Svetovno prvenstvo v košarki

Trženjski potencial Luke Dončića med največjimi na svetu

Izbor analizira trženjski strokovnjak Dragan Perendija
Robert Kaurin|12.09.2018 ob 06:46
Ljubljana - MMC RTV SLO
Trener Dallasa Rick Carlisle je še podžgal evforijo glede Luke Dončića. Po dveh dnevih treninga z njim je navijačem sporočil: Kdor še ni kupil sezonske vstopnice, bo pozneje to obžaloval. Samo to lahko rečem. Foto: Reuters

Luka Dončić ne premika mej le na igrišču, ampak ima vse nastavke za svetovno zvezdo tudi zunaj parketa. Kot prvi iz Slovenije se je prebil med 50 tržno najbolj zanimivih športnikov na svetu.

SpotsPro, eden vodilnih medijev s podrobnim vpogledom v svetovno športno industrijo, ki lestvico od leta 2010 objavlja enkrat letno, je slovenskega čudežnega dečka uvrstil na 42. mesto. Še višje je Dončić na lestvici, ki upošteva glavne štiri družbene medijske platforme: Youtube, Facebook, Twitter in Instagram. Tam je celo na desetem mestu.

"Sreča, ker je pristal v Dallasu"
V obrazložitvi so pri SportsProju med drugim zapisali: "Luka Dončić je najboljši košarkar letošnjega nabora. Imel je srečo, ker sta ga preskočila večna poraženca Phoenix in Sacramento, tako da je favorit stavnic za novinca leta pristal pri Dallasu. Zdaj bo ob Dirku Nowitzkem, najboljšem evropskem košarkarju v zgodovini lige, dobil priložnost, da premakne klub, ki mu je grozila stagnacija. 19-letnik je prišel v Teksas že kot ustvarjena zvezda. Pristal je na enem izmed največjih trgov v ZDA, z uspehom iz Evrope in je ob pomanjkanju sponzorjev kot ustvarjen za ameriško tržišče. Seveda je treba biti previden, saj gre za novinca, toda dobra prva sezona bi mu odprla številna vrata."

Pri SportsPro poudarjajo, da ocena tržne zanimivosti športnikov zaradi kompleksnih in nepredvidljivih dejavnikov ni eksaktna znanost, tako da je lestvica v prejšnjih letih vključevala tako tiste najuspešnejše posameznike kot tiste, pri katerih je bilo prehitro dvignjenega veliko prahu.

Lestvica je izjemno pisana, poleg Dončića je na njej kar 21 novincev. Prevladujejo Američani (22) in Britanci (7). Trije so Brazilci, po dva Francoza, Japonca in Indijca. Slovenija je med 12 državami, ki ima enega športnika. Med športniki prevladujejo nogometaši (8) ter košarkarji in tenisači (po 6). Med petdeseterico je 13 žensk.

Na stopničkah Pogba, Joshua in Mbappe
In kdo je deseterica z najvišjim trženjskim potencialom na svetu? Na prvo mesto je SportsPro uvrstil francoskega nogometaša Paula Pogbaja, ki se je na vrh prebil po lanskem tretjem mestu. Drugi je lanski zmagovalec, britanski boksar Anthony Joshua. Zadnjo stopničko na zmagovalnem odru je zasedel najvišje uvrščeni novinec na lestvici, francoski nogometaš Kylian Mbappe. Deseterico dopolnjujejo tenisač Alexander Zverev, košarkar Stephen Curry, nogometaš Harry Kane, deskarka na snegu Chloe Kim, igralec ameriškega nogometa Odell Beckham jr., plavalka Katie Ledecky in igralec bejzbola Aaron Judge.

