
TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV IN JE NAMENJEN ZA INTERNO RABO, ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA 
UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. 
VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

September 2019 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 11. 10. 2019 

Končna redakcija: 10. 10. 2019 

Pripravili: Ilinka Todorovski, Anja Nab Huš 

Delovodnik, statistika: Eva Semič 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za september 2019 
 

 

Septembra je prispelo več pohval kot običajno, največ za televizijski prenos papeževega 

srečanja s Pedrom Opeko.  

 

Več pritožb je vsebovalo očitke o resnih kršitvah Programskih standardov ter Poklicnih meril 

in načel novinarske etike: nenatančnosti, pristranskosti, posredovanju netočnih in 

nepreverjenih informacij ter prestopanju meje med duhovitim in vulgarnim oz. žaljivim.  

 

Varuhinja je posredovala številna pojasnila ter zapisala več mnenj in priporočil, med drugim 

glede podajanja številčnih podatkov, sklicevanja na neuradne vire, celovitosti, podpisovanja 

avtorjev pod spletnimi članki, ustreznim opisom vsebin oddaj, objavljenih na spletu, 

upoštevanja načela dobrega okusa v satiri in tudi pri izbiri oblačil. 

 

Ali lahko novinar RTV piše za drug medij? Na podlagi konkretne pritožbe je varuhinja  

predlagala široko notranjo razpravo o javnih objavah in nasploh različnih oblikah javnega 

delovanja programskih ustvarjalcev, zaposlenih in zunanjih sodelavcev RTV Slovenija. 

Nanizala je več dilem s tega področja, napisala mnenje in priporočilo ter se zavzela za 

ustrezno ureditev.  

 

 

 

 

 

 

 
 

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

Kazalo  
TELEVIZIJA SLOVENIJA .................................................................................................................. 4 

I. INFORMATIVNI PROGRAM ............................................................................................. 4 

Odstotki ali odstotne točke: napaka se ponavlja ............................................................................ 4 

Neuradne informacije o usodi Plečnikovega stadiona .................................................................... 5 

Koda o elektronski cigareti: pristransko ali večplastno? ................................................................. 8 

O primernem videzu in oblačilu voditeljev .................................................................................... 10 

Kdaj imamo pravico do levih in desnih mnenj? ............................................................................. 11 

Predpriprave gostov oddaje Globus .............................................................................................. 12 

Članstvo v Forumu 21 – relevanten podatek? .............................................................................. 12 

Pohvale informativnim vsebinam .................................................................................................. 13 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM ............................................................................ 14 

Hvala, ker ste prenašali papežev obisk pri Pedru Opeki! .............................................................. 14 

Pohvale filmov in nadaljevank ....................................................................................................... 15 

III. RAZVEDRILNI PROGRAM .............................................................................................. 16 

Oddaja Kaj dogaja?: duhovito, vulgarno ali žaljivo? ...................................................................... 16 

Neduhovit skeč v Popevki 2019 ..................................................................................................... 17 

Glasba na televiziji: gledalka pogreša popularno glasbo ............................................................... 18 

Nagradna igra kviza Vem! .............................................................................................................. 19 

O novi sezoni Vikend paketa ......................................................................................................... 19 

IV. ŠPORTNI PROGRAM ..................................................................................................... 19 

Ob robu športnega prenosa o Prekmurju in madžarščini ............................................................. 19 

Odbojkarska pravljica: zakaj je nismo mogli gledati na TV SLO? ................................................... 20 

V. PROGRAM PLUS .......................................................................................................... 21 

Dobro jutro: vodenje pogovorov ................................................................................................... 21 

VI. TV MARIBOR ............................................................................................................... 22 

Pohvali za vsebine jutranjih oddaj ................................................................................................. 22 

RADIO SLOVENIJA ...................................................................................................................... 22 

I. RADIO PRVI ................................................................................................................. 22 

Studio ob 17ih: o vlogi voditelja .................................................................................................... 22 

O geografski legi vasi Peroj ............................................................................................................ 23 

Koga vabite pred mikrofon in zakaj? ............................................................................................. 23 

Pohvala Duhovni misli ................................................................................................................... 24 

II. VAL 202 ....................................................................................................................... 25 

Res vedno eni in isti glasbeniki? .................................................................................................... 25 

III. SPLOŠNO ..................................................................................................................... 25 

Kam je odšla narodnozabavna glasba? ......................................................................................... 25 

MMC .......................................................................................................................................... 26 



3 
 

I. VSEBINA ...................................................................................................................... 26 

Adria propada, njena letala pa so še v zraku ................................................................................. 26 

Priključitev/vrnitev Primorske ....................................................................................................... 27 

O natančnosti v poročanju o izraelskih volitvah ............................................................................ 27 

O poročanju s festivala mladih v Stični .......................................................................................... 28 

(Ne)podpisovanje člankov ............................................................................................................. 29 

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si ................................................................................... 30 

II. STORITVE .................................................................................................................... 31 

RTV 4D: težave pri časovnem premikanju ..................................................................................... 31 

Zakaj ni bilo mogoče brati komentarjev? ...................................................................................... 31 

RTV SLOVENIJA .......................................................................................................................... 32 

I. SPLOŠNO ..................................................................................................................... 32 

Ali lahko novinar RTV piše za drug medij?..................................................................................... 32 

II. JEZIKOVNA KULTURA ................................................................................................... 35 

Beseda podkast ni slovenska! ........................................................................................................ 35 

Jezikovna izobraženost zaposlenih na RTV .................................................................................... 36 

III. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM .................................................................... 36 

