Znanost in tehnologija

Poudarki

• Oči naj bi uničevalo pomanjkanje dnevnega ritma, ne sam pritisk
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.5 od 67 glasov Ocenite to novico!
Mark, Scott Kelly
Enojajčna dvojčka, astronavta Mark ter Scott Kelly. Desni je preždel leto dni v vesolju. Foto: Nasa
Telomere
Telomere so zaščitne kapice na DNK-ju. Tu so vidne kot vijoličaste lise na koncu dvojnih vijačnic. Foto: Nasa
Telomere
Ponazoritev metode, kako s fluorescenco preverjati telomere v samih celicah. Foto: Nasa
Scott Kelly
Scott Kelly še v orbiti opravlja enega številnih testov sposobnosti. Na iPadu preizkuša fino motoriko prstov. Foto: Nasa
Susan Bailey, Kjell Lindgren
Susan Bailey, vodja raziskave za področje telomer. Foto: Nasa
false
Lanska vrnitev na Zemljo. Scott Kelly je na desni. Foto: Reuters
ISS solata
Kelly je znan tudi po tem, da je na ISS-ju vzredil in pojedel prvo pravo vesoljsko solato. Foto: Nasa
Mars, solata, zelenjava
Sistem naj bi uporabili za gojenje zelenjave na Marsu. Vse to ponazarja, kako so ti številni, a nepovezani poskusi del širšega načrta - Potovanja do Marsa. Foto: Nasa
Dan Burbank
Na ISS-ju vsak dan več ur telovadijo, da bi upočasnili propadanje nekaterih tkiv. Na fotografiji Dan Burbank, član ene prejšnjih odprav. Foto: Nasa

Življenje v vesolju naj bi zaviralo enega ključnih procesov staranja

Tri raziskave o življenju v vesolju
4. februar 2017 ob 14:51

Astronavt Scott Kelly je preživel leto dni na ISS-ju, njegov brat dvojček pa na tleh. Nasa je tako analizirala vpliv vesolja na človeško telo. Prvi izidi nakazujejo na dušenje enega ključnih mehanizmov staranja, a ob opozorilu, da neposredna vzročna povezava ni dokazana.

Ameriški astronavt Scott Kelly je na Mednarodni vesoljski postaji (ISS) živel med marcem 2015 in marcem 2016. Podaljšano bivanje (navadno traja do pol leta) je bilo del Nasinega široko oglaševanega načrta Potovanje do Marsa, potrebno pa je bilo zato, da se temeljiteje preučijo učinki človeškemu telesu tujega okolja. Kateri koli homo sapiens se bo namreč v 30 letih podal do rdečega planeta, bo moral v vesolju bivati najmanj leto in pol. Dobro je vnaprej vedeti, na katere nevšečnosti ali celo hude poškodbe se je treba pripraviti.

Enoletno bivanje v orbiti so v preteklosti že štirikrat izvedli Rusi, s tem pa dokumentirali negativne vplive vesoljskih razmer na neprilagojeno človeško telo, a nikoli z raziskavo genomike v orbiti sami in s tako edinstvenim vzorčenjem.

Kellyjev podvig se pomenljivo imenuje Raziskava dvojčkov, zato ker Scott ni bil edini objekt raziskave. Poleg njega v orbiti so namreč temeljito spremljali tudi njegovega brata, enojajčnega dvojčka Marka, prav tako astronavta, le že upokojenega. Slednji je igral vlogo "nadzorne skupine". Gre za prvi test z identičnimi geni v različnih okoljih.

Sveže iz laboratorijev
Prvi, preliminarni izsledki analize o tem, kaj se je dogajalo v Scottovem telesu, so sveže na svetlo dani. Sodeč po Nasinem sporočilu za javnost, so presenetljivi. Vse dozdajšnje raziskave so namreč kazale skoraj izključno negativne, škodljive učinke na človeško telo, tokratna, edinstvena in precej bolj poglobljena, pa tudi nepričakovan pozitivni učinek.

Telomere, ki skrbijo za dolgoživost celic, so se "vesoljcu" podaljšale, kaže najzanimivejši izsek.

Telomere so zaščitne kapice na DNK-ju, neke vrste biološka ura, ki celici odšteva čas. Celica jih ima omejeno količino. Skozi čas se krajšajo, dokler povsem ne izginejo in celico prepustijo usodi. Navadno je tako, da imajo starejši ljudje vse krajše telomere.

