
1 
 

TA DOKUMENT PREDSTAVLJA IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA 
PRAVIC GLEDALCEV IN POSLUŠALCEV, IN JE NAMENJEN ZGOLJ ZA INTERNO RABO, ZA 
OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE. NJEGOVE VSEBINE ALI 
DELOV VSEBIN NI DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
                   

 
MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA  

JULIJ 2017 
povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, priporočila in mnenja, statistika 
 

 
Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 9. 8. 2017 
Končna redakcija: 9. 8. 2017 
Pripravili: Ilinka Todorovski in Anja Nab Huš 

 
 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter priporočila za julij 2017 
 
 

Največ odzivov je bilo na vsebine, objavljene v Informativnem programu Televizije 

Slovenija: v zadevi Zastava/Studio City  je varuhinja napisala mnenje in priporočilo ter 

obravnavo predlagala pristojni komisiji programskega sveta, v zadevi Goreči 

časopisi/Tednik uredništvu priporoča poglobljeno razpravo tudi o uporabi arhivskega in 

ilustrativnega slikovnega gradiva.  

Kot primer najboljše možne prakse v reševanju težav, na katere opozorijo gledalci, 
poslušalci, bralci ali drugi uporabniki RTV-storitev, varuhinja izpostavlja odziv ekipe MMC 
pri zagotavljanju dostopnosti spletnega arhiva 4D RTV za slepe. 
Še več kot običajno je bilo pritožb glede jezikovne kulture (in zdrsov) v različnih programih 

RTV Slovenija ter glede komentarjev na MMC, zlasti o vlogi moderatorjev oziroma o 

razmerju med kulturo in svobodo govora.   

Ekipe Oddajnikov in zvez so večkrat na terenu preverjale pritožbe o slabem TV-signalu.  

 

 

 

Metodološka pojasnila  

Od 1. januarja 2017 se pri vodenju dnevnika odzivov upošteva dejanska organizacija RTV Slovenija 
(programsko-produkcijske enote, organizacijske enote, uredniško-produkcijske enote, vodstvo, 
programski svet itd.).V poročilu se gledalce, poslušalce, bralce in druge uporabnike RTV podpisuje z 
začetnicami, razen v primerih uradnih dopisov. V statistiko odzivov se vštevajo vsi pisni ali ustni 
odzivi, zabeleženi v delovodniku, medtem ko je v mesečnem poročilu objavljen izbor. 

 
 
 
 

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

KAZALO 
 

 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA ....................................................................................................... 4 

I. INFORMATIVNI PROGRAM ................................................................................................................. 4 

Goreči časopisi v Tedniku ............................................................................................................................... 4 

Spodletelo oglašanje iz Lendave ..................................................................................................................... 6 

Odmevi in projekt upokojencev ..................................................................................................................... 7 

Satira v oddaji Studio City, drugič ................................................................................................................... 8 

Arbitraža in meja v Istri .................................................................................................................................. 9 

Predsednik ali nekdanji predsednik Türk? ...................................................................................................... 9 

Potek meje določen, a še ne uveljavljen ...................................................................................................... 10 

Demonstracije v Hamburgu .......................................................................................................................... 11 

Poročanje dopisnika iz Amerike ................................................................................................................... 11 

Se domoljubje preganja? .............................................................................................................................. 12 

Turizem v Piranu - katere številke držijo ...................................................................................................... 12 

Preveč sociale v Tedniku? ............................................................................................................................. 13 

Cerkveni gozdovi in zahteva po popravku .................................................................................................... 14 

Pohvale oddaji Intervju ................................................................................................................................ 15 

Levi, desni in sredinski novinarji ................................................................................................................... 15 

Sredin gost - oddaja z nekdanjim predsednikom ......................................................................................... 16 

Tarča in ustvarjanje javnega mnenja, drugič ................................................................................................ 16 

Zatipkani telopi ............................................................................................................................................. 17 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM ............................................................................................... 17 

Podpisovanje sogovornikov v dokumentarcu .............................................................................................. 17 

Tuji nadaljevanki: pohvala in graja ............................................................................................................... 18 

III. RAZVEDRILNI  PROGRAM ................................................................................................................. 18 

Še več oddaj Kdo bi vedel, prosim ................................................................................................................ 18 

Preveč tujk v kvizu Vem ................................................................................................................................ 19 

IV. ŠPORTNI PROGRAM ......................................................................................................................... 19 

Komentiranje dirke po Franciji ..................................................................................................................... 19 

Slovenščina športnih novinarjev ................................................................................................................... 20 

Uporaba besede “kolo” ali “krog” ................................................................................................................ 20 

V. PROGRAM PLUS ............................................................................................................................... 21 

Zvezdanino kramljanje z Nickom Vujičićem ................................................................................................. 21 

Manca Košir in koristnost jeze ...................................................................................................................... 21 

VI. SPLOŠNO .......................................................................................................................................... 22 

Kdaj oddaja o izseljencih, zdomcih, zamejcih? ............................................................................................. 22 

Neskončne poletne ponovitve...................................................................................................................... 23 



3 
 

RADIO SLOVENIJA ........................................................................................................... 23 

I. RADIO PRVI ......................................................................................................................................... 23 

Torkov kviz - preveč po domače ................................................................................................................... 23 

Intervju v ameriški slovenščini ..................................................................................................................... 24 

Drdranje v športnih poročilih?...................................................................................................................... 25 

Radio Slovenija ali Radio Ljubljana? ............................................................................................................. 25 

Izgovor besed seveda, vlada, Gal ................................................................................................................. 26 

II. VAL 202 .............................................................................................................................................. 27 

Poletje v dvoje .............................................................................................................................................. 27 

MMC .............................................................................................................................. 27 

I. VSEBINE ............................................................................................................................................ 27 

Temperature kopalnih voda na teletekstu ................................................................................................... 27 

Oglas za politično gibanje ............................................................................................................................. 28 

Brisanje komentarjev: skrb za kulturo dialoga ali cenzura? ......................................................................... 28 

II. PRILAGOJENI PROGRAMI ................................................................................................................. 33 

Zaradi napake slepi ne morejo brskati po arhivu, drugič (rešitev) ............................................................... 33 

III. MMC – DOSTOPNOST, STORITVE ..................................................................................................... 34 

Pritožba na preglasne oglase ........................................................................................................................ 34 

Ne najdem intervjuja! ................................................................................................................................... 34 

Ali skrivate neprijeten posnetek? ................................................................................................................. 34 

RTV SLOVENIJA ............................................................................................................... 35 

I. JEZIKOVNA KULTURA .......................................................................................................................... 35 

O vzrokih smrti, ali se res vse »proizvaja«, ni vse posledica… ...................................................................... 35 

Bog z malo začetnico .................................................................................................................................... 36 

TV-prodaja: »salata«, tretjič ......................................................................................................................... 36 

II. TEHNIČNE ZADEVE ............................................................................................................................. 37 

Ko glasba preglasi govor (TV-Dnevnik) ......................................................................................................... 37 

Težave s signalom: Gorenjska, Bela krajina, Savinjska ................................................................................. 37 

Slab satelitski sprejem: je težava operater? ................................................................................................. 39 

III. RTV – SPLOŠNO ................................................................................................................................. 40 

Mnenje obveznega plačnika RTV .................................................................................................................. 40 

PRILOGE ......................................................................................................................... 41 

Priloga št. 1, Satira v oddaji Studio City, drugič ............................................................................................ 41 

Priloga št. 2, Uporaba besede “kolo” ali “krog” ........................................................................................... 46 

Priloga št. 3, O vzrokih smrti, ali se res vse »proizvaja«, ni vse posledica… ................................................. 48 

STATISTIKA ODZIVOV ...................................................................................................... 50 

 
 
  



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 
 

I. INFORMATIVNI PROGRAM 
 

Goreči časopisi v Tedniku 
Gledalka B. P. je pohvalila izbiro teme v prispevku Anke Pirš z naslovom Novinarstvo ali 
mrhovinarstvo 3. julija v Tedniku. Ob tem je izrazila tudi kritiko glede slike v prispevku.  
 

“Namreč, večkratni prizori zažiganja konkretnega časopisa se mi ne zdijo ustrezna vizualna 
kulisa za prispevek in temo. Nasploh je uprizarjanje zažiganja katerega koli časopisa zelo 
sporna zadeva, takšnih prijemov pa se ni dostojno lotevati brez zgodovinskega in 
konkretnega premisleka, ki se mi zdi, da je tokrat pri ustvarjanju vizualne podobe tega 
prispevka umanjkal.  
Kakršno koli kritično sporočilo konkretnemu časopisu ali pa medijem nasploh po mojem 
mnenju ni dopustno izražati na ta način. Cel prispevek je ubesedil veliko tehtnih kritik, 
zakaj je bilo potrebno uprizarjati takko skrajne prizore? 
Prepričana sem, da je uredništvo Tednika dolžno opravičilo konkretnemu časopisu za to, 
ker je zažig njegovih strani uporabilo kot prispodobo ali kuliso svojega prispevka. Presojo 
o vsem tem prepuščam vam in uredništvu, vsekakor pa je potrebna, ker je s tem dejanjem 
narejena škoda sicer zelo dobro opravljenem novinarskem in uredniškem delu pri zasnovi 
in realizaciji prispevka.” 

  
Odgovor v. d. urednice Tednika Jelene Aščić: 

“Tema prispevka je zelo zahtevna, saj je najtežje poročati o stanovskih kolegih in so kritike 
z vseh strani v takih primerih pričakovane. Zato sva se z novinarko veliko ukvarjali z izbiro 
sogovornikov in z vsebino prispevka. Skrbelo me je, ali bo prispevek zadel bistvo problema 
in ali bo razkol v novinarskem cehu glede temeljnih etičnih načel in novinarskih 
standardov dovolj jasno in primerno prikazan, zato na sliko nisem bila toliko pozorna.  
Zavedam se, da moramo biti televizijski novinarji tudi pri izbiri slike zelo pazljivi, sploh pri 
sliki, s katero želimo dopolniti zgodbo na simbolni ravni, saj lahko hitro prestopimo mejo, 
ko ni več jasno, kaj slika sporoča in postane zavajajoča ter začne vzbujati napačne 
predstave in različne odzive.  
Po premisleku menim, da izbira slike res ni bila primerna, in sicer zato, ker lahko sproža 
toliko različnih interpretacij in jo lahko, sploh zdaj v tako napetem ozračju v tiskanih 
medijih, novinarski kolegi in tudi gledalci razumejo drugače, kot jo je razumela avtorica 
prispevka. Njene argumente sprejemam in jih razumem. Menim, da s sliko niso bila 
prekršena poklicna merila in ne novinarski kodeks.  
Dodajam, da imamo v redakciji Tednika izredne razmere, saj se spopadamo s hudo 
kadrovsko stisko; v uredništvu so le tri novinarke, vsak teden pa moramo pripraviti 50-
minutno oddajo. Poleg tega nam prepolovljene produkcije kapacitete ne omogočajo 
normalnega dela. Zato smo vsi v uredništvu zelo napeti in pod stresom in v takih 
razmerah ni časa za premislek, pogovore o vsebini in vizualni podobi prispevkov, 
dosnemavanja, popravke v montaži, ampak se je vse skupaj spremenilo v »štancanje« kot 
za tekočim trakom. V takem ozračju in pod takim pritiskom se napake in zdrsi dogajajo 
pogosteje, kot bi se sicer.” 



5 
 

 
Odgovor novinarke Anke Pirš:  

“V prispevku o etiki medijskega poročanja sem izbrala sliko zažiganja člankov zaradi 
simbolike. Rada bi poudarila, da ni šlo za zažiganje samo enega časopisa, ampak več 
različnih spornih člankov. Zažiganje člankov sem izbrala zato, ker za časopisom ostane 
pogorišče (in v kadrih je bilo tudi videti večinoma pogorišče), tako kot ostane pogorišče po 
medijski »obravnavi« odmevnih umorov. Špekuliranje z informacijami o zasebnem 
življenju, spolni usmerjenosti, zdravstvenem stanju,  lahko rušilno vpliva na družinske 
člane žrtve, saj mediji popolnoma umažejo ime in čast žrtve. To je predvsem za 
mladoletne otroke strašen udarec in lahko vodi v velike duševne stiske. Neprimerno 
novinarsko poročanje oziroma mrhovinarstvo lahko ljudem uniči življenje,  spomnimo se 
samomora ravnatelja. Pogosto se izkaže, da so bila medijska natolcevanja neresnična. Če 
mediji nekoga razglasijo za krivega, mu tudi sodba sodišča, ki odloči, da ni kriv ne povrne 
ugleda. Tak človek ostane v spominu ljudi za vedno kriv.. In to sem želela sporočiti s sliko, 
v kateri gorijo časopisi  in se spremenijo v prah.  
V prispevek sem vključila različne zvrsti medijskega poročanja, ne le časopisov:  posnetke 
s sojenj, grafiko všečkov s spletnih portalov in družbenih omrežij, naslove člankov v 
spletnih časopisih.  
Enačenje z zgodovino, v kateri so gorele knjige se mi zdi pavšalno, saj gre za popolnoma 
drugačen kontekst, kot že rečeno simbolične narave. Drugo bi bilo, če bi pred kamero 
zažigali zastavo ali denar, ampak časopisi pač niso državni simbol.   
Televizija je vizualni medij in je potrebno pripovedovati zgodbo tudi v sliki. V primerih, ko 
gre za »nevizualne« teme je še toliko težje izbrati primerno sliko.“  
 

Mnenje varuhinje:  
“Strinjam se z uredničino ugotovitvijo, da izbira slike ni bila primerna. Ne le zato, ker 
prizori zažiga tiskovin nosijo močan simbolni pomen (povezujemo jih s totalitarnimi 
dejanji v zgodovini), ampak tudi zaradi zelo šibke in nejasne navezave med besedilom 
in posnetki, ki so svojevrsten komentar vsebine in odpirajo široko polje različnih razlag. 
Menim, da se morajo ustvarjalci TV-vsebin zavedati družbene moči medija, ki javnost 
hkrati nagovarja z besedo, zvokom in sliko, pri čemer je slika sestavni in enakovreden 
del sporočila.  
V konkretnem primeru je bilo besedila zelo malo, prispevek je bil dramaturško 
sestavljen tako, da so se izjave posameznih govorcev medsebojno dopolnjevale ali 
izpodbijale, da so tvorile nekakšen »dialog«, novinarka pa ni pojasnjevala, zakaj je k 
mikrofonu povabila koga od govorcev, izjav tudi ni uvajala in se je iz »dialoga« 
navidezno izvzela. Metem ko v »dialog« ni posegala z besedo, pa je to storila s 
posnetki, in sicer z arhivskimi prizori sojenj ali privedb osumljenih oz. obtoženih ter 
igranimi oz. simbolnimi sekvencami. Zato so ti posnetki delovali kot komentar. Zaradi 
komentatorske vloge posnetkov pa bi morala biti njihova uporaba tem bolj domišljena. 
Sporočilo novinarskih prispevkov (besedila, zvoka in slike) mora biti namreč 
nedvoumno, jasna morata biti kontekst in fokus, dejstva pa ločena od komentarjev.  
V konkretnem prispevku je bil komentar izpeljan s simbolnimi posnetki, ki pa so bili 
uporabljeni vsebinsko dvoumno in so dopuščali različne in protislovne razlage ter 
neželene asociacije.  
Avtorica je pojasnila, da je z ognjem in pepelom želela simbolno prikazati pogorišče, ki 
lahko nastane po neetični medijski »obravnavi« odmevnih kaznivih dejanj. Vendar ta 



6 
 

navezava ni bila ubesedena, interpretacija je bila prepuščena gledalcu. Prav tako se je 
lahko ustvaril vtis, da gori le en, konkreten časopis, ne pa morda različni in naključno 
izbrani članki iz črnih kronik različnih tiskovin. Interpretacije, ki so drugačne od 
avtoričine, potrjujejo, da je bilo simboliko mogoče razumeti na različne načine, in da 
izbira posnetkov ni bila domišljena.  
Z vidika Poklicnih meril in načel novinarske etike je treba spomniti na člene, ki posebej 
poudarjajo pazljivost pri uporabi in označevanju arhivskega, simbolnega ali igranega 
gradiva v novinarskih prispevkih ter prikazovanju kaznivih dejanj (9.7 Ustvarjalna 
uporaba tehnologije, 9.8 Oblikovanje slikovnih sporočil, 9.9 Obnovitev in ponazoritev 
dogodka,  9.10 Ilustrativno arhivsko gradivo, 9.11 Arhivski posnetki kaznivih dejanj).” 
 

Varuhinja uredništvu Tednika in Informativnega programa priporoča razpravo o 
Poklicnih merilih in načelih novinarske etike, ki zavezujejo ustvarjalce vsebin na RTV 
Slovenija. 
 
Gledalka B. P. je sprejela razlago urednice in mnenje varuhinje, odgovorila pa na pojasnilo 
novinarke in vnovič poudarila kulturni in zgodovinski kontekst. 
 

“Časopise, povečini liberalne, so javno zažigali in jih še zažigajo v zaprtih, avtoritarnih 
družbah in konfliktnih okoljih. Tudi v naši soseščini (npr. Feral Tribune) v ne tako 
oddaljeni preteklosti, sedaj na primer v Turčiji, ki tudi ni tako daleč in tako neznana, da 
se ne bi lahko avtorica zavedala o tem, kaj lahko pomeni in sporoča upodobitev 
zažiganja časopisa.” 

 

Spodletelo oglašanje iz Lendave 
Gledalec L. N. je izrazil razočaranje, ker se je novinar Bojan Peček s protestnega shoda proti 
bioplinarni v Lendavi v Odmeve 13. julija oglašal po telefonu, saj je tehnologija za AV prenos 
odpovedala.  
 

“V takšnem majhnem mestu kot je Lendava, se je uspelo zbrati kar 300 krajanov -kar je 
enako kot če bi se jih v Ljubljani zbralo 10.000 (!), vsi pa so svoje upe o boljšem in 
predvsem čistejšem in zdravem okolju polagali prav na vašo ekipo. Angažirali so se lokalni 
portali, predsedniki krajevnih skupnosti, ostali občani in če želite tudi mestni svetniki, da 
se je v četrtek, petek je namreč delovni dan, zbralo 300 ljudi, ki želijo manj kot kozarec 
vode: Čisto in zdravo življenjsko okolje. 
Leta 1957 je v vesolje pripotovalo prvo živo bitje, psička Lajka. Leta 1969 (naj bi uradno) 
prva posadka uspešno pripotovala do Lune, leta 2017 pa RTV Slovenija NI sposobna iz 
Lendave vzpostaviti satelitsko povezavo do Ljubljane, med tem, ko povprečen uporabnik 
Facebooka svoje spomine v živo "streama" v svet v trenutku in to ne glede na vremenske 
razmere. 
Vem, da v glavi že kujete načrt kako mi boste odpisali v stilu "tehničnih težav." Vaša ekipa 
je bila na kraju dogodka že vsaj dve uri pred začetkom Odmevov. Ob tem sicer lahko 
sklepam, da je povezava takrat delovala brezhibno in se je pred oddajo nekako sfižila, a 
dovolite, da Vas podučim o (za vas očitno) največji domislici, ki se ji reče REZERVA ali z 
drugimi besedami BACKUP. V Našem podjetju brez te besede NE mine dan .... (…)  
Neposredne prenose danes delajo že lokalni mediji, glede na to pa, kakšna je vaša naloga 
in status, bi Vam to moralo uspevati tudi če bi padale sekire. 



7 
 

Naslednji mesec protestno ne bom plačal naročnine za RTV, kar bo prvič, saj mi niste 
zagotovili dovoljšnje informiranosti za moj denar, ki je namenjen vašemu delovanju. 
Verjemite: V današnjem času je tehnika 90% uspeha, Bodite pametni in se je poslužujte, 
nikoli pa ne pozabite na BACKUP.” 

 
Odgovor vodje televizijske produkcije Jožeta Kneza:  

»Uporabili smo novejše vozilo s tako imenovanim sistemom Ka-band. Gre za sistem, kjer 
na lokaciji dobimo internetno povezavo preko satelita in prenos opravimo preko interneta 
(ki ga dobimo iz satelita). Gre za nov sistem, ki ga tudi mi šele spoznavamo. Očitno je bila 
ena ključnih naprav v vozilu pokvarjena in tehniki niso uspeli zagotoviti prenosa iz 
Lendave. Takoj smo se lotili reševanja problema, da do podobnih težav ne bi prihajalo. 
Našli smo tehnično rešitev, ki nam omogoča tudi back up.« 
 

Odgovorna urednica Jadranka Rebernik:  
»Vedeli smo, da bo ljudi veliko, saj se je pri tem izjemno angažiral naš dopisnik Bojan 
Peček. Njemu je zdaj tudi najtežje, saj mora ljudem še vedno pojasnjevati, zakaj potem 
vklopa v živo ni bilo. Naslednji dan smo popravljali, kolikor smo lahko – nekaj materiala iz 
večernega protesta je bilo objavljenega na spletnem portalu, naslednji dan pa smo tej 
zadevi posvetili še enkrat del Odmevov in pred tem še kratek prispevek v Slovenski 
kroniki.« 
 

Urednica dnevnoinformativnih oddaj Mojca Šetinc Pašek:  
»Škoda, ki je v tem  konkretnem  primeru nastala  je lahko 'fina in prikladna' za vsa 
zgražanja, ob gledalcih pa so je na svoji koži občutili tudi vsi sodelavci, ki so 13.7. 2017 
delali oddajo Odmevi:  urednica oddaje, voditelj oddaje,  novinar na terenu med ljudmi, 
snemalec, ki se mu je v minuti »sesul« sistem, ekipa v režiji,… Na koncu pa je trpel 
program in  je škodo utrpela nacionalna televizija, česar se kolektiv Dnevno 
informativnega programa zaveda in se vsem opravičuje.« 
 
Tudi varuhinja je izrazila obžalovanje zaradi zapleta in se vsem prizadetim opravičila.   