Zakaj posnetek ni podnaslovljen za gluhe in naglušne? ................................................................ 36 

IV. OGLAŠEVANJE ............................................................................................................. 38 

Sporen oglas z zdravstveno vsebino? ............................................................................................ 38 

V. RTV PRISPEVEK ............................................................................................................ 38 

Zakaj moram plačevati prispevek, čeprav ne gledam televizije? .................................................. 38 

VI. VARUHINJA ................................................................................................................. 39 

Skupina za poenotenje jezikovnih smernic ................................................................................... 39 

PRILOGA .................................................................................................................................... 40 

Jezikovna smernica glede podnaslavljanja anonimnih slovenskih govorcev s tonsko 

spremenjenim glasom v televizijskih programih ........................................................................... 40 

STATISTIKA ................................................................................................................................. 41 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 
 

I. INFORMATIVNI PROGRAM 

Odstotki ali odstotne točke: napaka se ponavlja 

Gledalec in poslušalec A. I. je dvakrat v enem tednu opazil napako pri podajanju številčnih podatkov, 

ko ni bila upoštevana razlika med odstotki in odstotnimi točkami.  

Prvo pritožbo je podal ob poročanju o izidu avstrijskih parlamentarnih volitev v radijski Drugi jutranji 

kroniki in v televizijskih Poročilih ob 9h (23. 9.): 

»Že ves dan v vaših informativnih oddajah objavljate novico,  da je na volitvah v Avstriji 

svobodnjaška stranka svoj položaj poslabšala za 10 odstotkov. 

 Dejstvo je, da je svobodnjaška stranka na prejšnjih volitvah dosegla 26% delež, včeraj 16% 

delež. Razlika je 10 odstotnih točk ali zmanjšanje za 40 odstotkov, nikakor pa ne zmanjšanje 

za 10 odstotkov. 

 Vaši sodelavci očitno niso pozorni ali celo ne razumejo, da so razlike med odstotki odstotne 

točke in ne odstotki. Od največje medijske hiše v SLO se pričakuje vrhunska strokovnost in 

kompetentnost, ne pa »šlamastika«.« 

Varuhinja je odgovorila, da je uredništvo novinarko opozorilo na napako, v radijskem in televizijskem 

poročilu ob 13h je bila uporabljena ustrezna formulacija.  

Pritožnik A. I. je v odzivu menil, da gre »za širši problem«, zato je izrazil pričakovanje, »da bo 

odgovoril še kdo od vodilnih oziroma urednikov predvsem z idejo, kako to odpraviti.« 

Varuhinja je odgovorila: 

»Menim, da se vsakomur lahko pripeti napaka, zlasti dopisniku, ki s terena servisira več oddaj 

in programov hkrati. Verjamem, da novinarka po tej neprijetni izkušnji iste napake ne bo več 

ponovila. O tem, kdo je napako preslišal in jo spustil v eter, tako v radijska kot televizijska 

poročila, ne da bi nanjo pravočasno opozoril novinarko, težko sodim. Ne morem pa se 

strinjati s pavšalno oceno, da nihče na RTV ne razlikuje med odstotki in odstotnimi točkami. S 

tem tudi ne želim reči, da napak in površnosti ni ali da jih je mogoče odpraviti z zamahom 

roke. Menim pa, da že opozorila, kakršno je vaše, dosežejo svoj namen: resno razpravo v 

uredništvih.« 

Pritožniku je odgovorila tudi odgovorna urednica Informativnega programa Manica J. Ambrožič: 

»… s kolegi z radia smo se o napaki pogovorili. Če je javljanje v živo ali če urednik teksta ne 

vidi v naprej, težko prepreči napako. Kakšen spodrsljaj se zgodi tudi v časovni stiski, ki jo ima 

urednik ali pa novinar. In v tem primeru je bilo tako.   

Vsekakor se vsi dobro zavedamo razlike med odstotki in odstotnimi točkami, a včasih prihaja 

do spodrsljajev. Nenamernih.  In takoj, ko jih opazimo, jih popravimo.  Tako je bilo tudi v 

ponedeljek.«  

 

 



5 
 

Napaka se je ponovila v Odmevih (1. 10.). Nanjo je vnovič opozoril A. I.: 

»… menim, da je problem razlikovanja odstotki - odstotne točke res večji, kot ga želite 

zaznavati.  

Pri komentarju razlike med povečanjem števila potnikov v svetu (leta 2017 + 6,7 

odstotno povečanje, leta 2018 + 4,3 odstotno povečanje) je novinarka komentirala, da gre za 

padec za 2,4 odstotke. Zaključek je seveda nepravilen, gre za znižanje za 2,4 odstotne točke 

oziroma za 36 odstotkov (4,3 / 6,7 = 0,64).«   

Varuhinja je v odgovoru spomnila na mnenje s priporočilom, ki je zapisano v poročilu za december 

2018 (str. 12) in zapisala novo PRIPOROČILO:  

»Tokrat bo moje priporočilo uredništvom konkretnejše: predlagala bom, da se o podajanju 

in interpretaciji številk (rast/padec, naraščanje/upadanje, povečanje/zmanjšanje/krčenje, 

trend, odstotek, odstotna točka, delež itd.) podrobneje pogovorijo, morda skozi delavnice 

in krajša izobraževanja.«  

Odgovorna urednica Manica J. Ambrožič je napovedala, da bodo v uredništvu pripravili izobraževanje 

o uporabi statističnih podatkov ter o podajanju in interpretaciji številk. 

Varuhinja še meni, da gre za tipično napako, ki bi jo bilo smiselno popraviti oz. razjasniti sproti. 

