Varuhi slovenske modre meje - kdo pravzaprav so in kaj počnejo?

Patruljirajo s štirimi čolni, oktobra sta jim obljubljena še dva

Če ni ekstremnih vremenskih pogojev in drugih intervencijskih nalog, policisti mornarji preživijo glavnino službe na morju. Statistično gledano so v 12-urni izmeni na morju med 9 in 10 ur, so za MMC pojasnili na policiji.

19. avgust 2016 ob 06:26
Ljubljana - MMC RTV SLO
Naloge slovenske pomorske policije so varovanje državne meje na morju, nadzor nad prehajanja državne meje na pomorskih mejnih prehodih, nadzor nad varnostjo pomorske plovbe, pomorska ekologija ter reševanje ljudi in premoženja na morju. Foto: BoBo

V poletni sezoni se število plovil poveča, med njimi pa patruljirajo tudi belo-modri čolni, na katerih možje postave skrbijo za red tudi na morski gladini.

Vendar o pomorski policiji vemo bore malo, saj ne gre za izpostavljeno skupino - v medijih se najpogosteje znajdejo le v novicah o ribiških incidentih med slovenskimi in hrvaškimi ribiči v Piranskem zalivu. Zato smo se obrnili na koprsko policijsko upravo, da bi o tej enoti in njenih članih izvedeli kaj več.

Več oblik nadzora
Nadzor državne meje na morju v Sloveniji izvaja Postaja pomorske policije Koper (PPOP Koper), enota v okviru Policijske uprave Koper. Policisti morsko mejo nadzorujejo s patruljiranjem s policijskimi čolni, z radarjem za nadzor morske meje, z nadzorovanjem morske meje s kopnega in občasnimi helikopterskimi preleti.

PPOP sodeluje s sosednjimi policijami na področju ilegalnih migracij in ponarejenih dokumentov ter z državami članicami EU-ja na področju tihotapljenja ukradenih vozil po morskih poteh v jugovzhodne države.

Analiza tveganja na morski meji se izvaja s pomočjo lastne evidence že obravnavanih ladij in programa za sledenje položaja ladij, prek katerih se varnostno preverjajo ladje, preden vplujejo v Luko Koper. Preverjanje posadke se opravlja ob prihodu ladje, medtem ko se potniki na potniških ladjah preverijo pred prihodom.

Izvajanje kontrole in nadzor meje
Enota je od vstopa Slovenije v Evropsko unijo razdeljena v dve skupini, in sicer za izvajanje mejne kontrole in za nadzor državne meje. Naloga policistov v skupini za izvajanje mejne kontrole je izvajanje mejne kontrole na plovilih, in sicer na mejnih prehodih v Kopru in Piranu, naloga policistov v skupini za nadzor državne meje pa je poleg nadzora državne meje na morju tudi izvajanje drugih nalog policije na morju, so nam pojasnili.

Vstop Slovenije v schengensko območje pa na delo PPOP-ja ni imel bistvenih vplivov, saj so pristanišča po schengenskem zakoniku še vedno označena kot zunanja meja. Še največja razlika je v tem, da ni potrebna mejna kontrola nad plovili za šport in rekreacijo ter nad potniki iz potniških ladij za križarjenje, ki vplujejo iz schengenskih držav - razen če se z analizo tveganja ne ugotovi drugače, pojasnjujejo na koprski policijski upravi.

Vključeni tudi v reševalne akcije
Skupino za izvajanje mejne kontrole sestavlja 16 vodij izmene, 18 policistov kontrolorjev in dva policista kriminalista, skupino za nadzor državne meje pa 13 policistov mornarjev.

Po letu 2002, ko je bil spremenjen pomorski zakonik, ni zakonsko predvidenih posebnih znanj za delo s policijskimi čolni, dovolj je, da ima policist opravljen izpit za voditelja čolna. V okviru policijske akademije pa obstaja program usposabljanja za policiste mornarje.

Policisti mornarji tako kot drugi policisti opravljajo vse naloge iz 4. člena Zakona o nalogah in pooblastilih policije (npr. varovanje življenja, osebne varnosti in premoženja; preprečevanje kaznivih dejanj; vzdrževanje javnega reda ... ). "Konkretno pa na morju poleg varovanja državne meje izvajajo tudi naloge, povezane z ribištvom, potapljanjem, ekologijo in ne nazadnje varnostjo plovbe, kjer je stvarna pristojnost na Upravi RS za pomorstvo. Policisti mornarji pa so zaradi dejstva, da je policija praktično edini organ v Sloveniji, ki je konstantno prisoten na morju, velikokrat udeleženi v akcijah iskanja in reševanja ter nudenja pomoči na morju," so nam pojasnili na policiji.

