UCF-1.01, kakor ga vidi umetnikovo pero. Foto: Nasa

Na ameriški vesoljski agenciji Nasa sicer poudarjajo, da še ne gre za planet, temveč je še na "kandidatni listi". Kandidat za eksoplanet je dobil oznako UCF-1.01. Razlika med planeti (kot so Jupiter, Mars itd.) in eksoplaneti je v tem, da prvi krožijo okoli našega Sonca, vsi ostali zunaj našega osončja pa spadajo v drugo skupino.

UCF-1.01 je sodeč po trditvah Nase planet, oddaljen 33 svetlobnih let, meri pa dve tretjini Zemlje. Od Zemlje manjših eksoplanetov je le prgišče, zato so znanstveniki okoli Spitzerjevega teleskopa še toliko bolj navdušeni nad odkritjem. Je hkrati tudi Zemlji najbližji obstoječi "svet" (world) zunaj našega osončja.

"S pomočjo teleskopa Spitzer smo našli trdne dokaze o zelo malem, zelo vročem in zelo bližnjem planetu," je za Naso dejal Kevin Stevenson z univerze v Orlandu. Stevenson je glavni avtor znanstvenega poročila o najdbi, objavljenem v reviji The Astrophysical Journal.

Planet so našli nepričakovano, med preučevanjem nekega drugega eksoplaneta, ki je sicer velik kot naš Neptun. Ta drugi eksoplanet kroži okoli zvezde, rdeče pritlikavke. V infrardeči svetlobi zvezde so zaznali periodične, redne padce intenzivnosti, kar jih je usmerilo k pritlikavemu planetu.
Posnetek z Nasino vizualno predstavitvijo položaja kandidata za eksoplanet je dostopen na tej povezavi.

Zelo majhen, zelo blizu zvezdi
Takšno tehniko iskanja eksoplanetov so uporabili tudi pri Keplerjevem teleskopu. Pogostost upada svetlobe določene zvezde in padec intenzivnosti znanstvenikom razkrijejo osnovne lastnosti planetnega kandidata. Tokrat so premer ocenili na 8.400 kilometrov, oddaljenost od matičnega sonca pa znaša sedemkrat toliko, kot je Zemlja oddaljena od Meseca. Kar je precej blizu - bližje, kot je Merkur Soncu - in ga ogreje na 600 stopinj Celzija.

Njegovo leto, torej čas, ki ga potrebuje za krog okoli svoje zvezde, traja le 1,4 našega, zemeljskega dneva.

Od vročine razrvan
Če je ta prepečeni planet kadar koli v preteklosti imel atmosfero, je ta zaradi vročine zagotovo izhlapela, zagotavljajo na Nasi. UCF-1.01 je tako po vsej verjetnosti - tako kot Merkur - geološko mrtev planet, poln kraterjev ter razžarjene, magmaste površine. Z okolico te zvezde se bodo sicer še nekaj časa ukvarjali, saj podatki kažejo na možnost obstoja še enega eksoplaneta v okolici.

Znanstveniki so te najdbe še posebej veseli, ker utrjuje njihova upanja, da bodo s pomočjo tega teleskopa lahko nekoč našli tisto, kar iščejo. Planet, ki bi ga lahko naselili ljudje.