Številni evropski mediji, tudi radijski in televizijski, imajo v ta namen vzpostavljeno posebno 

spletno točko (v angleščini običajno z imenom »Corrections/Clarifications«). Pisarna varuhinje je 

opravila analizo primerov dobrih praks s tega področja. O možnostih uveljavitve podobnega 

mehanizma bo varuhinja skušala do konca leta opraviti razpravo s posameznimi uredniki oz. 

uredništvi.  

Neuradne informacije o usodi Plečnikovega stadiona 

Na varuhinjo je bila so-naslovljena pritožba J. P. glede prispevka o usodi Plečnikovega stadiona 

(Dnevnik, 28.8.2019). Pritožnica je menila, da je bilo sklicevanje na neuradne informacije neprimerno:  

»V prispevku je bila posebej sporna navedba, da naj bi Joc Pečečnik po vaših informacijah v 

kratkem dobil gradbeno dovoljenje za gradnjo na območju Plečnikovega stadiona. Širjenje te 

“govorice” je neetično, nestrokovno in ne-objektivno. Ker postopek še teče, je vsaka 

omemba izida špekulacija. Postopek za pridobitev gradbenega dovoljenja zaenkrat še poteka, 

kot upravni postopek naj bi ta potekal neodvisno in brez pritiskov. V njem imajo poleg 

stranke (investitorja) pravni status tudi stranski udeleženci, ki imajo zagotovo pravico izvedeti 

novice o postopku neposredno od organa, ki ga vodi, ne pa iz medijev v obliki čenč. 

Novinarka ni opravila osnovne naloge, da bi preverila, v kateri fazi je omenjeni postopek in 

kako »hitro« se ta sploh lahko zaključi.  

Neuravnoteženo, ozko in neverodostojno poročanje je v prvi vrsti žaljivo do stranskih 

udeležencev v tem postopku, ki so po obstoječi zakonodaji upravičeni do enake obravnave in 

nepristranskosti. Poleg tega tako poročanje ni v interesu objektivno obveščene javnosti ter 

varstva pravne države. 

 

Sprašujem: 

1. Kako novinarka in urednica utemeljujeta sklicevanje na neimenovan vir pri navedbi 

govorice? 

2. Kako je je nonšalantna omemba “naših informacij” v skladu z načeli Natančnosti in 

Preverjanja dejstev, še zlasti glede na zelo jasno dikcijo iz Poklicnih merila in načel 



6 
 

novinarske etike v programih RTV Slovenije: “Novinarji in uredniki RTV Slovenija 

morajo spoštovati temeljno profesionalno pravilo, da je treba vse podatke pred 

objavo preveriti. Če to ni mogoče, je nujno navesti vir. Ko gre za uredništvu znan in 

verodostojen vir, ki pa ne želi biti imenovan, se je mogoče zateči k uporabi besednih 

zvez: iz zanesljivega vira, naš preverjeni vir, iz dobro obveščenih virov, iz 

diplomatskih virov, iz virov, ki so blizu..., in podobnim. V programih RTV Slovenija 

praviloma ne uporabljamo besednih zvez, kot so: govori se, pravijo, da; slišati je, naj 

bi.” [poudarek dodan] 

3. V čigavem interesu je objava govorice o izidu upravnega postopka medtem ko ta 

postopek teče?« 

 

Odgovor odgovorne urednice Informativnega programa Manice J. Ambrožič: 

»Novinarka nikjer v prispevku ni trdila, da je bilo gradbeno dovoljenje Jocu Pečečniku že 

izdano, niti, da ga bo dobil.  

V napovedi prispevka smo povedali, da naj bi Joc Pečečnik  po naših informacijah gradbeno 

dovoljenje v kratkem dobil.  Sklicevanje na neuradne, a zanesljive informacije, v novinarstvu 

povsem običajno in skladno z vem poklicnimi standardi, tudi Programskimi merili.  Koretno 

smo povedali, da je sicer postopek v teku in tudi, da uradne ustanove naših informacij ne 

morejo potrditi.  

Objava te neuradne informacije je v interesu javnost, saj se zgodba vleče že vrsto let, o 

zapletih pa poročamo vsi mediji in tudi iščemo razloge, zakaj je do njih prihajalo.  

Naj poudarimo, da je novinarka v prispevku pustila tudi  odgovor Pečečnika, da država 

stadion še vedno lahko odkupi.  

Dodajmo še, da smo te neuradne informacije dobili prvi in tudi poročali smo o njih prvi, je pa 

pred dnevi članek s praktično enakimi informacijami objavil tudi časnik Dnevnik.« 

Varuhinja je bila seznanjena tudi z nadaljnjo korespondenco med pritožnico in odgovorno urednico. 

Na izrecno prošnjo pritožnice je tudi sama s kratkimi mnenji odgovorila na njene dileme:  

»1. Ali je poročanje o sleherni zadevi, ki še poteka, mogoče označiti za špekulacijo, čenčo in 

govorico? 