Neobraba oziroma neusahljiv vir telomer po drugi strani vodi do navidezne neumrljivosti. Tako je npr. pri rakastih celicah.

Pričakovali so povsem nasprotno
Pri Scottovih belih krvničkah, torej celicah imunskega sistema, so se telomere dejansko podaljšale. Glavna znanstvenica pri tem delu raziskave Susan Bailey je pričakovala povsem drugačne izide. Izjavo je podala za znanstveno publikacijo Nature. Okrepljeno vesoljsko sevanje bi moralo telomere krajšati, je bila njena hipoteza. Izid pa je bil tako presenetljiv, da so vzorce po hitrem postopku razposlali še nekaj laboratorijem za dodatne preverbe. Nazaj so prišle zgolj potrditve.

V isti sapi je Baileyjeva posvarila pred prezgodnjim sklepanjem. Dejstvo, da se je zgodilo podaljšanje, še ne pomeni, da ga je povzročilo bivanje v orbiti samo po sebi; korelacija nujno ne pomeni vzročnosti. Morda je pravi vzrok intenzivna, večurna telesna vadba dnevno, s katero poskušajo astronavti omejiti druge negativne učinke pomanjkanja težnosti. Povečanje aktivnosti telomeraz se je nadalje dogajalo novembra 2015 pri obeh dvojčkih; ravno takrat, ko se je v družini Kellyjevih zgodil "stresni dogodek".

Slednji sicer ne pojasni splošnega in dolgoročnejšega povečanja pri Scottu. Prav tako ne dejstva, da so se telomere začele ponovno krajšati kmalu po vrnitvi na kopno.

Rahel upad miselnih sposobnosti
Raziskava dvojčkov se je dotaknila še številnih drugih področij, na primer kognitivnih (miselnih) zmožnosti. Slednje, predvsem hitrost in točnost, so se pri Scottu zmanjšale, a v primerjavi s polletnimi misijami, že dobro dokumentiranimi, nič kaj veliko. Življenje v vesolju samo po sebi torej dolgoročno ne vpliva bistveno na mentalne sposobnosti in s tega vidika bi morali biti odposlanci na Mars brez strahu.

Globoko vesolje najbrž slabo za nevrone
Ostaja pa ločeno in še vedno odprto vprašanje sevanja. Nižja orbita, kjer se nahaja ISS, je namreč globoko znotraj magnetnega polja Zemlje in zato je še vedno do neke mere zaščitena. Medplanetarni prostor pa je precej bolj prežet s škodljivimi kozmičnimi žarki. Kako bi neprestano trkanje teh visokoenergetskih delcev vplivalo na možgane? Preverbe že več let izvajajo na Univerzi v Irvinu v sodelovanju z Naso. Nazadnje so skupino glodavcev pol leta obstreljevali s podobnimi žarki, kot bi jih bili deležni ljudje na poti na Mars. Izid? Miši so utrpele nezanemarljive in nepopravljive poškodbe na možganih, posledično še poslabšanje kognitivnih sposobnosti in demenco. Raziskava je bila oktobra objavljena v Nature.

Manj težnosti, manj kosti
Kot pričakovano so Scottu ošibile kosti. Natančneje, rast kostnine se je upočasnila, še posebej v drugi polovici misije. Šibitev doživijo vsi astronavti, kozmonavti in drugi začasni prebivalci orbite. Razlog tiči v pomanjkanju težnosti, zaradi katere je nenehen pritisk na kostno tkivo. Ko gravitacijskega tiščanja ni več, se tudi kosti prilagodijo. Astronavti se proti temu borijo z omenjeno intenzivno telesno vadbo, ki pa ne zaleže veliko.

Mutacij še in še
Dvojčkoma so sekvencirali celoten genom (prek belih krvničk) in našli stotine različnih genskih mutacij. Kar 200.000 molekul RNK-ja se je izrazilo drugače. Spremembe DNK-ja so pomembne za prihajajoče dejanske koloniste na Marsu, še posebej tiste, ki kanijo tam zaploditi potomstvo.

To je le nekaj preliminarnih izidov skoraj "sveže iz laboratorijskih naprav", kot so se izrazili pri Nasi. Celotna slika psiholoških, fizioloških in drugih vidikov bo izrisana predvidoma še letos. Vprašanje je, ali bo dejanska raziskava genoma dvojčkov kdaj objavljena - razlog tiči v varovanju genetske zasebnosti.

