Znanost in tehnologija

Poudarki

• Takšni črni luknji se reče tudi kvazar
Kvazar
Univerza posnetka kvazarja iz članka ni priskrbela, zato prikazujemo drugi znani kvazar. Na fotografiji je kvazar 3C 273, ki je v veliki eliptični galaksiji v ozvezdju Device. Svetloba je do nas potovala okoli 2,5 milijarde let. To je eden najbližjih znanih kvazarjev in prvi odkriti kvazar sploh, v zgodnjih 60. letih prejšnjega stoletja. Fotografijo je posnel vesoljski teleskop Hubble. Foto: ESA/Hubble & NASA
       Če bi to pošast postavili v središče domače Galaksije, bi bila na nebu desetkrat svetlejša od Meseca, vidna pa bi bila kot ostra, zvezdi podobna pika, ki bi obenem odsvetila večino preostalih zvezd z nočnega neba.
 Christian Wolf, prvi avtor raziskave
Kvazar ULAS J1120+01641
Tako si kvazar predstavlja umetnik. Snov se na poti proti črni luknji zgoščuje v disk, v njem potuje vse hitreje in pri tem nastaja vse več trenja. Posledica: snov se segreje in zasveti, kar lahko včasih vidimo na Zemlji. Ko enkrat omenjena snov prestopi t. i. dogodkovno obzorje, pa njenega svetenja ne vidimo več, takrat je del črne luknje. Foto: EPA

Astronomi odkrili najhitreje rastočo, "pošastno svetlo" črno luknjo vesolja

Odkritje s pomočjo teleskopov Siding Spring in Gaia
17. maj 2018 ob 16:07,
zadnji poseg: 18. maj 2018 ob 12:19

Avstralski teleskop je našel črno luknjo, ki vsaka dva dneva "pogoltne" maso enega Sonca. To je najhitreje rastoča znana črna luknja v vesolju.

Ni sicer jasno, kakšna je ta črna luknja danes. Astronomi avstralske opazovalnice Siding Spring jo namreč vidijo, kakršna je bila celih 12 milijard let v preteklost. Zaradi velike oddaljenosti je svetloba potovala milijarde let, na Zemlji pa lahko vidimo že davno izteklo se dogajanje.

Omenjena črna luknja je tudi ogromna. Že 12 milijard let nazaj je napaberkovala za kar 20 milijard mas Sonca, piše v sporočilu za javnost avstralske narodne univerze. Za primerjavo: črna luknja v središču naše Galaksije (Strelec A*) vsebuje "le" maso štirih milijonov Sonc.

Njena ocenjena stopnja rasti je en odstotek na vsak milijon let.

"Črna luknja raste tako hitro, da je svetlejša od celotne galaksije. Plini in prah, ki jih vleče k sebi, se zaradi trenja močno segrejejo in zasvetijo," je pojasnil znanstvenik z omenjene univerze Christian Wolf. Takšnim črnim luknjam se reče tudi kvazarji. "Če bi to pošast postavili v središče domačege Galaksije, bi bila na nebu desetkrat svetlejša od Meseca, vidna pa bi bila kot ostra, zvezdi podobna pika, ki bi obenem odsvetila večino preostalih zvezd z nočnega neba."

Zadeva sveti pretežno v ultravijoličnih žarkih, deloma v rentgenski svetlobi. Če bi bila v središču domače Galaksije, bi s tem sevanjem najbrž preprečila razvoj življenja v njej, tudi na Zemlji.

Raziskava bo objavljena v reviji Publications of the Astronomical Society of Australia.

Kvazar nosi naziv QSO SMSS~J215728.21-360215.1. Kot piše v znanstvenem članku, se ponaša z najvišjo absolutno nelečno svetlostjo v ultravijolični svetlobi in v človeškemu očesu vidni svetlobi. Nelečno pomeni, da svetlobe na poti do Zemlje ni izostrila nobena težnostna leča. Ta pojav nastane, ko se na nekem prostoru zgosti ogromna količina galaksij in s svojo maso tako ukrivi okoliški prostor, da ta kot lupa izostri snov v ozadju.

Teleskop SkyMapper (del opazovalnice Siding Spring) je kvazar posnel večinoma v svetlobi blizu infrardeče, in to zato, ker se je svetlobi na potovanju svetlobna dolžina podaljšala. Pojavu se reče rdeči pomik, nastane pa zaradi širjenja prostora, lahko pa tudi zaradi potovanja opazovanega objekta stran od nas (podobno Dopplerjevemu učinku).

Na pomoč je priskočila Gaia
Avstralci so se do odkritja dokopali tudi s pomočjo Esine velikopotezne misije Gaia. Ta evropski teleskop že leta meri gibanje svetlih točk po celotnem nebu. Ko je potrdil, da je ciljni kvazar pri miru, so znanstveniki sklepali, da mora biti zelo, zelo daleč, in se lotili nadaljnjih meritev sami.

Tako ogromni in svetli kvazarji so redkost. Za astronome so koristni (tudi) zato, ker se jih lahko vidi zelo daleč - nekateri spadajo med najbolj oddaljena znana astronomska telesa sploh. (Absolutni rekord nosi osvetje GN-z11.)

Še o črnih luknjah
Prav pred dnevi so Nasini astronomi sporočili še eno zanimivo odkritje glede črnih lukenj. V središču domače Galaksije so jih našli ducat in na podlagi podatkov naračunali, da bi se jih tam moralo skrivati še na desettisoče, in to nagnetenih na precej ozkem prostoru borih štirih svetlobnih let.

