Supernova je eksplozija na koncu življenja zvezde. Foto: EPA

Na svojem vrhuncu je bil dogodek kar 200-krat močnejši kot pri tipičnih supernovah, zaradi česar je supernova zasijala s 570-milijardkratno svetlostjo našega Sonca.

Znanstveniki menijo, da so eksplozija in poznejše delovanje spodbujene z zelo gostim in visoko namagnetenim ostankom, imenovanim magnetar. Nastal je sočasno kot supernova in verjetno ni večji kot veliko mesto npr. kot London ter se vrti z izjemno hitrostjo tisočkrat na sekundo.

Profesor Christopher Kochanek z ameriške Ohio State University, član ekipe, ki je odkrila omenjeno supernovo, po poročanju BBC-ja pojasnjuje proces tlačnega polnjenja supernove. Magnetar, ki je v središču zelo trden in ima maso našega Sonca, svojo energijo usmerja v odpadno zmes plinov in prahu, njena masa pa je pet do šestkrat večja od našega Sonca. Navzven se širi s hitrostjo približno 10.000 km/s.

Odkrili so jo v Čilu
Izjemno svetla supernova, odkrili so jo v okviru projekta Earth by the All Sky Automated Survey for SuperNovae (ASAS-SN) v čilskem observatoriju Cerro Tololo, je okoli 3,8 milijarde svetlobnih let oddaljena od Zemlje.

Astronomi so že dlje časa fascinirani s temi pošastnimi eksplozijami in so spoznali, kako pomembne so v zgodbi o razvoju vesolja. Udarni valovi po eksploziji pretresajo vesolje, premešani plini in prah pa oblikujejo nove generacije zvezd. Zvezda, ki je vir omenjen supernove, je bila ogromna, saj naj bi njena masa znašla kar od 50 do 100-krat več od našega Sonca.

Takšne zvezde so na začetku zelo obsežne, toda pozneje se velik del njihove mase v velikih vetrovih razpiha po vesolju in v času svoje smrti najbrž niso dosti večje od našega planeta, pravi Kochanek in dodaja, da je površina najbrž zelo vroča, okoli 100.000 stopinj.

Kažejo se že znaki, da lahko supernova kmalu zbledi, zato imajo raziskovalci le še nekaj tednov, da s pomočjo Hubblovega vesoljskega teleskopa skušajo dognati mehanizme, ki upravljajo supernovo. "To je eksplozija in vse eksplozije se enkrat umirijo," pravi. "Če se to ne bo zgodilo, če je naša razlaga napačna, potem gre še za bolj edinstveno stvar," je dodal.