“Vaše napovedi o neplačilu RTV-prispevka ne morem komentirati. Lahko pa zapišem, 
na podlagi res dolgoletnih novinarskih in uredniških izkušenj, da ne poznam človeka, ki 
bi bil popolnoma nezmotljiv, kakor tudi ne poznam sistema, ki bi bil popolnoma 
neranljiv in bi ga bilo mogoče 100-odstotno bekapirati. Ker ste, kot razumem, iz 
podobne profesije, bi me čudilo, če bi bile vaše izkušnje popolnoma drugačne. Prav 
tako bi bila presenečena, če bi programsko in drugo ponudbo javnega medijskega 
servisa, ki jo ustvarja res veliko privrženih profesionalcev, zreducirali na eno 
neposrečeno oddajo. 
Ob tem poudarjam, da resnično razumem razočaranje ljudi, ki so se tistega večera 
zbrali v Lendavi, nato pa se razočarani razšli. Prepričana sem, da bodo v programih TV 
Slovenija poiskali programski prostor za poglobljen prikaz dogajanja v Lendavi in s tem 
vsaj malo ublažili (upravičeno) nejevoljo.”  

 
 

Odmevi in projekt upokojencev 
Gledalka M. P. je menila, da je bilo poročanje o priznanju za projekt upokojencev Starejši za 
starejše v Odmevih, 3. julija pomanjkljivo.  



8 
 

 
»Mislim si, da bi bilo pošteno povedati kaj o začetkih projekta in o njegovi “mami” ga. 
Anki Ostrman s Ptuja. Brez nje evropske medalje ne bi bilo. Pričakujem, da boste vašo 
obvezo o objektivnem poročanju izpolnili in informacijo dopolnili.« 
 

Urednica dnevnoinformativnih oddaj Mojca Šetinc Pašek:  
»V Odmevih nismo poročali o priznanju za projekt »Starejši za starejše« temveč  smo  s 
prispevkom  in nato gostjo v studiu želeli predstaviti vsebino projekta. V samo zgodovino 
»zaslužnih začetnikov« se nismo poglabljali in tudi ni bil naš namen. To bi sicer lahko 
storila tudi gostja, ki je začetnico projekta v oddaji, ki je tekla v živo,  pozabila omeniti.   
Ob  priložnosti, ko bomo znova poročali o tem  in podobnih projektih bomo to seveda 
popravili.« 
 

Satira v oddaji Studio City, drugič 
Gledalec A. I. ni bil zadovoljen z odgovorom, ki ga je prejel od urednice oddaje Studio City 
Alenke Kotnik glede satirične rubrike Recepcija v oddaji Studio City, 12. junija, v kateri je bil 
po njegovem mnenju »na žaljiv način prikazan odnos do slovenske zastave«. Odgovor je bil 
objavljen tudi v mesečnem poročilu varuhinje za junij, na str. 44.  
 

»Z vašim odgovorom vsebinsko nisem zadovoljen. V zadnjem odstavku omenjate 
nedotakljivost določenih tem, idej ali oseb, ki je po vašem mnenju cenzura in omejevanje, 
s čimer se načeloma popolnoma strinjam. Menim pa, da je primerjanje državne zastave, 
za katero je v osamosvojitveni vojni za Slovenijo padlo kar nekaj ljudi, z rjuho v poročni 
noči ali na poročnem potovanju, žalitev državne zastave in s tem vseh Slovencev. 
Pričakujem, da ločujete satiro iz določene politične pobude od umeščanja državne zastave 
v prispevek. V vašem odgovoru se ukvarjate predvsem s prvim delom mojega stališča (in s 
tem v ta del usmerite vso pozornost), drugega pa nekako preskočite.« 

 
Na pritožnikov predlog je zadevo obravnavala tudi varuhinja, pritrdila mnenju uredništva, da 
»v konkretnem primeru ni bila prestopljena meja med ironijo in žaljivostjo«, in podala 
priporočilo. 
 
Priporočilo varuhinje:  
Ustvarjalcem tovrstnih vsebin, ki so po naravi žanra »hoja po robu« med politično 
korektnostjo, jedko kritiko družbene stvarnosti in provokacijo, priporočam, da vedno 
znova tehtajo, kje je meja, ki je na javni RTV ne smejo prestopiti, ob hkratni skrbi, da ne 
podlegajo (samo)cenzuri. O tem pa je pomembno zavedanje, da svoboda javne besede in 
svoboda kreativnega izražanja ne smeta biti krinka za diskreditiranje posameznikov, 
skupin, idej, vrednot, simbolov. 
 
Ker se mnenje varuhinje v tej zadevi po vsebini ne razlikuje od mnenja uredništva, je 
varuhinja pristojno komisijo programskega sveta RTV Slovenija za informativne vsebine 
prosila, da o zadevi oz. o poročilu varuhinje opravi razpravo ter sprejme sklep, v skladu s 
svojimi pristojnostmi.   
 
Dokument je v celoti objavljen kot PRILOGA 1 na str. 41.  



9 
 

Arbitraža in meja v Istri 
Gledalec J. N. se je odzval na poročanje o arbitražni razsodbi o meji s Hrvaško in se pritožil, 
ker TV Slovenija ni objavila njegove osebne dokumentacije »o okupirani Istri«. 
 

»Na RTV slovenija sem poslal dokumentacijo in moj pogled na arbitražno razsodišče. 
Vodstvo RTV in njihovi novinarji bi morali z odprtimi rokami sprejeti in objaviti to mojo 
pobudo in vso dokumentacijo objaviti in ne pa dajo negirajo in zavržejo kot ničvredne 
smeti.« 

 
Direktorica Televizije Slovenija Ljerka Bizilj je gledalcu pojasnila, da »vseh, ki bi želeli, nismo 
mogli vključiti v sicer številne oddaje«, podroben odgovor pa sta pripravila vodja projekta v 
Informativnem programu Manica J. Ambrožič in Dejan Ladika. 
  

»O razsodbi arbitražnega sodišča in o okoliščinah odločanja o meji smo na Televiziji 
Slovenija zelo izčrpno poročali.  Pripravili smo dve posebni dokumentarni oddaji Dosje, v 
katerih smo osvetlili pravne, zgodovinske, naravne in politične okoliščine mejnega 
odločanja. Oddaji Arbitraža I. in II. sta bili na sporedu 22. in 27. junija na prvem sporedu 
Televizije Slovenija. Kot je bilo poudarjeno v dosjeju Arbitraža, je bila meja med Slovenijo 
in Hrvaško pravzaprav začrtana ob osamosvojitvi, ko sta se državi v zameno za 
mednarodno priznanje strinjali, da bo meddržavna meja postala administrativna meja 
med nekdanjima jugoslovanskima republikama, zato večja odstopanja na podlagi 
arbitražnega sporazuma niti niso bila mogoča.  Arbitražni sporazum kot presečni datum 
določa 25. 6. 1991.  Vse, kar se je torej dogajalo prej, je bilo pri določitvi meje pomembno 
predvsem za sporna območja (na kopnem je bilo to okoli 5 odstotkov meje).  
Ob tem dodajamo, da bi si zgodovina Istre zaslužila posebno dokumentarno obravnavo.  
Morda bo zdaj,  po mednarodnopravno zavezujoči odločitvi o poteku meje med Slovenijo 
in Hrvaško,  pravi čas zanjo, da se temeljito osvetli zgodovinska pot tega območja. (…)  
Pri našem aktualnem poročanju o arbitraži pa smo izpostavljali predvsem dejstva, 
okoliščine, argumente, ki so bili pomembni v arbitražnem postopku 
Velik del našega programa smo namenili tudi mnenjem in odzivom ljudi, ki živijo ob meji 
in  ki bodo odločitev arbitražnega sodišča občutili in morali po njej prilagoditi svoje 
življenje.« 
 

Predsednik ali nekdanji predsednik Türk? 
Gledalko J. T. je zanimalo, zakaj je novinar Igor Jurič v oddaji ob razglasitvi sodbe aribražnega 
sodišča 29. junija nekdanjega predsednika države Danila Türka naslavljal z nazivom 
predsednik.  Podobno pripombo je imela tudi gledalka H. D.. 
 

“Predsednik česa pa je? Morda mi je ta informacija ušla, čeprav sem skoraj obsedena s 
spremljanjem informativnih oddaj?!  Na enem mestu je celo Turk povedal, da trenutno 
nima nobene funkcije.... “ 
 

Odgovor voditelja Igorja Juriča: 
»Me veseli, da ste pozorno spremljali našo oddajo o arbitraži! Kar zadeva vašo pripombo, 
pa je razlog, da sem dr. Türka naslavljal z »g. predsednik« bonton (podobno npr. ravnajo v 
ZDA in Nemčiji) in pa zakon o opravljanju funkcije predsednika republike. Ta namreč v 16. 
členu določa, da ima predsednik države po prenehanju funkcije pravico do naziva 



10 
 

»nekdanji predsednik«. Ker ste napisali, da ste »skoraj obsedeni s spremljanjem 
informativnih oddaj« sklepam, da ste opazili, da sem dr. Türka na začetku obeh studijskih 
delov oddaje predstavil kot nekdanjega predsednika in da smo ta izraz uporabljali tudi, ko 
smo na zaslonu prikazali njegovo ime in funkcijo. Med samim pogovorom pa sem iz 
praktičnih razlogov uporabljal le krajši izraz »predsednik«. Verjetno ste tudi opazili, da 
sem izmenično uporabljal izraza »g. predsednik« in »dr. Türk«.« 
 

Potek meje določen, a še ne uveljavljen  
Gledalka M. P. L. je opozorila na napoved Odmevov 20. 7., ko je voditeljica Rosvita Pesek 
dejala, da v oddajo prihaja minister Erjavec, ker trdi, "da je meja na morju  že določena" . 
 

“Zunanji minister ni moj najljubši politik, vendar se mi zdi tak novinarski pristop 
popolnoma neprimeren in zoper njega protestiram. Ali ni meje določila arbitražna 
komisija? Kdo torej kaj trdi? 
Zakaj novinarji nacionalne TV v primeru arbitraže ne  funkcionirajo domoljubno, brez 
minimiliziranja zahtev politikov po  implementaciji arbitražne odločbe, neodvisno od tega, 
kateri politik jih izraža.  
Saj je implementacija za Slovenijo pomembna , ali kako?  
Mogoče je pa voditeljica pri napovedi  le verbalno zdrsnila ali pa tudi njej Erjavec ni 
najljubši politik. 
Pogosto gledam informativni program na HRT in velikokrat se čudim njihovemu  premalo 
kritičnemu odnosu do aktualne vlade. Občudujem pa njihovo enotnost,ko gre za njihov 
nacionalni interes. Pri nas pa..kakor kdo in kakor kdaj.” 
 

Gledalki je odgovorila voditeljica Odmevov Rosvita Pesek. 
“Res je, napoved Odmevov v TV Dnevniku bi se morala pravilno glasiti…«, da je meja na 
morju že IMPLEMENTIRANA  (oz. po slovensko uveljavljena).« 
Mejno črto je torej določilo arbitražno sodišče, novost je bila v tem, da je zunanji minister 
na ta dan uveljavil svoje stališče v vladi, da na morju na uveljavitev ni treba čakati, ampak 
meja že velja. S tem se je Slovenija odločila za separatni pristop in bo očitno občasno 
razglasila, kje za Slovenijo mejna črta že velja in kje torej še ne.  To je bila tega dne 
vendarle nekoliko presenetljiva odločitev.  
O tem koliko je meni (ne)ljub minister Erjavec se ne morem in ne želim opredeljevati. Kot 
vsak politik pač uveljavlja odločitve, ki so včasih bolj dobrohotno sprejete, včasih manj, ali 
pa so pod plazom negativnih kritik. Oceno o tem bodo najkasneje prihodnje leto dali 
volivci.  
O tem, da novinarji minimaliziramo zahteve politikov po implementaciji arbitražne sodbe,  
na splošno ne morem govoriti, nit za celoten novinarski ceh. Vem le to, da sem spomladi v 
enournem intervjuju s predsednikom Pahorjem (verjetno prva) izpostavila vprašanje 
uveljavitve arbitražne sodbe, časovnico  in njeno morebitno obrambo z vojaško silo.  
Kar pa zadeva »lojalnost« novinarjev do »nacionalnega interesa«, težko govorim za druge. 
Sama sem ga izkazala takrat, ko se je vzpostavljal demokratični sitem in je nastajala 
slovenska država. Zame je pač lastna država najvišji nacionalni interes. Po 26 letih je v prvi 
vrsti dolžnost politike, da skrbi zanj, ga jasno in enoznačno predstavlja in uveljavlja. Ob 
popolni seznanitvi domače in mednarodne javnosti. Brez nepotrebnega zapletanja in 
okolišenja ter povsem transparentno.  



11 
 

Novinarji teh zavez nimamo in se vsak odloča sam. Skladno s svojo vestjo in s pozicijo, ki 
jo je zavzel v nekem prostoru in času, lastnim credom torej. Bilo pa je že veliko poskusov, 
da bi nas politika prepričala v točno določen nacionalni interes, pa se je kasneje izkazalo, 
da to ni bil, pač pa je bil zgolj prihvatizacijski interes točno določene skupine ljudi.” 
 

Demonstracije v Hamburgu 
Gledalca J. C. je zmotilo poročanje o demonstracijah v Hamburgu v začetku julija. 
 

“Nasilje povzročajo anarhisti , to sem sedaj videl na Odmevih in uničujejo zasebno 
imovino. Nemške rtv postaje poročajo isto. Prosim,da me informirate pošteno.” 
 

Odgovor varuhinje: 
“Pogledala sem v arhiv in ugotavljam, da med 2. in 9. julijem praktično ni bilo 
informativne oddaje na TV SLO1 ter na nacionalnih radijskih sporedih Prvi in Val 202, v 
katerih ne bi poročali o protestih in nasilju, tudi na portalu MMC so zelo natančno 
spremljali dogajanje.  
V Hamburgu je bila tudi dopisnica RTV Slovenija Polona Fijavž, ki je v novicah, poročilih, 
reportažah in neposrednih oglašanjih pojasnjevala, kdo se udeležuje protestov zoper 
globalni kapitalizem ter da z izgredi in nasiljem policija povezuje pripadnike levičarskih 
avtonomnih gibanj Črni blok.  
Menim, da je bilo o dogajanju v Hamburgu podanih veliko podrobnih in verodostojnih 
informacij. Če pa ste opazili konkretne napake ali nedoslednosti, vas prosim, da me na te 
opozorite.” 

 

Poročanje dopisnika iz Amerike 
M. G. je pisala, ker ni zadovoljna s poročanjem dopisnika iz ZDA Edvarda Žitnika. Povod je 
bilo njegovo poročilo, objavljeno v Prvem dnevniku  12. julija. 
 

»Danes sem želela gledati poročila ob 13. uri. Kaj je zopet glavna tema  ?  Ameriški 
predsednik Trump po poročanju Edvarda Žitnika. Res TV programov ne moreš več gledati. 
(…)  Skoraj ni dneva, da vaš (to ni naš) dopisnik iz Amerike ne izliva žolča po ameriškem 
predsedniku in to vse od izvolitve, ko na dan izvolitve ni mogel skriti svojega gneva do g. 
Trumpa, seveda tudi že v predvolilni kampanji. Na dan oz. na ekran privleče vse najmanjše 
bedarije tudi iz njihovega rumenega tiska. Američani so izvolili svojega predsednika in je 
to njihova stvar in ne obremenjujte nas več z vsemi podrobnostmi. Edvarda Žitnika in 
njegovih natolcevanj imamo res dovolj. Kdaj bo pa on odstavljen« 
 

Iz odgovora varuhinje: 
»V Prvem dnevniku 12. julija je bilo objavljenih skupaj 22 različno dolgih informativnih 
enot, ena med njimi je bila informacija, o kateri je poročala večina svetovnih in tudi 
slovenskih medijev, in sicer o stikih Trumpovega starejšega sina z rusko pravnico, v 
kontekstu lanske predvolilne kampanje. Poročilo ameriškega dopisnika ni bila glavna tema 
te oddaje, ampak četrtouvrščeni prispevek; osrednja tema je bil obisk hrvaškega premiera 
v Ljubljani.  
Edvard Žitnik je v mesecu juliju za informativne oddaje TV Slovenija prispeval skupaj 6 
prispevkov, povezanih z ameriškim predsednikom, med njimi tri o Trumpovi evropski 
turneji, kar je pomembna mednarodna tema, enega o začetku »impeachmenta«, ki sta ga 



12 
 

sprožila demokratska kongresnika, in enega o prvih šestih mesecih predsedniškega 
mandata Donalda Trumpa. Naj dodam, da je Slovenska tiskovna agencija (STA) v mesecu 
juliju objavila 184 novic o ameriškemu predsedniku Trumpu, kar je tudi razumljivo, da gre 
za enega od najvplivnejših državnikov sveta.  
Na podlagi teh podatkov ne morem pritrditvi vašim navedbam o pretirano podrobnem 
poročanju o Beli hiši v programih TV Slovenija.« 

 

Se domoljubje preganja? 
Gledalka M. G. meni, da so novinarji TV Slovenija premalo domoljubni in raziskovalni, 
sprašuje se, zakaj je nekaterih tem manj, kot bi jih po njenem moralo biti. 
 

 »Veliko bolj koristno bi bilo da bi se vaši novinarji zanimali za domoljubje (kot npr. g Igor 
Pirkovič ki je še novinar z dušo in ki ga tudi vi osebno preganjate) in za številne za našo 
državo zelo pomembne teme, kot je npr. pranje denarja v tej iranski aferi in da bi 
razkrivali te packarije  (milo rečeno) pa še mogoče več takih in od kod ogromna bančna 
luknja, vse to nas ko davkoplačevalce zelo zanima. To pa skrivate in novinarji ne smejo o 
tem poročati, takoj jim grozi kazen.«  

 
Odgovor varuhinje:  

»Strinjam se, da mora javna televizija (kakor tudi javni radio ali javni spletni servis) veliko 
pozornosti namenjati tudi družbenim, finančnim in političnim deviacijam, ki škodijo 
demokraciji, delijo družbo in preprečujejo napredek. Menim, da na tem področju veliko 
delo opravi oddaja Tarča, ki je med drugim junija letos zelo podrobno in med prvimi 
razkrila nekatere podrobnosti o t. i. iranski aferi.  
Ni mi znan noben primer, ko novinar RTV Slovenija ne bi smel poročati o dejstvih ali pa bi 
bil prisiljen prikriti pomembna dejstva. Menim, da bi trditev, ki ste jo zapisali, terjala 
najresnejšo obravnavo in obsodbo, če bi seveda bila argumentirana in podkrepljena z 
dejstvi. (…) Oporekati moram vašemu zapisu, da kogar koli »osebno preganjam«. Z 
Igorjem Pirkovičem imava kolegialen odnos. Kot varuhinja sem na podlagi odzivov 
gledalcev zapisala strokovno mnenje o enem od njegovih prispevkov ter ugotovila 
neskladja s poklicnimi merili. Podajanje takšnih mnenj in obravnavanje odzivov javnosti je 
moje delo.« 
 

Turizem v Piranu - katere številke držijo 
Gledalec V. S. se je odzval na Odmeve 31. julija, v katerih je novinar Edi Mavsar v poročilu o 
turističnih razmerah na Obali dejal, da je v občini Piran 25 tisoč ležišč, s katerimi ustvarijo 
okoli 1,5 miljona nočitev.  
 

»Iz spletne strani občine Piran je razvidno ,da razpolagajo s 12200 posteljami. Zanima me 
komu so namenjene manipulacije s številkami. Bilo bi korektno ,če bi voditelj  to raziskal 
in nas gledalce obvestil o korektnih številkah.«  

 
Iz odgovora novinarja Edija Mavsarja:  

»Omenjeno trditev opiram na uraden dokument Turističnega združenja Portorož, kjer so 
leta 2015 na območju občine Piran beležili 24.877 ležišč. Od tega jih je 9.300 v hotelih, 
preostalo pa predstavljajo kapacitete v počitniških domovih, apartmajih, zasebnih 



13 
 

namestitvah, kampih....   Gledalec navaja besedno zvezo "turistične postelje"  sam sem v 
prispevku uporabil besedo ležišče, kar je širši pojem.« 

 
Gledalec s pojasnilom ni bil zadovoljen, o številkah se je pozanimal na občini Piran, od koder 
so mu poslali podatke statističnega urada, po katerih je v v tej občini okoli 14.500 turističnih 
ležišč. Vztrajal je, da gre za manipulacijo. Novinar je odgovor dopolnil in dodatno 
argumentiral. 
 

