Računalniška ponazoritev Kuiperjevega pasu. V tem področju je tudi novoodkriti 2014 UZ224. Foto: NASA/JHUAPL/SwRI/Alex Parker
Pluton 2.374 km
Erida 2.326 km
Haumea 1.436 km
Makemake 1.420 km
Cerera 950 km
Vir: Nasa

Novoodkriti objekt spada med najbolj oddaljene znane objekte Osončja. Njegova orbita ga namreč zanese kar 27 milijard kilometrov stran od Sonca (odsončje), kar je približno petkrat dlje od Plutona; najbližje pa pride pri 5,7 milijarde kilometrov. Za primerjavo: Zemlja je od Sonca oddaljena približno 150 milijonov kilometrov.

2014 UZ224 je trenutno okoli 14 milijard kilometrov (90 AE) stran, torej daleč stran od orbite zadnjega znanega planeta Neptuna in globoko v Kuiperjevem pasu.
Njegovo leto, torej en obhod okoli Sonca, traja 1.136 zemeljskih let, so sporočili z Univerze v Michiganu. Naslednjič bo v relativni bližini Plutona 2. januarja 2142. Odkritje je nastalo s pomočjo naprave Dark Energy Camera, izdelane na omenjeni univerzi. Osnovni namen projekta je sicer izdelovanje mape galaksije, novega člana Osončja so odkrili slučajno. Znanstvena objava sledi naslednji mesec, napovedujejo.

Do 1.200 kilometrov veliko telo
2014 UZ224 je sicer ledena skala s premerom približno 530 kilometrov, kar je podobno Saturnovi luni Enkelad. Meritve puščajo možnost, da je velik tudi do 1.200 kilometrov.

Novoodkriti objekt sicer ni uradno pritlikavi planet - uradno v smislu, da ga kot takega priznava Mednarodna astronomska zveza. Na tem seznamu je le pet nebesnih teles, omenjenih tudi v okvirčku desno. Je pa glede na do zdaj ugotovljene lastnosti na dobri poti, da bo slej ko prej končal v tej družbi. Potrebne bodo dodatne študije.

Eden največjih strokovnjakov za transneptunske objekte (torej tiste za orbito Neptuna), astronom Mike Brown, odkritelj številnih pritlikavih planetov in glasnik hipotetičnega Planeta devet, je sestavil izčrpen seznam kandidatov. Dostopen je tukaj.

O zadnjem odkritju podobnega objekta, 2015 RR245, smo poročali julija letos.

Precej dlje z odsončjem sicer sežejo kometi. Nekateri se oddaljijo celo nekaj svetlobnih let, celo dlje od najbližje sosednje zvezde Alfa Kentavra.

Vsi oddaljeni z eno izjemo
Pritlikavi planeti Sončnega sistema so vsi za Neptunom. Izjema je le Cerera, pravzaprav največji asteroid v asteroidnem pasu med Marsom in Jupitrom. Majhni so (vsaj v primerjavi s planeti) in hladni, s temperaturami, ki padejo pod minus 200 stopinj Celzija. Večino so jih odkrili v preteklem desetletju. Pluton je dober primer, saj je bil še pred nekaj leti znan le kot svetlobna packa; je tudi največji pritlikavi planet pri premeru 2.374 kilometrov. Za njim so še Erida, največji nepoimenovani svet Osončja z oznako 2007 OR10, Haumea ter Makemake s sveže odkrito luno.

Večina uničena ali izvržena
Velika večina pritlikavih planetov iz časa zgodnjega Osončja naj bi doživela "kruto" usodo. Ko so planeti velikani migrirali na različne položaje, so spotoma ali uničili pritlikavce ali pa jih zalučali zunaj Osončja. RR245 spada med redke preživele in je uvrščen na lestvico 10 največjih nepoimenovanih nebesnih teles Osončja. Sonda New Horizons je prejšnji mesec odkrila en primerek in je pravkar na poti k planetoidu 2014 MU69. Trenutno najbolj oddaljen znani objekt je sicer V774104, ki je 103 AE stran. 2003 EL61 pa je najhitrejše se vrteče telo Osončja.

Pluton 2.374 km