Lestvica se nanaša na trženjski potencial v treh letih
"Tovrstne razvrstitve je treba gledati skozi prizmo meril. Specifičnost te lestvice je, da pri njeni sestavi upoštevajo elemente, ki se nanašajo na trženjski potencial športnikov v naslednjih treh letih. Osredotočajo se na športnike in športnice, ki prihajajo oziroma so pred svojim kariernim vrhuncem. Na njej, na primer, ni Cristiana Ronalda, Serene Williams, Rogerja Federerja ali LeBrona Jamesa, ki so sicer po komercialnih partnerstvih med daleč najbolj izpostavljenimi. Poudarek pri merilih je na vrednosti za vložen denar, starosti, trgu, s katerega prihajajo, karizmi, všečnosti in 'pripravljenosti športnikov na trženje'. Dejstvo je, da ta ni enaka pri vseh," poudarja eden vodilnih strokovnjakov za športno trženje v Sloveniji Dragan Perendija iz agencije SportMediaFocus.

Na družbenem medijskem indeksu Dončić celo deseti
Lestvico je Sportspro letos še oplemenitil. "Stalnim elementom so dodali še podatke podjetja, ki ponuja napredni monitoring družbenih medijev in profilov športnikov ter njihovih promoviranih vsebin na Facebooku, Twitterju, Instagramu in YouTubu. Iz tega je bil razvit indeks, ki se ne nanaša le na število sledilcev, temveč na njihovo vključevanje ter ustvarjanje vrednosti športnikov za komercialne partnerje. Družbeni mediji so kot komunikacijski kanali postali neizogiben element v pogodbah blagovnih znamk in njihovih ambasadorjev – vplivnih športnikov. Ta "družbeni medijski" indeks je pri Luki Dončiću visok, tako da je na ločeni alternativni lestvici, uvrščen celo na 10. mesto," je v pogovoru za MMC povedal Perendija. Na tej lestvici je največ točk dobila deskarka Chloe Kim.



Perendija: Dončić je hladnokrvni virtuoz in domač tudi v digitalnem okolju
Za Dončićev preboj na prestižno lestvico Perendija poleg talenta, kakovosti in doseženih uspehov navaja še nekaj dejavnikov: "Je košarkarski čudežni deček in hkrati že zmagovalna osebnost, ki je v evropski košarki z moštvenimi naslovi in individualnimi nagradami osvojila več kot kdor koli pri teh letih. Na igrišču mladostno igriv virtuoz in hkrati zrelo hladnokrven pripravljen prevzeti odgovornost. Hkrati je del generacije, ki se izjemno dobro znajde v digitalnem okolju. Tudi Real Madrid je svetovna znamka, ligo NBA pa so v zadnjih letih močno zaznamovali igralci iz Evrope, tako da tako športni navdušenci kot strokovnjaki z nestrpnostjo pričakujejo njegove nastope in razvoj na odru NBA."

Dončičeva uvrstitev na lestvico je še ena potrditev, da je mednarodno močno opažen in da so velika pričakovanja tudi na trženjskem področju. "Sama uvrstitev na lestvici tu ni tako pomembna. V povezavi s trženjsko projekcijo in napovedmi namreč nastopijo kompleksne spremenljivke od razvoja kariere, navijaške baze, pozicioniranja in komunikacije do menedžmenta, želje po komercialnih dejavnostih in samega "poslanstva" športne osebnosti zunaj igrišč. Ne gre namreč le za komercialne dejavnosti, vplivni športniki lahko pustijo pečat tudi na drugih področjih življenja," meni Perendija in vleče vzporednico s Tino Maze.

Tina Maze presegla majhnost slovenskega trga
"Marko Milić je v enem od intervjujev lepo povedal, da ima Luka Dončić karizmo, da ga s samozavestjo in humorjem nekoliko spominja na Zlatana Ibrahimovića in da bo v NBA vnesel novo razsežnost. Glede na to, da premika meje na igrišču, zakaj jih ne bi tudi zunaj njega? Verjamemo, da bo pustil svoj pečat. Tina Maze se je kot športnica iz Slovenije v zadnjih letih morda najbolj približala vodilnim imenom ženskega športa tudi zunaj smučarskih aren, s svojo prevlado v letu olimpijskih iger, ožjim izborom za nagrado laureus, športnico leta Gazzete dello Sport, povezovanjem z mednarodnimi in modnimi blagovnimi znamkami, pozneje Eurosportom, je presegla majhnost domačega trga," je povedal Perendija in kot najbolj svežo unikatno zgodbo izpostavil osvojeni turnir za grand slam Japonke Naomi Osaka v nenavadnem finalu v New Yorku.