Menim, da ni tako in da sodi spremljanje javno relevantnih tematik v različnih fazah – od 

pojava do razrešitve – med temeljne novinarske dejavnosti. Novinarji lahko spodbudijo javno 

razpravo o zanimivih vsebinah, v primeru družbenih deviacij lahko novinarska razkritja 

prispevajo že k samemu začetku različnih postopkov. Ko gre za kompleksne zadeve, se od 

novinarjev pričakuje, da z dolžno pozornostjo bdijo nad razvojem in da o ugotovitvah 

občasno seznanjajo javnost (t. i. follow up), še zlasti, če gre za dolgotrajno in razvejano 

reševanje (zapletanje, zavlačevanje), v katerem sodelujejo državni organi, se uporablja javni 

denar in morda vzpostavlja nova (slaba ali dobra) praksa. Uredništvo ni dolžno zabeležiti 

slehernega premika v razvoju dogajanja. O vsakokratnem poročanju uredništvo presoja po 

različnih merilih: aktualnosti, pomembnosti, ekskluzivnosti, raznovrstnosti (glede na ostale 

prevladujoče teme v oddaji) itd. Pri odločanju, kdaj gre za izrazitejše zasuke (ali zastoje), ki jih 

je vredno umestiti v oddaje, se uredniki opirajo na svoje izkušnje, poklicno znanje in vedenje 

ter pristojnosti.  



7 
 

2. Ali se novinar sme sklicevati na neuradne vire in pri tem uporabiti besedno zvezo »naj 

bi«? 

Menim, da je urednica ustrezno pojasnila pomen neuradnih virov za opravljanje novinarskih 

nalog. Menim pa tudi, da je pri sklicevanju na neimenovane vire potrebno vsakokratno 

novinarsko in uredniško tehtanje o (1) verodostojnosti vira, (2) o informacijski vrednosti 

informacije, pridobljene iz neuradnega vira in (3) o tem, kako občinstvu predstaviti neuradni 

vir. Urednica je zagotovila, da so se za objavo odločili, ker viru zaupajo in ker je bila objava po 

uredniški presoji v javnem interesu. Iz strukture prispevka je bilo razbrati, da je tudi v času, ko 

je izdaja gradbenega dovoljena (po neuradnem viru) v sklepni fazi, še veliko več vprašanj, kot 

odgovorov, od čisto konkretnih, kako ohraniti spomenik in omejiti megainvesticijo, do čisto 

splošnega: zakaj država nekaj zaščiti, nato pa prepusti propadanju.  

Glede opredelitve vira pa se strinjam z vašim zapisom, da prav veliko možnih verodostojnih 

neuradnih virov v konkretni zadevi ni: verodostojni vir, ki lahko z gotovostjo napove, kako se 

bo postopek končal, je organ, ki o tem odloča. Zato bi bilo smiselno navesti, da je bila 

informacija pridobljena iz virov blizu pristojnemu ministrstvu (čeprav to kasneje formalno 

informacije ni ne potrdilo ne zanikalo). Če pa so bile vir stranke v postopku (investitor, 

občina, stanovalci), pa se seveda zastavlja logično vprašanje o verodostojnosti takšne 

informacije.  

V zvezi z uporabo besedne zveze »naj bi« pritrjujem, da jo Poklicna merila in načela 

novinarske etike odsvetujejo. Menim pa, da jo je dovoljeno uporabiti, kadar je iz stavka ali 

konteksta mogoče nedvoumno razumeti, kdo je vir informacije, da se bo nekaj zgodilo. 

Takšna je tudi dolgoletna praksa. V konkretnem primeru ni bilo tako. Zato je tembolj 

problematična uporaba trdilne oblike v grafičnem poudarku napovedi prispevka (Pečečnik bo 

v kratkem dobil gradbeno dovoljenje) in naslovu spletnega članka (Pečečnik bo dobil 

gradbeno dovoljenje za Bežigrajski stadion). Pravilen grafičen naslov v napovedi bi se glasil: 

Pečečnik bo po naših informacijah v kratkem dobil gradbeno dovoljenje. Razumem pa, da se 

je uredništvo za objavljeno obliko odločilo zaradi racionalizacije in da je štelo, da se iz 

istočasno govorjene vsebine razume zadržek. Pri tem lahko pritrdim, da je posamezno 

novinarsko poročilo v informativnih oddajah treba obravnavati kot celoto, ki jo tvorijo: 

napoved prispevka, besedilo grafičnih poudarkov, prispevek, posnetki, fotografska in grafična 

oprema in morebitni zvočni poudarki (glasba, zvok okolja).  

V spletni (arhivski) objavi, ki lahko deluje tudi kot samostojno sporočilo, pa so - kot ste opazili 

- naslov ustrezno spremenili v vprašalno obliko (Bo Pečečnik dobil gradbeno dovoljenje?).  

Dodajam še mnenje, da je pri zaupanju neuradnim virom smiselna čim večja zadržanost, saj je 

za verodostojnost medija pomembno, da se napovedano dejanje zgodi. 

3. Ali mora novinar v slehernem prispevku o kompleksni zadevi pridobiti informacije pri 

vseh vpletenih in zainteresiranih straneh? 

Zlasti v kontroverznih zadevah, kjer se krešejo mnenja vpletenih, opazovalcev, stroke in 

javnosti, je treba vsebine podajati čim bolj celovito. V konkretnem primeru je novinarka 

vprašala državo investitorja, stroko, občino in državo, pri čemer so izjave pred kamero podali 

prvi trije. Zagotovo je v tej zadevi še več interesov, ki jih avtorji prav tako predstavljajo v 

novinarske prispevke.  Pri vsakokratnem odločanju o tem, kateri vidiki bodo vključeni v 

prispevek, pa so bistveni fokus, zorni kot in kontekst objave. Menim, da je konkreten 

prispevek zajel dovolj širok razpon informacij, da ga lahko označimo za celovitega.«  



8 
 

 

Varuhinja je odgovorni urednici predlagala, da se v uredništvu zlasti podrobno pogovorijo o uporabi 

neimenovanih virov, saj bi bilo odgovorno do občinstva, da je sklicevanje na takšne vire povsem 

nedvoumno.  

