Izbor ZIT

Poudarki

• K nam je prišel pred 4,5 milijarde let
  • 'Oumuauma je "turist", je prišel in odšel
NGC 604
Zvezdna porodnišnica NGC 604, kjer je na razmeroma majhnem prostoru nagnetenih veliko (mladih) zvezd in si te najbrž izmenjujejo snov, med drugim asteroide. Asteroid (514107) 2015 BZ 509 naj bi od svoje matične zvezde odšel v podobnem okolju. Fotografijo je posnel vesoljski teleskop Hubble leta 2003. Foto: NASA and The Hubble Heritage Team (AURA/STScI)
2015 BZ509
Asteroid 2015 BZ509, kot ga je posnel teleskop LBTO. S serijo treh fotografij so lahko astronomi razbrali naravo gibanja telesa. Tarča je obkrožena z rumeno. Foto: C. Veillet / Large Binocular Telescope Observatory
2015 BZ509
Tirnica 2015 BZ509 in planetov. Foto: Nasa/JPL
Krajevni medzvezdni oblak
Sonce, nekaj bližnjih zvezd in krajevni oblak. Vse to ni statično, temveč se ves čas premika, prav tako vmesni material. Foto: Esa
`Oumuamua
'Oumuauma, cigarasti asteroid, je prvi znani medzvezdni obiskovalec Osončja, a je tu le za kratek čas. Foto: ESO/M. Kornmesser

Odkrili prvega medzvezdnega priseljenca v Osončju

Prvi znani prišlek od drugod
26. maj 2018 ob 16:03

V bližini Jupitra je asteroid, ki okoli Sonca kroži v nasprotni smeri kot drugi planeti. Znanstveniki so ugotovili, da ni domačega izvora.

Konec prejšnjega leta je na naslovnicah medijev sveta končal 'Oumuauma, prvi znani obiskovalec iz medzvezdnega prostora. A ta asteroid je "turist", ki nas je na kratko obiskal in je zdaj že na poti ven. Astronomi pa so medtem odkrili pravega prišleka, ki je pripotoval k nam iz tujega sistema in ostal za stalno. To je nekdanji eksoasteroid (514107) 2015 BZ509, ki je v bližini Jupitra, piše v sporočilu za javnost britanske Kraljeve astronomske družbe, ki je raziskavo v svoji publikaciji Monthly Notices of the Royal Astronomical Society tudi objavila.

Ni tak kot drugi
Planeti Osončja in tudi velika večina planetoidov okoli Sonca krožijo v isti smeri. 2015 BZ509 pa ne – gre v nasprotni. Skupina znanstvenikov se je namenila ugotoviti, zakaj. "Kako je lahko asteroid v bližini Jupitra končal na takšni tirnici, je bila do zdaj velika uganka," je povedal vodja raziskave Fathi Namouni. "Če bi bil 2015 BZ509 domorodec, potem bi moral potovati v isti smeri kot drugi planeti in asteroidi, ki so nastali iz istega oblaka prahu in plinov."

Skupina je s pomočjo naprednih računalniških simulacij poiskala mogoče pretekle orbite, vse do 4,5 milijarde let v preteklost, ko so se oblikovali planeti. Simulacije so navrgle prgišče ugotovitev: BZ509 je bil vedno tako usmerjen, posledično ni mogel biti del izvornega protoplanetarnega diska, torej ne more biti domačin.

Kako in od kod?
"Asteroidno priseljevanje iz drugih planetarnih sistemov se zgodi, ker ima tako rekoč vsaka zvezda svoje planete in asteroide, Sonce pa je svojo pot začelo v precej nagneteni kopici," je pojasnila soavtorica Helena Morais. "Bližina teh zvezd in težnostni privlak planetov asteroide vlečejo, jemljejo in včasih tudi medsebojno ukradejo," je dodala.

Odkritje medzvezdnega priseljenca je bilo pričakovano, zgodilo bi se prej ali slej. Osončje namreč okoli središča Galaksije drvi s hitrostjo 720.000 kilometrov na uro (po Stanfordu) in neizogibno je, da se tu in tam sreča z drugimi rezidenti. A do zdaj neposrednega dokaza zanje niso imeli, odslej ga imajo, kar je v znanosti pomembno.