Druga študija: kako rešiti vid
Januarja se je pojavila še ena, ločena študija, ki se je osredinila na problem vida v vesolju. V sodelovanju z Naso so jo več let izvajali na ameriški Univerzi v Teksasu. Lotila se je vprašanja, zakaj praktično vsem astronavtom precej opeša vid, nekaterim tudi dolgoročno, nekaj pa jih je celo oslepelo po prihodu na tla. Izidi so objavljeni v znanstveni publikaciji The Journal of Physiology.

Znano je, da imajo astronavti povečan pritisk v lobanji. Ker ni težnosti, ki bi kri in drugo notranjost teles vlekla navzdol, je več snovi v zgornjem delu telesa. To pomeni, da je občutek v orbiti podoben, kot bi ležali brez vzglavnika - brez prestanka. Intralobanjski pritisk se pozna tudi na očeh, a to še ni nujno vzrok za njihovo deterioracijo.

Meritve so v okviru te raziskave opravljali na 20 letalskih poletih, ki so potnike za kratek čas izpostavili mikrogravitaciji, pa tudi na tleh, kjer so jih oblačili v posebna oblačila, zmožna povečati ali zmanjšati pritisk v določenih delih telesa. Izide so primerjali z meritvami pri astronavtih v orbiti. Ugotovili so, da je intralobanjski pritisk v orbiti večji kot na tleh, ko sedimo. Obenem pa so naši možgani in oči podvrženi večjemu tlaku, ko leže spimo brez vzglavnika v primerjavi z lebdenjem v orbiti.

Odsotnost dnevnih variacij pritiska
Raziskovalci so ugotovili, da pritisk sam po sebi ni vzrok poškodb. Razlog verjetno tiči v odsotnosti variacije v pritisku. Na Zemlji je namreč reden dnevno-nočni cikel, ki možganom omogoča dnevni, 16-urni "odmor" od povečanega pritiska. V orbiti ga ni.

Če bi torej astronavtom na daljših misijah nadeli oblačila, ki bi jim vsaj v delu 24-urnega cikla znižala pritisk, bi morda preprečili - ali vsaj zmanjšali - poškodbe vida, so ocenili na Univerzi v Teksasu.

Še eden izmed manjših korakov, ki so po navedbah Nase nujni, da bomo čez 15 let videli človeške stopinje na Marsu. In da bo avtor odtisa lahko prišel nazaj - kolikor toliko zdrav.

Bl@ckmore
# 04.02.2017 ob 15:28
Avtor je nekje v članku zapisal tole: "Astronavti se proti temu borijo s prej omenjeno intenzivno telesno vežbo, ki pa ne veliko hasne."

Zanimiva izbira besed :)
TheSpicyOne
# 04.02.2017 ob 15:28
Sicer pa zelo zanimiv članek, hvala! :)
nocoment78
# 04.02.2017 ob 15:21
a ne ze v bibliji zapisano, da so starodavni ocaki Noe in njegovi predniki ziveli po 500let
TheSpicyOne
# 04.02.2017 ob 15:27
Neverjetno kako ste nekateri omejeni. Malo poglejte kaj vse so odkrili pri nasi itd. (WD-40 ste menda ze kdaj uporabli, ce se ne drzite zgolj mamic in zabusavate na forumih). Med tem ko imajo zivljenje na marsu za cilj recimo, je glavno da gre razvoj tehnike/tehnologije naglo naprej. In to je vrhunsko.
# 04.02.2017 ob 16:12
pašeresje
cena spraviti en kilogram v vesolje je pa 50 000 €!
zraven pa unicujemo planet, Afrika bo imela kmalu 3 milijarde ljudi, torej v 50 letih 10x vec, vsi pa si zelijo komforta in priti v Evropo, nikoli nam ne bo uspelo kolonizirati drugih planetov, bomo prej unicili Zemljo.

In če samo pomisliš, koliko metrov zidu bi lahko s tem denarjem postavili...
# 05.02.2017 ob 16:09
RudeCorona
A je samo Armstrong sporen, ali vseh 12, ki jih je hodilo po luni?

Samo Armstrong. Nemogoče je, da bi en sam človek tako dobro igral trobento, se tako hitro vozil z biciklom in nato hodil po Luni.
council
# 05.02.2017 ob 22:57
Kaj če je zemlja ravna in je samo Slovenija okrogla!
RudeCorona
# 05.02.2017 ob 14:35
"...pa nekateri dejansko verjamete, da je bil Armstrong na luni..."