Pritožnica s pojasnili ni bila zadovoljna. Vztrajala je, da je šlo za napako in kršitev kodeksa. 

Koda o elektronski cigareti: pristransko ali večplastno? 

Gledalec Č. E. se je pritožil nad oddajo Koda (TV SLO, 24. 9.) o škodljivosti elektronskih cigaret; menil 

je, da je javna televizija škodila celotni industriji in tudi podjetnikom, ki se v Sloveniji zakonito 

ukvarjajo s prodajo tega izdelka: 

»… vse skupaj je bilo eno veliko ustrahovanje ljudi, ki so prestrašeni, zmedeni saj domnevajo, 

da se bodo po novem zastrupili z elektronsko cigareto. (…) Gre več kot očitno za medijsko 

gonjo proti edini pravi alternativi za tobačne cigarete, katera je po študijah Anglije najmanj 

95% manj škodljiva od klasičnih cigaret. Ta podatek navaja Public Health England. Pri njih tudi 

priporočajo elektronske cigarete kot naj učinkovitejšo in veliko manj nevarno alternativo, 

trgovine z e-cigareti pa odpirajo celo v zdravstvenih domovih in bolnicah kot navaja članek v 

znanem angleškem mediju The Guardian.  

Naše stranke vedo kako je, ko prenehaš kaditi cigarete čez noč in imajo zdravniška potrdila, ki 

dokazujejo nasprotno navedbam objavljenim javno v vaši oddaji. Te ljudje so zgroženi, 

razočarani in dvomu vaše verodostojnosti. (…)  V Republiki Sloveniji je prodaja mlajšim od 18 

let strogo prepovedana česar se tako pri nas kot tudi v drugih podjetjih strogo držimo od kot 

torej informacija, da je toliko mladih uporabnikov vejpa? Zakaj v sami oddaji niso navedeni 

viri?  

Mislim, da bi kot državna televizija morali predstaviti obe plati dogajanja z ustreznimi, 

navedenimi raziskavami in dokazi.« 

Odgovor je pripravila urednica oddaje Koda Vesna Pfeiffer:   

»Povod za temo je bilo opozorilo Nacionalnega inštituta za javno zdravje, v katerem 

odsvetuje uporabo elektronskih cigaret. Opozorilo je NIJZ izdal na podlagi več sto primerov 

resnih pljučnih obolenj med večinoma mladimi uporabniki elektronskih cigaret v ZDA, med 

katerimi je bilo tudi nekaj smrtnih primerov. Zato smo v oddaji Koda dali poudarek predvsem 

mladim uporabnikom e-cigaret, saj so v prejšnjem šolskem letu slovenski šolski delavci zaznali 

uporabo elektronskih cigaret v skoraj 40 odstotkih osnovnih šol in v več kot polovici srednjih 

šol. Najstniki so tudi sicer osrednja ciljna skupina in potencialni dolgoletni kupci izdelkov 

tobačne industrije. V prispevku smo dali besedo tudi mladoletnemu srednješolcu, ki je 

uporabnik e-cigaret. Stroka namreč opozarja, da uporaba elektronskih cigaret pri mladih 

poveča tveganje za začetek kajenja tobaka in pelje v dolgotrajno odvisnost od tobaka.  

V studio praviloma povabimo strokovnjake s področja, ki ga obravnavamo. Tokratna gosta sta 

jasno povedala, da o dolgoročnih posledicah vdihavanja arom in ostalih sestavin elektronskih 

cigaret, danes še ne moremo govoriti, te bodo znane čez nekaj desetletij. Že danes pa so 

znane posledice kajenja klasičnih cigaret, ki so že dolgo v uporabi: v 20. stoletju je zaradi 

kajenja umrlo 100 milijonov ljudi, v 21. pa stroka pričakuje milijardo smrti. Naj dodam, da 

novi tobačni izdelki – elektronske cigarete in izdelki po principu segrevanje brez gorenja – 

sodijo med povezane izdelke, ki jih slovenski protitobačni zakon obravnava enako kot 



9 
 

tobačne izdelke. V skladu z zakonodajo zato s trditvami o domnevni neškodljivosti gledalcev 

ne smemo spodbujati k nakupu povezanega izdelka, ker naj bi bil slednji manj škodljiv od 

cigaret.« 

Pritožnik s pojasnilom ni bil zadovoljen, varuhinjo je izrecno prosil za obravnavo zaradi očitane 

pristranskosti in posredovanja netočnih informacij. Iz odgovora varuhinje:  

»Povsem lahko razumem vašo zaskrbljenost zaradi kritičnega odziva slovenske javnosti na 

dogajanje v ZDA in nerazumevanje razlik med ameriško in evropsko regulativo področja, kar 

lahko vpliva in se lahko negativno odraža na vaše podjetniško delovanje.  

