojim sosedam - kako lahko ti povsem novi poltovornjaki pridejo tja ... ta vozila 4W, na stotine jih je, od kod prihajajo?"se sprašuje.

Propagandni posnetki prikazujejo oborožene moške, ki patruljirajo po sirskih ulicah v starejših in novejših modelih belih hiluxov ali pa v dolgih karavanah bleščečih land cruiserjev prečkajo prašno libijsko puščavo. Ko so vojščaki IS-ja paradirali čez središče Rake, je bilo okoli 70 odstotkov vozil Toyotinih, preostalo so bili večinoma mitsubishiji, hyundaii in isuzuji.

"Žal sta toyota land cruiser in hilux učinkovito postala skoraj del znamke IS-ja," je povedal Mark Wallace, nekdanji veleposlanik ZDA pri Združenih narodih, ki danes načeluje CEP-u, neprofitni organizaciji, ki si prizadeva razkriti mreže finančne podpore, iz katerih se napajajo teroristične organizacije. "IS ta vozila uporablja za vojaške in teroristične operacije, a v skoraj vsakem videu pokažejo celoten konvoj Toyotinih vozil, kar nas zelo skrbi."

So bila vozila namenjena upornikom?
Vprašanja o IS-jevi uporabi Toyotinih vozil oz. o tem, kako so se dokopali do njih, sicer krožijo že nekaj let. Lani je Public Radio International poročal, da je State Department "zmernim" sirskim upornikom dostavil 43 Toyotinih poltovornjakov, avstralski Daily Telegraph pa je pred kratkim poročal, da je v Sydneyju lani in letos izginilo več kot 800 Toyotinih poltovornjakov in enoprostorcev, pri tem pa navajal strokovnjake za terorizem, ki so ugibali, da bi vozila lahko poslali IS-ju.

A vsi poskusi ameriških in iraških oblasti izslediti pot vozil so se izkazali kot neuspešni, primer pa je bolj zapleten, kot se zdi. Po Toyotinih lastnih podatkih se je prodaja hiluxov in land cruiserjev v Iraku med letoma 2011 in 2013 potrojila s 6.000 na 18.000, lani pa je številka ponovno malce upadla. General Saad Maan, predstavnik iraške vojske, sumi, da posredniki zunaj Iraka tihotapijo vozila v državo, a da ob vseh spopadih s teroristi v državi preprosto nimajo dovolj mož še za nadzor mej.

Toyota je pri zagotavljanju odgovorov tako rekoč neuporabna. Toyotini distributerji na Bližnjem vzhodu pravijo, da ne vedo, kako se je IS dokopal do njihovih vozil, japonski konglomerat Sumimoto, ki dobavlja vozila za Bližnji vzhod, odgovarja, da ne morejo vedeti, kako nekdo, ki deluje nezakonito, pride do njihovih vozil, predstavnik nekdanjih lastnikov Toyotinih zastopništev v Siriji, savdskega podjetja Abdul Latif Džamil, pa pravi, da so prodajo ustavili leta 2012.

Po Wallaceovih navedbah je CEP pozval Toyoto, naj stori več pri sledenju toka njenih poltovornjakov do IS-ja, in poudaril, da so vsa vozila opremljena s sledljivo identifikacijsko številko. "Ne mislim, da se skuša Toyota namerno okoristiti s prodajo vozil IS-ju, so pa obveščeni in bi morali storiti več," je prepričan Wallace. "Morali bi nekako ugotoviti, kako ta vozila prihajajo tja. In mislim, da bi morali to razkriti, narediti konec temu ter uvesti učinkovita pravila in postopke, da v prihodnje ne bomo več gledali Toyotinih vozil v propagandnih posnetkih IS-ja."