A je samo Armstrong sporen, ali vseh 12, ki jih je hodilo po luni?
# 05.02.2017 ob 10:37
# 04.02.2017 ob 17:49
@gričar

Ni razloga, zakaj bi tam bila puščava :)
Lump1k4
# 04.02.2017 ob 17:37
Zanimiva tematika, škoda le, da je prevod članka slab.
ps11
# 04.02.2017 ob 15:56
To ni nic, mogl bi poslat enga 25letnika za 25 let v vesolje, da se vidi a se je postaru al ne. V sloveniji je dost kandidatov.
# 05.02.2017 ob 16:12
P.S.
Mogoče bi mu morali zaradi dopinga odvzeti prvo mesto v hoji na Luni.
# 05.02.2017 ob 10:21
Zanimivi članek, komi čakam vesoljske dosežke čez 10let, ko bojo vsi flat-earth, nasa is fake itd... skeptiki potihnili zaradi napredka tehnologije :)
tulumba
# 04.02.2017 ob 16:58
Herman Potočnik se je ubadal s tem problemom. Rešitve so.
Drage tudi.
ajša55555
# 04.02.2017 ob 15:50
Sej smo vsi nesmrtni. Kaj ste šprical šolo, ko so povedal, da se energije ne da uničit ?
Fizično telo je pa itak samo naše oblačilo, da smo lahko prisotni na materijalnem.
tocco
# 04.02.2017 ob 15:10
Veronikad ameriski miljarder Peter Thiel in podobni vlagajo v raziskave pravzaprav so investorji za razlicne znanstvenike, ki raziskujejo kako podaljsat zivlenje. Zopet enojajčni dvojčki ma kdo fobijo na Joseph Mengel drugače pa super članek
Glas_razuma
# 06.02.2017 ob 19:46
Zanimiv članek. Novinarja bi opozoril samo na eno malenkost - "intracranial" bi lahko bodisi v celoti prevedel v "znotrajlobanjski" ali pa poslovenil v "intrakranialni". "Intralobanjski" pa je neka čudna mešanica, ki se nikakor ne bere dobro.
at111
# 12.02.2017 ob 10:33
hehe sm mislu, da je spet inverzija udarla pa vidm, da sam MMC spet hudo meglo spušča naokrog :)
freezbee
# 09.02.2017 ob 16:07
Tole mi zgleda da tisti ZF film o boju revnih za zdravljenje v vesolju ni neka nemogoča fikcija...kaj je že bil se ne spomnim naslova...?

Elysium po moje.
Belphegor
# 04.02.2017 ob 20:03
rešitev je centrifugalna vesoljska postaja oziroma bi se vsaj bivalni del moral vrteti. kot v filmih the martian ali pa interstellar. vendar pa bi bila izgradnja verjetno predraga, saj bi morala biti precej večja od vseh dosedanjih postaj v vesolju.
Krimsky
# 04.02.2017 ob 20:00
133
00:11:49,876 --> 00:11:53,633
To je star zvezni učbenik.
Zamenjali smo jih za popravljene.

134
00:11:53,879 --> 00:11:58,476
Popravljene? –Razložijo,
kako so bile misije Apolla zgolj laž,

135
00:11:58,722 --> 00:12:00,969
da je Sovjetska zveza bankrotirala.

136
00:12:05,029 --> 00:12:08,187
Ne verjamete, da smo bili na Luni?

137
00:12:08,398 --> 00:12:12,692
Bilo je odlično za propagando,
da so Sovjeti bankrotirali,

138
00:12:12,903 --> 00:12:16,327
ko so zapravljali sredstva za
rakete in drugo šaro.

139
00:12:16,538 --> 00:12:17,984
Šara?

140
00:12:18,195 --> 00:12:21,864
In če ne želimo ponoviti
presežka in potratnosti 20. stoletja,

141
00:12:22,075 --> 00:12:25,721
moramo otroke učiti o tem planetu.
Ne zgodbic o odhodu z njega.

