Znanost in tehnologija

Poudarki

• Posamezni minerali so lahko še starejši
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.5 od 33 glasov Ocenite to novico!
Cirkon
Prastara skala. Večino kamnin geološki procesi temeljito predrugačijo. Foto: University of Alberta
Zemlja
Če je najstarejša skorja nastala pred 4,4 milijarde let, je morda življenje nastalo že pred 4,3 milijarde? Foto: Nasa

Našli najstarejši kamen na Zemlji, star 4,02 milijarde let

Najdba v severni Kanadi
19. september 2016 ob 21:17

Znanstveniki so v severozahodni Kanadi našli kamnine, ki so očitno najstarejše znane na svetu. Najstarejši znani kamen je zdaj star 4,02 milijarde let.

Na svetu so tri lokacije, kjer so do zdaj našli kamnine, ki imajo več kot štiri milijarde let na grbi. Ena je v zahodni Avstraliji, kjer so izbrskali prastara zrnca, dve pa v Kanadi; ena v severnem Quebecu, in še ena v Severnih teritorijih, prizorišče sveže rekordne najdbe. Za njo stojijo znanstveniki Univerze v Alberti.

Od posameznih najdenih kamnin so še starejši minerali, denimo cirkon.

Skupaj je bolje
Z datiranjem kamnin, še posebej tako zelo daleč v preteklost, je vedno težava: starost je zelo težko določiti. Navadno se to počne s kombinacijo več metod, ki skupaj dajo neki približek. Znanstveniki Univerze v Alberti pa so našli kombinacijo obojega: skale, ki vsebujejo tudi te minerale cirkona. Skupna najdba je precej pomagala ne le k natančnejšemu datiranju, temveč je poskrbela še za dodatne informacije o obdobju.

Raziskava je objavljena v znanstveni publikaciji Nature Geoscience.

"Cirkon ohrani kemični podpis in informacije o časovnem obdobju, ki jih poznejši geološki procesi ne morejo izbrisati. Prav tako skala ohrani podatke, ki jih cirkon sam ne more," je izjavil Jesse Reimink, prvi avtor raziskave.

Točno starost so določili na 4.019,6 milijona let. Za primerjavo: Zemlja naj bi nastala 4,5 milijarde let nazaj.

Kemična sestava skale je podobna tisti, ki dandanes še nastajajo na območju sodobne Islandije. In prav nekje na tem območju sveta naj bi 4,4 milijarde let nazaj prvič začela nastajati zemeljska skorja, domnevajo znanstveniki.

Najstarejše izpred 4,4 milijarde let
Kot rečeno, od skal in kamnov so še starejši minerali cirkona oziroma cirkonijevi (Zr) neosilikati. Najstarejši primerek naj bi štel kar 4,4 milijarde let, najden pa je bil v zahodni Avstraliji. Če datiranje drži, potem se je zemeljska skoraj vsaj deloma strdila že 100 milijonov let po nastanku planeta.

Prav tako z analizo mineralov cirkona (tokrat iz zahodne Avstralije) so znanstveniki z Univerze v Leedsu naračunali, da je Zemljino magnetno polje staro najmanj štiri milijarde let.

frgo
# 20.09.2016 ob 12:24
Jaz sem pa mislil, da je svet star samo 2000 let :)

Blizu 6000 pa res. Ti odpustimo, če si imel cvek pri verouku.
exequor1
# 20.09.2016 ob 08:43
Jaz sem pa mislil, da je svet star samo 2000 let :)

V glavnem, vsakič ko prebiram, gledam take članke, dokumentarce, se mi rola v glavi, kako smo mi ljudje manj kot samo "blink of the eye" na temu planetu. Pač zaveš se svoje majhnosti v nekem večjem sistemu... vesolju. In pol se je važno pobijati v imenu nevidnega, ali pa neke surovine v sosednji državi. Pffff.. nisem pacifist, ampak, ta denar, ki gre za vojsko bi moral iti za raziskovanje vesolja in drugih planetov!
LP
Kobalt
# 20.09.2016 ob 08:17
n dolinah in, ki povedo da je bil tale naš planet pod vodo

