Znanost in tehnologija

Poudarki

• "Reševanje" je trajalo več kot mesec dni
  • Naslednji tovrstni vesoljski teleskop prihaja šele čez 10 let
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.3 od 18 glasov Ocenite to novico!
Hitomi
Tako si Hitomi v vesolju predstavlja Jaxin vizualni umetnik. V ozadje je postavil objekte, ki bi jih ta observatorij z orbite 575 kilometrov nad zemeljskim površjem opazoval ... če bi deloval. Foto: Jaxa
       Jaxa najgloblje obžaluje ustavitev operacij na misiji ASTRO-H in se iskreno opravičuje vsem, ki so verjeli vanjo in v odlične rezultate, ki bi jih prinesla.
 Jaxa
Hitomi, SXS
Poglavitni instrument SXS med zadnjim pregledom. Proizvedla ga je Nasa in spada med nesrečnejše zgodbe vesoljskega raziskovanja. Foto: Nasa

Vesoljski teleskop Hitomi izgubljen zaradi napake v programski opremi

Še ena izguba Jaxe
28. april 2016 ob 20:28,
zadnji poseg: 29. april 2016 ob 18:00

Japonski vesoljski teleskop Hitomi, najnatančnejši za opazovanje vročih delov vesolja, je dokončno pogubljen. Izgubil naj bi (najmanj) panele s sončnimi celicami.

Hitomi (jap. punčica očesa) je bil naslednje veliko upanje astronomije zaradi naprednega instrumenta SXS, katerega zmogljivosti so za desetkrat prekašale vse dozdajšnje. Seznam nalog, v katere bi lahko zagrizel, je zelo obsežen: lahko koristi za opazovanje snovi med "padanjem" v črne luknje, za merjenje kemične sestave vesolja; preučevanje razvoja galaktičnih kopic skozi čas ter celo iskanje morebitnega odmeva razpada temne snovi. Nasa (ki ga je izdelala) in Jaxa sta ga v vesolje poskušala pri različnih projektih spraviti že petkrat, še vsakič je šlo nekaj narobe.

Na drobne kosce
Tokrat, petič, je Jaxa poskusila s satelitom Hitomi, izstreljenim 17. februarja letos, in okoli Zemlje krožečim na 575 kilometrih nadmorske višine. 29. februarja je začela trimesečni postopek kalibracije instrumentov, ki pa je razkril še kaj več od le drobnih nedoslednosti v umerjanju - satelit naj bi razpadel na več kosov. Čez mesec dni, 27. marca, so v sporočilu za javnost poročali o "anomaliji" in ustanovili krizni štab za rešitev misije. Ohranjali so upanje na vsaj do neke mere pozitiven izhod iz katastrofičnega položaja, saj je satelit po razpadu še trikrat (kratko) komuniciral s štabom na Zemlji.

Rešitve ne bo, kaže očitno še zadnje sporočilo na to temo. Po zbranih informacijah se je Jaxa odločila misijo Hitomi potisniti v zgodovino - delovala bo le še komisija, ki bo iskala odgovornost za še eno polomijo te vesoljske agencije. Kaj pa so ugotovili do zdaj?

Odlomili naj bi se (vsaj) paneli
Ker so komunikacijo z napravo v orbiti že davno izgubili, je ekipa odgovore iskala s pomočjo računalniških simulacij. Poskušala je doumeti, kako so delovali mehanizmi ob in po ločitvi zadnje stopnje rakete, ki je Hitomi ponesla v nebo, in kako se je satelit obnašal v poznejših postopkih. "Zelo verjetno so se paneli s sončnimi celicami odlomili pri vznožju, tam, kjer so ranljivi na sile pri rotaciji," piše v sporočilu za javnost. Ne le simulacija, na očiten razpad so kazali tudi posnetki, amaterski in profesionalni, ki so jih na Jaxo pošiljali z vsega sveta. Kaj pa komunikacija, ki jo je Hitomi trikrat izvedel? Po podrobni analizi so na Jaxi ugotovili, da je prišla z nekega drugega vira, in ne z njihovega satelita.

