S pomočjo aplikacije iHelp lahko uporabniki hitro pokličejo na pomoč reševalce. Foto:
S pomočjo aplikacije iHelp lahko uporabniki hitro pokličejo na pomoč reševalce. Foto:
Andraž Ogorevc
Andraž Ogorevc, direktor podjetja MIDS, d. o. o, je imel tudi sam izkušnje z reševanjem in je zaradi zavedanja, kako dragocena je vsaka minuta, dobil idejo za aplikacijo iHelp. Foto: Osebni arhiv Andraža Ogorevca
Zapestnica iHelp omogoča sprožitev klica na pomoč, tudi če je naš mobilnik oddaljen do 20 metrov.
Gre tudi za ozaveščanje in izobraževanje, kako ravnati v primeru, če naletimo na osebo, ki ima srčni zastoj.

"Aplikacija je trenutno v testni fazi, saj skupaj z uporabniki še razvijamo, kakšen bi bil najboljši način povezovanja in nudenja nujne medicinske pomoči. Trenutno imamo okoli 1.000 uporabnikov, ki nam pomagajo testirati," je povedal Andraž Ogorevc, direktor podjetja MIDS, d. o. o., in tudi reševalec, ki je že pomagal zaradi srčnega zastoja. Hitrost je izjemno pomembna, vsaka minuta poveča možnosti preživetja za deset odstotkov.


Kako ste prišli na idejo o aplikaciji iHelp?
Vemo, da je življenje nepredvidljivo, in žal sem že nekajkrat bil v situaciji, ko je bila potrebna nujna medicinska pomoč zaradi srčnega zastoja. V dani situaciji, ko smo čakali na prihod reševalcev, sem opazil, da bi lahko bila pomoč veliko bolj učinkovita, če bi bili povezani. To je bila prva iskra.

Kdo je razvil to aplikacijo?
Večino vsebinskega in tehničnega razvoja se trudimo narediti v okviru ekipe, ki jo sestavlja dinamična skupina strokovnjakov iz področja reševanja življenj, razvoja programske in strojne opreme, trženja in podjetništva. Obenem je sodelovanje s partnerji ključnega pomena za uspešnost iniciative, sodelujemo pa z mnogimi - od bolnikov, reševalcev, zdravnikov do razvijalcev, strokovnjakov in poslovnežev. Pomembno je izpostaviti, da je uspešnost iHELP odvisna od povezovanja in sodelovanja, saj je sama tematika večja od posameznika. Verjamemo, da lahko samo skupaj rešujemo življenja, in tako je bistvo gibanja iHELP v povezovanju in nesebični pomoči.

Koliko časa je aplikacija že na voljo in koliko uporabnikov jo je naložilo na svoj telefon?
Aplikacija je trenutno v testni fazi, saj skupaj z uporabniki še razvijamo, kakšen bi bil najboljši način povezovanja in nudenja nujne medicinske pomoči. Trenutno imamo okoli 1.000 uporabnikov, ki nam pomagajo testirati.

Za zdaj je aplikacija brezplačna. Ali načrtujete, da bo postala plačljiva?
Želimo, da je aplikacija dostopna čim večjemu številu uporabnikov. V prihodnosti, ko bo storitev dokončno preizkušena in vzpostavljena, bo letna naročnina predvidoma slabih 10 evrov. Z naročnino bomo pokrivali vzdrževanje in razvoj infrastrukture kot tudi aktivno gradili mrežo pomoči v Sloveniji, saj je del prihodkov namenjen nakupu in postavitvi dodatnih defibrilatorjev. Dostopnost defibrilatorjev je namreč ključnega pomena pri reševanju srčnega zastoja, ki pa je najpogostejši vzrok smrti. Naša želja je, da bi strošek naročnine pokrila podjetja in tako omogočila popolnoma brezplačno uporabo njihovim zaposlenim, strankam oz. ljudem, ki jim želijo pomagati.

Bo aplikacija narejena tudi za tuje trge?
Trenutno je na voljo le v Sloveniji, razvijamo pa jo z mislijo na globalni trg, saj želimo, da je uporabna vsepovsod.

Bi lahko rekli, da je aplikacija že komu rešila življenje?
Kot rečeno, aplikacija je trenutno v testni fazi, na kar tudi opozorimo takoj ob zagonu. Kljub temu, da še nismo začeli “na polno”, pa je že pomagala v nekaj situacijah.

