Začetki uspešnega sodelovanja naših znanstvenikov segajo v leto 1996. Foto: MMC RTV SLO
Trkalnik
Največji pospeševalnik delcev na svetu, veliki hadronski trkalnik v Cernu, zdaj miruje. Foto: MMC RTV SLO

Kot je znano, je skupina Atlas julija leta 2012 v velikem hadronskem trkalniku potrdila obstoj Higgsovega bozona, delca, ki je manjši od atoma in snovi daje maso.

Na obisku v Sloveniji je dolgoletni vodja mednarodne skupine znanstvenikov, ki sodeluje pri projektu Atlas v raziskovalnem središču v Ženevi, profesor Peter Jenni. Popoldne ga je sprejel predsednik države Borut Pahor, na sprejemu sta bila tudi slovenska znanstvenika in raziskovalca na Univerzi v Ljubljani in Institutu "Jožef Stefan", Marko Mikuž in Peter Križan.

Začetki uspešnega sodelovanja naših znanstvenikov segajo v leto 1996. Pri nastajanju detektorja Atlas, osrednje raziskovalne naprave velikega hadronskega trkalnika, jih je pomagalo že dvajset.

"Kaj smo mi počeli 20 let pri detektorju Atlas? Pravzaprav vse. Od tega, da smo načrtovali detektor, da smo posamične komponente preizkušali in optimizirali, do tega, da smo detektor dejansko zgradili in da smo v končni fazi izvrednotili rezultate," pravi Marko Mikuž, vodja slovenskih raziskovalcev pri projektu Atlas.

Detektor Atlas je izmed milijard trkov delcev izluščil Higgsov delec. Nedvomno največje znanstveno odkritje zadnjih let vznemirja na Japonskem tudi našega znanstvenika Petra Križana. "Moje raziskave niso neposredno povezane s projektom Atlas. S sodelavci na Japonskem pripravljamo en projekt, ki bo prav tako preučeval osnovne delce, in prav tako imamo namen iskati Higgsov bozon, ampak Higgsov bozon malo drugačnega tipa, kot so jih do zdaj odkrili."

Največji pospeševalnik delcev na svetu, veliki hadronski trkalnik v Cernu, zdaj miruje, tehniki opravljajo vzdrževalna dela in ga pripravljajo na trke višjih energij prihodnje leto.

"Veliki hadronski trkalnik, ki je bil zasnovan tudi za to, da se vprašanje obstoja HB-ja enkrat za vselej razreši, je postregel s tem rezultatom sorazmerno zgodaj v svojem delovanju, tako da lahko utemeljeno upamo, da bo narava še naprej recimo temu milostna z nami in da nam bo še kaj razkrila v teku delovanja velikega hadronskega trkalnika," pojasnjuje Mikuž.

Odkritje Higgsovega delca še zdaleč ni rešitev zadnje uganke o vesolju. Neraziskani in še naprej skrivnostni ostajata temna snov in temna energija.

Neža Kampjut, TV Slovenija

V Odmevih se je Igor E. Bergant pogovarjal s profesorjem Petrom Jennijem. Vabljeni k ogledu pogovora!

Raziskovalec Jenni o poteh raziskovanja vesolja