»Novinar se pri poročanju opira na več virov. Prvi vir je dokument z naslovom Evalvacija 
strategije in analiza stanja (turistične ponudbe v občini Piran) stran 18, tabela 7, iz katere 
izhaja, da je v občini Piran v letu 2015 bilo ležišč: 6.829 v hotelih, 2.202 v kampih, 5.000 v 
ostalih nastanitvenih objektih  in 9.000 v počitniških objektih. Torej skupaj zaokroženo 
25.000. Gospod bi najbrž rad prikazal, da zadnjih 9.000 ne obstaja. A teh 9.000 je realnost, 
saj občina lastnikom navedenih objektov (kjer se nahajajo ležišča) zaračunava pavšalno 
turistično takso in je iz tega naslova v letu 2016 pobrala 355.000€.  
Drugi vir ki utemeljuje moje številke je izjava direktorja Turističnega združenja Portorož 
Igorja Novela, ki trdi, da je v občini Piran realiziranih več kot 75% vseh nočitvenih 
ustvarjenih na slovenski obali. Če naslednji podatek križamo s podatkom Rižanskega 
vodovoda, (ki slovensko obalo oskrbuje s pitno vodo) da v poletnem času ob 85.000 
stalno živečih prebivalcih (Koper, Izola, Piran, Ankaran) servisirajo še 45.000 tukaj 
nastanjenih turistov, potem je številka o ležiščih, ki sem jo navajal pravzaprav 
poddimenzionirana.  
Kar se tiče SURSa in njegovih podatkov…. je to uradna statistika osnovana na podatkih iz 
baz. Realnost je taka, da v bazah iz tega ali onega razloga marsikaj manjka. V konkretnem 
primeru manjka vseh 9.000 ležišč iz počitniških objektov (ker se predpostavlja, da so v 
vsakem objektu le 3, torej manj kot 10 ležišč, ki jih SURS v svojo statistiko ne zajema). Zato 
smo tukaj dopisniki/terenski novinarji, ki stvari neredko vidimo/štejemo drugače, trdno 
verjamem da veliko bolj verodostojno.« 
 

Preveč sociale v Tedniku? 
Gledalka J. T. je protestirala, ker po njenem mnenju v dveh prispevkih v Tedniku 24. julija 
niso bile podane vse relevantne informacije.  
 

»Včeraj sem v prvem prispevku, sezonskih delavcih, ki obirajo jagode, vrtnine...pogrešala 
na primer razrez cene, koliko dobi obiralec, koliko trgovec in kaj ostane kmetu, 
pridelovalcu....0,35 - 0,40 evrov na kilogram obranih jagod se sliši malo, vendar, koliko pa 
plačamo za kilogram jagod v trgovini?!  
Morda pojasnilo k tistemu "bravo Sare Kosirnik" , da imajo kakšno pravico tudi delodajalci 
in vsi državljani, ki mnogi za minimalca vztrajajo vso delovno dobo in se trudijo z 
dodatnimi deli ne biti breme sodržavljanom...  
Pa drugi prispevek, o Albanski družini! Mislim, da so vsi, ki izigravajo naš sistem, našo 
zakonodajo dobili še eno idejo... če si bolan, bolan....in ti vsi specialisti ne morejo 
dokazati, da gre za psihosomatiko, fibromialgijo in podobne "!bolezni", ker te boli in boli - 
kar naj dokažejo, da te ne!!! :-))  Gospa mi ni delovala prav bolehno in se seveda 
opravičujem, če je imela kdaj kakšno resnejšo bolezen, se ne norčujem iz tega, vendar 
tudi če je imela, imamo dovolj svojih bolnih sodržavljanov, za katere zbiramo zamaške, 
obiskujemo dobrodelne koncerte, doniramo.....  



14 
 

Delam že skoraj 40 let z marginalnimi skupinami, nagnjenimi k poudarjanju pravic in slabo 
dovzetnih za dolžnosti.... ena zelo pogostih "groženj" je, da nas bodo dali pa na TV!! 
Potem si pa v težavah, ker zaradi poklicne molčečnosti, varovanja informacij posebno, ko 
gre za mladoletne.... ne smeš povedati svoje plati!, vsaj ne v celoti, ker si profesionalec in 
pod nek nivo ne smeš.....!« 

 
Iz odgovora varuhinje:  

»Prispevek o sezonskih delavcih novinarke Anke Pirš je celovito predstavil tematiko. 
Avtorica je navedla vsa relevantna dejstva, ki zarisujejo okvir oz. kontekst sezonskega 
dela: kakšne so potrebe gospodarstva, kdo so sezonski delavci in koliko jih je, kakšno je 
plačilo, koliko je mogoče s tem delom zaslužiti, kaj plačilo pomeni za brezposelnega in kaj 
za delodajalca (razmerje med celotnimi stroški in stroški dela), kakšno je razmerje med 
minimalmo plačo in možnim zaslužkom s sezonskim delom ter kaj je logika potrošniškega 
kapitalizma, v katerem si potrošniki želimo poceni izdelkov, ne da bi ob tem razmišljali, kaj 
to pomeni za prihodek delavcev (nizka cena izdelka = nizko cena dela).  
Drži, v vsakem prispevku je mogoče dodati še kakšen podatek, tudi takšnega, kot ste ga 
pogrešali vi, vendar menim, da ta podatek ni bil ključen za razumevanje tematike. Razen 
če bi potem v drugem koraku analizirali razmerje med cenami uvoženih in domačih jagod 
ali  zaslužkarje v prehranski verigi (marže?) itd, kar pa ni bil fokus prispevka. Po drugi 
strani smo poleg dejstev slišali tudi raznolika mnenja o tematiki, in sicer treh sezonskih 
delavcev, dveh delodajalcev, predstavnice zavoda za zaposlovanje in predstavnice civilno-
družbene organizacije. Mnenje, ki je zmotilo vas, je bilo le eno od podanih, gledalec si je 
sam lahko ustvaril mnenje, kaj je prav in kaj narobe. Tudi vi ste si ga. 
Prispevek o mladoletni apatridinji novinarke Nataše Žunič je bil prav tako celovit, avtorica 
je predstavila dejstva in mnenja, govorili so predstavnik in pravni zastopnik prizadete 
družine, predstavnici civilnodružbene organizacije in šole ter varuhinja človekovih pravice. 
Država (pristojno ministrstvo) se je žal zavilo v molk. Ker niso moglikomentirati 
konkretnega primera, so se na ministrstvu odločili, da ne pojasnijo niti načelnega stališča. 
Menim, da je avtorica podala celovit vpogled v temeljno človekovo pravico na eni strani 
ter obstoječo zakonsko rešitvijo in njeno interpretacijo na drugi, z jasno predstavitvijo 
konflikta med obema. Pri čemer je pozicija v bran otroka, ki se je znašel v položaju 
apatrida, razumljiva in pravilna, saj je medij v konfliktu med sistemom in ranljivim 
posameznikom (otrokom) praviloma na strani majhnega človeka (saj se sistem lahko brani 
sam).(…) 
Menim, da je strah pred zlorabo medijev, ki jo razberem iz vašega zapisa o grožnjah 
nekaterih, »da vas bodo dali na TV«, sicer razumljiv, navsezadnje se s takšno ali drugačno 
grožnjo in pritiski srečuje tudi druga stran, torej novinarji. Vendar pa menim, da so 
nacionalkini novinarji (radijski, televizijski, spletni) dovolj strokovno in poklicno 
podkovani, da ne nasedejo kar tako takšnim manipulacijam.«  

 

Cerkveni gozdovi in zahteva po popravku 
V zvezi s prispevkom novinarke Marjete Klemenc v Slovenski kroniki 10. julija (Ljubljanski 
nadškofiji vrnjenih še 800 ha gozdov) so prispela tri sporočila: pravni zastopnik Gozdnega 
gospodarstva Bled (družbe v lasti Nadškofije Ljubljana) je poslal zahtevek za objavo 
popravka, gledalca S. L. in A. B., ki sta za zahtevek zvedela po zasebnih kanalih oz. iz javnih 
zapisov, pa sta vprašala, ali bo popravek objavljen.  
 



15 
 

Varuhinja glede zahtevkov za objavo popravkov na podlagi zakona o medijih nima nobenih 
pristojnosti. Gledalcema je poslala kratek odgovor:  

»Pristojno uredništvo Informativnega programa TV Slovenija me je obvestilo, da bodo 
zadevo urejali po vrnitvi odgovorne urednice Jadranke Rebernik z dopusta, prihodnji 
ponedeljek. Seznanjena sem, da se je odgovorna urednica, ki je pristojna za odločitev, z 
zadevo začela ukvarjati takoj po prejetju zahtevka, ko ji je novinarka tudi posredovala 
podatke o nastajanju prispevka. Kot izhaja iz objavljenega prispevka, je novinarka pred 
objavo skušala informacije preveriti pri Nadškofiji Ljubljana, vendar odgovorov na 
vprašanja ni prejela (http://4d.rtvslo.si/arhiv/slovenska-kronika/174481411 na 1:39).«  

 
Popravek je bil objavljen v Slovenski kroniki  1. avgusta.  
 
V tem kontekstu in glede na medijska opozorila o sodni praksi v uveljavljanju zakonske 
pravice do popravka sta relevantna sklepa Komisije za Informativne programe 
Programskega sveta RTV Slovenija, sprejeta na seji  16. junija:  

»Komisija za informativne programe poziva vodstvo, da se angažira in poveže z drugimi 
akterji pri razpravah in prizadevanjih za spremembo zakonodaje, ki ureja pravico do 
objave popravkater o storjenih korakih Programskemu svetu v roku pol leta poroča. 
Komisija za informativne programe predlaga Programskemu svetu, da Ministrstvu za 
kulturo posreduje pobudo za spremembo zakonodaje, ki ureja pravico do objave 
popravka.« 
 

Pohvale oddaji Intervju 
Gledalka M. J. je pohvalila intervju Ksenije Horvat s Sonjo Lokar. 

 
“Tako dobre analize naše 25-letne zgodovine, kot sta nam jo naredili obe akterki – druga z 
domišljenimi vprašanji – nisem še slišala na nacionalki. Prosim Vas, da prenesete čestitke 
obema. Sijajen intervju, bojim pa se, da ga je poslušalo premalo ljudi, predvsem premalo 
žensk. Zato ne bi bilo napak, če bi ga še kdaj ponovili.” 
 

Gledalca M. H. in R. P. pa sta pohvalila oddajo z Radom Pezdirjem, ki jo je vodil Jože Možina.  
 
“Novinar dr. Jože Možina je odličen voditelj in pripravlja fajn oddaje in ena od teh je bil 
tudi nedeljski večerni interviju. Še več takih in podobnih oddaj si želimo.” (M. H.) 
“In po gledanju te oddaje mi je vsa bančna in sorodna problematika jasnejša. Upam da 
boste s tem pričanjem in razikovanjem nadaljevali.” (R. P.) 

 

Levi, desni in sredinski novinarji 
Gledalka J. T. je zapisala, da jo moti “skrajna neuravnoteženost v hiši”, pri tem pa je 
novinarje TV Slovenija razdelila na “ekstremno leve, ki sploh ne bi smeli delati za javno TV”, 
“levo usmerjene”, ki naj bi bili v večini, “sredinske” in “desne”. Vztrajala je, naj se uredništvo 
opredeli do mnenja o takšni novinarskih strukturi. 
 
Odgovor odgovorne urednice Informativnega programa Jadranke Rebernik: 

»Novinarjev sama ne delim na leve in desne, niti me njihova zasebna politična 
opredelitev, če jo imajo, ne zanima pretirano, problem je, če ta vpliva na njihovo delo. 
Novinarje sama delim na profesionalne in tiste, ki to niso.«  

http://4d.rtvslo.si/arhiv/slovenska-kronika/174481411


16 
 

Sredin gost - oddaja z nekdanjim predsednikom  
Gledalka J. T. je bila nezadovoljna, ker je bil v oddajo Sredin gost na TV SLO3 povabljen 
nekdanji predsednik države Milan Kučan. 
  

»Včerajšnja oddaja Sredin gost s Kučanom je višek arogance, nesramnosti, 
podcenjevalnega in skrajno žaljivega odnosa do poslušalcev.  
Res mislite, da je najvišji javni interes, da se ohranja Kučanovo dobro ime? Da nam on 
govori o etiki?  
Moje vprašanje, na katerega pa res kot neprostovoljna plačevalka naročnine zahtevam 
odgovor: 
1. Kdaj bomo dobili resne odzive na Pezdirjeve trditve, kdaj boste organizirali njuno 
soočenje in če ne pride, jasno povedali, da se izogiba? 
2. So vaši preiskovalni novinarji na to temo že začeli delo?« 
 

Odgovor odgovorne urednice Informativnega programa Jadranke Rebernik: 
»G. Kučana smo na pogovor na trojki vabili od lanske jeseni in potrdil je nekaj dni, preden 
smo pogovor posneli in predvajali. Pogovor je bil korekten, postavljena so bila vsa 
aktualna vprašanja, predsednik je lahko povedal svoje mnenje in predstavil stališča, 
razumem pa, da se  kdo z njim tudi ne strinja. 
Za zdaj se o soočenju nismo pogovarjali, ideja je zanimiva, vendar dvomim, da bi se 
nekdanji predsednik odzval na takšno vabilo. Ob priložnosti bomo skušali to organizirati. 
Naša preiskovalna skupina se že nekaj časa ukvarja s temo o NLB, tema bo predstavljena  
v Studiu 3 jeseni,  vendar o podrobnostih v tem trenutku ne morem govoriti.« 

 
Tarča in ustvarjanje javnega mnenja, drugič  
Nadaljevalo se je dopisovanje z gledalko D. P., ki je imela junija pripombe o junijski Tarči o 
tako imenovanem iranskem denarju (varuhinjino poročilo za junij, str. 5): 
 

“Tudi sama sem si oddajo še enkrat ogledala in ugotovila, da sva se obe z urednico motili 
glede dolžine prispevkov.  A. Logar je govoril nekaj sekund manj kot 6 minut in ne 
»približno 4 minute«. Minister Križanič pa 4 minute in 38 sekund s protestom  proti 
novinarkini insinuaciji vred. 
Torej, moja percepcija očitno ni temeljila samo na tem »dejstvu«. Ne morem pa se  
znebiti občutka, da je bila oddaja vodena tendenciozno, precej po meri A. Logarja. Ta 
občutek so mi potrdili vsi, pri katerih sem preverjala lastno zaznavo.  
Brez podatkov ali izsledkov preiskave in zlasti brez zdrave skepse in potrebne distance je 
voditeljica »suvereno«  napeljevala na to, da naj bi bilo vse skupaj izvršeno dejstvo. 
Oddajo sem doživela tudi kot demonizacijo Irana,  NLB,  Boruta Pahorja in   naše države.  
»Oprani denar«, ki naj bi  bil temeljno vprašanje oddaje,  naj bi bil že sam po sebi denar za 
teroristične  in vohunske cilje, zgolj zato,ker naj bi  bil iranski. Prispevki Stroliga, Karmen 
Švegl , dr. Potočnika in Zakrajška, ki so osvetljevali tudi druge plati tematike,  so bili 
spretno preslišani, saj  so bili mestoma v direktnem nasprotju z nastavki in smerjo poteka 
oddaje.  
V tem kontekstu  posnetek odpiranja slovenskega veleposlaništva v Iranu učinkuje kot 
dokaz sumljivega dejanja, na robu sovražnega govora,  in ne kot tehten dosežek slovenske 
diplomacije.” 
 



17 
 

Iz odgovora varuhinje: 
“Razumem, da si ob gledanju novinarskih prispevkov in oddaj različni gledalci lahko 
ustvarijo/ustvarimo različne predstave, navsezadnje sem bila sama dolga leta novinarka in 
urednica, še dandanes pa sem  strastna in kritična gledalka televizije. Razumem, da v 
gledanje oddaj vstopamo vsak s svojo (pred)zgodbo in vsak s svojim pričakovanjem od 
gostov in voditelja ali voditeljice; oboje pa prispeva k temu, kakšen vtis si ustvarimo o 
tem, kar gledamo.  
Moje videnje konkretne oddaje se razlikuje od vašega, zato vam težko pritrdim, da so bile 
narejene profesionalne napake. Še vedno pa menim, da gre za relevantno temo, 
navsezadnje se bo z njo ukvarjala tudi posebna parlamentarna komisija, kar zadevi daje 
dodatno težo, čeravno vsaj deloma tudi v predvolilnem kontekstu. Vendar so v najširšem 
smislu prav vse novo lansirane družbene oz. politične teme prej ko slej takšne, da jih lahko 
povežemo ali razložimo z dejstvom, da vstopamo v novo volilno sezono.”  
 

Zatipkani telopi 
Gledalca J. Š. motijo zatipkani napisi na ekranu (t. i. telopi) v informativnih oddajah. 
 

»Ne vem, kdo piše kratke napise, nazive in podobne stvari, vendar 'šlamparija' pri tem je 
nevzdržna, če recimo pri nekom, ki govori pri novicah, napačno napišejo ime ali kaj 
podobnega. Verjetno nisem edini, ki ga takšne stvari motijo.«   
 

 Odgovor odgovorne urednice Informativnega programa TV Slovenija Jadranke Rebernik: 
»V  IP  za Dnevno informativne oddaje ( Dnevnik, Odmevi, Poročila),  podobno je s 
tedenskimi oddajami (Tarča, Tednik, Studio City,  Točka preloma, Globus) napise v 
prispevkih pišejo novinarji. Napisi (telopi,  naslovi, datumi itd.) so lektorirani, ob lektorici 
pa  telope dodatno pregledata še turnusni redaktor, ki jih  umešča in  urednik oddaje.  
Seveda  pride tudi do napak (novinar se zatipka,  napačno ime..). V dnevnoinformativnih 
oddajah so napake redke in po navadi nastajajo zaradi časovne stiske, kadar prispevki 
nastajajo v zadnjem trenutku, ko kakšni dogodki še potekajo in gre ali za poročanje v živo 
ali pa se prispevek montira, pripravlja tik pred oddajo. Ekipa novinarjev, lektoric in 
turnusnih redaktorjev in  urednikov se trudi, da bi bilo napak čim  manj.« 
 
 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 
 

Podpisovanje sogovornikov v dokumentarcu 
Gledalko D. Ž. je zmotilo, ker se v dokumentarni oddaji Nekoč je bila dežela pridnih, ki je bila 
predvajanja 10. 7. na SLO1, ni večkrat podpisalo sogovornikov.  
 

“Če je gledalec zamudil prvo navajanje imena nekega sodelujočega, ga do konca ni več 
ujel, kar se mi zdi zelo ne profesionalno ter do sodelujočih in gledalcev nespoštljivo. Tudi 
sicer je postala kar neke vrste navada v zadnjem času in pri dokumentarcih, da se ne 
navaja večkrat imen sodelujočih. Pa še takrat, ko se prikaže ime sodelujočega na ekranu 
traja le kratek hip.” 
 

Odgovor je pripravil urednik Dokumentarnega programa Andraž Pöschl: 



18 
 

“Forma podpisovanj pri dokumentarnih filmih se močno razlikuje od projekta do projekta. 
V odločenih primerih je odvisna tudi od tehničnih parametrov (denimo tam, kjer je treba 
tudi prevajati in podnaslavljati tuji jezik), skoraj v vseh primerih pa je v temeljni odvisnosti 
od avtorskih vzgibov (režiserjev). Tako so tudi neredki primeri filmov, kjer sodelujoče 
navedejo zgolj v odjavni špici, film pa se odvrti brez slehernih napisov. Načeloma je 
nepisano pravilo pri dokumentarcih lastne (RTV) produkcije takšno, da protagoniste 
podpisujemo takrat, ko se prvič pojavijo v kadru, opcijsko pa tudi kasneje, če se vmes 
zvrsti več drugih akterjev. Za konec moram dodati še, da je film Nekoč je bila dežela 
pridnih nastala v koprodukciji z nosilnim neodvisnim slovenskim producentom. Končna 
podoba, kamor sodi tudi grafična obdelava, pa je, predvsem zavoljo vložka oz razmerja 
vloženih produkcijskih sredstev, v domeni nosilnega producenta.” 

 

Tuji nadaljevanki: pohvala in graja  
»Ali boste lahko ponavljali japonsko nadaljevanko Nagelj, ki se je julija iztekla, predvajana pa 
je bila okoli poldneva. Pravi bi bilo, da bi si jo ogledajo tudi otroci in mlajši gledalci, saj govori 
o tem, da si starejši zaslužijo spoštovanje za vse, kar so ustvarili. Tašno razmišljanje v 
slovenski družbi ni prav pogosto.« (B. T.) 

 
Pomočnica direktorice TV Slovenija Natalija Gorščak:  

»Veseli nas, da ste nadaljevanko radi spremljali in upamo, da boste tudi naslednjo, ki jo 
bomo predvajali jeseni oziroma pozimi – Cesarjev kuhar. Ker gre v primeru Naglja za 
nadaljevanko, ki je dolga 15 minut, smo jo umestili v čas tik pred prvim TV Dnevnikom, 
malce tudi zato, da vidimo, kako se bo obnesla. Trenutno lahko v istem terminu 
spremljate dokumentarno nanizanko Očarljiva Japonska, z predstavniki Japonskega sklada 
pa se ravnokar dogovarjamo, da bi Nagelj ponovili v začetku naslednjega leta v kasnejšem 
terminu, to je v času, ki ga predlagate.«  

 
»Nadaljevanka Modna hiša Velvet je slabo prevedena, cele besede manjkajo. Lahko prevod 
pregleda strokovnjak?« (M. P.)  
 
Vodja oddelka za prevajanje in lektoriranje Barbara Müller: 

“S prevodom ni nič narobe. Zaradi gostobesednosti in izjemno hitrega govornega tempa 
je morala prevajalka besedilo ponekod prirediti in povzeti bistvo povedanega, kar je eno 
temeljnih pravil pri podnaslovnem prevajanju.”  
 
 

III. RAZVEDRILNI  PROGRAM 
 

Še več oddaj Kdo bi vedel, prosim 
Gledalec M. F. je preverjal, ali se bo kviz jeseni nadaljeval.  
 