Menim pa, da oddaji Koda, zaradi katere ste mi pisali, ni mogoče očitati sodelovanja v 

nekakšni neinformirani kampanji proti e-cigaretam. Če si boste oddajo še enkrat pogledali, 

boste opazili, da so novinarke in gosta izrecno povedali naslednje (povzemam poudarke):  

- povod za oddajo je bilo opozorilo NIJZ, v katerem odsvetuje uporabo e-cigaret 

- e-cigareta je za nekatere pripomoček za odvajanje od kajenja, za nekatere nadomestilo za 

cigarete, za nekatere pa nova pot v odvisnost 

- resni dokazi o apriorni škodljivosti e-cigaret ne obstajajo 

- za osebo, ki pred tem ni kadila, ni mogoče govoriti o popolni neškodljivosti, saj vseh 

dolgoročnih posledic vdihavanja arom, topil in drugih kemikalij ni mogoče z gotovostjo 

predvideti 

- iz tujine poročajo o obolevnosti in celo smrti zaradi posameznih oblik e-kajenja (primer ZDA) 

- v Sloveniji in Evropi ni primerov zastrupitev, kakršne so v ZDA ali v nekaterih drugih državah 

- regulativa v EU je bistveno strožja kot v ZDA, tako glede deleža nikotina kot glede drugih 

substanc in nadzora e-cigaret 

- v različnih državah sveta se opaža podoben trend, in sicer širjenje e-cigaret med mladimi in 

najmlajšimi, ponekod lahko že govorijo o epidemiji nove odvisnosti 

- e-cigareta je po ocenah Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) za kadilca manj 

škodljiva od tobačnih izdelkov, ki jih je užival pred tem 

- e-cigareta lahko olajša opuščanje kajenja tobačnih izdelkov 

- NIJZ za pomoč pri odvajanju od tobačnih izdelkov priporoča druge metode, ki so bolj 

strokovno preverjene 

-  zaskrbljujoče je, da mladi e-cigareto doživljajo kot povsem neškodljivo in sestavin sploh ne 

poznajo 

- posebej nevarno je, če mladi sestavine nenadzorovano kupujejo po spletu in si sami mešajo 

spojine 

- na širjenje e-cigarete vplivajo tudi promocijski prijemi, ki so podobni tistim, ki so se 

uporabljali v tobačni industriji 

- v nekaterih državah sveta se odločajo za omejitev ali prepoved e-cigarete.  

Menim, da so bile prek oddaje Koda, ki je po zasnovi izobraževalno-potrošniška oddaja, 

občinstvu posredovane najrazličnejše informacije, ki lahko posamezniku olajšajo razumevanje 

in odgovorno odločitev: ali bodo uporabljali e-cigareto ali ne, na kaj morajo biti pri tem 

pozorni, kakšne so razmere v Sloveniji in kakšne po svetu, kaj pomeni e-cigareta za 

mladostnike in kaj za tiste, ki se odvajajo od kajenja, kaj o tem pravi zdravstvena stroka. 

Menim tudi, da je urednica oddaje Koda povsem ustrezno pojasnila fokus in kontekst 

obravnave.  

V oddaji ni bilo agitiranja zoper konkreten izdelek ali konkretno podjetniško pobudo oz. 

dejavnost. Pri podajanju konkretnih številk so bili navedeni viri. Prikaz je bil večplasten.  



10 
 

Na podlagi teh ugotovitev menim, da vaša pritožba ni upravičena. Menim, da vaši uporabniki, 

ki so vas opozorili na oddajo, morda niso spremljali celote podanih informacij, saj trditev, ki 

jih omenjate v obeh pritožbah, v oddaji dejansko ni bilo.« 

Gledalec z odgovorom ni bil zadovoljen, menil je, da so gledalci »prisiljeni po resne in resnične 

informacije iti drugam.« 

O primernem videzu in oblačilu voditeljev 

Gledalka E. E. R. je izrazila naklonjenost programom TV Slovenija, varuhinji pa je pisala, ker jo je 

zmotilo oblačilo voditeljice Tarče (26. 9., TV SLO 1). 

»Menim, da resna gospodarsko politična  razprava kar kliče po neki solidni obleki voditeljice, 

ne pa tesno oprijete, izzivalno " nameščene  " okoli bokov (…) Hvala za čas in prisrčno 

pozdravljeni na TV, za katero -  verjemite- se borim na vseh družbenih- družabnih omrežjih in 

v vseh anketah, ki so namenjene medijem !!! Menim, da za denar 12 evrov , ne moreš 

kupiti  niti dobre karte za kino.... « 

Odgovor Manice. J. Ambrožič, odgovorne urednice Informativnega programa TV Slovenija: 

» V naših oddajah si vedno in brez izjeme prizadevamo, da je v ospredju vsebina, torej teme, 

novice in analize.  Držimo se pravil oblačenja za voditelje informativnih oddaj, ki od nas 

zahtevajo zadržan in nevpadljiv slog.    

Zavedamo se torej določil Poklicnih meril in načel novinarske etike, ki opozarjajo:  

»10.1 Dober okus: Programi RTV Slovenija morajo spoštovati in izražati splošno sprejete 

vrednote v slovenski družbi in upoštevati omejitve, ki se nanašajo na dober okus, 

nespodobnost, cenenost ali spolno izzivanje.« 

Vsekakor namen kolegice, ki je stilistka oddaje Tarča, niti kolegice voditeljice ni bil 

nespodobnost ali spolno izzivanje. Namen izbire obleke je bil nevpadljivost in urejenost. 

Zahvaljujem se za mnenje gledalke in izrekam poklon za podporo našemu javnemu zavodu.«  

Iz dodatnega pojasnila varuhinje: 

»Pojasnjujem, da videz nastopajočih v javnem mediju ne more biti prepuščen okusu vsakega 

posameznika, ampak veljajo tudi določena pravila.  