Interstellar [ Christopher Nolan, 2014]
eMZe
# 04.02.2017 ob 19:50
Da ti partner pri spolnem aktu kar tako spolzi v breztežnost, da ga moraš po sobi loviti...
# 04.02.2017 ob 19:27
@RJSlo

Počakaj, da se poleže zgaga od Sexa v mestu.
RJSlo
# 04.02.2017 ob 19:22
No ja. Zanimivo branje, toda pozabili ste na najpomembnejše. Sex v vesolju?
SP 2006
# 04.02.2017 ob 18:35
pa naj še kdo reče da ni dobro živeti v oblakih
Kaj pa ti tle
# 04.02.2017 ob 17:55
A niso tega ze zdavnaj dokazali?
# 04.02.2017 ob 17:44
@Lump1k4

Zanimiva tematika, škoda le, da je prevod članka slab.

Res, sramota za RTV, to bi mogli met znanstvenike zaposlene za pisanje poljudnovesolkih tem. LOL
(sarkazem)
# 04.02.2017 ob 17:42
Uuu. Tako je, ko za konkreten procent za določen čas ''ubežiš'' vibracijam in tempu zemlje.. Kot kaže ima 'medprostor' vsemirja (pardon, grammar-naziji) drugačen ritem življenja.
los-t
# 04.02.2017 ob 17:37
izo
# 04.02.2017 ob 16:41

odlično pomlajevanje, ni kaj..
adnan1984
# 05.02.2017 ob 05:47
Zanimivo ni kej.
Dejte si verniki v teorije zarote zapomniti dejstvo, da celotna Sovjetska zveza v tistem času hladne vojne bila tiho ko miška, ko so američani stopili na luno, celo vedeli so da je to res.
Lahko pa da so se zmenl rusi pa američani da gredo na luno-to bo najverjetnejši scenarij v času hladne vojne-teorija zarote. Mal so nas zmanipuliral.
Zamislite si tisti čas, ko so komi čakal eni in drugi da kje spodrsnejo, Rusi pa tiho.
Tiste slike pa pač s tisto tehnologijo niso bile "prave". Sam, da par nejevernih Tomažev ve, da niso bili na luni, ko šiša Ruse, Kitajce, japonce, Zda in ostale ki to vedo, ker nas sam manipulirajo.
Ah krasno da sedaj vemo, da niso bili.
Srečko Kranjski
# 04.02.2017 ob 18:19
Tematika zelo zanimiva, jezik članka pa pod nivojem, ki je primeren za javna občila. Tudi vsebina je gotovo le prevedena, zato skupna ocena članka ne more biti dobra.
hafiks
# 05.02.2017 ob 18:17
Kaj ce je zemlja ravna.
Ce je okrogla, zakaj ni ukrivljena, zakaj nam hrib ne pobegne za obzorje.?
gričar
# 04.02.2017 ob 17:45
evolucija oz. prilagoditev je že vgrajen mehanizem, ki nam bo omogočal preživetje na drugih planetih, kjer so drugačni pogoji. na primer v okolici črnobila, kjer bi morala biti puščava, je danes polno življenja.
vinkljkugla
# 05.02.2017 ob 15:31
spet nasine pravljice za lahkonoč. človek nebo nikoli zapustil planeta. zakaj ne? ker ni poante in ker še našega planeta in njegove realnosti se za zavedamo v parih procentih.
esspero
# 04.02.2017 ob 18:05
Ubogi človek , kaj vse bo moral pretrpeti da pride na Mars , kajti jaz bom takrat že milijone km daleč in užival v posmrtnem blaženstvu .
# 04.02.2017 ob 16:33
Toliko o potovanju na Mars v doglednem času z moje strani. Dokler znanstveniki ne bodo izumili umetne težnosti ali kaj podobnega je potovanje na Mars le človeška vroča želja!
binaural84
# 04.02.2017 ob 17:09
Naj se zgledujejo po filmih npr. Aliens, kjer so rešili da so ljjudje šli v komoro za hibernatsko spanje . :)
tedy123
# 05.02.2017 ob 00:14
...pa nekateri dejansko verjamete, da je bil Armstrong na luni...
pašeresje
# 04.02.2017 ob 15:39
dream on,

cena spraviti en kilogram v vesolje je pa 50 000 €!

veronikad
# 04.02.2017 ob 15:05
in to je res utopija krasni novi zveti živeti na marsu, slepi in osteoporotični z zelenjavo iz računalnika, sicer bo pa itak veliko prej zemlja novi mars kot kaj drugega
globe888
# 04.02.2017 ob 16:57
najprej treba poslat ljudi v vesolje :) sej ste verjetno videli armstronga ko ga je novinar spraševal naj priseže na biblijo (je zelo veren ) , da je bil na luni ampak ni priznal .
veronikad