»Naj tokrat za spremembo izrečem besedo pohvale. Meni in tudi še nekaterim je bila kar 
všeč oddaja Kdo bi vedel in bi se je želeli tudi v jeseni. Vem, da to zahteva dosti truda 
pripravljalcev oddaje, pa vendarle.  
Naj povem, da je to ena redkih tv oddaj, ki sem jih sploh gledal. Želim vam še obilo 
ustvarjalnega navdiha.« 



19 
 

 
Odgovor uredništva: 

»Kviz Kdo bi vedel se bo na ekrane vrnil z začetkom jesenske programske sheme.« 
 

Preveč tujk v kvizu Vem 
M. K. je protestiral, ker se v kvizu Vem večkrat uporabljajo tujke. Napake voditeljev  razume 
kot poniževanje slovenščine.  
 

»Vašo oddajo gledamo, ker je zanimiva. Moti nas pa (posebej vnukinji)  neprekinjena raba 
tujk (super - nikoli pa odlično; ok namesto v redu; bravo!! namesto čestitam ipd).  
O tej rabi tujk sta oba voditelja enaka - pri "bravo" vodi g. Ternovšek. 
Da pa vam pišem, me je napotila vnukinja (študentka), ko je v oddaji VEM v sredo, 12.t.m., 
g. Zevnik  izjavil za šahovskega velemojstra, da je preminil " lanskega leta" namesto "v 
lanskem letu".« 

 
Urednica Dajana Makovec je odgovorila:  

»Veseli me, da vam je kviz všeč in da ga pozorno spremljate. Gre za razvedrilno TV igrico, 
kjer so vprašanja pripravljena vnaprej, vmesno besedilo pa je ubesedovano sproti.  
Oddajo zaradi tekmovalnega značaja snemamo "kot v živo" in pri tem, kar ste opazili, 
voditelja kdaj zanese v pogovorno zvrst. Pod pritiskom naredita tudi kakšno napako, kar 
opazimo in ju na napake opozorimo. Za vodenje kviza smo izbrali dva profesionalna 
igralca prav zato, ker nam je pomembno, da sodelujemo z jezikovno kultiviranimi in 
izobraženimi ljudmi.  
Menimo, da svojo nalogo – tudi v jezikovnem smislu - opravljata dobro, a seveda nista 
popolna. Vsak javni govorec dela napake, še posebej ob takih okoliščinah, kot je 
televizijska oddaja.  
Še posebej ju bomo opozorili na pogovorno besedo  "super" (v pravopisu označena kot 
knj. pog.) in verjamem, da bosta upoštevala vaš predlog in jo pogosteje nadomestila z 
besedo  "odlično".« 

  
V povezavi s takšnimi protesti oz. rabo različnih jezikovnih zvrsti v programih je bilo že 
pripravljeno širše jezikovno-uredniško pojasnilo; objavljeno je kot priloga v varuhinjinem 
poročilu za marec (Okej, čao, izi, d best, adijo in podobne cvetke, str. 66). 
  
 

IV. ŠPORTNI PROGRAM 
 

Komentiranje dirke po Franciji 
Ob gledanju prenosa kolesarske dirke po Franciji je gledalka J. N. komentatorju Tomažu 
Kovšci priporočila, naj bo pri rabi pravilne slovenščine bolj skrben.   
 

“Govori, da bo kdo zmagal etapo. Pravilno bi bilo, da bo zmagal na etapi. 
Poleg tega ga prav nič ne briga kako se izgovarjajo kraji v francoščini. Včeraj je govoril, da 
bodo kolesarji prišli na La Planche des belles "files" (pravilno je seveda fij), danes pa, da je 
cilj v "Troj" (pravilno je seveda Troa).” 

 



20 
 

Odgovor Tomaža Kovšce: 
“Veseli me, da dirko po Franciji tako podrobno spremljate na naši televiziji! Najprej bi se 
želel opravičiti za vse jezikovne napake, ki se prikradejo v moje govorjenje, a ker bom v 
teh dneh prenašal več kot 60 ur dirke in ves ta čas prosto govoril, vam žal ne morem 
obljubiti, da se ne bo prikradla še kakšna napaka. :-) 
Dilemo zmagati NA etapi in dobiti etapo smo z našimi vrlimi lektoricami rešili že pred kar 
nekaj leti; skoraj prepričan sem, da obe zvezi uporabljam pravilno: torej zmagati NA etapi 
in dobiti etapo. Govorim angleško, italijansko, razumem špansko, francoščina pa res ni 
moja močnejša stran. Zato pred vsako etapo z lektoricami preletimo krajevna imena, ki se 
pojavljajo v njej. Včasih pa le zmanjka časa za vse, saj je teh krajev v 21-ih etapah več 
tisoč, in potem se lahko prikrade tudi kakšna napaka pri izgovorjavi. 
V Športnem programu veliko damo tudi na slovenščino, zato mi je žal, da me ocenjujete 
kot jezikovno zelo nebogljenega. Še enkrat se vam opravičujem, kot rečeno se trudimo in 
se bomo tudi v prihodnje trudili pri izgovarjavi. Če že ne morete uživati v komentarjih, pa 
upam, da uživate vsaj v športnih bojih na francoskih cestah!” 
 

Slovenščina športnih novinarjev 
Gledalca J. Š. moti, kot pravi, slaba slovenščina športnih novinarjev.  

»Pa saj so hodili v šole, a jih tam niso naučili našega jezika ? Besedni zaklad jim ni ravno v 
ponos, pri delu, ki ga opravljajo. Ne bom zahajal v detalje, vendar vseeno poskrbite, da 
pripombe pridejo do njih.« 
 

Odgovor odgovornega urednika Športnega programa TV Slovenija Mihe Žibrata: 
»Konkretnega odgovora na nekonkretne trditve ne morem dati. Lahko pa zagotovim, da 
se na vse kriplje trudimo izboljšati slovenski jezik v naših prenosih in oddajah. Na 
vsakotedenskih sestankih, kjer pregledujemo in razčlenjujemo naše prispevke imamo 
vedno tudi minute za naše lektorice. Te  pripravijo nekaj drobcev iz slovenskega 
izrazoslovja, ki ga najpogosteje uporabljamo pri našem delu.« 
 

Uporaba besede “kolo” ali “krog” 
Gledalec J. F. je opazil, da se na televiziji pri objavi športnih rezultatov (nogometna liga), 
uporablja beseda kolo in ne krog. 
  

“Zanima me zakaj, ker je to praksa samo na TV, pri radijskih poročilih se uporablja beseda 
krog  (pri nas se vrtimo  v krogu ne v kolu ). Zato  se mi zdi edino pravilno, da bi se v tudi  
na TV Slovenija uporabljala beseda krog.  Moje mnenje je, da je uporaba slovenskega 
jezika na javni RTV obveza in ne svobodna odločitev posameznikov.”   

  
Odgovor so pripravili v Športnem program Televizije Slovenija, ki ga v celoti objavljam kot 
PRILOGO 2, stran 46). Iz njega je razvidno, da so gledalčeva opažanja pravilna. V 
televizijskem športnem uredništvu je prevladalo mnenje, da besedi “kolo” in “krog” nista 
sopomenki, medtem ko je na javnem radiu in na spletni strani MMC v rabi le beseda “krog”. 
 
Mnenje varuhinje:  
Gre za tipičen primer neenotne jezikovne prakse, ki bi ga bilo smiselno obravnavati prek 
mehanizma za poenotenje jezikovnih smernic na ravni ravni RTV (več o tem v poročilu 
varuhinje za junij, str. 35. in 59). Začetek delovanja tega mehanizma je predviden za jesen.  



21 
 

V. PROGRAM PLUS 
 

Zvezdanino kramljanje z Nickom Vujičićem 
Gledalka D. M. se je pritožila nad ponovitvijo oddaje Zvezdana (15. 7.), v kateri je voditeljica 
Zvezdana Mlakar gostila Nicka Vujičića, ki se je rodil brez rok in nog. Pritožnica meni, da »kot 
javni zavod nimate pravice v redni program vključevati verskih vsebin samo ene izmed 
prepričanj«.  

 
»Spoštujem gospoda Nicka Vujičića in zgodbo njegovega življenja in njegovih rešitev. 
Ampak je samo ena od možnosti. In spoštovana gospa Zvezdana Mlakar tega ni bila 
sposobna videti in prikazati profesionalno pravilno. Resnično ne maram, da je ena od 
religij (tokrat rimokatoliška cerkev) zgodbo gospoda Vujačića izkoristilia za širjenje svoje 
ideologije in da je pri tem voditeljica oddaje sodelovala ter celo skupaj z gospodom 
izpeljala del cerkvenega obreda.« 
 

Iz odgovora varuhinje: 
»Vsekakor želim poudariti razliko v formatih pogovornih oddaj, pri čemer je oddaja 
Zvezdana že po zasnovi intimno-kramljajoča-poznovečerna oddaja z avtorskim pečatom, 
neke vrste »late night show«, v katerem voditelj v interakciji z gostom govori tudi o sebi o 
svojem pogledu na svet. Oddaja nastaja pod okriljem Programa plus, in ne morda 
Informativnega ali Kulturno-umetniškega programa. Od pogovora z istimi sogovorniki v 
informativnih ali kulturnih oddajah, ki jih vodijo poklicni novinarji in eksperti področij, bi 
vsekakor pričakovali več, najmanj poglobitev v temo in kritično distanco. Tako kot pravite: 
podobne zgodbe je »mogoče prikazati drugače in predvsem profesionalno«. Ali 
nacionalka oddaje, kakršna je oddaja Zvezdana, (nujno) potrebuje ali ne, je vprašanje, o 
katerem se kot varuhinja ne morem izrekati.« 

 
Gledalka je v odgovoru pojasnila, da ima tudi sama eno od oblik telesnih oviranosti in da bi 
se po njenem mnenju morali teh tematik lotevati bolj strokovno. »Cenim Vašo voljo, da nas 
zastopate in mi je žal, da morate zagovarjati "politiko hiše".« 
 

Manca Košir in koristnost jeze 
Gledalec F. P. je podal pripombo na ponovitev oddaje Čas za Manco Košir (25. julij), v kateri 
je voditeljica z dvema gostoma razpravljala o jezi. 
 

»Osnovno sporočilo oddaje je bilo, da je jeza za človeka koristna. 
Menim, da je bilo to sporočilo za ljudi, zlasti še za mlade, zavajajoče. Splošno znano je, 
koliko hudega je storila človekova jeza v življenju in v človeški zgodovini nasploh. 
Ko bi vsaj poudarili, da z jezo ne smemo škodovati nobenemu. Vendar, čim je prisotna, 
zdravstveno in razumsko škoduje samemu sebi. Poleg tega so odločitve v jezi same po 
sebi slabe, saj se človek nima v razumski oblasti. 
Jeza tudi izničuje osebno dostojanstvo tistega, ki se jezi in tiste, proti katerim je 
naperjena. Jeza je ena najhujših oblik nasilja proti človečnosti samega sebe in človečnosti 
soljudi. 
Neverjetno kako se razrašča zavestno, načrtno nasilje na RTV, saj je bilo v oddaji o 
odnosih med partnerji rečeno, da je prepir med partnerjema koristen. Tudi tisti, ki je 
vpričo otrok. 



22 
 

Čim začnemo spoštovati jezo, potem dajemo prosto pot podlosti, ki je v zgodovini 
človeštva storila najhujša zla ( hitlerjanski holokavst in slovenski holokavst) . Prav zaradi 
teh grozot, bi morali biti toliko bolj previdni in spodbujati življenjske vrednote, ne pa 
nevrednote.  
Ne bi smeli jezo zamenjevati s pozitivno življenjsko trmo in vero, ki premikata gore v smeri 
rasti dobrega v človeku in skupnosti.« 
 

Odgovor je pripravila pomočnica direktorice Televizije Slovenija Natalija Gorščak: 
»Oddaja o jezi je govorila o različnih vidikih jeze kot  čustva, ki se izraža na raznolike 
načine in njen namen je bil, naj ljudje razmislijo, kako oni kažejo svojo jezo, ali jo morda 
potlačijo ter se zato izraža na druge načine, skratka namen oddaje je bil spregovoriti o 
tem, da čustvo jeze v določenih trenutkih čutimo vsi, pomembno pa je, kako jo 
obvladujemo. 
Gostja Anita Kajtezovič je posebno pozornost namenila opozorilom pred razdiralnostjo 
jeze, ki vpliva na jetra in celotno telo, govorila o tem, kako umiriti jezo. Letošnji govornik 
na Prešernovi proslavi Vinko Moderndorfer pa je opozoril na družbeni revolt, na upor, ki 
ga poganja jeza revnih, obubožanih, brezposelnih... Zakonski terapevti učijo zakonce, kako 
se kvalitetno prepirati, saj je ta veščina pomembna za zdrav in trden zakon. Ni družine, v 
kateri ne bi bilo konfliktov! Dobre družine jih znajo dobro skomunicirati, slabe pa jih 
"pometejo pod preprogo" in s tem povzročijo veliko hudega vsem družinskim članom.  
Zahvaljujemo se vam, ker ste se spomnili na mirne demonstracije - hojo  z rožami v 
gumbnici pred vojašnico, kjer so bili zaprt David Tasić, Janez Janša in Ivan Borštner. Tega, 
da se lahko upremo na  miren, dostojanstven način, se je spomnila prav dr. Manca Košir, 
kar je dokumentirano v knjigi dr. Alija Žerdina o dogodkih, ki so tlakovali pot v samostojno 
državo Slovenijo.« 
 
 

VI. SPLOŠNO 
 

Kdaj oddaja o izseljencih, zdomcih, zamejcih? 
Gledalca S. J. je zanimalo, kdaj bo TV Slovenija dobila oddajo o izseljencih, zdomcih, 
zamejcih, »v kateri bo celovito in brez političnih omejitev poročala o dogajanju med njimi. TV 
Črna gora to premore«. 
  
Odgovor pomočnice direktorice Televizije Slovenija Natalije Gorščak: 

»Trend vsepovsod po svetu ni getoizacija vsebin, temveč vključevanje vsebin v 
informativne in ostale oddaje. Drobljenje programa na posamezne skupine gledalcev 
izključujoče deluje na vse ostale, zato posebnih oddaj ne načrtujemo. S Črno goro se raje 
ne bi primerjali, primerjajmo se z boljšimi, primerljivimi, npr. z javnima servisoma v Belgiji, 
ki imata sicer mnogo več sredstev, po dosegu pa sta primerljiva.« 

 
V kontekstu tega vprašanje sta relevantna ugotovitev  Komisije za programske vsebine, 
namenjene Slovencem v sosednjih državah (28. junij) o skromnem pokrivanju zamejskih 
vsebin ter poziv vodstvu RTV Slovenija, da pripravi notranjo analizo poročanja o slovenskih 
manjšinah v sosednjih državah, ki naj obsega vsebine, objavljene v informativnih programih 
radia in televizije ter oddaje posvečene zamejski tematiki.  



23 
 

 

Neskončne poletne ponovitve 
Več gledalcev je protestiralo zaradi poletnih ponovitev v programih TV Slovenija.  
 

 »Bom postavil provokativno vprašanje, a boste naročnino na ta račun zmanjšali?« (J. Š.) 
 
» Tega se preprosto ne da več gledat. Kadar koli prižgeš televizor, same ponovitve. Kot bi 
se za televizijo ustavil čas. Ko sem bil še zaposlen, si nismo mogli privoščiti, da bi šli vsi na 
dopust. Pri vas pa dvignete roke in čez poletje nehate delati.« (C. ) 
 
 »Ko človek te dopustniške dni gleda programe RTV Slo se sprašuje, zakaj mora še enkrat 
plačati tisto kar je že videl. Skoraj pri vsaki oddaji piše "ZNOVA". Do onemoglosti nas 
utrujate z vrhunsko oddajo Slovenski pozdrav, za katero ima gledalec občutek da jo vrtite 
kar celo leto. Še bi lahko našteval, vendar bom samo nekaj predlagal. Enostavno za ta dva 
meseca, ko predvajate samo ponovitve, ne pošiljajte računov pa bo vse v redu.« (R. K.) 

 
Pojasnilo pomočnice direktorice TV Slovenija, Natalije Gorščak:  

»Poleti je v Sloveniji pred ekrani v povprečju četrt milijona gledalcev manj kot v ostalem 

delu leta, zato večina televizij ponavlja oddaje, ki so nastale čez leto, medtem ko smo na 

javni televiziji zavezani, da imamo v t.i. prime- timeu določeno število premier.  

Lansko leto smo program poleti oblikovali tako, da smo imeli več premier kot prejšnja 

leta, saj smo poletje izkoristili tudi za testiranje novih oddaj.«  

 

Gledalci so prejeli podrobnejše pojasnilo o RTV-prispevku in konkretne podatke o 

televizijskih ponovitvah (iz objave v varuhinjinem poročilu za junij, str. 22). 

 

RADIO SLOVENIJA 
 
 

I. RADIO PRVI 
 

Torkov kviz - preveč po domače 
Poslušalka V. V. se je odzvala na Torkov kviz (25. 7.), ko je voditeljica priznala polovično 
pravilen odgovor, ker ni bilo več časa za iskanje pravilnega.   
 

»"Bomo kar priznali vaš odgovor, ker ni več časa!" Tako se je glasila uradna razlaga 
napovedovalke! Zato je nagrado dobila poslušalka, ki je povedala, da imata najkrajšo 
morsko obalo v Evropi dve državi, in sicer Bosna in San Marino! Pravilen odgovor se glasi: 
Bosna in Monako.  
Prepričana sem, da si vodilna radijska hiša česa takega ne more privoščiti! To je na ravni 
kakšne tretjerazredne lokalne postaje, ki se lahko zafrkava!   



24 
 

Predlagam, da se odstopi oddaji Torkov kviz nekaj več časa (namesto pet minut, mogoče 
deset, dvanajst), ter se počaka na pravilni odgovor. In da se jasno in glasno pove 
voditeljem, naj se upošteva le pravilni odgovor! Sicer se nagrade ne podeli!  
Dosedanji način vodenja oddaje je v bistvu podcenjevanje poslušalcev. Prvič zato, ker je 
tej KONTAKTNI oddaji namenjeno premalo prostora (saj očitno ni dovolj pomembna) in 
drugič zato, ker voditelji prehitro sklepajo, da nihče ne ve pravilnega odgovora, če 
pokličejo trije poslušalci! In od teh treh eden sploh ne ve, za kaj gre!« 

 
Odgovor urednika Dnevno-aktualnega programa Draga Balažiča: 

»Strinjam(o) se s poslušalko, da je šlo za nerodnost oz. spodrsljaj voditeljice, ki  je bil 
posledica časovne stiske, do katere je prišlo zaradi nepredvidenih okoliščin pred tem in 
smo že tudi ukrepali v duhu, kot predlaga poslušalka.«  
 

Intervju v ameriški slovenščini 
Poslušalca I. B. , ki živi v ZDA, je zmotil intervju z Noahom Charneyem, Američanom, ki živi v 
Sloveniji. Gost je govoril po slovensko. 
 

»Ce odmislim njegovo  vecernisko, romanticno in domacijsko  malikovanje "perfektne 
Slovenije', njegov slovenski doktorat in navsezadnje prepricanje, da sta najvecja umetnika  
slovenskih prostorov vseh casov Plecnik  in Vlado Kreslin, ki je pel na njegovi poroki, pa ne 
morem mimo nerazumljive latovscine in pohavbljene slovenscine dr. Cernija. 
Sramotno za nas jezik in sramotno za  novinarko, ki je  sploh  pristala, da je  dr. Cerni 
govoril v jeziku, ki je bil  zalitev za vse tiste, ki  ta jezik govorimo in ga  negujemo in imamo 
radi.  Gospod  bi morda napravil uslugo, ce bi govoril  v njemu rodnem jeziku, torej v 
anglescini. 
Novinarka je  servilno pristala  na Dr. Cernija  sramotno pacenje nasega jezika. 
Morda v razmislek. So tujci, ki zivijo pri nas  krajse obdobje , govorijo odlicno slovensko. 
Naj nastejem zgolj dva. Nemko Brito Bilac in vasega  novinarskega kolega  Americana 
Koraba Jurgaceskega. Govorita in piseta lepse kot mnogo Slovencev.« 

 
Urednik dnevnoinformativnega uredništva Miha Žorž:  

»V radijskem intervjuju smo tokrat gostili enega zanimivejših "tujcev", ki živijo pri nas. 
Noah Charney ni v Sloveniji dve desetletji, kot zmotno navaja pritožnik, temveč le nekaj 
let. Njegovo znanje slovenskega jezika je zadovoljivo in povsem jasno izraža misli. 
Sposobnost in hitrost učenja slovenskega jezika je namreč zelo subjektivno pogojena in 
naš gost je v znanje slovenščine vložil veliko napora. Ocenjujem, da je vsebina tista, ki je 
bila za radijske poslušalke in poslušalce najpomembnejša, nekaj jezikovne okornosti pa ni 
zasenčilo povedanega.  
Poslušalke in poslušalci so bili priča izjemno zanimivemu pogovoru, o čemer pričaju tudi 
številni pozitivni odzivi, pritožba, na katero odgovarjam, pa je resnično osamljen primer, 
za katerega menim, da ima drugačno, meni neznano ozadje. 
Skrb za slovenski jezik je ena od prioritet RTV Slovenija, v izobraževanje vlagamo veliko 
truda in sredstev ter smo v medijskem prostoru eden redkih "branikov" našega jezika. 
Zato je predvsem pomembno, da neoporečen jezik uporabljajo naši programski sodelavci, 
ne pa gosti, ki jih vabimo zaradi vsebine.« 
 
 



25 
 

Pojasnilo avtorice intervjuja Darje Pograjc: 
»Američan Noah Charney v Sloveniji živi šele dobrih 5 let. Glede na dejstvo, da se g. 
Charney slovenskega jezika ni nikoli uradno učil, temveč se ga je naučil zgolj zaradi svoje 
prizadevnosti in želje po komunikaciji v slovenščini, se mi je zdelo primerno, da pokažemo 
in izpostavimo njegov trud. Na Prvem smo ga gostili že tretjič. Pogovore smo vedno 
snemali v slovenskem jeziku. Res se je zgodilo, da je na dveh, treh mestih v oddaji 
sogovornik težje izrazil svoje misli v slovenskem jeziku, a sem kot novinarka presodila, da 
je to malenkosten del 45-minutne oddaje in da zaradi tega Intervju ni bil nerazumljiv. 
Pretehtalo je tudi dejstvo, da se s prevajanjem odgovorov v tujem jeziku izgubi »sočnost« 
pogovora in zvodeni osebnostna nota intervjuvanca. 
Kar se tiče njegovega pogleda na Slovenijo, drži, da je romantičen (to tudi sam prizna), sva 
pa v sredinem Intervjuju izpostavila tudi slabosti življenja pri nas. Govorila sva o 
neutemeljenih upih Slovencev, da bo Melania Trump postala naša promotorka v ZDA, o 
sporih Slovenije s Hrvaško in o tem, da je Slovenija glede na ameriške standarde 
»neprijetno konzervativna in družbeno nenapredna«. Govorila sva torej tudi o problemu 
homofobije in rasizma pri nas.« 

 

Drdranje v športnih poročilih? 
Redni poslušalec športnih poročil v Drugi jutranji kroniki I. L. opozarja, da športni novinarji 
berejo prehitro.  
 

