Še pred prvo poskusno izstrelitvijo so se pojavili dvomi o smiselnosti rakete ares. Foto: EPA
Še pred prvo poskusno izstrelitvijo so se pojavili dvomi o smiselnosti rakete ares. Foto: EPA

ZDA se kot ena izmed vesoljskih velesil spopadajo z velikimi težavami, ki jih povzroča predvsem za naslednje leto načrtovana upokojitev raketoplanov. To pomeni, da bodo ameriški astronavti za polete na Mednarodno vesoljsko postajo prisiljeni uporabljati rusko vesoljsko plovilo Sojuz, dokler na najdejo ustrezne zamenjave za raketoplane.

Kot zamenjavo za polete proti postaji in nove misije s človeško posadko na Luno so Američani načrtovali raketo ares s kapsulo orion, ki pa ne bo pripravljena do leta 2017 ali 2018. Za razvoj aresa, ki bo prvič poskusno poletel v torek, so ZDA porabile štiri leta in 350 milijonov dolarjev.

Toda skupina svetovalcev predsednika Baracka Obame je opozorila, da naj bi bil ares pripravljen šele leta 2017, ko naj bi vesoljsko postajo že iztirili iz orbite, kar se načrtuje za leto 2015. Tudi če bodo podaljšali življenjsko dobo postaje za nekaj let, verjetno ares zaradi krčenja stroškov ne bo pripravljen za redne polete še do leta 2018 ali pozneje.

S taksiji na vesoljsko postajo
Svetovalci zato predlagajo, da bi vlada vložila pet milijard dolarjev v razvoj zasebnih vesoljskih taksijev, pri čemer bi imela ameriška vesoljska agencija Nasa nadzor nad varnostnimi vprašanji. Če bi ti vesoljski taksiji prevažali človeške posadke na vesoljsko postajo in nazaj, bi se lahko Nasa lažje in intenzivneje posvetila drugim projektom raziskovanja vesolja, kot je, na primer, tudi izstrelitev človeka na Mars.

Polovico svojega 18 milijard dolarjev vrednega letnega proračuna Nasa trenutno porabi za programe raziskovanja vesolja s človeškimi posadkami. Svetovalci so tudi predlagali, da se opusti načrt prejšnje ameriške administracije, ki si je za cilj postavila, da znova pošlje človeka na Luno. Namesto tega se bodo raje posvetili načrtu človeške misije na Mars s predhodnim pristankom na eni izmed njegovih lun.