Tri desetletja študije potrdila škodljivost nasičenih in transmaščob v živilih

Študija je temeljila na opazovanju in vprašalnikih
T. H.|06.07.2016 ob 11:00
Miami - MMC RTV SLO, STA
Najslabši vpliv na zdravje imajo transmaščobe, vključno s proizvodi z delno hidrogeniziranimi olji, kot je margarina. Foto: BoBo

Nasičene maščobe v maslu in rdečem mesu povečujejo tveganje za prezgodnjo smrt, njihovo nadomeščanje z nenasičenimi maščobami, kot so oljčno olje ali losos, pa je zdravju koristno.

Tako je pokazala obsežna ameriška študija, ki so jo pripravljali več kot 30 let. Študija, v kateri je sodelovalo več kot 120.000 ljudi, ki so 32 let na vsaki dve ali štiri leta odgovarjali na vprašalnik o prehrani, življenjskem slogu in zdravju, je bila objavljena v medicinski reviji JAMA Internal Medicine, poroča francoska tiskovna agencija AFP.

Vodilni avtor študije Dong Wang, raziskovalec na fakulteti za javno zdravje Univerze Harvard, je poudaril, da "študija osvetljuje pomembne koristne učinke nenasičenih maščob, še posebej, ko nadomestijo nasičene in transmaščobe".

Kot eno glavnih ugotovitev je izpostavil, da je med ljudmi, ki so zaužili več nasičenih maščob in transmaščob, višja stopnja smrtnosti kot med tistimi, ki so enako količino kalorij zaužili z ogljikovimi hidrati.

Ugotovili so tudi, da ima lahko nadomeščanje nasičenih maščob, kot so maslo, mast in maščoba v rdečem mesu z nenasičenimi maščobami rastlinskega izvora, kot so oljčno, repično in sojino olje, znatne koristne učinke za zdravje in bi moralo biti ključno sporočilo v dietetičnih priporočilih.

Večje tveganje za smrtnost
Najslabši vpliv na zdravje imajo transmaščobe, vključno z izdelki z delno hidrogeniziranimi olji, kot je margarina. Povečanje uživanja transmaščob za dva odstotka za 16 odstotkov poveča možnost prezgodnje smrti. Petodstotno povečanje vnosa nasičenih maščob poveča možnost smrti za osem odstotkov.

Uživanje velikih količin nenasičenih maščob je povezano z od 11 do 19 odstotkov nižjo smrtnostjo v primerjavi z enako količino kalorij iz ogljikovih hidratov. Med te sodijo tudi polinenasičene maščobe omega-3 in omega-6, ki so v ribjem, sojinem in repičnem olju, navaja študija.

Hvale sredozemske prehrane
"Ljudje, ki nadomestijo nasičene maščobe z nenasičenimi, še posebej polinenasičenimi maščobami, so imeli pomembno manjše tveganje smrti v času študije, pa tudi manjše tveganje smrti zaradi kardiovaskularnih bolezni, raka, nevrodegenerativnih in respiratornih bolezni kot tisti, ki so ohranili visok vnos nasičenih maščob," kaže študija.

Nekateri strokovnjaki so opozorili, da je študija temeljila na opazovanju in vprašalnikih, ki so lahko pristranski, da pa je njen rezultat v skladu z ugotovitvami nekaterih drugih velikih študij o zdravju in prehrani.

Ian Johnson z Britanskega inštituta za raziskavo hrane, ki v študiji ni sodeloval, je tako dejal, da so njene ugotovitve v skladu s sedanjimi javnozdravstvenimi priporočili v Veliki Britaniji in drugod, še posebej pa z načelom o koristnosti sredozemske prehrane, ki je polna nenasičenih maščob iz rastlin, rib in olivnega olja, še navaja AFP.

Neugodne za človeški sistem
Transnenasičene maščobne kisline ali transmaščobe so trdne maščobe, ki ob vsebnosti kovinskega katalizatorja in vodika umetno nastanejo pri segrevanju tekočih rastlinskih olj (pri delnem hidrogeniranju). Majhne količine transmaščobnih kislin (na primer konjugirana linolna kislina, CLA) je tudi v mleku, mlečnih in mesnih izdelkih kot posledica biološke hidrogenacije (uvajanje vodika), do katerega pride v želodčnem in črevesnem traktu prežvekovalcev.

Človeškemu telesu so tuje in jih težko prebavlja, zmanjšujejo še zmožnost presnove človeku koristnih maščob, sumijo pa tudi, da so eden glavnih krivcev za epidemijo koronarnih bolezni v 20. stoletju. Njihov dnevni vnos naj ne bi presegel 4,5 grama, najdemo pa jih v kruhu, piškotih, krekerjih, sladoledu, margarini, večini sladkarij …


Ugotovitve študije so v skladu s zdajšnjimi javnozdravstvenimi priporočili, še posebej pa z načelom o koristnosti mediteranske prehrane, ki je polna nenasičenih maščob iz rastlin, rib in olivnega olja. Foto: Mojca Dumančič

Zdravje