»Kot da bi jim nekdo držal pištolo na vratu,da morajo športne vesti prebrati v določenem 
kratkem roku.V 2.polovici poročil se to najbolj odraža,kot da ugotavljajo,da jim zmanjkuje 
odrejenega časa. 
V tem času zjutraj smo poslušalci večinoma starejši ki logično,da te gostobesednosti ne 
moremo »predelati,prebaviti« tako hitro. 
Saj radijci (tudi na TV)vendar želite,da je poslušanost (gledanost) čim večja,ampak cilj naj 
bi bil tudi,da je razumljivost čim večja.To se pa doseže s primerno nehitrostjo branja in 
primernim ritmom.Ta ritem gotovo ni vodoravna premica,ampak nihanje gor in 
dol,vključno s presledkom.« 

 
Odgovor urednika Športnega programa na Valu 202 Igorja Tominca: 

»Vsi bralci novic, tudi športnih, na Radiu Slovenija gredo skozi dokaj dolg proces 
govornega izobraževanja za pravilno in razločno intonacijo in interpretacijo besedil. Poleg 
tega so vsi športni novinarji vsakodnevno pod drobnogledom Centra za kulturo govora na 
RTV. V osnovi torej velja, da so vsi usposobljeni za razločno interpretacijo športnih novic v 
informativnih oddajah. S hitrim branjem ne moreš pridobiti več kot nekaj sekund v 
informativni oddaji, tako da to ne more biti recept za minutažo, gre bolj za slog 
posameznika, saj se novinarji, ki berejo, med seboj razlikujeo, tako kot je to v vseh 
poklicih. Preučili bomo prispevke v 2JK v daljšem časovnem obdobju in če bo dejansko 
potrebno, bomo koga opozorili na počasnejše in bolj razločno branje.« 

 

Radio Slovenija ali Radio Ljubljana? 
Poslušalko M. iz Bele krajine moti, ker je Radio Slovenija - po njenem mnenju - vse bolj Radio 
Ljubljana.  Kar naj bi bilo razvidno v poročanju o vročini v Sloveniji. 
 



26 
 

»Če je vroče v Ljubljani, cel dan poslušamo o tem, če je vroče in če je suša v Beli krajini, pa 
to omenite v vestički ob trinajstih. Vreme v Ljubljani je očitno stvar državnega pomena, 
vreme v Beli krajini pa je obrobna stvar, ker se oal dogaja na obrobju. Poslušajte, kako je 
bila danes napovedana vročina v Drugi jutranji kroniki - z anketo na LJ ulicah. Nas pa nihče 
nič ne vpraša, pa imamo največjo sušo v zgodovini, in najvišje temperature v državi. Bi 
vam krona z glave padla, če bi koga pri nas kaj vprašali? 

 
Odgovor urednika Dnevnoinformativnega uredništva Mihe Žorža: 

»Težko se strinjam s poslušalko iz Bele krajine, da postajamo Radio LJ. Anketa, ki jo 
omenja, je bila res posneta v Ljubljani, vendar se je avtorica potrudila in za mnenje 
povprašala mimoidoče iz drugih regij (Dolenjska, Štajerska, Primorska). V današnji oddaji 
Dogodki in odmevi pripravljamo (poleg osrednjega problemskega prispevka o suši) tudi 
dva prispevka o posledicah suše, enega s Štajerske in druhgega iz Istre. Nemogoče pa je 
zagotavljati program, ki bi bil pisan na roko vsakomur od poslušalcev. Lokalnim temam je 
namenjen dobršen del oddaje Danes do 13ih ter Prva jutranja kronika, tudi v ostale 
programske pasove umeščamo veliko lokalnih tem. Naj ob tem tudi povem, da je čas 
dopustov in pomanjkanje notranjih dopisnikov nadomeščamo z dopisniki iz drugih regij, 
kjer in kadar se le da.« 

 

Izgovor besed seveda, vlada, Gal  
Dolgoletna poslušalka Prvega V. V. meni, da govorci na Radiu Slovenija - od napovedovalcev 
do novinarjev - vse prevečkrat narobe izgovarjajo »čisto navadne slovenske besede«.  
 

»Besedo SEVEDA so začeli izgovarjati s polglasniki! Kakor vem, je osnova slovenskega 
knjižnega jezika dolenjski način izgovorjave - in ne gorenjski.  
Ti polglasniki se uporabljajo tudi pri drugih besedah.  
Zanima me, ali je pri vas zaposlen kdo, ki bdi nad slovenskim jezikom in njegovo 
IZGOVORJAVO! 
In zakaj se kar naenkrat izgovarja ULADA  namesto VLADA, GAU namesto GAL in 
podobno.« 

 
Odgovor je pripravila Suzana Köstner, lektorica-fonetičarka Radia Slovenija. 

»Glede izgovora besede seveda ima poslušalka popolnoma prav,  pravilen je izgovor z 
ozkim e-jem in ne s polglasnikom. Na to posamezne govorce sicer tudi redno opozarjam, 
a, žal, ta opozorila pogosto zaležejo le za kratek čas.  
Kar zadeva izgovarjavo v-ja pri samostalniku vlada,  pa gre za izgovorno dvojnico.  V 
sklopih  vl   in vr  je na začetku besede dovoljen bodisi izgovor  z zobnoustničnim v-jem, ki 
se zdi poslušalki edini pravilen,  bodisi z dvoustničnim oz. ustnično-ustničnim u-jem. Ta je 
v primerjavi z fonemom u precej krajši in nikakor ne gre za izgovor  ulada. Naj dodam,  da 
pa je sredi besede normiran samo dvoustnični izgovor  (npr. prevladati).  
Po Slovenskem pravopisu bi moško osebno ime Gal  resda morali izgovoriti z l-jem, a če se 
oseba predstavi  drugače (menim, da ima poslušalka v mislih znanega glasbenika in 
pevca), potem mislim, da je prav, da njegovo ime izgovarjamo tako, kot so ga poimenovali 
starši in kot svoje ime izgovori  sam.« 

 



27 
 

II. VAL 202 
 

Poletje v dvoje 
Moj Val 202, pravi priljubljeni radijski postaji poslušalka T. Š.: “Odlični novinarji,  odlični 
prispevki, sveže novice.” Zmotil pa jo je poletni projekt jutranjega programa Poletje v dvoje. 
 

“Sem upokojenka, a vseeno razumem, da so potrebne spremembe, da tudi druge domače 
in tuje oddaje gostijo po več novinarjev hkrati. Vse to razumem oziroma se trudim 
razumeti.  
Pa vseeno upam, da bo poletni Val 202 trajal samo v mesecu juliju, saj se avgusta poletje 
že poslavlja. Preveč glasov hkrati je včasih moteče, verjetno je to starostna okorelost.” 

 
Urednik Uredništva jutranjega programa na Valu 202 Nejc Jemec: 

“Poletje v dvoje je poskus. Resda načrtovan in s precej vložene energije, a ne brez napak. 
Ena od posledic dveh voditeljev je nekaj več govora, klepetanja. Dve razmišljujoči osebi v 
studiu pa pomenita tudi izjemen vsebinski potencial. Kljub vašim izraženim pripombam 
lahko po dveh tednih trdim, da se je ta vsebinski in nasploh potencial dveh v veliki večini 
primerov izrazil kot pozitivna pridobitev, prostora za izboljšave pa je seveda še precej. 
Kakorkoli, s projektom zaključimo 5. avgusta. Takrat se vrnemo k enemu jutranjemu 
voditelju na dan. Sledila bo tudi skrbna analiza preteklih izvedb in načrtovanje 
prihodnosti. Pri tem nam bodo kot pomembna informacija služili tudi odzivi poslušalcev.” 

 
Poslušalka je v drugem tednu projekta mnenje spremenila in sporočila:  

 
»Niso vse dvojice novinarjev moteče, nekateri so zelo skladni ( ta teden) in jih je prav 
prijetno poslušati. To je tako kot v življenju: nekateri bolje delujejo sami kot v dvoje.«  
 
 
  

MMC 
 

I. VSEBINE 
 

Temperature kopalnih voda na teletekstu 
Uporabnico teleteksta M. Ž. moti, ker so na teletekstu objavljeni le podatki o temperaturi 
kopalnih voda v Sloveniji in na Hrvaškem.  
 

“Ker vsi (nekateri pa že od 1983 sploh ne) hodimo tja, prosim, da objavljate tudi 
temperature kopalnih voda Italije, Avstrije in Madžarske.” 

 
Urednica Uredništva za nove medije Kaja Jakopič je pojasnila:  

»Gre za ročen vnos, ki  ni avtomatiziran, z njim imajo kolegi v redakciji  veliko dela, saj 
morajo podatke iskati pri več virih. Preverili bomo, kakšne so možnosti, da v okviru  tega 



28 
 

vnašajo še kakšne druge podatke. Dodajam, da se pripravlja popolna avtomatizacija 
prenosa podatkov in takrat bo lažje dodajati oz. objavljati dodatne podatke.« 

 
Uporabnica z odgovorom ni bila zadovoljna. 
 

»Žalosti me, da se takole nacionalka udeležuje v reklamiranju hrvaškega turizma. Je to 
plačano s strani hrvaške turistične zveze?«  

 
Iz odgovora varuhinje:  

»Žalosti me, ker »nacionalki« s takšno lahkoto pripisujete udeležbo v reklamiranju 
hrvaškega turizma in celo namigujete na nekakšno plačilo. Kot razumete, so servisne 
strani Teleteksta namenjene prav temu, kar pove že ime, in sicer podajanju servisnih 
informacij uporabnikom. Glede na to, da so slovenski turisti lani na Hrvaškem ustvarili 
prek 9 milijonov prenočitev, je zanimanje za servisne informacije o Hrvaški vendarle za 
odtenek večje, kot za informacije o kopalnih vodah na Madžarskem.   
Se pa lahko samo strinjam, da je dodajanje novih informacij lahko vsebinska obogatitev 
servisne ponudbe, zato upam, da bodo v Uredništvu novih medijev z jesensko prenovo 
sledili tej smeri.« 
 

Oglas za politično gibanje  
Bralec MMC A. P. se je odzval na objavo oglasa političnega gibanja Druga priložnost. Prosil je, 
naj bo uredništvo MMC bolj previdno pri izbiri in objavi oglasov.  
 

»Danes sem na naslovnici portala zasledil oglas političnega gibanja poimenovanega Druga 
priložnost, ki v politične namene izrablja zlorabe otrok kar je popolnoma nesprejemljivo.  
Prosil bi če lahko oglas odstranite saj ni primeren za spletni portal javne RTV.« 

 
Iz odgovora v. d. vodje MMC Luke Zebca in varuhinje:  
 

»Vsebina, ki jo omenjate, je na spletni strani rtvslo.si ustrezno označena kot oglasno 
sporočilo. Načeloma uredništvo objavo oglasa lahko zavrne, vendar mora imeti za to 
tehtne razloge, denimo izrecno kršitev zakonov ali etičnih standardov.«  

 

Brisanje komentarjev: skrb za kulturo dialoga ali cenzura? 
Prispelo je več pritožb uporabnikov, ki so jim bili izbrisani komentarji ob člankih na MMC.  
Pritožniki s pojasnili uredništva niso zadovoljni, ravnanje urednikov označujejo za poseg v 
svobodo javne besede, znamenje totalitarizma in cenzuro.   
 
Uporabnica minnaema se je pritožila, ker njen komentar o gospodarskem kriminalu ni bil 
objavljen.  
 

»Potem pa se NE SME  vprašati  sodstvo, da majhne ribe kaznujejo-velike pa mirno 
plavajo ali pa smo spet tam, da denar nima ušes pa dobro čuje-nima nog pa hitro teče/ in 
vseh teh resnic NE smeš napisati........ker jih bo ADMINISTRATOR brisal - pa smo končali  z 
svobodo izražanja da ji administrator briše komentarje. … in vseh teh resnic NE smeš 
napisati........ker jih bo ADMINISTRATOR brisal - pa smo končali  z svobodo izražanja.« 
 



29 
 

Urednica uredništva Kaja Jakopič: 
 »Uporabnici 'minnaema' nismo v ponedeljek 10. 7. izbrisali ničesar. Bila je pod nadzorom 
zaradi starejših kršitev pravil, zaradi nadzora  so se zapisi pojavljali z zamikom. Zdaj je 
odstranjen tudi nadzor nad tem uporabniškim imenom, če se ne bodo pojavljale nove 
kršitve pravil, bo tako tudi ostalo.« 
 

»Na MMC cenzurirajo vsak moj komentar,« se je pritožil uporabnik robi2107.  
 
»Kljub večkratnemu pozivu, da mi utemelji, katere točke Pravilnika so bile kršene in s čim 
so bile kršene (citati spornih delov), zaradi česar je izbrisal moje komentarje in uvedel nad 
menoj cenzuro, do sedaj nisem prejel odgovora. Trdim, da nisem napisal nič takega, kar bi 
presegalo mojo ustavno zajamčeno pravico govora.« 

 
Urednica Kaja Jakopič je odgovorila, da je bilo uporabniško ime pritožnika dodano pod 
nadzor, in sicer zaradi kršitev 2. in 3. točke pravil (prepoved žaljenja souporabnikov, 
prepoved neargumentiranih kritik in napadov na skupine, skupnosti).  
 

Primera kršitve v debati o arbitražni razsodbi:  
»Mejo v Piranskem zalivu se da implementirati v par minutah. Vse, kar je treba, je 
ustašem dati jasno vedeti dve stvari: 1. vsako ribarjenje ustaških ribičev v naših 
teritorialnih vodah bo obravnavano kot nezakonit prehod meje…« (5.7.2017);  
»Ja, res je bila arbitraža ustašem vsiljena, pa kaj potem. Tudi nas so italijani prisilili v 
španski kompromis, ko smo se pogajali z EU. In tudi ustaši bodo še kako izsiljevali vse okoli 
njih…« (6.7.2017)« 

 
Uporabnik se s pojasnilom ni strinjal, v odgovor je poslal pismo, v katerem je na podlagi 
nekaj zapisov v hrvaških medijih zatrjeval, da njegovi komentarji  slonijo na dejstvih. Zahteval 
je pojasnilo varuhinje. 
 

»Naši dragi, nadvse ljubi, enkratni, prijateljski, oh in ah, sosedje sami sebe enačijo z 
ustaštvom oz. ga ne zavračajo. Očitana kršitev tako sploh ni kršitev, saj ne predstavlja 
..besednega napada, groženj, žaljenja in blatenja... nikogar, temveč le poimenovanje s 
pravim imenom, na katerega so naši dragi, nadvse ljubi, enkratni, prijateljski, oh in ah, 
sosedje celo ponosni.« 

  
Iz odgovora varuhinje:  

»Menim, da so moderatorji MMC ravnali prav, ko so odstranili komentarje, in da je 
urednica odločitev ustrezno argumentirala.  
Poudarjam, da dveh naključno izbranih fotografij oz. informacij, ki jih podajate v sporočilu 
(pri čemer Republiko Hrvaško povsem neprimerno prekvalificirati v NDH), ni mogoče 
predstavljati kot dejstev, predvsem pa ne kot kronskega dokaza, iz katerega bi izpeljali 
pavšalno oznako za neko državo ali državljane neke države ali pripadnike nekega naroda. 
V takem primeru gre za širjenje negativnega nacionalnega stereotipa, ki sloni na 
posploševanju in poenostavljanju, kar je nesprejemljivo.  
Enako nesprejemljivi bi bili stereotipi, ki bi žaljivo ter posplošeno in poenostavljeno 
prikazovali pripadnike drugih narodov (ali drugih skupin, skupnosti, organizacij …). Takšni 



30 
 

stereotipi so, kot zagotovo veste, če vas zanima območje Balkana, pripeljali že do hudih 
tragedij, netenja sovražnosti in strasti ter tudi prelivanja krvi. 
Menim, da je kompleksno dogajanje okoli nas mogoče strastno in goreče zagovarjati tudi 
brez žaljivk in vztrajanja pri negativnih stereotipih. Pri tem je odgovornost javnega medija 
še posebej velika. 
Predlagam vam, da s komentarji še naprej sodelujete v demokratični razpravi na spletnem 
mestu rtvslo.si, seveda upoštevaje standarde in pravila komuniciranja 
(http://www.rtvslo.si/strani/moj-splet/669#pravila).« 

 
Uporabnik robi2107 se je pritožil tudi zaradi izbrisa komentarja o dogajanju v ZDA in Bližnjem 
vzhodu.  
 
Urednica na MMC Aleksandra Kerin Kovač je odločitev moderatorjev utemeljila s 4. točko 
pravil (prepoved vseh oblik sovražnega govora):  
 

»Komentarji, ki širijo nestrpnost do drugih skupnosti, niso dovoljeni.«  
 
Uporabnik se s pojasnikom ni strinjal, ponovil je, da gre za nedopusten cenzorski poseg, in 
zopet zahteval mnenje varuhinje. 
 

» Ker se tudi vi s tem posegom v konkretnem primeru strinjate vas pozivam, da mi 
natančno opredelite, katero od navedenih dejanj iz 4. točke Pravilnika (kakor tudi 297. 
člena KZ-1) je bilo storjeno in s čim je bilo storjeno (ne samo pavšalno sklicevanje na 4. 
točko Pravilnika in njeno citiranje). Trdim, da nobeno. Zato vas pozivam, da ta izbrisan 
komentar nemudoma objavite (čeprav bo ta glede na časovno oddaljenost pristal tam 
nekje zadaj in ne bo imel nobenega odziva). 
 

Iz odgovora varuhinje:  
»Ob registraciji na spletnem mestu rtvslo.si ste sprejeli tudi standarde in pravila 
komuniciranja (http://www.rtvslo.si/strani/moj-splet/669#pravila), ki zagotavljajo široko 
polje demokratične razprave, ob hkratni skrbi za čim višjo raven debate, z 
argumentiranimi mnenji, brez napadalnosti in nestrpnosti.  Pri tem ne gre le za 
preprečevanje sovražnega govora, kakor ga definira kazenski zakonik, ampak za uredniško 
moderiranje platforme, ki ne dopušča elementov sovražnega, diskriminatornega, 
žaljivega, nestrpnega, seksističnega in sploh nesprejemljivega govora v najširšem pomenu 
besede, kamor lahko uvrstimo tudi širjenje negativnih nacionalnih ali verskih stereotipov 
(vsi državljani neke države so verski fundamentalisti, vsi pripadniki nekega naroda so 
lobisti itd.). Uredništvo je v pojasnilu napisalo: »Komentarji, ki širijo nestrpnost do drugih 
skupnosti, niso dovoljeni.«  
Pritrjujem, da je uredniška presoja vedno tudi arbitrarna, moderator mora v vsakem 
primeru posebej pretehtati, kaj je prav in kaj narobe, kaj je v skladu s pravili in kaj ne, ter 
zakaj. Zato je tem bolj pomembno, da odločitve temeljijo na znanju, argumentih in stroki. 
Zato je tudi tako pomemben inštitut pritožbe, ob katerem morajo moderatorji pojasniti, 
zakaj so se odločili za izbris ali nadzor uporabnika. In v primeru, da se ugotovi prenagljeno 
delovanje ali napaka v presoji, tudi spremeniti odločitev. 
Glede pravice do komentiranja in kratenja svobode govora pa vas bo morda zanimalo, da 
tudi varuh človekovih pravic pogosto obravnava zadeve, v katerih pritožniki zatrjujejo, da 

http://www.rtvslo.si/strani/moj-splet/669#pravila


31 
 

jim spletni medij ne želi objaviti njihovega komentarja in jim s tem posega v svobodo 
izražanja. V zvezi s tem so pobudnikom pojasnjevali, da »objava komentarja v (spletnem) 
mediju ni (človekova) pravica in ni vsebina svobode izražanja. Vsak spletni medij 
komentarje objavlja in briše v skladu s svojimi pravili oziroma pogoji komentiranja ter za 
to prevzema odgovornost. Pravica do objave posameznikovih stališč v medijih se lahko 
uresničuje le na podlagi pravice do odgovora in pravice do popravka.« 

 
Uporabnik zvone112 se je pritožil zaradi izbrisa komentarjev, ki so po njegovem prepričanju 
»resnični in nobenega ne žalijo«.  
 