V poklicnih merilih in načelih novinarske etike je temu posvečena tudi točka  

20. Etika nastopanja in oblačenja, v kateri med drugim piše: »Nastopajoči v TV-programih 

RTV Slovenija in tehnične ekipe, ki delajo v javnosti, so dolžni skrbeti za urejen videz. Pri 

poročanju s formalnih dogodkov (seje, kongresi, razstave) in pri vodenju studijskih oddaj so 

voditelji in novinarji dolžni nositi formalna oblačila. Pri poročanju s terena ali kriznih žarišč ne 

veljajo tako stroga pravila oblačenja. Nastopajoči v drugih oddajah so oblečeni v skladu z 

zasnovo oddaje.« 

Pojasnjujem še, da za videz in oblačila nastopajočih (razen gostov) skrbijo stilisti, maskerji, 

garderoberji, ki izbirajo oblačila, ki najbolj ustrezajo zasnovi oddaje. Zagotovo je bil pri oddaji, 

ki vas je zmotila, zgrešen namen, saj mora biti oblačilo takšno, da ga gledalec pravzaprav niti 

ne opazi.«  

 



11 
 

Kdaj imamo pravico do levih in desnih mnenj? 

Pritožnik F. P. je menil, da RTV Slovenija krši številne predpise s področja varovanja človekovih pravic, 

od ustave do različnih zakonov, ker ne posreduje levih in desnih pogledov na svet. 

»Zakaj RTV kot javni medij, ki ga plačujejo vsi slovenski državljani, ne spoštuje v svojih 

političnih oddajah ustavno demokratično načelo, da imajo gledalci oziroma poslušalci pravico 

slišati obe mnenji, mnenje leve in mnenje desne opcije o vprašanju, ki je predmet razprave na 

RTV, kar se odraža v tem, da je predstavljena le leva opcija mišljenja.« 

Ker je gledalec kot primer navedel oddajo Studio City, je zasnovo oddaje pojasnila urednica Alenka 

Kotnik: 

»V uredništvu se pri snovanju oddaje Studio City trudimo iskati zanimive, aktualne in tudi 

prezrte teme, ki se jih lotevamo v skladu z novinarskim kodeksom, Programskimi standardi 

RTV Slovenija in zakoni, ki urejajo njeno delovanje.  

Oddaja ima pečat alternative, tako po tematikah kot pristopu in k temu stremimo tudi v času 

poplave različnih medijev in množice informacij.  

Zavračam navedbe, da pri oblikovanju oddaje sledimo kateri koli stranki ali političnemu 

programu, saj smo snovalci oddaje po dolgoletnem stažu delovanja v medijskem prostoru 

dovolj izkušeni, da znamo prepoznati politično agendo in hkrati dovolj profesionalni, da 

se zavedamo svoje odgovornosti do javnosti na eni in Televizije Slovenija kot javnega 

medijskega servisa na drugi strani.«   

Odgovorila je tudi odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija Manica J. Ambrožič:  

»Naj kot odgovorna urednica IP TVS dodam, da javnost z oddajami, ki jih pripravljamo v 

Informativnem programu TVS, od dnevnoinformativnih oddaj, oddaj in prenosov 

parlamentarnega programa do tedenskih oddaj in naših odmevnih raziskovalnih projektov 

zelo celovito obveščamo o najpomembnejših dogodkih in temah, ki krojijo našo realnost, v 

naših oddajah pa dogodke z zelo široko in pluralno paleto mnenj postavljamo v celovit in 

verodostojen kontekst. Naš program ni le Studio City, ki je pred dnevi praznoval 30 let,  a je 

tudi Studio City. Vsaka oddaja je del večjega in pluralnega mozaika našega programa.« 

Varuhinja je dodala: 

»Pojasnjujem, da kot varuh pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija nimam pooblastil za 

interpretiranje ustave in zakonov, lahko pa vam podam pojasnilo o Programskih standardih, 

Poklicnih merilih in načelih novinarske etike ter zasnovi oddaje, ki ste jo izpostavili.  

Pojasnjujem, da pluralnosti in uravnoteženosti v podajanju programskih vsebin ni mogoče 

razumeti kot aritmetično izravnavo med dvema različnima pogledoma na isto tematiko, ne 

glede na to, katero ločnico imamo v mislih. Celovitost v podajanju informacij ne pomeni, da 

morata biti o sleherni temi podani nasprotujoči si mnenji, da mora npr. argumentom stroke 

ali znanosti slediti enakovredno mnenje skeptičnih laikov. Enako velja tudi za razlike v 

političnih, strankarskih, vrednostnih, ideoloških itd. pogledih, ko ni mogoče pričakovati, da bi 

sleherni prispevek ali oddaja vsebovala takšen prikaz mnenj, kot bi ga morda pogojno lahko 

označili za »levi« in »desni« pogled na posamezne tematike, da bi ga uravnavali po 

strankarskem ključu ali s štoparico v rokah. 

https://www.rtvslo.si/files/svet_rtv/pprogramski_stndardi0612.pdf
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078


12 
 

Naloga javnega medija v demokratičnih družbah je podajanje točnih, nepristranskih, 

preverjenih in celovitih informacij. Menim, da je zlasti v prikazu kontroverznih tematik, ki 

delijo javnost in celo stroko, vsebine treba podajati tako, da se javnost s posredovanjem 

pojasnil, ozadij in različnih pogledov opremi za odgovorno sodelovanje v družbenem življenju 

in demokratičnih procesih.   

Menim, da RTV Slovenija te naloge izpolnjuje skozi številne in raznolike oddaje v različnih 

programih in medijih (osem radijskih programov, pet televizijskih kanalov, novičarski portal, 

teletekst itd). Nad uresničevanjem javnega interesa, ki je opredeljen v programskih 

standardih, bdi programski svet, ki ga sestavljajo predstavniki javnosti.«   

Pritožnik se je zahvalil, javnemu mediju zaželel uspešno delovanje in se med drugim strinjal, da »ni 

možna natančna aritmetika v demokratični pluralnosti«. 

