Foto: MMC RTV SLO
Foto: MMC RTV SLO

Epidemija koronavirusne bolezni
se je pojavila konec lanskega leta
na Kitajskem.

S Kitajske se je koronavirus
razširil po vsem svetu.

Države so sprejele različne ukrepe.
Nekatere države so sprejele zelo stroge ukrepe:
- ljudje so morali ostati doma,
- ljudje so delali od doma,
- veliko podjetij je bilo zaprtih,
- zaprte so bile meje.

Nekatere države so sprejele manj stroge ukrepe:
- ljudje so se lahko družili,
- trgovine in podjetja so bila odprta.

Epidemija je najhuje prizadela:
- Združene države Amerike,
- Rusijo,
- Brazilijo,
- Veliko Britanijo,
- Italijo,
- Španijo,
- Indijo.

Epidemija je prizadela ves svet.
Povzročila je veliko škode:
- gospodarstvu,
- turizmu.

Zaradi epidemije s koronavirusno boleznijo
je umrlo veliko ljudi.

V Braziliji so na znani plaži Copacabana izkopali 100 grobov in postavili križe. S tem opozarjajo na 40.000 žrtev zaradi epidemije koronavirusne bolezni v Braziliji. Foto: Reuters
V Braziliji so na znani plaži Copacabana izkopali 100 grobov in postavili križe. S tem opozarjajo na 40.000 žrtev zaradi epidemije koronavirusne bolezni v Braziliji. Foto: Reuters

Po svetu se širijo protesti

Na različnih koncih sveta
so ljudje zelo nezadovoljni.
Nezadovoljstvo kažejo s protesti.
To pomeni:
- veliko ljudi se zbere na ulicah,
- nosijo transparente,
- vpijejo in zahtevajo spremembe.

Na protestih je veliko policistov
Včasih se protestniki in policisti spopadejo.

Fotografija s protestov v ZDA. Oboroženi policisti stojijo pred ljudmi. Foto: EPA
Fotografija s protestov v ZDA. Oboroženi policisti stojijo pred ljudmi. Foto: EPA

Protesti v ZDA

V ZDA so se protesti
začeli zaradi smrti Georga Floyda.
Georga Floyda je ubil policist.
Številni ljudje pravijo:

- policist je Georga Floyda ubil,
ker je bil temnopolt.

To je rasizem.
V ZDA protestirajo proti rasizmu.

Kaj je rasizem?

O rasizmu govorimo,
če so ljudje zaradi barve kože ali države rojstva:
- prikrajšani za karkoli,
- jih imajo drugi za slabše,
- jih zaradi tega drugi žalijo.

V ZDA so temnopolti v slabšem položaju.
To pomeni,
da težje dobijo službo.
To pomeni,
da težje hodijo v dobro šolo.

Rasizem v Avstraliji

Avstralija je najmanjša celina.
Izgleda kot velik otok.
Avstralija je 6. največja država na svetu.

V Avstraliji so že pred mnogimi leti živeli ljudje.
Rečemo jim aboridžini.
To pomeni: avstralski staroselci.

Aboridžini so temnopolti.

Na fotografiji je avstralski aboridžin. Foto: Reuters
Na fotografiji je avstralski aboridžin. Foto: Reuters

Pred okoli 250 leti so v Avstralijo
prišli britanski kolonizatorji.
Kolonizatorji rečemo ljudem,
ki zasedejo neko območje.
Nekateri kolonizatorji
pri tem uporabljajo tudi orožje.
Na primer puške.

Britanski priseljenci so
z avstralskimi aboridžini ravnali zelo grdo.
Aboridžini niso imeli volilne pravice.
To pomeni, da niso mogli na volitve.

To pomeni, da niso mogli izbirati:
- predsednika,
- poslancev.

Britanski priseljenci so aboridžinom
kradli otroke.

Britanski priseljenci so aboridžinom
vzeli zemljo.
To pomeni,
da niso mogli nikjer živeti.

Temu pravimo rasizem.
Rasizem rečemo takrat,
ko mislimo, da so nekateri ljudje slabši od nas.

Nekateri ljudje mislijo:
vi ste slabši od mene,
ker imate drugačno barvo kože.

Avstralski aboridžini živijo v slabih razmerah.
To pomeni,
da nimajo denarja.
To pomeni tudi,
da ne morejo hoditi v šolo.

Nekateri aboridžini tega nočejo.
Nekateri aboridžini nočejo rasizma.

Nekateri aboridžini se borijo za:
- svoje pravice,
- svojo zemljo,
- svoj jezik.

Oboroženi policisti tiščijo k tlom protestnika v Hongkongu. Foto: EPA
Oboroženi policisti tiščijo k tlom protestnika v Hongkongu. Foto: EPA

Protesti v Hongkongu

Hongkong je mesto na Kitajskem.

Hongkong je bil dolgo časa
pod britansko oblastjo.

Pred nekaj več kot 20 leti
je Hongkong spet prišel
pod oblast Kitajske.

V Hongkongu
so imeli drugačne zakone
kot na Kitajskem.

Pred 1 letom je Kitajska sprejela
poseben zakon.

V zakonu piše:
- osumljence kaznivih dejanj morate iz
Hongkonga pošiljati na Kitajsko.

Osumljenci kaznivih dejanj so ljudje,
ki jih policija sumi,
da so naredili kaj kaznivega.

Kazniva dejanja so na primer:
- tatvine,
- goljufije,
- umori.

Ljudje v Hongkongu so nezadovoljni.
Nočejo, da jim ukazuje Kitajska.

Prebivalci Hongkonga so se uprli.
Prvi protesti so bili pred 1 letom.
Protestirali so 7 mesecev.

Vsak dan so se zbirali na ulicah.
Policija jih je poskušala razpoditi.
Bilo je veliko ranjenih.
Policija je zaprla veliko ljudi.

Med epidemijo koronavirusne bolezni
so bili protesti prepovedani.
Ukrepi proti epidemiji bodo v Hongkongu
nehali veljati čez 1 teden.

Protestniki napovedujejo nove proteste.