»Upam da to ni uradna politika MMC ker smo potem blizu totalitarne države.« 
 
Urednica Kaja Jakopič je odgovorila, da je uporabnik pravila med drugim kršil v točki 2, ki 
prepoveduje blatenje souporabnikov, in točki 7., ki odsvetuje javno polemiziranje z 
moderatorji.  Drugim komentatorjem je zapisal, da imajo »sprane možgane« in da so 
»but*lji«. 
 
Uporabnik generacija56 je zapisal, da na MMC »vlada nezaslišana cenzura«, saj se brišejo 
komentarji, ki se se razlikuje od novinarskega besedila.  
 

»Komentiram znotraj uveljavljenih norm, saj se zavedam, da je tematika občutljiva, 
obstaja pa kot povsod, še druga plat in širši pogled. Predvsem posledice, ki očitno 
presegajo intelekt pisca članka, čeprav se ob njega ne spotikam. 
 Zakaj vztrajam? Ker sem strahovito razočaran nad odnosom države in medijev, ki 
zanemarja SLOVENSKE državljane, a ima sredstva, strokovni kader, da se ukvarja z tujci, ki 
želijo le izkoristiti socialni sistem naše države!« 

 
Urednica Uredništva za nove medije Kaja Jakopič je pojasnila: 

"Novica, pod katero je uporabnik objavljal, je bila na predmoderaciji, zato se njegov 
komentar ni takoj pojavil. Kot je sam na koncu ugotovil, je bil komentar potem objavljen, 
vendar, zaradi predmoderacije, z zamikom." 

 
V ugovoru na odgovor je uporabnik napisal: 
 

»RTVSLO ni nek obroben medij, je eden glavnih medijev v Sloveniji. MMC-ja se je polastilo 
nekaj posameznikov, ki ali so razum izgubili, ali ga nikoli niso imeli. S svojim prikrajanjem 
novic, ki jih objavijo, ustvarijo revolt, ker zamolčijo dejstva, ki bi bila za bralstvo 
pomembna. Novico oblikujejo po svoji, večinoma zgrešeni predstavi. S hujskaškim 
podtonom. Ko jih potem komentatorji na to opozorijo, BLOKIRAJO kompletno 
komentiranje! Takšno nedosledno obnašanje, ne samo da sprovocira bralstvo, širi se kot 
epidemija, saj se v širšem prostoru pogovarjamo o tem, kaj se dogaja z našim centralnom 
medijem. (…) 
Slovenija deluje kot butale s tako neresnim delovanjem medija, primitivnim 
moderiranjem brez meril, tako prežetim z osebno noto nevrednih upraviteljev, da sramoti 
sam medij in celoten Slovenski prostor...« 
 

 



32 
 

Iz odgovora varuhinje:  
»V pismu ste navedli kar nekaj resnih trditev (obtožb), ki bi terjale bolj poglobljeno in 
predvsem konkretno utemeljitev, in ne le namigovanja in sklepanja. Govorite o polastitvi 
medija, o prikrajanju novic, zamočevanju dejstev, zgrešenih predstavah, nedoslednostih, 
provociranju, primitivnem moderiranju in tako naprej, vse skupaj pa naslovite z besedo 
cenzura.  
Uvodoma moram zapisati, da se kot varuhinja s takšnimi pavšalnimi zapisi ne morem 
strinjati, prav tako ne morem resno obravnavati pritožbe, iz katere ni povsem jasne, na 
kaj konkretno se nanaša.  
Ker menim, da je vaša pritožba dobronamerna, vam odgovarjam, vendar le načelno, 
hkrati pa ostajam odprta za morebitno nadaljnjo debato in iskanje boljših rešitev, vendar 
na konkretnih primerih. 
Načelno pojasnjujem, da na varuhov naslov prispe kar precej pisem uporabnikov 
spletnega mesta rtvslo.si, vendar z dveh povsem nasprotujočih si polov: veliko pritožnikov 
meni, da so moderatorji preblagi v interpretaciji neprimernega, diskriminatornega, 
žaljivega, sovražnega govora, da so preveč tolerantni in da bi morali biti v blokadah 
nekaterih uporabnikov in brisanju komentarjev bolj radikalni, na drugi strani pa so 
pritožniki, ki poseg v komentiranje označujejo kot kratenje svobode javne besede, 
novinarske članke, ki niso po njihovi meri (vrednostni, ideološki, svetovnonazorski itd), pa 
z enim zamahom označujejo za neobjektivne, vse skupaj pa za cenzuro.  
Ne enim ne drugim ne morem pritrditi.  
Kot veste, svoboda javne besede ni neskončna in brezmejna, prav tako komentiranje na 
spletnih medijih ni apriorna človekova pravica. Vsak medij tudi zakonsko odgovarja za 
objavljene vsebine, v tem smislu prevzema odgovornost tudi za komentarje, zato jih 
objavlja in briše v skladu s pravili oz. pogoji komentiranja. Uredništva (moderatorji) so nad 
zapisanim dolžni bdeti ne le zaradi zakonskih obveznosti, ampak tudi zaradi svobode 
drugih uporabnikov, da niso podvrženi neprimernemu govoru. Takšno stališče je večkrat 
zapisala tudi urad varuha človekovih pravic.  
Drži pa, da je meja med primernim in neprimernim velikokrat tudi arbitrarna in da je o 
tem treba vedno znova presojati. Drži tudi, da mora biti presoja tehtna in premišljena, 
odločitev o blokadi in izbrisu pa dobro in strokovno argumentirana. To velja tudi za javni 
medijski servis. V Sloveniji in drugod v demokratičnem svetu.  
Prav zato, ker je težko vedno znova tehtati in se odločati, kaj je prav in kaj narobe, so 
številna medijska spletna mesta ubrala najkrajšo pot in komentiranje preprosto ukinila. Po 
drugi strani pa kar nekaj svetovnih medijev spodbuja demokratično debato in vabi k 
razpravi na spletu, vendar v praksi močno omejuje bojevito in prepirljivo pisanje, in z 
različnimi metodami usmerja potek diskusije. Ena od metod je popolno razkritje 
komentatorjev ali pa tudi predmoderacija ob komentiranju bolj občutljivih tem (zaradi 
katere ste se uvodoma, v prvem sporočilu, sploh pritožili).  
Menim, da je tudi na MMC kar nekaj prostora za izboljšave, kot varuhinja sem naklonjena 
vsem pozitivnim ukrepom, ki bodo širili prostor civilizirane, argumentirane, strpne 
razprave o relevantnih družbenih temah. V zvezi s tem sem predlagala pripravo panelne 
debate pod okriljem programskega sveta, kjer bi se pogovorili o primerih dobrih praks v 
svetu.« 
 

 



33 
 

II. PRILAGOJENI PROGRAMI 
 

Zaradi napake slepi ne morejo brskati po arhivu, drugič (rešitev) 
Uporabnica M. P. je junija sporočila, da v spletnem arhivu RTV 4D ne deluje funkcija 
avtomatskega predvajanja, ki ga uporabljajo slepi in slabovidni, da so lahko samostojni pri 
gledanju oddaj.  
V.d. vodje MMC Luka Zebec je obljubil hitro ukrepanje, uporabnico pa zaprosil, da z osebno 
izkušnjo slepote pomaga pri testiranju, kar je z veseljem sprejela. Urejanje je steklo.  
 

 “Se vam bi rada zahvalila, ker se mi zdi, da so vaši računalničarji reč resno zagrabili in je 
stekla neka akcija. Se mi zdi pomembno, da se dodobra seznanijo s stvarmi, da se dobro 
premisli in v bodoče nekaj ukrene. NI treba na horuk, raje premišljeno in bolj celovito” 

 
Poročilo v. d. vodje MMC Luke Zebca: 

“Po prejemu obvestila o težavah z uporabo 4D strani s strani slepih in slabovidnih, smo 
stopili v kontakt z uporabnico M.P, ki je težavo prijavila. Na njeno pobudo in v 
sodelovanju s koordinatorko invalidskih vsebin Matejo Vodeb smo organizirali in izvedli 
dva srečanja z uporabniki prilagojenih strani: Jožefom Gregorcem ter Zlatkom Cigličem, 
Mihom Srebrnjakom in Bojanom Zoretičem.  
Na srečanjih so nam predstavili načine uporabe spleta in opisali težave, s katerimi se 
srečujejo. S tem smo pridobili znanje o dejanskih orodjih, strojni in programski opremi, ki 
jo uporabljajo v Sloveniji in jasno razumevanje uporabe in zapletov, s katerimi se srečujejo 
pri uporabi strani RTV Slovenija. 
Ker so naši sogovorniki napredni uporabniki računalnikov, so tudi sami sugerirali možne 
rešitve in podali primere dobre prakse v Sloveniji in svetu. 
Na podlagi prejetih informacij smo že izvedli nekatere nujne prilagoditve spletne strani 
RTV 4D, tako da bo uporaba za slepe uporabnike enostavnejša. Pridobljene informacije 
bomo prav tako uporabili pri prenovi osrednjega spletnega portala, ki je v teku.  
S sogovorniki smo se dogovorili, da bodo z nami sodelovali pri testiranju in nam 
posredovali svoje ugotovitve.” 

 
Projektni inženir Dejan Cencelj je podal  poročilo o posodobitvah: 

“Na portalu 4d.rtvslo.si sem že popravil težavo s predvajanjem. Kot so predlagali slepi 
obiskovalci sem se zgledoval po youtube. 
Urejeno je navigiranje po strani s TAB-i. 
Povezavam na strani so dodane aria značke. Za dodajanje alt teksta slikam bomo morali 
nadgraditi naš CMS. 
Stran se je razdelila na regije. 
Ob kliku na posnetek se predvajanje začne avtomatično. Posnetek je možno ustaviti s 
pritiskom space. S smernimi tipkami je možno posnetek previjanje naprej nazaj. 
To je bila prva faza. V naslednji se bom osredotočil na izboljšanje iskalnika in nastavitev.” 

 
Mnenje varuhinje: 
Takšen odziv na opozorilo uporabnice RTV storitev štejem kot primer najboljše možne 
prakse v komunikaciji z javnostjo, izboljšanju storitev in učinkovitem reševanju težav.  
 
 



34 
 

III. MMC – DOSTOPNOST, STORITVE 
 

Pritožba na preglasne oglase 
Uporabnik M. E. se je pritožil zaradi preglasnih oglasov v spletnem arhivu 4D.  
 

»Če je le možno znižajte glasnost oglasov (uskladite jo z glasnostjo oddaje, ki sledi oglasu), 
saj bi npr. cviljenje šanka (oglas za Union), kateri sledi udarna glasba, tudi ob pol manjši 
glasnosti doseglo svoj cilj (zbuditi pozornost potrošnika).« 

 
Odgovor v. d. vodje MMC Luke Zebca:  

»Nivo glasnosti oglasov pred video posnetki smo spustili za 15 odstotkov. Kot so preverjali 
v tehniki, se nastavitev pozna in bi moralo zadostovati.« 
 

Ne najdem intervjuja! 
Gledalka A. S. je sporočila, da od urednikov, ki jim je pisala, ni dobila nobenega odgovora, 
kako naj najde posnetek intervjuja z Josefom Rutarjem. 
 

»Med iskanjem te oddaje namreč nisem našla. Želela sem ga pogledati, ker je bil pred 
dobrim mesecem opisan v časniku Večer. Iskala sem pod oddajami Spomini in Pricevalci, 
vevdar ga nisem nasla. Mi prosim pomagate najti ta intervju.« 
 

Gledalka je prejela povezavo na oddajo v spletnem  arhivu 4D RTV in naslednje varuhinjino 
sporočilo:  

»Menim, da ste imeli pri iskanju posnetka težavo, ker ste iskali med oddajami Spomini oz. 
Pričevalci, (ti nastajajo pod okriljem Kulturno umetniškega programa), pogovor z 
gospodom Rutarjem pa je bil opravljen v okviru nedeljskih pogovorov na TV SLO1 z 
naslovom Intervju. Ta oddaja formalno sodi pod odgovorno uredništvo Informativnega 
programa, katerega urednica je Jadranka Rebernik.  

 

Ali skrivate neprijeten posnetek?  
Gledalec B. S. je opozoril, da v arhivu 4D RTV manjka 4. del parlamentarne seje z dne 13. 7.  
 

»Manjka ravno tisti del, ki je bil najbolj zanimiv in pereč. Vsi ostali deli so vidni. 1,2,3 in 5.. 
To se je zdaj zgodilo že drugič v enem letu. Takrat je bil prav tako za vladajočo strukturo 
neugoden govor na odboru za zdravstvo ... Hvala za vaše posredovanje. Res si bom, z 
užitkom, še enkrat pogledal 4.del seje.« 

 
Iz odgovora varuhinje:  

»Ne vem, kje je bila težava, saj sem sama v arhivu takoj našla posnetek, ki ste ga iskali (na 
tej povezavi).  Predlagam, da v podobnih primerih, ko ne najdete želenega posnetka, o 
tem najprej vprašate pristojne na MMC (mmc-uredniki@rtvslo.si ).« 

 
Uporabnik je v odgovoru na odgovor zatrdil, da že 25 let uporablja računalnik in da zna vsak 
posnetek najti na 101 način, da pa je bilo tega nemogoče najti. 
  

mailto:mmc-uredniki@rtvslo.si


35 
 

»Tudi sam najdem vse (čeprav ste nekaj let nazaj spremenili iskalnik - kao na bolje, v 
bistvu na slabše, da moraš biti ja virtuoz, da sploh kaj najdeš v tej zmešnjavi posnetkov, 
leto, dve nazaj ste celo posnetke iz DZ-ja posiveli, najbolje da jih naredite bele in okoli nič, 
bodo ljudje še težje našli kaj) in v bodoče bom, kot ste predlagali, sam budno spremljal 
odgovorne na MMC-ju ko bodo "pereče posnetke" "slučajno" izpustili. Saj zato sem 
plačan.« 

 
Iz odgovora varuhinje:  

»Ne vem, kaj je bilo prejšnji teden narobe, da se posnetek ni našel: danes sem šla 
preprosto na iskalnik po datumu in mi je takoj ponudilo vse dele seje. Žal mi je, da niste 
zadovoljni z iskalnikom MMC. Tudi sama imam včasih težave, ko skušam kaj najti in sem 
neuspešna. Upam, da bo prenova sistema, ki poteka, zadevo bistveno izboljšala in 
poenostavila.« 
 
 

RTV SLOVENIJA 
 

I. JEZIKOVNA KULTURA 
 

O vzrokih smrti, ali se res vse »proizvaja«, ni vse posledica… 
Gledalec in poslušalec  S. J. je napisal daljše pismo, v katerem je opozoril na nekatere 
jezikovne pomanjkljivosti in se retorično vprašal, ali na RTV Slovenija ni več lektorjev, ali pa 
»nihče pomensko ne pregleda besedil novinarjev, voditeljev za objave v oddajah in 
prispevkih radia in televizije.«. Zmotila ga je uporaba nekaterih besed. 
 

»V zadnjem času pisci ne razlikujejo več vzrokov ali dogajanja, zaradi katerega je nekdo 
umrl. Zaklani ni isto kot ubiti, umorjeni ni isto kot ustreljeni, zadavljeni ni isto kot 
zadušeni, potopljeni ni isto kot ponesrečeni  v vodi, razstreljeni ni isto kot povoženi, 
itn,itn.. Vsak izraz ima svoj natančno opredeljen pomen, ki tudi ponazarja s čim in kako je 
nekdo nekaj storil.  Po vaših vesteh so bili stanovalci stolpnice v Londonu ubiti. S katerim 
orožjem? Talci so praviloma ustreljeni, obešeni, obglavljeni,  Ne razumem tudi, da je nekaj 
zahtevalo toliko mrtvih.  Lahko je povzročilo toliko mrtvih, zahtevalo pa je človeška 
življenja. Nepojmljivo pogosto se sedaj pojavlja beseda “jasno”, čeprav bi besedilo moralo 
vsebovati marsikatero drugo besedo, ki nekaj opredeljuje kot razumljivo. Vsaka panoga 
ima tudi svoj način pridobivanja nečesa: kmetje pridelujejo, gojijo, redijo, vzgajajo, 
molzejo, itn, predelovalci tako ali drugače predelujejo, izdelovalci pridobivajo ali izdelujejo 
ali proizvajajo, itn. Nikakor pa vsi našteti in številni drugi niso le proizvajalci, ki proizvajajo 
proizvode, čeprav so naravni dar.  Prava besedna revščina je med poročevalci. Mislim, da 
je posledica le nekaj slabega, medtem, ko je dobro rezultat, uspeh. Pozabavati bi se 
morali tudi z besedami transparento = pregledno, doprinos = prispevek,  odstraniti 
neprestane “se je, se bo”, zato smo in še bomo brez tega in onega, ker samo od sebe se 
nič ne zgodi in iz samega sebe se nič ne pridobi.« 

 



36 
 

V vprašanja oz. pripombe so se poglobili Rok Dovjak, lektor MMC, Olga Tratar, lektorica 
dnevnoinformativnih oddaj TV Slovenija in Darka Tepina Podgoršek, lektorica, zunanja 
sodelavka TV Slovenija. Odgovor je v celoti objavljen kot PRILOGA 3 na str. 48.  Varuhinja pa 
je pritožnika opozorila, da je na tako splošne pripombe težko kakovostno odgovoriti. 
  

»Prejela sem vaše sporočilo, v katerem sprašujete o jezikovni kulturi v programi RTV 
Slovenija in morebitnem uvajanju novih oddaj na TV Slovenija. Na odgovor ste čakali kar 
nekaj časa, saj so se v neformalni koordinaciji lektorjev RTV Slovenija poglobili v vaše 
vprašanje oz. pripombe ter nanje strokovno odgovorili. Odgovor je v priponki. 
Pridružujem se njihovemu predlogu, da v prihodnje, če boste še imeli takšne pripombe, 
napišete tudi, kdaj in kje ste jezikovne napake opazili. Pa ne zato, ker bi bili malenkostni in 
drobnjakarski, ampak zato, ker je le na konkretnih primerih mogoče ugotoviti, ali gre res 
za napake, ali pa morda za  
odločitev. Tako se tudi izognemo pavšalnim trditvam o pogostosti napak, ki naredijo 
krivico najbolj prizadevnim sodelavcem, saj potem posplošena kritika neupravičeno leti 
tudi nanje.« 

 

Bog z malo začetnico 
Gledalka in bralka L. S. je opazila, da se beseda bog večkrat kot doslej piše z malo začetnico, 
kar po njenem mnenju ni prav.    
 

»To se pogosto dogaja v podnapisih v filmih, nadaljevankah, tudi v dokumentarnih 
oddajah in celo pri informativnih oddajah.  Prosim, da opozorite lektorje na to,  da se Bog  
vedno piše z veliko, v kateri koli kombinaciji ( O Bog!  Hvala Bogu! Ljubi Bog!...)  ker gre za 
transcendentno Bitje in iz vsebine se lahko razbere, da gre za to. 
V enega Boga verujejo kristjani, muslimani in Judje.  Pa tudi "transcendentne pojme" iz 
drugih religij,  je bolje pisati z veliko, ker nekomu to nekaj pomeni in je prav, da to 
spoštujemo. 
Beseda "bog, bogovi"  se  uporabi bolj malokrat in se tudi razbere iz vsebine, kdaj naj se 
piše z malo začetnico  (bogovi so narejeni iz kamna, lesa....naravne sile..)« 
 

Pojasnilo sta pripravili lektorici Darinka Koderman Patačko in Ljuba Šušteršič. 
»Beseda bog se po pravilih Slovenskega pravopisa piše z veliko začetnico, kadar se 
pojavlja kot poimenovanje enega samega boga, torej boga monoteistične vere, krščanske, 
judovske ali muslimanske, za katere je značilen en sam bog ‒ Bog. Takrat ga v besedilih 
RTV Slovenija pišemo z veliko začetnico. Kadar gre za boga vere, za katero je značilno 
mnogoboštvo, pa ga pišemo z malo začetnico. Šiva, Brahma in Višnu so npr. indijski 
bogovi, in ne Bogovi. 
Drugače je, kadar se beseda bog pojavlja v besednih zvezah v členkovni ali medmetni rabi 
ter v frazemih (med drugim npr. o bog, hvala bogu, ljubi bog). Takrat jo pišemo z malo 
začetnico, razen v primeru, npr. ljubi Bog, ko nagovarjamo boga monoteistične vere.«  
 

TV-prodaja: »salata«, tretjič  
Nadaljuje se primer “salata”. Gledalec T. M. je opozoril: 

 
“Ponovno se je pojavila reklama na SLO2 (četrtek 13.7.2017 ob 17:22), kjer oglašujete 
posode Cool box in ponovno se razločno sliši »salata«. Sramota.” 