"Jaxa najgloblje obžaluje ustavitev operacij na misiji ASTRO-H in se iskreno opravičuje vsem, ki so verjeli vanjo in v odlične rezultate, ki bi jih prinesla," so še zapisali. Še posebej so upe vanjo polagali po potrditvi obstoja gravitacijskih valov, ki jih je zaznal ameriški observatorij LIGO. Nastali so ob združitvi dveh črnih lukenj in Hitomi bi bil kot nalašč za iskanje morebitnega visokoenergijskega elektromagnetnega valovanja, ki bi lahko nastalo ob teh silnih dogodkih.

Druga železa v ognju
Trenutno sta v orbiti dva pomembna satelita, specializirana za rentgenske žarke: Nasina Chandra in Esin XMM-Newton. Toda napravi sta že "v letih", delujeta od 90. let prejšnjega stoletja naprej. Izstrelitev naslednjega visokozmogljivega satelita (Atena) za ta del spektra elektromagnetnega valovanja je postavljena v oddaljeno leto 2028. Še prej sicer utegne vskočiti Kitajska s svojim vse hitreje razvijajočim se vesoljskim programom, vključujoč vesoljski teleskop HXMT (Hard X-ray Modulation Telescope).

Napaka v programski opremi
Revija Nature poroča, da je bilo raztreščenje posledica niza napak v programski opremi. Najprej je bil hroščast sistem, ki prepoznava zvezde v okolici, s čimer satelit ve, kam je usmerjen. Samo to samo po sebi ne bi bilo dovolj za katastrofo, je pa sprožilo zaporedje neljubih dogodkov. 26. marca bi se Hitomi moral usmeriti proti točno določeni galaksiji. A ker sistem za prepoznavo zvezd ni dobro deloval, je računalnik preračunavanja o usmerjenosti izvedel s pomočjo vgrajenih žiroskopov. Ti pa so - napačno - poročali, da se naprava vrti. Sprožil se je neki drugi sistem, reakcijska kolesa, ki bi morala z nasprotno silo ustaviti vrtenje (ki ga ni bilo). Namesto tega se je satelit dejansko začel vrteti v drugo smer, vedno hitreje. Reakcijska kolesa bi moral ustaviti - še en - mehanizem, posebna magnetna palica. Ta se je, tako poroča Nature, sicer sprožila. A ker sistem za usmerjanje v prostoru ni deloval pravilno, se tudi ta palica ni postavila v pravilen položaj v treh dimenzijah, zato svoje naloge ni opravila. Hitomi je samo še pospeševal vrtenje. Računalnik je napravo poslal v varni način delovanja in kot ukrep v sili sprožil kemične potisnike, da bi ustavili nenadzorovano gibanje. Toda spet - zaradi napake v programski opremi - so potisniki samo še pospešili vrtenje. Vse to se je zgodilo, ko je bil Hitomi na drugi strani Zemlje glede na Japonsko, zato naprave niso mogli neposredno upravljati v realnem času. Naslednji dan so ugotovili, da je nekaj zelo narobe - vsaj 10 kosov se je oddrobilo z naprave. Misija pa ne bo povsem zaman. Z mislijo na najhujše so Japonci kmalu po utirjenju v orbito opravili eno opazovalno seanso. Osredinili so se na gibanje kopice galaksij v ozvezdju Perzeja, kar naj bi nekoč pripeljalo do prgišča znanstvenih člankov.
NzA
# 28.04.2016 ob 20:58
Škoda.
Državljan št.1
# 28.04.2016 ob 21:06
Bolj kot je stvar komplicirana več je možnosti za napake
# 29.04.2016 ob 07:02
Benji
Če so Japonci pametni, bodo sami izdelali kar hočejo. NASA za*ebe vsak drugi projekt.

Resno? Bolj se mi zdi, da ti za*ebeš branje. NASA je izdelala samo teleskopa in spektrometra.

Hitomi (spacecraft)
# 29.04.2016 ob 09:24
In kdo je naredil napajanje G. Bruno? Zgleda, da je satelit šel v nič ravno zaradi tega. Če ne verjameš pojdi na BBC.

