Ko imaš toliko dela, da moraš 'potegniti' čez noč - priljubljen prizor iz filmov, ki se vztrajno seli na družbena omrežja. Foto: Pixabay
Ko imaš toliko dela, da moraš 'potegniti' čez noč - priljubljen prizor iz filmov, ki se vztrajno seli na družbena omrežja. Foto: Pixabay
Dopustniški utrinki s plaže so se morali umakniti pisarniškim prizorom. Foto: Pixabay

Kot je pokazala nova študija, ki so jo izvedli na Harvardu, je to, da si stalno zaposlen in imaš preveč dela - ali pa je tako vsaj videti - veliko učinkovitejši način za razkazovanje svojega družbenega kapitala kot uživanje v prostem času, saj tako pokažeš, da si iskan in ti je uspelo - vsaj v ZDA.

"Humblebragging" fraze, kot sta "nimam življenja" in "nujno potrebujem dopust", naj bi po mnenju raziskovalcev v očeh drugih kazale na nekogaršnji visok družbeni položaj, naročanje hrane prek spleta pa se je izkazalo za popoln način, da sosedom pokažete, da preprosto nimate časa, da bi šli po nakupih špecerije.

Neeru Paharia, docent na Harvardu, je povedal, da v medijih ni več toliko podob bogatašev, ki uživajo ob bazenih ali na jahtah, med igranjem tenisa ali pola, smučanjem in lovom - ne, zdaj tudi v oglasih nastopajo (pre)zaposleni posamezniki, ki delajo pozno v noč in prostega časa tako rekoč ne poznajo. "Izkazovanje zaposlenosti in pomanjkanja prostega časa služi kot nekakšen znak statusa v očeh drugih," pravi Paharia.

Raziskovalci so za primer navedli oglasno kampanjo časopisa Wall Street Journal iz leta 2016, v kateri je nastopalo več slavnih osebnosti, ki so se pritoževale čez svoja zaposlena življenja. Oglase so opremili s sloganom: "Tisti, ki nimajo časa, si vzamejo čas za branje Wall Street Journala."

Iz študije, objavljene v strokovni reviji o potrošniškem vedenju, so ugotovili, da so vse bolj ugledne znamke, ki se tržijo kot pripomočki, s katerimi lahko prihranimo čas, v zaposlenih posameznikih pa naj bi drugi videli zaželene lastnosti, zaradi katerih so tako iskani.

Študijo so poleg ZDA izvedli še v Italiji, kjer je pokazala popolnoma obratne rezultate: Italijani kot znak visokega družbenega statusa še vedno vidijo umetnost uživanja v prostih trenutkih.