Planet ni bil pod vodo. Nikoli. Več o tvojih osebnih najdbah na "naših hribčkih" pa naj ti razloži tektonika plošč.
firtoh
# 20.09.2016 ob 12:50
Dobro, kreacionisti priznavajo samo toliksno starost,kot omogoca datiranje z ogljikom.Pri stirih milijardah se bo verjetno malo zataknilo.
Ker pa znanstvenih publikacij ne berejo itak ni pomembno.
felipesko
# 20.09.2016 ob 01:10
Našli najstarejši kamen na Zemlji, star 4,02 milijarde let

To ni nič,proti večnosti....
# 19.09.2016 ob 22:14
No še link, ki razloži zakaj je ta najdba pomembna
6/09/160919121941.htm
sifamora
# 20.09.2016 ob 20:20
Božo1

Površje se spreminja. Pokrajina kot je danes v SLO, pred nekaj 10 milijoni let ni obstajala. Današnjo podobo je začelo dobivati šele pred kakšnimi 15-20M. Večina teh školjk, ki jih omenjaš je živelo v morski vodi, le malo je sladkovodnih in brakičnih pri nas. Ko so bili sedimenti in lupine v njih odloženi je prihajalo do postopnega dviga površja ( ponekod tudi spusta), vendar se je v zadnjih milijonih pri nas površje dvigovalo in se še dviguje.
Kot je belo omenjeno, dinamiko spreminjanja celin in oceanov najbolje pojasnjuje Teorija o tektoniki plošč.
# 20.09.2016 ob 14:48
zdaj pa je spremenil v milijona let .... hahahahah, prej ni bilo ker sem copipastal...
Veliki gospod
# 20.09.2016 ob 00:47
Ceprav sem za konstuktivno debato in sem totalno ne versko opredeljen te bi rad opozoril da zalis custva vernikov. Zelis nekaj razviti po drugi strani pa delas to kar delajo drugi, ni cudno da se ne more debata razviti.

MMC vec taksnih clankov, vsak cent narocnine je s takimi clanki povrnjen!

Hvala!
# 20.09.2016 ob 14:43
Ne vem zakaj izbris...

ampak 4.019,6 milijarde.... to pomeni 4,0196 bilijona...
hotel je napisati 4,0196.... če pa je hotel kaj drugega pa je nelogično...
4.019,6 --- kaj 4 celih 19 tisočink celih 6... ja v kateri obliki pa je to madona...
božo1
# 20.09.2016 ob 07:27
Od tega vsega kamenja, za mene največ odkrivajo fosili školjk, najdeni tule na naših hribčkih(osebno videl in našel) in dolinah in, ki povedo da je bil tale naš planet pod vodo(z vodo oblita krogla). Res pa je, da premalo vem, da bi vedel kolikokrat se je to zgodilo v recimo 4 miljardah letih.
Wiki o tem takole napiše:
.....v najdiščih severovzhodne Slovenije, nekaj pa tudi v ostalih predelih naše države. Geografsko si od vzhoda proti zahodu sledijo: najdišča v Slovenskih Goricah (Plač, okolica Šentilja, Zgornji Duplek, Jurovski Dol, Varda, Osek, Žihlava), Zavrč ob Dravi, najdišča v Halozah, Podsreda na Kozjanskem,........
# 19.09.2016 ob 22:00
Hm, jaz pa sem pred kakšnim desetletjem slišal in videl, da je najstarejši, da tako rečem, kamen na tem planetu neka manjša skala, ki se nahaja v JAR.
# 20.09.2016 ob 10:05
4.019,6 milijarde let

se pravi je starejši od zemlje.... hahahahhahahahahahha
sosman
# 19.09.2016 ob 22:09
Vsak kamen je star toliko kot vesolje...
solatosned
# 19.09.2016 ob 21:55
Ah dejte no, kamen je kamen.
# 19.09.2016 ob 23:04