Daj, preberi na Nature, zakaj so se zlomila solarna krila.
# 29.04.2016 ob 06:51
Software error doomed Japanese Hitomi spacecraft - Nature
buco15
# 28.04.2016 ob 22:58
"Po podrobni analizi so na Jaxi ugotovili, da je prišla z nekega drugega vira, in ne z njihovega satelita."
Mene pa najbolj zanima kaj je bil ta drugi vir
pašeresje
# 28.04.2016 ob 21:55
Pet jih je bilo, vsi so propadli
Ironija je, da je prav ta zmogljivi instrument SXS že peta različica, in čisto vsaka ima nesrečno zgodbo. Prvi par so na Nasi pripravljali za misiji, ki sta bili naposled odpovedani. Nato je zanimanje zanje izrazila japonska agencija. Tretja različica instrumenta je končala na satelitu ASTRO-E, ki je eksplodiral skupaj z raketo M-5 ob vzletu leta 2000. Četrta je končala na ASTRO-EII oziroma satelitu Suzaku, ki je orbito dosegel leta 2005. Toda tam je spuščal hladilni sistem in instrument poškodoval. Suzaku je sicer s preostalo plejado naprav deloval do lani. Zadnja, peta različica SXS-a je verjetno uničena skupaj s Hitomijem.

Naslednji specializirani vesoljski visokoenergijski observatorij naj bi bil v vesolje izstreljen šele čez dobro desetletje. Esa namerava leta 2028 na "sladko" gravitacijsko točko L2 poslati Ateno (če bo šlo vse po načrtih). V vmesnem času utegneta Chandra in XMM-Newton odpovedati. Človeštvo ima sicer na voljo še kup drugih teleskopov, na Zemlji in na tleh, ki lahko opazujejo v teh valovnih dolžinah, toda pri precej manjših zmogljivostih.
KavonB
# 29.04.2016 ob 11:24
Naročili bi ga pri Kitajcih, plačali preko Paypal-a in ne bi bili ob denar in ob dobro ime.
yetti
# 28.04.2016 ob 22:13
Ja, s tem da so Japonci teleskop IMELI, medtem ko še nisem slišal ali videl dobrega imena...
dunbar
# 29.04.2016 ob 07:38
Kot da nam vesolje preprečuje, da bi prišli do pomembnih dognanj glede skrivnostne temne snovi.....
OutOfThisWorld
# 29.04.2016 ob 05:35
"Anything that can go wrong will go wrong." Edward Aloysius Murphy, aerospace engineer.
Belphegor
# 29.04.2016 ob 01:01
Zakaj teh stvari ne naredijo dvojnih? Stroski se nikakor ne bi podvojili, pa se v primeru taksne smole bi lahko izatrelitev ponovili in poskusili znova.
iufhdfewd
# 29.04.2016 ob 13:34
"Ker so komunikacijo z napravo v orbiti že davno izgubili, je ekipa odgovore iskala s pomočjo računalniških simulacij.Ne le simulacija, na očiten razpad so kazali tudi posnetki"

Nebi rad izpadel prepameten ampak po napisanem se zdi da bi lahko s simulacijo predvideli ta razpad še pred lansiranjem,al kako.
eMZe
# 29.04.2016 ob 06:46
Mogoče pa so dele stružili pri Zastavi.
alah
# 29.04.2016 ob 10:44
Putina naj pošljejo na izstrelitev. V par urah so vse napake odpravljene in izstrelitev je uspešna. Kak drug scenarij si niti v sanjah ne privoščijo.
Benji
# 28.04.2016 ob 23:27
"Nasa (ki ga je izdelala) "
# 29.04.2016 ob 07:24
hervard
# 28.04.2016 ob 21:33
Japonska čast pa to.....harakiri.....ah to je že zgodovina
# 29.04.2016 ob 06:22
Hja saj je vsak satelit zavarovan mar ne?! Torej naj Nasa plača potem pa naj naredijo novega!
MaliPandit
# 29.04.2016 ob 00:13
Škoda za porabljen denar. Mar bi jim pri NASI povedali da da pri njih vse skupaj fejkajo
Sklonjen
# 28.04.2016 ob 22:07
Japonci so izgubili vesoljski teleskop ...

... Slovenija pa dobro ime!