37 
 

 
Varuhinja je pritrdila gledalcu in mu posredovala pojasnilo, ki ga je pridobila: 

“Oglaševalec je pojasnil, da je v nekaterih različicah oglasa pomotoma ostala napačna 
izgovarjava. V pristojni službi so se z oglaševalcem dogovorili za umik oglasa z jutrišnjim 
dnem (19. 7.); vnovič ga bodo predvajali, ko bodo besedila oglasov v celoti na novo in 
pravilno prebrana. Upam, da bo to tudi držalo.” 
 
 

II. TEHNIČNE ZADEVE 
 

Ko glasba preglasi govor (TV-Dnevnik) 
Več gledalcev se je pritožilo zaradi glasbene podlage v oddajah, pri tem so omenjali oddaje 
Slovenski vodni krog, Polnočni klub, Satirično oko, Zrcalo tedna, Tednik. Kritiki poudarjajo, da 
se s slabšo slišnostjo govora škodi vsebini.  
Gledalce ob takšnih kritikah zaprosimo, da podajo še konkretne podatke o oddaji, saj je le 
tako mogoče opraviti meritve in preveriti točnost navedb (primer analize v varuhinjinem 
poročilu za april, str. 18). 
 
Gledalec M. K. je opozoril na TV Dnevnik 18. julija, ko se zaradi glasbene podlage pri 
napovedniku Dnevnika sploh ni slišalo voditelja Iva Koresa.  
 
Odgovor Marka Vogrinca, strokovnega vodje Skupine za zvok: 

»Po ogledu posnetka na MMC in opravljenih meritvah dejanskega dnevnika na mreži v 
QC,  lahko povem, da je razmerje med glasbo in govorom na posnetku korektno po Qppm 
oziroma dBFS metru.  Glede na to, da pa se razmerje giba na zgornjih mejah še 
dopustnega, pa bomo nivo glasbe znižali za 2 LU po loudness metru, kar je ekvivalent 2 
dB. Glasba je namreč obdelana z neko mero kompresije, ki ji povečuje glasnost. 
Menim, da bi na ta način omogočili boljšo razumljivost in percepcijo vsebine širšemu 
krogu gledalcev in poslušalcev saj, razumljivo, ne slišimo vsi enako in seveda nimamo vsi 
enakih tehničnih možnosti doma ter pogojev. 
Ponavljam, da je posnetek sicer tehnično korekten in s tem tudi razumljivost govora, kar 
je na obeh virih izvedene kontrole evidentno.« 

 

Težave s signalom: Gorenjska, Bela krajina, Savinjska  
Zaradi slabega sprejema programov TV Slovenija prek prizemnega signala (z anteno) so prišle 
pritožbe z Gorenjske, Bele krajine in Savinjske. 
 

Pritožba gledalca D.K. iz Tržiča: »Problem s kockanjem slike poskuša rešiti tudi TV 
serviser, vendar se tudi po njegovih posegih dogaja podobno: morebitno vzpostavljeno 
dobro stanje ob njegovem posegu, se po določenem času, ali ob vklopu naslednji dan 
spremeni v nevidljivost TV programov: SLO1 HD, SLO2 HD, SLO1, SLO2, SLO3. Prosim vas, 
da mi v odzivu na to e-mail sporočilo posredujete navodila, kako pristopiti k razreševanju 
omenjega problema. Po mojem mišljenju bi bilo optimalno, da mojo taščo obišče vaš 
strokovnjak, ki bi z ustreznimi meritvami ugotovil, kaj je vzrok nastalih težav, potem, ko je 
RTV SLO izvedla preklop svojih TV programov iz multipleksa C na multipleks A.«  

 



38 
 

Sporočilo Dušana Valentinčiča z Oddajnikov in zvez:  
»Danes so po predhodni tel. najavi opravili meritve. Ugotovili smo, da je področje zelo 
dobro pokrito z digitalnim signalom oddajnika Tržič – Kovor in oddajnikom Tržič 2. Med 
potekom meritev smo na sprejemniku gospe Marije nastavili sprejemne kanale oddajnika 
Tržič – Kovor (multipleks A K39 in Multipleks C K37), saj ima anteno usmerjeno 
poroti  oddajniku Tržič – Kovor. 

 
Pritožba gledalca V. S., Paunoviči: »Ob Kolpi gledalci komaj še lahko spremljajo program 
TV Slovenija, težava so nenehne kockice, zlasti ob večerih, ko izginja tudi zvok.«  

 
Pri gledalcu so bile opravljene meritve, dobil je navodila, kako izboljšati sprejem. Vodja 
Oddajnikov in zvez Miran Dolenec je pojasnil: 

»Signal je res na meji, vendar to pomeni le, da je potrebno ustrezno urediti sprejemni 
antenski sistem (ojačevalnik signala). Gledalec pa ima sprejem urejen tudi s satelitskim 
sprejemnikom, ki smo ga pred leti sofinancirali, tako da ima možnost sprejema naših 
programov po dveh poteh.« 

 
Iz Ložnice pri Velenju je vnovič pisal gledalec I. G., pri katerem so bile konec junija opravljene 
meritve, takrat je tudi dobil navodila za boljši sprejem signala. Vendar je po njegovih 
besedah vse po starem:  
 

»Še vedno mi ni jasno kako smo lahko imeli pri analogni tehnologiji zadovoljiv sprejem, pri 
digitalni pa ni več tako. Če je vaša hiša spremenila neko tehnično lastnost, to ne bi smelo 
imeti vpliv na osnovne pravice. V tem primeru so kršene!   
Po tem času smo se po soseski pozanimali ali so z sprejemom tv signala zadovoljni, in 
dobili odgovor da nikakor ne. Ponekod kjer imajo podobne kombinacije strešnih anten  je 
stanje kritično. Stanje se je bistveno poslabšalo ob prehodu na digitalni signal! In kako 
naprej?  Iz do sedaj znanega se mi zdi ugotovitev iz prvega dopisa kar pravilna. RTV SLO 
prepušča tv gledalce posrednikom ki za velike denarje omogočajo boljši sprejem tudi 
Vašega signala! To pa ni v redu. Ne moremo si privoščiti za pol tisočaka letnih stroškov , 
da bi videli kaj nam predvaja  z obveznim prispevkom že plačan program. Tako ostaja 
vprašanje ki sem ga postavil zgoraj, in kako naprej, odprto. RTV SLO veš svoj dolg?« 

 
V oddelku Oddajniki in zveze na podlagi vnovične pritožbe načrtujejo še en obisk pri 
uporabniku. Iz odgovora varuhinje:  

»Sporočam, da RTV Slovenija ni spremenila tehničnih lastnosti, ki bi poslabšala sprejem 
signala. Drži pa, da digitalno (bolj kakovostno) oddajanje signala pomeni, da mora 
uporabnik za kakovostno in stabilno sprejemanje tega signala ustrezno prilagoditi 
(premakniti, preusmeriti, obrniti, nastaviti itd.) sprejemne antene. Kot so mi zagotovili v 
Oddajnikih in zvezah, so vam ob obisku 29. junija na vašem naslovu podali ustrezne 
informacije, nasvete in predloge. Od gledalcev, pri katerih je terenska ekipa doslej 
opravila meritve in osebno svetovala, prejemam zahvale, iz česar sklepam, da 
upoštevanje nasvetov običajno deluje. Ker pa vztrajate, da ti vendarle niso bili zadostni, in 
da imate tehnične težave, bo pristojna služba še enkrat opravila terenske meritve. Zato 
menim, da je odgovor na vaše vprašanje, ali se RTV Slovenija zaveda odgovornosti do 
uporabnikov, lahko samo pritrdilen.« 

 



39 
 

Slab satelitski sprejem: je težava operater? 
Gledalec M. Š. se je pritožil nad slabim satelitskim sprejemom programov TV Slovenija prek 
operaterja Total TV. Zgodilo se je tudi, da je bil program na TV SLO3 zatemnjen. Zanimalo ga 
je, kdo je odgovoren za to? RTV Slovenija, operater ali slabo vreme? 
 

»Sprejem programov Televizije Slovenija je ob vsakem slabšem vremenu moten. Izginja 
zvok, oziroma je popačen, enako pa se dogaja tudi s sliko. Takih motenj na drugih 
programih ni, čeprav signal prihaja tudi iz območja Slovenije in te programe dobivam iz 
istega satelita, na isto satelitsko anteno. Programe dobivam preko operaterja Total TV. 
Menim, da je problem v slabih frekvencah, preko katerih svoj program na satelit pošilja 
vaša hiša.  
Kot državljan Slovenije in plačnik televizijskega prispevka menim, da mi mora biti 
omogočen tudi nemoten sprejem programov, ki jih v eter pošilja nacionalna televizija. 
Opazil sem tudi, da so bile nekatere oddaje zatemnjene. To je bilo sicer zelo redko na 3. 
programu in se je nanašalo na športni dogodek. Na mojo telefonsko urgenco pri TV 
Slovenija sem dobil odgovor, da operater za prenos ni plačal. Menim, da sem kot plačnik 
TV prispevka, pa tudi plačnik distributerju upravičen, da se s tako obrazložitvijo ne morem 
strinjati.« 

 
Gledalec je prejel obsežen odgovor, ki sta ga pripravila vodja Oddajnikov in zvez Miran 
Dolenec in inženir Bojan Ramšak ter predlog, da ob podobnih težavah za natančnejša 
pojasnila stopi v stik z dežurnim tehnikom v nadzornem centru Oddajnikov in zvez, ki je na 
voljo 24 ur na dan na tel. številki 01 475-2781 oz.  e-naslovu ozm@rtvslo.si  ali 
OC_domzale@rtvslo.si.  
Gledalec je prejel tudi vsebinsko pojasnilo, da vreme sicer lahko povzroči motnje, vendar le 
pri oddajanju TV-signala na satelit. Total TV sliko prevzema in oddaja preko satelita z oddajne 
postaje blizu Beograda, medtem ko TV Slovenija signal na satelit pošilja iz oddajne postaje 
blizu Zagreba.  Če so tam neurja, se to lahko pozna na sliki.  
Vodja Oddajnikov in zvez Miran Dolenec je pojasnil, da so tovrstni izpadi zelo redki: »V juniju 
in juliju letos beležimo skupno osem izpadov v trajanju nekaj minut v različnih dnevnih časih. 
Očitek o izpadih pri vsakem malo slabšem vremenu ni na mestu. Gledalcu predlagamo 
kontrolo nastavitve njegove sprejemne antene.« (…) 
Pojasnilo vodje Oddajnikov in zvez glede zatemnitve na TV SLO3:  
»Glede zakodiranega 3. programa pa dodajam, da je izključno operaterjeva odgovornost, da 
zadevo tehnično uredi tako, da njegovi naročniki program sprejemajo nemoteno. Ker pa je 
3.program le redko zaklenjen se  Total poslužuje opisane (cenejše) tehnične rešitve, kar pa je 
tudi v nasprotju z Zakonom o medijih. Gledalec bi moral rešitev zahtevati od svojega 
operaterja.«  
 
 
 
 
 
 
 

mailto:OC_domzale@rtvslo.si


40 
 

III. RTV – SPLOŠNO 
 
 

Mnenje obveznega plačnika RTV 
Gospod J. M. je podal mnenje glede glasovanja Programskega sveta RTV Slovenija o 
razrešitvi direktorice TV Slovenija.  
 

“SRAMOTA, da je dotična sploh kdaj bila postavljena na ta položaj in ŠE VEČJA SRAMOTA, 
da tega niste uspeli rešiti znotraj hiše do danes in očitno ne boste še nekaj časa v bodoče. 
Zaradi mene delajte kar hočete, samo našega denarja ne več pobirat. Naj vas plačujejo 
tisti, ki dejansko spremljajo vaše enostransko in nepopolno poročanje in mu celo 
verjamejo. Nekateri vaši novinarji in novinarke seveda, skupaj z vašo generalno 
direktorico še vedno mislijo, da so nekje v bivših časih. 
Naslednjih položnic RTV NE bom plačeval na rok, dokler mi ne boste poslali vseh po 
zakonu obveznih opozoril. Nekaj stroškov boste pa imeli s tem, a ne? Pa mogoče 
posledično manjšo plačo. To vam vsem iskreno želim tam na vsemogočni RTV!” 
 

Iz odgovora varuhinje: 
“Samega poteka razprave in glasovanja kot varuhinja ne morem komentirati. Odzivam pa 
se na vašo navedbo o »enostranskem in nepopolnem poročanju«, saj menim, da bi 
ustvarjalcem RTV vsebin naredili veliko krivico, če bi jih z enim zamahom vse povprek 
označili za enostranske ali nepopolne poročevalce. Menim, da imate kot plačnik RTV 
prispevka na voljo zelo veliko nadpovprečno kakovostnega televizijskega in radijskega 
programa ter spletnih vsebin in drugih storitev, ki jih občasne napake ali zdrsi (ki se jih 
trudimo popraviti) ne bi smeli zasenčiti. Zato vam tudi predlagam, da premislite o obliki 
protesta, kot ste jo zapisali, saj menim, da z njo nikomur in ničemer ne koristite.” 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



41 
 

PRILOGE     
Priloga št. 1, Satira v oddaji Studio City, drugič 
 
 

Poročilo varuhinje v zadevi Zastava/Studio City (TV SLO 1, 12. 6. 2017) 

 
 

Gledalec A. I. se je pritožil nad satirično rubriko Recepcija v oddaji Studio City, ki je bila na 

sporedu 12. junija 2017 ob 21.00 na TV SLO1.  

Posnetek oddaje je dostopen na tej povezavi:  http://4d.rtvslo.si/arhiv/studio-city/174476690, 

z začetkom na 47:55). Prepis besedila satirične rubrike je na koncu poročila.  

 

 

I. Vsebina pritožbe 
 

Gledalec A. I. je izrazil mnenje, da je bil v rubriki Recepcija »na žaljiv način prikazan odnos 

do slovenske zastave«. Mnenje, da umestitev državne zastave v satirični prispevek ni bila 

primerna in da bi pričakoval opravičilo gledalcem, je izrazil tudi v odgovorih na odgovora 

odgovorne urednice oz. urednice oddaje. V nadaljevanju objavljam poudarke. 

 

»Javna RTV SLO bi morala gledalcem posredovati pozitivne vrednote domoljubja, ne 

pa na tako nespoštljiv način. Razumem šaljivo naravnan koncept prispevkov Iz 

recepcije, a iz vseh stvari, še posebno državnih simbolov, se ne moremo norčevati, še 

posebej ne na javni RTV SLO.  Višek je bilo razmišljanje o podaritvi zastave 

mladoporočencema in kaj bosta z njo "počela" v poročni noči.« (13. 6. 2017) 

 

 »Menim, da opravičilo meni ne zadostuje, saj pričakujem, da se morate na primeren 

način opravičiti javnosti oziroma vsem državljanom. Po drugi strani bi pričakoval 

jasno uredniško usmeritev na nivoju celotnega zavoda RTV SLO, da se z državnimi 

simboli ne postopa na ta način, četudi gre za satirično oddajo. Iz državnih simbolov se 

ne norčujemo.« (14. 6. 2017) 

»Menim pa, da je primerjanje državne zastave, za katero je v osamosvojitveni vojni za 

Slovenijo padlo kar nekaj ljudi, z rjuho v poročni noči ali na poročnem potovanju, 

žalitev državne zastave in s tem vseh Slovencev. Pričakujem, da ločujete satiro iz 

določene politične pobude od umeščanja državne zastave v prispevek.« (12. 7. 2017) 

 

Pritožnik je na objavo, ki po njegovem mnenju ni primerna, opozoril tudi nadzorni svet RTV 

Slovenija, katerega član je. Nadzorni svet je podprl njegovo pričakovanje, da se bo RTV 

Slovenija gledalcem opravičila:  

 

»Član nadzornega sveta mag. Igličar je opozoril na neprimernost načina prikaza 

odnosa do slovenske zastave v zadnjem prispevku »Iz recepcije« v oddaji Studio City 

dne 12.6.2017 in izrazil pričakovanje, da se bo javna Radiotelevizija gledalcem za to 

opravičila, kar so podprli tudi ostali člani nadzornega sveta.« (Sklepi 32. redne seje NS 

RTV SLO z dne 20. 6. 2017, Informator 165/2017). 

 

http://4d.rtvslo.si/arhiv/studio-city/174476690


42 
 

II. Mnenja programskega vodstva in uredništva 
 

V zadevi so mnenja podali in jih pritožniku posredovali direktorica Televizije Slovenija 

Ljerka Bizilj, odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija Jadranka Rebernik 

in urednica Studia City Alenka Kotnik. 

 

Direktorica TV Slovenija Ljerka Bizilj je dvakrat na kratko odgovorila pritožniku: 

 

»Državni simboli so seveda sveti in posebej zaščiteni. Verjamem, da bodo kolegi to 

dejstvo spoštovali in se za  ev. napako primerno oddolžili, opravičili - 

tudi  gledalcem.« (20. 6. 2017) 

 

»Moje osebno mnenje je-da so državni simboli nedotakljivi in jih je potrebno 

spoštovati. To pričakujem in zahtevam tudi od sodelavcev.« (14. 7. 2017) 

 

Odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija Jadranke Rebernik je 

pritožniku posredovala odgovor urednice oddaje Studio City Alenke Kotnik, ob tem pa 

zapisala svoje mnenje: 

»Dejansko gre za satirično rubriko, namen gotovo ni bil žalitev državnih simbolov.« 

(14. 6. 2017) 

Urednica Studia City Alenka Kotnik je po krajšem odgovoru, s katerim pritožnik ni bil 

zadovoljen, pripravila celovito pojasnilo, ki ga v nadaljevanju objavljam v integralni obliki . 

 

»Slovar slovenskega knjižnega jezika opredeljuje satiro kot delo, ki na oster, zbadljiv 

način prikazuje resničnost, lahko je tudi zbadljivka ali posmehljivka. V geslu slovar 

kot primer navaja tudi politično satiro. 

Rubrika Recepcija, ki jo že nekaj let tedensko predvajamo ob koncu oddaje, je 

družbeno-politična satira. Od preostalega dela informativne oddaje je ločena z jasno 

grafično in zvokovno ločnico, kot je zapisano tudi v Poklicnih merilih in načelih 

novinarske etike v programih RTV Slovenija v poglavju 9 Oblikovanje informacije / 

9.13 Satira:  

»Satire ne smemo uporabljati v radijskih in televizijskih informativnih programih. 

Izjema je možna samo, če bi objava določene satire sprožila resno obravnavo 

določenih problemov. Satira v informativnih oddajah bi lahko zmedla del občinstva pri 

presoji o naravi in namenih oddaje ter pri oblikovanju lastnih stališč o naravi in 

pomembnosti obravnavanih dogodkov in tem. Satirični prispevki morajo biti vključeni 

v oddajo tako, da bodo poslušalci in gledalci zlahka ločevali med pravimi 

informacijami, stališči in mnenji nastopajočih in med satirično predelavo različnih 

informacij, stališč in mnenj.« 

Omenjen prispevek iz oddaje 12. 6. 2017 se je vsebinsko nanašal na predlog 

predsednice Nove Slovenije, naj bi država mladoporočencem ob sklenitvi zakonske 

zveze podarila slovensko zastavo. Replika, ki je užalila gledalca, odraža kritiko 

političnega predloga na šaljiv, igriv, tudi ciničen, v nobenem primeru pa ne žaljiv ali 

celo vulgaren način. Uporabili nismo niti ene žaljive ali vulgarne besede, kontekst 



43 
 

prizora je bil izrazito ironičen, skušali smo prikazati čim bolj naraven tok pogovora 

med dvema znancema. Poudarjam, da ne z besedami, ne s kontekstom nismo žalili 

zastave kot državnega simbola, odzvali smo se samo na idejo, ki jo je podala 

predsednica politične stranke. Vsebino ideje smo v nadaljevanju rubrike pokomentirali 

v smislu, da bi mladoporočenci ob izrazito pomanjkljivi skrbi države za njihov gmotni 

položaj in širše pogoje življenja potrebovali drugačno, ne zgolj simbolno gesto.  

Vse to opisujem, ker želim pojasniti in poudariti, da nikakor ni šlo za razžalitev 

državnega simbola, ki jo opredeljuje tudi v Zakon o grbu, zastavi in himni Republike 

Slovenije ter o slovenski narodni zastavi, ampak je šlo zgolj in samo za komentar 

točno določenega političnega predloga. Rubrika Recepcija je namenjena natanko 

temu: komentiranju družbeno-politične aktualne realnosti na satiričen način. Kot pravi 

že definicija satire in zahteva sam žanr, sta za to potrebni ostrina in zbadljivost. 

Vsekakor pa v mejah dobrega okusa, ki jih po mojem mnenju ne z besedjem, ne s 

samim kontekstom igranega prizora nismo presegli.  

Na zapisanem vztrajam tudi glede na Poklicna merila in načela novinarske etike v 

programih RTV Slovenija, kjer je v poglavju 10 Spoštovanje vrednot poslušalcev in 

gledalcev, 10.1 Dober okus, zapisano:  

»Programi RTV Slovenija morajo spoštovati in izražati splošno sprejete vrednote v 

slovenski družbi in upoštevati omejitve, ki se nanašajo na dober okus, nespodobnost, 

cenenost ali spolno izzivanje. 

Občinstvo, ki spremlja program, je sestavljeno iz različnih skupin, ki imajo tudi zelo 

različna stališča o dobrem okusu. RTV Slovenija zato ne more pričakovati, da bodo 

poslušalci in gledalci v celoti sprejeli enako svobodo izražanja v radijskih in 

televizijskih prispevkih, kot jo sprejemajo v knjigah, v gledališču ali na filmu, pri 

katerih imajo bralci in gledalci v skladu s svojo vestjo široko možnost izbire. 

