Med daljšo misijo v vesolju, kot bi bila pot na Mars, bi bili astronavti predolgo izpostavljeni nevarnemu sevanju. Foto: EPA

Znanstveniki univerze v Rochestru so namreč odkrili, da dolgotrajna izpostavljenost sevanju, ki je prisotno v vesolju, pospešuje spremembe v možganih, povezane z alzheimerjevo boleznijo. To odkritje povzroča nove preglavice agenciji NASA, ki za leto 2035 načrtuje človeško misijo na Mars.

Obstoječa zaščitna oprema astronavte sicer zaščiti pred nevarnim sevanjem, ne pa tudi pred drugimi manjšimi oblikami sevanja, ki pa so za zdravje astronavtov ob dolgotrajni izpostavljenosti prav tako nevarne. Za popolno zaščito astronavtov bi tako morali vesoljska plovila obdati z dobra dva metra debelo oblogo svinca, je dejal eden izmed avtorjev študije Kerry O'Banion.

NASA je sicer v sklopu priprav misije na Mars financirala več študij, ki odkrivajo potencialne nevarnosti za zdravje astronavtov na daljši misiji, saj bi misija na Mars lahko trajala tudi do tri leta. Dozdajšnje študije so že pokazale višja tveganja za obolenja z rakom in kardiovaskularna in mišična obolenja.

V sklopu zadnje študije so znanstveniki primerjali miši, ki so bile izpostavljene sevanju, z zdravimi mišmi. Miši, ki so bile izpostavljene sevanju, so se precej slabše izkazale pri nalogah, kjer so se morale spomniti določenih poti ali objektov. Obenem pa so v možganih miši, ki so bile podvržene sevanju, zaznali tudi spremembe, ki so navadno povezane z alzheimerjevo boleznijo.