Črna luknja je tako zgoščena masa, da ubežna hitrost z nje presega hitrost svetlobe (kar je najvišja mogoča hitrost vesolja). Tako vase potegne nepovratno tudi fotone (z eno izjemo).

* Prvotna verzija članka s 17. 5. 2018 je imela napačno zapisano, da bi omenjena črna luknja za 10-krat zasenčila mesec v primeru, da bi jo postavili v središče domačega Osončja. Zdaj (18. 5. 2018) je v članku pravilen zapis, da bi se to zgodilo, če bi telo postavili v središče domače Galaksije. Za opozorilo se zahvaljujemo uporabnikoma kislec in Q_.

Bivši uporabnik
# 17.05.2018 ob 18:24
Hvala Aljoša..
ti članki so balzam za možgane po celem dnevu v službi...
# 17.05.2018 ob 17:13
Hvala za hud clanek ;)
# 17.05.2018 ob 17:14
SamoRes

" Še kar ažurno."

To tko je , ko nekaj opazujes tako dalec ;)
Q_
# 18.05.2018 ob 07:26
"Če bi to pošast postavili v središče domačega Osončja, bi bila na nebu desetkrat svetlejša od Meseca, vidna pa bi bila kot ostra, zvezdi podobna pika, ki bi obenem odsvetila večino preostalih zvezd z nočnega neba."

Verjetno je mišljeno središče galaksije in ne našega sončnega sistema.
zapravico
# 18.05.2018 ob 10:30
Mi se bolj bojimo državne luknje
axx
# 17.05.2018 ob 23:11
@xerces8: a vse ostalo si pa razumel? :) Svetloba kvazarja bi tako osvetlila nebo, da zaradi tega ne bi videli ostalih zvezd.
firtoh
# 17.05.2018 ob 19:38
Predvidevam,da za časa mojega življenja in življenja mojih otrok,ne bo 'požrla' naše galaksije in sončnega sistema.Torej bom mirno spal
xerces8
# 17.05.2018 ob 19:47
Kaj pomeni "odsvetiti" ?
ruljo
# 21.05.2018 ob 15:31
Aljoša hvala za ta članek. Vedno precekiram rubriko Znanost in se razveselim, ko vidim kaj novega. Za razliko od nekaterih drugih novinarjev ne prevedeš nekaj od tiskovne agencije, ampak sintetiziraš več različnih virov in jih tudi navedeš.
Ne bi znal navesti imena niti enega novinarja, razen Aljoša Masten. Car!
# 18.05.2018 ob 21:15
E, moj Aljoša: popravil si napako v besedilo na levi, v okvirčku na desni pa je z večjimi črkami še vedno: " Če bi to pošast postavili v središče domačega Osončja, ....
SamoRes
# 17.05.2018 ob 16:35
Ni sicer jasno, kakšna je ta črna luknja danes
Astronomi avstralske opazovalnice Siding Spring jo namreč vidijo, kakršna je bila celih 12 milijard let v preteklost.

Še kar ažurno.
lestat1
# 20.05.2018 ob 19:31
Zelo rad prebiram te članke! Hvala za njih :)
evaevi
# 19.05.2018 ob 19:18
uživam ob teh člankih,
sploh v predvolilnem času :)
# 18.05.2018 ob 09:17
"Če bi to pošast postavili v središče domačega Osončja,

ž/Verjetno// zagotovo !! je mišljeno središče naše galaksije (Rimske ceste) in ne našega sončnega sistema (našega Osončja).
# 18.05.2018 ob 09:12
" Kaj pomeni "odsvetiti" ?"

Aljoša izumlja nove besede - običajen Slovenec bi rekel: ... bi obenem zasenčila večino preostalih zvezd z nočnega neba."
fritaja
# 21.05.2018 ob 15:54
Astronomi odkrili najhitreje rastočo, "pošastno svetlo" črno luknjo vesolja

Kako svetlo?
A niso črne luknje ravno zato "črne", ker posrkajo tudi vso svetlobo, ki tako ne more od njih?
# 18.05.2018 ob 11:28
Eh lahko bi vsaj napisali za katero galaksijo gre. Drugače pa, poenostavljeno zapisano, do kvazarja pride takrat ko ima črna luknja na voljo toliko materjala, da ga ne more "pogoltniti". Ergo če ne gre noter pa mora ven. Kvazarji so ponavadi nahajajo v mladi galaksiji. Lahko bi jih razumeli kot nekakšen birth control ali pa "oplojevalca" neke druge galaksije, galaksije, ki je pač ne samo najbližja tisti v kateri je kvazar ampak je tudi v ustrezni smeri kvazarjevega žarka. Kvazar sam po sebi sploh ni nebesno telo je le nebesni pojav.
# 18.05.2018 ob 09:25
" Zdaj se ukvarjajo z vprašanjem, kako je pošast sploh nastala, saj do takrat vesolje ni obstajalo prav veliko časa."

En odgovor: ni nastala, ampak je ostala od prejšnjega vesolja (uničevalec/stvarnik ni bil dovolj natančen in ni zradiral prejšnjega vesolja "do daske"...
tyhobrahe
# 17.05.2018 ob 23:45
Črna luknja tudi v razumevanju črne luknje.
QUENDI