EU si prizadeva do leta 2030 ogljične izpuste več kot prepoloviti, leta 2035 ne bo več novih vozil z ogljičnimi izpusti, leta 2050 pa naj bi bil avtomobilski promet razogljičen. Foto: Pixabay
EU si prizadeva do leta 2030 ogljične izpuste več kot prepoloviti, leta 2035 ne bo več novih vozil z ogljičnimi izpusti, leta 2050 pa naj bi bil avtomobilski promet razogljičen. Foto: Pixabay

"Dogovor pošilja močen signal industriji in kupcem: Evropa se premika k mobilnosti brez izpustov," je dejal Frans Timmermans, vodja zelena dogovora pri Uniji.

Dogovor so dosegli po štirih urah četrtkovih pogajanj in približno 15 mesecev po tem, ko je zakonodajo predlagala Evropska komisija.

Nova pravila ne bodo vplivala na starejše avtomobile, ki bodo leta 2035 še na cestah, poroča Politico. EU si sicer želi bencinske hlape s cest dokončno pregnati do leta 2050, ko naj bi bil avtomobilski promet dokončno razogljičen.

55-odstotno zmanjšanje do leta 2030

Avtomobili trenutno ustvarjajo približno 15 odstotkov vseh ogljičnih emisij v Evropski uniji. Promet v celoti jih ustvari četrtino. Trenutno je v Uniji med prodanimi novimi avtomobili 12 odstotkov takšnih na električni pogon, saj se kupci zaradi stroškov energije in do okolja prijaznejših prometnih predpisov vse bolj izogibajo modelom, ki povzročajo ogljične izpuste CO2, poroča francoska tiskovna agencija AFP.

Predstavniki Sveta EU-ja in Evropskega parlamenta so v sprejetem dogovoru zastavili cilj: 55-odstotno zmanjšanje ogljičnih emisij za nove avtomobile in 50-odstotno zmanjšanje teh emisij za nove kombije do leta 2030 v primerjavi z ravnmi iz leta 2021. Glavni cilj dogovora je 100-odstotno zmanjšanje ogljičnih emisij za nove avtomobile in kombije do leta 2035, so sporočili iz češkega predsedstva Svetu EU-ja.

To je prvi dogovor v okviru podnebnega svežnja Pripravljeni na 55, ki ga morata potrditi še Svet EU-ja, torej države članice, in Evropski parlament. Na podlagi dogovora bo Evropska komisija leta 2026 ocenila napredek pri doseganju ciljev.

Sodobna avtomobilska industrija nad podnebne spremembe

"Ta sporazum bo utrl pot sodobni in konkurenčni avtomobilski industriji v EU-ju. Svet se spreminja in mi moramo ostati v ospredju inovacij," je sklenitev okvirnega dogovora komentiral češki minister za industrijo Jozef Sikela. Verjame, da so zaradi predvidenega časovnega okvira zastavljeni cilji dosegljivi tudi za proizvajalce avtomobilov.

Češka ministrica za okolje Anna Hubačkova je pri tem poudarila, da je "EU odločen doseči napredek pri doseganju podnebne nevtralnosti in zelenega prehoda". Mobilnost brez izpustov bo po oceni ministrice temeljni kamen za upočasnitev podnebnih sprememb. Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je v odzivu na Twitterju dogovor označila za "ključni mejnik za dosego podnebnega cilja do leta 2030".

Avtomobili proizvedejo 15 odstotkov ogljičnih emisij v EU-ju. Foto: Reuters
Avtomobili proizvedejo 15 odstotkov ogljičnih emisij v EU-ju. Foto: Reuters

Ferrarijevo dopolnilo za prestižne znamke

Kot ob tem poudarja francoska tiskovna agencija AFP, dogovor predvideva izjemo za "nišne" proizvajalce ali tiste, ki proizvedejo manj kot 10.000 vozil na leto. Izjema, znana tudi pod imenom Ferrarijevo dopolnilo, bo koristila zlasti prestižnim znamkam, ki bodo lahko svoja vozila opremljale z motorji na notranje zgorevanje do konca leta 2035. Za dopolnilo je med državami članicami lobirala predvsem Italija, dom številnih hitrih prestižnih avtomobilskih znamk. Francija si je prizadevala, da bi zakonodaja izvzela hibride.

Proizvajalci opozarjajo na dostop do surovin in energije

Dogovor bo najhuje prizadel Nemčijo, zibko evropske avtomobilske industrije. Glavni izvršni direktor nemškega avtomobilskega proizvajalca BMW Oliver Zipse, ki je tudi predsednik Evropskega združenja avtomobilskih proizvajalcev (ACEA), je odločitev označil za "izjemno daljnosežno".

"Naj ne bo pomote, evropska avtomobilska industrija je pripravljena na izziv zagotavljanja avtomobilov in kombijev z ničelnimi emisijami," je dejal. Vendar pa je treba storiti več, da bo industrija dosegla ta cilj, je dodal, na primer imeti "obilico obnovljivih virov energije, brezhibno zasebno in javno omrežje polnilne infrastrukture ter dostop do surovin".

Zaradi kitajske konkurence popuščanje pri Euru 7

Na pariškem sejmu je francoski predsednik Emmanuel Macron preizkusil vozilo na vodik. Foto: AP
Na pariškem sejmu je francoski predsednik Emmanuel Macron preizkusil vozilo na vodik. Foto: AP

Kritiki ukrepa, med njimi tudi direktor Stellantisa (Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Fiat, Opel, Peugeot ...) Carlos Tavares, trdijo, da dogovor pomaga kitajski avtomobilski industriji.

Kitajski proizvajalci nimajo težav z dostopnostjo do baterij, saj je Kitajska vodilna v proizvodni litij-ionskih celic. Na oktobrskem sejmu Paris Motor Show sta kitajski znamki BYD in Great Wall ob tem predstavili nove električne modele, ki bodo namenjeni izključno evropskemu trgu.

Komisija želi evropske proizvajalci pomiriti s popuščanjem pri regulaciji neogljičnih emisij. Novembra namreč prihaja nova zakonodaja Euro 7, ki bo omejila tudi strupene izpušne pline, kot so dušikovi oksidi in amoniak, ter trdne delce iz izpušnih plinov, pnevmatik in zavor.

Glede na osnutek, ki ga je pridobil Politico, bodo novi standardi "znižani", kar naj bi olajšalo finančno breme evropskim proizvajalcem, ki bodo namesto v naložbe za doseganje teh standardov lahko vlagali v potrebe prehoda na proizvodnjo avtomobilov brez motorjev z notranjim zgorevanjem.