Lahko na pomoč pokličemo tudi v gorah oziroma kje v Sloveniji so črne lise, torej območja, kjer nam iHelp ne pomaga, ker ni telefonskega signala?
Na pomoč lahko pokličemo vsepovsod, kjer je signal. Ker šele začenjamo, v tej fazi še nimamo konkretnih podatkov. Čeprav je problematika srčno-žilnih bolezni splošni javnosti že razmeroma dobro znana, je veliko drugače pri nudenju pomoči s strani laikov. Tako vidimo kot največjo 'črno liso' relativno neozaveščenost in posledični strah nuditi temeljni postopek oživljanja. Človeka ne moreš ubiti dvakrat in najslabše je ne pomagati nekomu, ki je doživel npr. nenadni srčni zastoj. Zato menimo, da je enako pomembno, da skozi projekt ozaveščemo in izobražujemo. Ob koncu dneva bo namreč življenje rešil človek in ne aplikacija.

Ob nesreči smo ljudje raztreseni, tudi panični. Je vaša aplikacija dovolj preprosta, da jo zna uporabljati tudi nekdo, ki ni najbolj vešč uporabe pametnih telefonov?
Zelo dobro vprašanje, na katerega bodo odgovorili uporabniki. Dobra uporabniška izkušnja je izziv vsem razvijalcem aplikacij kot tudi nenazadnje storitev. V našem primeru je to še toliko večji izziv zaradi razloga, ki ste ga omenili. Vsak 'klik' šteje. Zato neprestano razvijamo in iščemo boljše rešitve, zelo pomemben pa je dialog z uporabniki kot tudi nove ugotovitve v znanosti in razvoju. Tako imamo že kar dolg spisek izboljšav, ki jih načrtujemo za boprihodnje verzije, kot tudi posebej prilagojene verzije za različne tipe uporabnikov (bolniki, reševalci …). iHELP predstavlja nov način obveščanja in nudenja pomoči, zato se je pomembno zavedati, da smo šele na začetku razvoja.

Kaj pomeni hitra odzivnost reševalne službe v primeru srčnega zastoja? Kako se z vsako minuto zmanjšuje možnosti preživetja?
Enačba je preprosta. Po štirih minutah začnejo odmirati možganske celice. Škoda je trajna, pet minut za tem pa nepopravljiva. Na drugi strani pa je rekord v oživljanju, brez resnejših trajnih posledic, 96 minut, kot smo nedavno objavili na našem blogu (www.ihelp.si).

Razvili ste tudi SOS-zapestnico. Kako deluje?
Zapestnica iHELP omogoča sprožitev klica na pomoč, tudi če je naš mobilnik oddaljen do 20 metrov. Vse, kar je treba narediti, je pritisniti gumb. Zapestnica je primerna za vse situacije, kadar ne moremo neposredno uporabiti mobilnega telefona, kar je dejansko v večini nesreč. Nosimo jo lahko tako doma kot ob športnih aktivnostih. Z vsakdanjo uporabo pa poleg posrednega ozaveščanja izražamo tudi podporo ciljem gibanja, tj. povečevati stopnjo preživetja in pomagati sočloveku v nujnih primerih. Zapestnica iHELP je v zadnji fazi razvoja, tj. testiranje in pridobivanje ustreznih certifikatov. Računamo, da bo na voljo konec januarja 2013. Trenutno jo je mogoče prednaročiti po posebni, znižani ceni.

Kako pa lahko postaneš reševalec iHELP?
Najprej je pomembna dobra volja in namera, vse ostalo lahko pomagamo. Prvi korak je namestitev mobilne aplikacije. Če ste že opravili tečaj prve pomoči, se je treba na naši spletni strani zgolj prijaviti in stopili bomo z vami v stik. Če še niste opravili tečaja, pa se lahko s pomočjo aplikacije izobrazite in prijavite na tečaj. Ne glede na to pa sta temeljni postopek oživljanja in uporaba defibrilatorja tako enostavna, da lahko pomaga vsak. Kot rečeno, človeka ne moreš dvakrat ubiti, lahko pa mu rešiš življenje. Zato kar korajžno pri masiranju srca, tudi če poči rebro.