"Razumevanje, kdaj točno in kako se je BZ509 naselil v Sončevem sestavu, nam lahko marsikaj pove tudi o našem praizvoru. O zvezdni porodnišnici, iz katere je prišlo Sonce. Morda pa tudi o tem, kako so v našem okolju končali osnovni kemični gradniki življenja," še piše v sporočilu za javnost.

(514107) 2015 BZ509 je bil odkrit leta 2014 s pomočjo opazovalnice Haleakala v okviru projekta Pan-STARRS. Po podatkih Nase Sonce obkroži enkrat na 11,65 zemeljskega leta. Da je njegova orbita retrogradna, pa so že lani z objavo v Nature potrdili znanstveniki ameriške univerze Western.

Morda je bil na delu neki planet devet
Po poročanju Scientific Americana sicer obstaja še eno, a manj mogoče pojasnilo. BZ509 bi lahko nastal v (hipotetičnem) Oortovem oblaku, ogromnem območju ledenih teles, ki je zelo daleč od Sonca. Tam bi ga zmotilo neko drugo telo, neki še neznani planet Osončja (planeta devet in deset?). Poleg že več naštetih nepotrjenih predpostavk bi v tem primeru BZ509 videli v res posebni točki njegove zgodovine, ko se njegova orbita zdi stabilna, bo pa kaj kmalu padla v nered, trdijo avtorji raziskave.

Asteroid je planetoid, torej kepa snovi v vesolju, ki je manjša od planeta in kroži okoli Sonca. Večina asteroidov je najbrž ostanek iz časa nastajanja Osončja, ki se mu ni uspelo zlepiti v kaj večjega. Največ asteroidov se najde v asteroidnem pasu med Marsom in Jupitrom, opazna grupacija pa so t. i. trojanci, spremljevalci Jupitra. Trojance bosta kmalu obiskali Nasini Misiji Lucy in Psyche, asteroidni pa bosta motrili OSIRIS-REx in japonska Hajabusa 2, medtem ko bo tam že dolgo delujoča sonda Dawn kmalu ugasnila.

Retrogradno orbito ima tudi Neptunova luna Triton. Astronomi zato ocenjujejo, da jo je ledeni velikan ukradel iz sosednjega Kuiperjevega pasu.

Prvi ni zares prvi
Seveda protagonist članka ni niti približno prva medzvezdna gmota, ki je zašla v Osončje, to je stalnica vseh 4,6 milijarde let obstoja. Osončje pač ni izoliran sistem; je območje drobirja okoli rumene pritlikavke, ki drvi skozi ogromen Krajevni oblak, in snov okolice stalno prihaja tako v sončni sistem kot iz njega.

Prihajajo raznovrstne stvari. V uvodu smo že omenili 'Oumuaumo, cigarast asteroid, ki je že na poti ven in bo čez približno pet let tudi zapustil Osončje. Pa še veliko več – od kozmičnih delcev iz oddaljenih galaksij do nevtrinov, ki ves čas neopazno letijo skozi naša telesa. Tudi kompleksnejši delci, kot je medzvezdni prah, so stalen gost. Nekaj smo ga tudi že ujeli. Umrla sonda Cassini ga je zajela pri Saturnu. Še bolje: Nasina sonda Stardust ga je ne le ujela, temveč v posebni kapsuli tudi odvrgla na Zemljo, kjer so dokazali njegovo pristnost. Poročali smo že o raziskavi, ki kaže, da je pred 70.000 leti (torej, ko je človek ravno odhajal iz Afrike) skozi zunanji del Oortovega oblaka šla binarna zvezda.

Videa: Ponazoritev gibanja

dice
# 26.05.2018 ob 17:26
A ma dokumente?
bunta
# 26.05.2018 ob 17:41
Na poti do nemcije.
Hijena
# 26.05.2018 ob 19:13
Hehehe, tudi medzvezdni migranti se ne prilagodijo pravilom in se obnašajo po svoje...
eMZe
# 28.05.2018 ob 17:01
Mandan
bo prvi, ki bo na splet naložil fotografijo, ki ni računalniško obdelana.