Košarkarski copati v ospredju NBA-novincev
Pri NBA-novincih so v ospredju pogodbe s proizvajalci košarkarskih copat. Dončić vstopa v NBA še z obstoječo pogodbo z znamko Nike, prvo in drugo uvrščena košarkarja na naboru DeAndre Ayton in Marcus Bagley sta postala obraza Pume, ki po dveh desetletjih znova vstopa na košarkarski trg. "Pogodbe nato naraščajo glede na uspeh, največji zvezdniki imajo svoje podpisane modele … Kristaps Porzingis je npr. med tistimi evropskimi igralci, ki so v zadnjih letih sklenili največje pogodbe. Vsekakor pa je vsem novincem prioriteta dokazovanje na parketu, kar je temelj za razvoj drugih komercialnih dejavnosti," pravi Perendija.

Liga NBA izjemno napredna na trženjskem področju
"Glede partnerstev in razvoja osebnih znamk je NBA liga zelo napredna. Ne gre več za sponzorstva, kot smo jih vajeni iz preteklosti. Vodilni zvezdniki lige, kot so LeBron James, Steph Curry ali Kevin Durant, imajo svoje produkcijske hiše ali multimedijske platforme, vlagajo v start-upe in razvijajo tehnološke novosti. Kyrie Irving je sodelovanje s Pepsijem – serijo zabavnih videov v vlogi alter ega Uncle Drewa - letos nadgradil v celovečerni film. Kobe Bryant je svoj emocionalni zapis ob koncu kariere nadgradil v animirani film in si prislužil oskarja ... Stvari v športni industriji se spreminjajo in tudi vodilni NBA-zvezdniki z večmilijonskimi sledilstvom so eni od generatorjev napredka," s trženjskim potencialom Lige NBA svojo analizo končuje Perendija.


Zdaj bo ob Dirku Nowitzkem, najboljšem evropskem košarkarju v zgodovini lige, dobil priložnost, da premakne klub, ki mu je grozila stagnacija. 19-letnik je prišel v Teksas že kot ustvarjena zvezda. Pristal je na enem izmed največjih trgov v ZDA, z uspehom iz Evrope in je z mankom sponzorjev kot ustvarjen za ameriško tržišče.

SportsPro


Specifičnost te lestvice je, da pri njeni sestavi upoštevajo elemente, ki se nanašajo na trženjski potencial športnikov v naslednjih treh letih. Osredotočajo se na športnike in športnice, ki prihajajo oziroma so pred svojim kariernim vrhuncem. Na njej, na primer, ni Cristiana Ronalda, Serene Williams, Rogerja Federerja ali LeBrona Jamesa, ki so sicer po komercialnih partnerstvih med daleč najbolj izpostavljenimi. Poudarek pri merilih je na vrednosti za vložen denar, starosti, trgu, s katerega prihajajo, karizmi, všečnosti ter 'pripravljenosti športnikov na trženje'. Dejstvo je, da ta ni enaka pri vseh,

Dragan Perendija


Glede partnerstev in razvoja osebnih znamk je liga NBA zelo napredna. Ne gre več za sponzorstva, kot smo jih vajeni iz preteklosti. Vodilni zvezdniki lige, kot so LeBron James, Steph Curry ali Kevin Durant, imajo svoje produkcijske hiše ali multimedijske platforme, vlagajo v start-upe in razvijajo tehnološke novosti.

Dragan Perendija


Letos je na vrhu pristal nogometaš Paul Pogba. Foto: Reuters

Svetovno prvenstvo v košarki






Več rezultatov iskanja