So primeri, ko se, da bi zvesto povzeli resnično življenje, ne bi smeli izogniti določeni 

rabi jezika ali prizorom nasilja ali spolnosti, ki bi se jim bilo običajno treba izogniti. 

Poslušalcem in gledalcem RTV Slovenija moramo omogočiti, da vidijo določene 

dogodke, ki hkrati prispevajo k razumevanju in razkrivajo slabosti družbe, v kateri 

živijo.« 

In če navedem še zahteve dokumenta Programski standardi, kjer je zapisano, da je v 

interesu javnosti, da RTV Slovenija deluje tako, da v oddajah in programih dosledno 

uveljavlja ločnico med duhovitostjo in vulgarnostjo oz. zasmehovanjem ter preprečuje 

žalitve, smešenje in druge oblike poseganja v integriteto ljudi, trdim, da se omenjene 

ločnice med vulgarnostjo in ironijo strogo držimo.  

Ustvarjalci oddaje Studio City se strinjamo, da so državni simboli sveti in posebej 

zaščiteni. Vendar v omenjenem primeru nismo prestopili meje dobrega okusa, kaj šele, 

da bi zastavo načrtno žalili, zasmehovali ali se iz nje norčevali. V obzir je potrebno 

vzeti celoten kontekst igranega prizora in širšo družbeno-politično realnost, v kateri 

živimo.   

V primeru, da pristajamo na nedotakljivost določenih tem, idej ali oseb za obravnavo v 

satiri, pa gre za cenzuro in omejevanje.« (27. 6. 2017) 



44 
 

 

III. Mnenje in priporočilo varuhinje 

 

Menim, da so ustvarjalci RTV vsebin dolžni slediti najvišjim etičnim standardom v celotnem 

programskem opusu, in da tudi v satiričnih rubrikah svoboda javne besede in svoboda 

kreativnega izraza ne moreta biti brezmejna: spoštovati je treba mejo med pikrostjo in 

žaljivostjo, kritiko in blatenjem, zbadljivostjo in norčevanjem, ironijo in prostaštvom, z 

zavedanjem, da je ta meja velikokrat tudi zelo tanka.  

Po preučitvi zadeve menim, da v konkretnem primeru ta meja ni bila prestopljena. 

Menim, da je urednica oddaje Alenka Kotnik podala celovito pojasnilo in se oprla na 

ustrezne člene Poklicnih meril in načel novinarske etike ter Programskih standardov. 

Menim, da ni šlo za napako, ki bi terjala opravičilo gledalstvu. 

 

1. Ugotavljam, da se konkretna rubrika Recepcija neposredno navezuje na dejanski politični 

dogodek, in sicer pobudo parlamentarne stranke Nova Slovenija, ki je 8. junija 2017 vladi 

predlagala, naj država mladoporočencem v Sloveniji takoj po poročnem obredu podari 

slovensko zastavo. Predsednica Nove Slovenije Ljudmila Novak je pojasnila, da bi na ta način 

mladoporočencem naklonili večjo pozornost, hkrati pa z majhnimi finančnimi sredstvi dosegli 

krepitev domovinske zavesti: »Novi zakon, novi dom in nova zastava za večjo pripadnost 

domovini.« (Vir: STA) Novica je bila deležna precejšnje medijske pozornosti.  

 

2. Rubrika Recepcija, ki je predmet pritožbe, je bila realizirana štiri dni po tej pobudi, 12. 

junija, in je s konkretnim političnim dejanjem polemizirala v utečenem satiričnem formatu, ki 

ga gledalci oddaje poznajo in razumejo, in sicer v obliki naivnega dialoga med vratarjem 

Urbanom in gledalko Veroniko, v katerem se družbeno intrigantne teme poenostavijo do 

absurda, s tem pa se oblikovalcem političnega vsakdana nastavi kritično ogledalo v maniri 

politične satire: pikro, jedko, a tudi sarkastično in hudomušno.  

 

3. Menim, da je bila konkretna rubrika Recepcija pripravljena v skladu s poklicnimi merili in 

načeli novinarske etike ne le z jasno navezavo na konkretno dejstvo in umestitvijo v znan 

kontekst, ampak tudi s tem, da je bila nedvoumno ločena od informativne vsebine (točka 9.13 

Satira), in da je izbrano tematiko ubesedila brez uporabe žaljivih, zasmehljivih, vulgarnih, 

lascivnih ali kvantaških izrazov, ob spoštovanju splošnih družbenih norm in vrednot (točka 

10.10 Dober okus). Ob zavedanju, da imajo gledalci različne okuse in poglede, menim, da bi 

bilo pretirano, če bi omenjanje poročne noči, kot naravnega nadaljevanja poročne zaobljube 

mladoporočencev, obravnavali kot eksplicitno nesprejemljiv govor. 

 

4. Nedvomno so državni simboli, torej zastava, grb in himna, tiste ustavne kategorije, ki jih ni 

dovoljeno žaljivo uporabljati, zasmehovati, se iz njih norčevati ali jih sramotiti. Po drugi 

strani pa satirična obravnava tematik, ki se navezujejo na te simbole, kakor tudi njihovo 

omenjanje, ne more biti tabu, saj bi tako ne le zožili prostor žanra, ampak tudi posegli v 

pravico do svobode govora. Zaslediti je tudi pravna mnenja, da v sodobnih demokracijah niti 

zaščita fizične integritete državnih simbolov ne bi smela imeti absolutne prednosti pred 

pravico do svobodnega izražanja (Andraž Teršek v Dnevniku, 22. 2. 2003, Zastava ni 

nedotakljiva; https://www.dnevnik.si/44153 ).  

 

5. Menim, da je bila rubrika Recepcija realizirana tako, da so gledalci lahko jasno razločili, 

kaj je bil osrednji predmet satirične obravnave, in da to ni bil državni simbol, ampak politična 

pobuda o uporabi državnega simbola. Zastava se v dialogu ni pojavila kot neposredna tarča 

https://www.dnevnik.si/44153


45 
 

satirične osti, ampak kot sestavni del tiste ideje, ki je bila predmet satirične obravnave. 

Pomembno je tudi, kako je bilo besedilo interpretirano. Dialog med vratarjem Urbanom in 

gledalko Veroniko je v formi sproščenega pogovora podal lucidno kritiko razkoraka med 

družbeno realnostjo in politično idejo (v tem primeru povezano z zastavo). 

 

6. Menim, da RTV Slovenija javni interes zasleduje tudi s tem, ko neguje raznovrstne žanre, 

med njimi tiste, ki v osiromašeni medijski krajini izgubljajo svoj prostor, tudi politično satiro. 

Ustvarjalcem tovrstnih vsebin, ki so po naravi žanra »hoja po robu« med politično 

korektnostjo, jedko kritiko družbene stvarnosti in provokacijo, priporočam, da vedno 

znova tehtajo, kje je meja, ki je na javni RTV ne smejo prestopiti, ob hkratni skrbi, da 

ne podlegajo (samo)cenzuri. O tem pa je pomembno zavedanje, da svoboda javne besede 

in svoboda kreativnega izražanja ne smeta biti krinka za diskreditiranje posameznikov, 

skupin, idej, vrednot, simbolov. Ustvarjalcem priporočam, da se pri vsakokratni presoji 

oprejo na poklicna merila in programske standarde.  

 

Ker se mnenje varuhinje v tej zadevi po vsebini ne razlikuje od mnenja odgovorne 

urednice Informativnega programa in urednice oddaje Studio City, pri čemer pritožnik 

z njunim mnenjem ni bil zadovoljen, bom pristojno komisijo programskega sveta RTV 

Slovenija za informativne vsebine prosila, da o zadevi oz. o poročilu varuhinje opravi 

razpravo ter sprejme sklep, v skladu s svojimi pristojnostmi.   
 

Ilinka Todorovski 

varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija 

 

Ljubljana, 19. 7. 2017 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



46 
 

Priloga št. 2, Uporaba besede “kolo” ali “krog” 
 

»KOLO in KROG nista sopomenki« 
 
Beseda kólo živi v slovenskem jeziku že desetletja in pomeni >del ligaškega tekmovanja ali 
turnirja, v katerem igrajo nasprotniki po vnaprej določenem razporedu< (Slovar slovenskega 
knjižnega jezika in prenovljeni Slovar slovenskega knjižnega jezika iz leta 2014). Besedo smo 
prevzeli >iz hrvaščine, srbščine v enakem pomenu. Ta pomen se je prek 'krog' (prim. angl. 
round, nem. Runde 'krog' in runda') razvil iz pomena 'koló'< (Snoj, Marko: Slovenski etimološki 
slovar, Ljubljana, 1997). Po osamosvojitvi Slovenije se je kot ''pravilnejša'' pojavila beseda 
króg. Pravopisni slovar 2001 nam pri razrešitvi dileme kolo ali krog ne pomaga prav dosti.  

 

Na tem področju vlada kaos.  

1. V športni redakciji TVS uporabljamo kolo; krog (čeprav redko) le v pomenu 

1./2. del tekmovanja (npr.: 1. kolo 2. kroga lige prvakov = 1. kolo 2. dela lige 

prvakov), tako tudi npr. časopis Delo.  

2. Krog je v rabi npr. na MMC-ju in Radiu nacionalne televizije, POP TV, pa tudi 

v časopisih Dnevnik in Ekipa. 

3. Kot zanimivost. V Velikem slovarju tujk iz leta 2002 (str. 584) je beseda kolo 

v 1. pomenu razložena kot 'del ligaškega tekmovanja ali turnirja, v katerem igrajo 

nasprotniki po vnaprej določenem razporedu' (očitno prepisano iz SSKJ; vendar 

so se sestavljalci slovarja odločili za to besedo). 

Primer: 
Vzemimo za primer nogomet, slovensko prvo ligo, v kateri se za naslov državnega prvaka 
meri 10 ekip.  
Sistem tekmovanja je 4-krožni. V vsakem krogu se igra 9 kol, vsako kolo pa predstavlja 5 
tekem. 
 
Ko je odigranih 9 kol, se zaključi prvi krog. Drugi krog je namenjen povratnim tekmam in novim 
9 kolom. Ko se ta končajo, je bilo za nami v jesenskem delu 18 kol. 
 
Podoben potek je tudi v spomladanskem delu, le da se 3. krog zaključi s 27. kolom, 4. pa s 36.  
 
Slikovni prikaz: 
 



47 
 

 
 
 
Še natančnejša obrazložitev je na spletni strani 

http://www.rtvslo.si/sport/nogomet/pokal-konfederacij-2009/vecno-vprasanje-imamo-kolo-

ali-krog/206197 (17. 7. 2010), na kateri razliko utemeljuje Igor E. Bergant. Poudarja, da kolo 

in krog nista sopomenki, kolo je del kroga: »Kolo je stara beseda slovanskega izvora, ki je že 

najmanj 70 let v vsakodnevni uporabi v slovenskem jeziku. Pomeni pa del tekmovanja oziroma 

prvenstva, v katerem se klubi ali posamezniki enkrat pomerijo med seboj. Angleži "kolu" rečejo 

"matchday", Nemci "Spieltag", Italijani "giornata", Francozi "journée". Skratka, v slovenščini 

bi besedo lahko prevedli s sopomenko "igralni dan", ki pa se doslej ni uporabljala, poleg tega 

pa je v sodobnem športu že kar malo presežena, saj v večini športov tekme enega kola praviloma 

ne igrajo več na isti dan.« /…/ »Krog je tisti del tekmovanja, v katerem se vsi tekmeci po enkrat 

pomerijo med seboj. Torej, krog obsega več kol. Prvenstvo lahko obsega enega ali več krogov, 

pač glede na to, kolikokrat se vsak izmed tekmecev pomeri z vsemi drugimi.« /…/ »Sopomenka 

"kroga" je "del" (jesenski del, spomladanski del, prvi del, drugi del), pri čemer nam jo je 

sodobni šport malo zagodel. Vse tekme jesenskega dela navadno niti ne sovpadajo s prvim 

krogom. Nemci, denimo, za prvi del (krog) uporabljajo besedo "Runde" (krog): Hinrunde (prvi 

del) in Rückrunde (povratni krog). Logično pa je, da loterija za vsako žrebanje uporablja 

besedo "krog", ker so vsa žrebanja enaka – vsakokrat so od začetka namreč v bobnu vse 

kroglice …« 

 
(Pojasnilo lektorjev Športnega programa TV Slovenija) 
 
 
 
 
 

http://www.rtvslo.si/sport/nogomet/pokal-konfederacij-2009/vecno-vprasanje-imamo-kolo-ali-krog/206197
http://www.rtvslo.si/sport/nogomet/pokal-konfederacij-2009/vecno-vprasanje-imamo-kolo-ali-krog/206197


48 
 

Priloga št. 3, O vzrokih smrti, ali se res vse »proizvaja«, ni vse posledica… 
 

Zahvaljujemo se za opombo, ki je bila povod za vnovičen premislek in pretres primerov, in 

zagotavljamo, da bomo v prihodnosti pozorni na omenjeno rabo. Bogastvo slovenskega 

jezika, to je raznolikost uporabljenih  besed in zvez, je danost, ki jo vsekakor moramo 

ohranjati in negovati. K temu smo zavezani tudi lektorji, zato iskreno pritrjujemo vašemu 

mnenju. Vendarle pa naj opozorimo na nekaj posebnosti novinarskega dela, ki v nekaterih 

primerih hote ožijo izrazni nabor. 

1. RTV Slovenija se kot javni medij trudi uporabljati čim bolj nevtralno besedje, da bi 

informacije podala na vsem sprejemljiv in čim bolj objektiven način, ki bi bil dovolj poveden, 

hkrati pa ne bi bil žaljiv ali zavajajoč. Zlasti slednje je velika težava, saj so informacije s 

terena pogosto pomanjkljive ali nepotrjene, zato se uporabi najsplošnejša beseda, ki dogajanje 

sicer lahko manj natančno zajema, a pri tem ne zavaja o kakih specifičnih okoliščinah. 

2. Kot se poskušamo izogibati ponavljanju iste besede, se poskušamo izogibati tudi 

pomenskemu ponavljanju, to je redundanci. Poved "V požaru so zgoreli štirje ljudje" je tako 

po smislu enakovredna povedi "V požaru so umrli štirje ljudje", vendar slednja bolj ustreza 

poročevalskemu slogu vesti, ki podaja le ključne informacije, druge okoliščine dogodka tako 

niso poudarjene. Poleg tega novinar navadno ne more vedeti, ali so ljudje v resnici zgoreli ali 

so se zadušili, jih je zasul strop, ki je popustil, so v agoniji skočili po stopnicah in si zlomili 

tilnik ... 

3. Podobe, ki jih vzbujajo posamezne besede, so lahko zelo močne in zato neželene ‒ zveza 

zgoreli so ali celo zogleneli so je za mnoge moteča, ker jih preveč čustveno pretrese. 

Gornji trije primeri tako razlagajo, zakaj je raba izrazov umreti ali ubiti (se) tako pogosta. 

Menimo tudi, da se večina novinarjev zaveda razlik med glagoli, ki poimenujejo način oz. 

vzrok smrti, a se pri spontanem poročanju s terena zgodijo tudi napake oz. pride do 

nenatančnega izražanja. Pomeni nekaterih glagolov, ki jih je naštel gledalec, se sicer delno 

prekrivajo, a je zagotovo bolje, da novinarji uporabljajo čim bolj nedvoumne izraze, saj je 

tako manjša možnost, da bi jih naslovniki napačno razumeli.  

Za podkrepitev še nekaj statistike v zvezi s poročanjem o nedavni tragediji v Londonu: v 19 

vesteh oz. napovedih prispevkov v poročilih dnevnoinformativnega programa smo 

najpogosteje govorili o smrtnih žrtvah (devetkrat), o umrlih (šestkrat), mrtvih (trikrat), enkrat 

pa, da je ugasnilo življenje. 

Glede zveze zahtevati x mrtvih namesto x življenj pa se lektorji MMC-ja strinjamo z 

gledalcem in si to razlagamo kot lapsus, nastal pri preurejanju novice. 

4. O odmevnih dogodkih novinarji zbirajo izjave odgovornih ter vidnejših predstavnikov. Ker 

gre za večkraten opis istega dogodka, razumemo, da bi bilo branje olajšano, če bi bilo 

besedno bolj razgibano ‒ to se pri prevodih še da doseči s prevajanjem po smislu, pri domačih 

temah pa ne, saj nas omejuje vsebina izjave oz. upovedenje dogodka ‒ in ker je izjava 

neodvisna od drugih, se del besedja neogibno ponovi.  



49 
 

Glede izraza proizvodnja (ki prav tako splošno povzema več dejavnosti) pa se prav tako 

trudimo, da iščemo povednejše zveze: prireja mleka in živine, lesni prirast, pridelava sadja in 

zelenjave, pridobivanje soli, kopanje rude, lomljenje marmorja ... 

O sopomenkah k jasno težko govorimo, ker ne poznamo konteksta rabe, ki jo gledalec 

omenja. Novinar lahko o marsičem tudi glagolsko povpraša (npr. "Smo bili dovolj natančni?", 

"Je vse razumljivo?", "Je kaj dvoumnega?" ipd.), se pa zdi, da vprašalnica z "jasno" v 

omenjenih primerih prehaja že med pragmatične frazeme in tako opravlja že rahlo drugačno, 

bolj konativno vlogo, ki se izrazi v spontanem govoru novinarja na odzive gostov.   

Beseda posledica se je nekdaj preganjala kot hrvatizem, namesto nje se je predlagal nastopek 

ali nasledek, kar pa ni zaživelo v praksi. Janez Sršen tako v svojem priročniku Jezik naš 

vsakdanji za to besedo ne predlaga drugih izrazov. Tudi jezikoslovci z Inštituta za slovenski 

jezik Frana Ramovša danes niso naklonjeni tako purističnim posegom, za merodajne imajo 

digitalne korpuse, ki po obsegu presegajo nekdanje listkovne in bodo s predstavitvijo v novem 

slovarju podali tudi ekspresivnost posameznih besed. Beseda posledica ima zaradi nekdanjih 

razprav zagotovo še nekaj ekspresivnega prizvoka, je pa tako pogosta, da se ji ni mogoče 

povsem odreči.  

Besedo transparentno bi tudi sami želeli nadomestiti s pregledno, a nas pri tem omejuje raba 

in predvsem terminološkost. Tu naj opozorimo, da se beseda najpogosteje pojavlja v navedkih 

politikov in političnih predstavnikov, kjer se zaradi verodostojnosti ohranja, saj v navedke 

posegamo le slovnično-pravopisno, izjemoma tudi ob hudih zdrsih v pogovornost, sicer pa ne; 

beseda iz navedka pa se kasneje uporabi v povzetku, da se zagotovo izognemo dvoumnosti. 

Tujko transparenten zamenjamo s primernejšo besedo, kadar s tem ne okrnimo pomena. 

Samostalnik doprinos, ki je po Slovenskem pravopisu slogovno slab, novinarji le redko 

uporabljajo, in če je besedilo lektorirano, lektor to besedo zamenja z ustreznejšo; dosledno jo 

popravljamo v prispevek. 

Trpniško izražanje (»se je, se bo«) je v slovenščini moteče, če trpnik uporabljamo prepogosto, 

včasih pa se trpniku ne moremo izogniti, in ni potrebe po tem, da bi ga za vsako ceno 

preganjali. Trpnik s se tradicionalno res velja za slab slog, vendar ni izkaza, da ga v rabi 

(pojavlja se precej pogosteje kot trpnik na deležnik) tako dejansko občutimo. Nasprotno, 

večkrat je potreben, ko želimo poudariti splošnost. V Slovenski slovnici ga Jože Toporišič 

obravnava v sklopu brezosebkovih stavkov, kar razlaga kot pretvorbo, specifičen način 

izražanja, ki ni neodvisen od členitve po aktualnosti (Jabolka dišijo. ‒ Diši po jabolkih.).  

Če gledalec želi natančnejše odgovore na svoje pripombe, naj primerom (po njegovem 

mnenju neustrezne) rabe doda sobesedilo ali sporoči, v kateri oddaji ali prispevku (ime oz. 

naslov in datum) jih je zasledil. 

 

Odgovor so pripravili: 

Rok Dovjak 

lektor Multimedijskega centra RTV Slovenija 

Olga Tratar 

lektorica dnevnoinformativnih oddaj TV Slovenija 

Darka Tepina Podgoršek 

lektorica, zunanja sodelavka TV Slovenija  



50 
 

STATISTIKA ODZIVOV 
 
 

 

  julij 2017 junij 2017 julij 2016 

TELEVIZIJA SLOVENIJA    

Skupaj 46 46 39 
Informativni program 29 17 23 

Kulturni in umetniški program 6 8 3 

Športni program 3 4 8 

Razvedrilni program 2 8 3 

Program plus 2 1 2 

Ostalo  4 8 0 

RADIO SLOVENIJA    
Skupaj 12 12 2 

Radio Prvi 9 7 1 

Val 202 3 1 0 

Program ARS 0 1 0 

Ostalo 0 3 1 

MMC    
Skupaj 19 11 3 
Vsebine 15 8 3 

Prilagojeni programi 1 1  
Dostopnost, storitve 3 2  

RTV SLOVENIJA    

Skupaj  25 32 36 

Jezikovna kultura  3 2  

Oglaševanje 1 0  

RTV prispevek 1 7  

Tehnične zadeve 6 3  

RTV SLO - splošno 3 2  

Programski svet 1 2  

Varuhinja 3 6  

Ostalo 7 10  

VSI ODZIVI 102 101 80 

 