Takoj ko izdelajo analogni računalnik.
Kombo
# 28.05.2018 ob 21:35
Ograjo okrog NAŠEGA Osončja!!
# 28.05.2018 ob 11:22
mandan

Nesolan ....?????

Sam vprasam ??????
Vanek
# 26.05.2018 ob 19:53
Millenium Falcon?
# 27.05.2018 ob 08:19
Hvala za hud clanek ;)
opat
# 26.05.2018 ob 19:55
Oumuauma, v popravek dodajam, da je BIL gost. Naše osončje je že zapustil, ko je bil pospešen s pomočjo naše zvezde. Tudi za to telo ne obstajajo nikakršni parametri, ki bi ga lahko določevali ali poimenovali asteroid. Kadar se ukvarjamo z znanostjo se poskušajmo držati znanstvenih načel. Sicer zelo zanimiv članek. Malce podhranjen z dokazi in določenimi informacijami!
# 26.05.2018 ob 19:34
Jep BZ je v orbitalni in gravitacijski resonanci z Jupitrom! Ima eliptično orbito.
1a34
# 26.05.2018 ob 18:45
Za 180 stopinj; tako kot da bi budilko, ki gleda v zrak, obrnil navzdol, in bi se kazalec zacel vrteti v, s stalisca nevtralnega (zaspanega) opazovalca, v drugo smer.
opat
# 26.05.2018 ob 19:49
Sicer nekoliko starejša novička. V obvestilo avtorju tudi to, da za to astronomsko telo ne obstajajo dokazi, ki bi mu potrjevali ime asteroid. Nasa pogostokrat imenjuje nedokazanim astronomskim telesom kar asteroid. Žal brez kakršnega koli dokazila o obstoju. Za astronomska telesa obstajajo točno določeni parametri, ki se jih moramo astronomi držati. ;) Bi bil pa zelo vesel za navedbo o teh parametrih. Tako komentatorjem kot tudi avtorju. Hvala!
1a34
# 26.05.2018 ob 18:40
Dobrodosel; mi smo dobri, ti si dober.
P.S. Mogoce se bo pa cez leta obrnila njegova orbitala okoli Sonca okoli svojega premera za 180, pa se bo vrtel v isto smer kot vsi planeti.
fafaron
# 26.05.2018 ob 18:28
Bližina teh zvezd in težnostni privlak planetov asteroide vlečejo, jemljejo in včasih tudi medsebojno ukradejo ...

In kdo je pritakih protipravnih odtujitvah tuje lastnine odgovoren za preiskavo primera? Boter Mesec?
In kdo je pooblaščen za izvrševanje posledičnih kazenskih sankcij? Komet Repatec?
mandan
# 27.05.2018 ob 16:43
CGI. ..... ?????
Sam vprašam??????

NASA = NationalAcademySpaceActors

???????
DrMatilda
# 27.05.2018 ob 02:27
Ne bi rekel, da je vesoljski prostor ravno poln različne snovi, kot človek počasi dobi občutek, če preveč prebira poljudno znanstveno literaturo.
Za distribucijo snovi stoji v ozadju neka logika, ki se začne z nastankom goste plazme ali karkoli pač je, nato pa se delčki tiste kapljice snovi razletijo po prostoru in strdijo glede na določene fizikalne pogoje. Eno je supernova, kjer nastanejo najtežje snovi, drugo so razni trki in izbruhi, iz katerih letijo delci na vse strani oziroma niti ne, ker prostor ni enakomerno prazen.
Seveda obszaja v teh pojavih neka logika, ki se je enostavno še ne zavedamo, nisem pa prepričan, da nas bo nazančno preučevanje vsake malenkosti pripeljalo do kakšnih zaokroženih modelov, ki bi pojasnili gibanje neznatnih teles. Za pravo raziskovanje, bo treba odriniti na teren in si stvari pogledati, jih izmeriti ter tudi preizkusiti, kar se ne bo zgodilo še vsaj par tisoč let.
# 26.05.2018 ob 22:17
"Morda pa tudi o tem, kako so v našem okolju končali osnovni kemični gradniki življenja," še piše v sporočilu za javnost."

Kako pa so se "osnovni kemični gradniki življenja" povezali v kompleksno DNA,....