"Policisti iz skupine za nadzor državne meje opravijo večino svojega delovnega časa na patruljnih čolnih. Glede na potrebe pa nadzor državne meje na morju opravljajo tudi v drugih oblikah dela, kot so patrulje s službenimi vozili, zasede s civilnimi vozili ..." so dodali.

Glavnino službe preživijo na morju
Kako pa je sploh videti njihov delovni dan? Delovni dan policista iz skupine za nadzor državne meje se začne v Kopru na sedežu enote, kjer je opravljena tudi odprava na delo. Oblike dela na morju pa so različne, in sicer se lahko izvajajo kot patruljna plovba s pregledom območja, opazovanje z določenih lokacij na morju s tehnično opremo plovil (radar), zasede ...

Če ni ekstremnih vremenskih pogojev in drugih intervencijskih nalog, policisti mornarji preživijo glavnino službe na morju. Statistično gledano so v 12-urni izmeni na morju med 9 in 10 ur. Policisti mornarji svoj delovni dan končajo na sedežu enote v Kopru.

Vse več kadrov iz notranjosti
Ali se za delo na morju odločajo predvsem kadri z Obale, ki imajo morje že "v krvi" ali je v tej službi več policistov, ki prihajajo iz notranjosti države?

"Če se osredotočimo le na policiste iz skupine za nadzor državne meje, ki dejansko opravljajo delo na morju, lahko rečemo, da so do leta 2002 skupino v večini sestavljali kadri z Obale s predhodnim pomorskim znanjem (končane pomorske šole, opravljeni izpiti za pomorščake - krmar, ladijski strojnik, poveljnik). Po letu 2002, ko omenjena znanja niso več potrebna, pa so se skupini pridružili večinoma policisti brez predhodnih pomorskih znanj, od katerih jih je več iz notranjosti države," odgovarjajo na policiji.

Prihajata še dva čolna
Postaja pomorske policije Koper ima za svoje delo na morju na razpolago štiri patruljne čolne - dva večja (P-111 in P-66) in dva manjša (P-88 in P-89), ki glede na trenutno problematiko in kadrovsko zasedenost enote po njihovih zagotovilih zadostujejo za izvedbo vseh nalog enote.

A kljub vsemu naj bi Postaja pomorske policije Koper konec oktobra dobila v uporabo dva nova patruljna čolna, so še dodali.

Skupna statistika za mejne prehode na morski meji *

2011

2012

2013

2014

2015

POTNIKI SKUPAJ (prihod in odhod)

391.137

289.069

287.655

267.668

295.025

Državljani Slovenije

10.593

8.850

6.382

8.364

11.036

Državljani EU-ja

197.488

129.462

122.300

118.993

132.517

Državljani tretjih držav

183.056

150.757

158.973

140.311

151.472

PLOVILA (prihod in odhod)

9.520

9.917

9.046

8.120

8.760

IZDANI VIZUMI

706

704

611

649

772

* podatki zajemajo promet potnikov in plovil na Mejnem prehodu Koper – pristanišče (tovorni promet in potniški terminal), Mejnem prehodu Koper – pomol in Mejnem prehodu Piran (vir: Policija)


Naš največji patruljni čoln P-111 je bil izdelan leta 1994 v Italiji. V dolžino meri nekaj centimetrov manj kot 20 metrov, v širino pa pet metrov. Doseže hitrost 40 navtičnih milj na uro, na njem pa je prostora za pet članov posadke. Foto: BoBo
Analiza tveganja na morski meji se izvaja s pomočjo lastne evidence že obravnavanih ladij in programa za sledenje položaja ladij, prek katerih se varnostno preverjajo ladje, preden vplujejo v Luko Koper. Preverjanje posadke se opravlja ob prihodu ladje, medtem ko se potniki na potniških ladjah preverijo pred prihodom. Foto: BoBo
Po letu 2002, ko je bil spremenjen pomorski zakonik, ni zakonsko predvidenih posebnih znanj za delo s policijskimi čolni, dovolj je, da ima policist opravljen izpit za voditelja čolna. Foto: BoBo
Postaja pomorske policije Koper ima za svoje delo na morju na razpolago štiri patruljne čolne, konec oktobra pa naj bi dobili še dva. Foto: BoBo

Novice


Volilni molk pred nedeljskimi predsedniškimi volitvami

Bodo stavkali tudi poklicni gasilci?

Predlogi za uveljavitev arbitraže na poti v državni zbor

15. kmetica leta peče kruh, z možem redita ovce in upravljata kamnolom