Predpriprave gostov oddaje Globus 

Gledalec A. M. se je odzval na oddajo Globus o sestavljanju nove Evropske komisije (19. 9. na TV SLO 

1), v kateri je gost oddaje drugega gosta napačno poimenoval:  

»Primerno bi bilo, da se gosti v oddajah predhodno seznanijo in tudi osvojijo pravilne nazive, 

imena, priimke, s čimer se lahko izognejo zadregam z naslavljanji kot " moj predhodnik, gospa 

poleg mene ipd :-).  

Očitek leti na urednika, g. Adrijan Bakič pa je nesporno kvaliteten in perspektiven 

zunanjepolitični novinar.«  

Varuhinja je pritožbo vednost in razmislek posredovala uredništvu, pritožniku pa med drugim 

odgovorila: 

»Tudi sama sem spremljala oddajo in opazila, ko je kamera ujela zadrego napačno 

poimenovanega gosta. Imate prav: zadrego smo čutili tudi gledalci. Verjamem, da je bilo 

neprijetno tudi drugemu gostu, ki je po oddaji (ali že prej) zagotovo opazil svojo napako.  

Iz novinarskih in uredniških izkušenj lahko povem, da se takšne zadeve primerijo komurkoli: 

vsakemu nastopajočemu, vsakemu sogovorniku, celo tistim, ki so dolgoletni kolegi ali znanci. 

Primeri se lahko celo voditelju. Zadostuje trenutek nezbranosti. Lahko pa gre za čisti lapsus. 

Voditelji (in uredniki, ki lahko med oddajo intervenirajo v studiu) se morajo v hipu odločiti, ali 

bodo gostovo napako sami popravili (in jo tako morda nehote še potencirali), ali pa bodo 

zadevo peljali naprej in v nadaljevanju diskretno podali pravo informacijo.   

Zagotovo je lahko eden od razlogov za takšno neprijetnost tudi naglica, v kateri se velikokrat 

pripravljajo oddaje. Morda uredniki in voditelji dejansko kdaj zanemarijo pomembnost 

"ogrevalnih" minut, predstavitve in medsebojnega spoznavanja.«  

Članstvo v Forumu 21 – relevanten podatek? 

Varuhinja je prejela sporočilo Š. F., članice Foruma 21, glede omembe tega združenja v oddaji Tednik 

(23. 9.), in sicer v prispevku o neetičnem odnosu do čistilk in o slabih plačilih, ki jih prejemajo za delo 

v dveh elitnih ljubljanskih hotelih. Avtorica je v prispevku navedla, da je eden od lastnikov oz. 

upraviteljev »sin Hermana Rigelnika, nekdanjega politika in direktorja ACH ter ustanovitelja Foruma 

21«: 

»Začudila sem se, da je novinarka v zgodbo vpletla naše društvo, ki z zgodbo nima prav 

nikakršne zveze. Herman Rigelnik je bil res med cca 300 članki, ki so leta 2004 ustanovili 



13 
 

društvo. Gre torej za podatek, star 15 let. Z vidika ažurnega obveščanja javnosti pa bi 

novinarka, v kolikor se ji je zdel podatek o članstvu relevanten, morala objaviti tudi, da je g. 

Rigelnik, tako kot mnogi drugi gospodarstveniki, izstopil iz društva že pred skoraj desetletjem.  

Postavilo se mi je vprašanje, kaj novinarka sploh skuša povedati gledalcem s podatkom, da je 

nekdo član Foruma 21? Zakaj je ob različnih članstvih v društvih in združenjih relevantno prav 

članstvo v Forumu 21? Glede na kontekst prispevka bi rekla, da je šlo za etiketo o elitizmu. To 

je očitek, ki ga že vrsto leto vztrajno, čeprav neupravičeno ponavljajo nekateri politiki in 

njihovi mediji. Pri politikih gre pač za politično agendo, ki žal vključuje tudi vsiljevanje 

namišljenih dejstev. Z vidika novinarskega dela na nacionalni televiziji pa se mi zdi taka 

poenostavljena diskreditacija nekega društva neprofesionalna in povsem nesprejemljiva.« 

Odgovorna urednica Informativnega programa Manica J. Ambrožič:  

 »Naš namen nikakor ni bil diskreditacija, ampak zgolj informacija in gospod Rigelnik je bil 

ustanovni član Foruma 21. Ni pa bilo v središču prispevka njegovo članstvo v Forumu 21, pač 

pa je bilo v središču izkoriščanje zaposlenih v hotelih, ki so lastniško povezani z njim.« 

Iz varuhinjinega dodatnega pojasnila:  

»Strinjam se z urednico, da se prispevek ni poglobljeno ukvarjal z delovanjem Hermana 

Rigelnika ali Foruma 21, vendar pa sta bila oba omenjena v kontekstu izkoriščanja delavcev v 

hotelskem podjetju, torej družbeno zavržnega delovanja. Zato sta tem bolj pomembna 

natančnost in celovitost.  

V bežni omembi Hermana Rigelnika je bil podatek o njegovem članstvu v Forumu 21 

uporabljen kot bistven označevalec njegovega življenjskega opusa (nekdanji politik, direktor 

ACH in ustanovni član F21). Ni pa bil omenjen tisti del njegove dejavnosti, ki bi pojasnil 

njegovo lastniško povezanost z obravnavanim hotelskim podjetjem oz. kontekst 

menedžerskih prevzemov in tajkunizacije slovenskega gospodarstva. Menim, da je bila to 

vsebinska pomanjkljivost. Menim, da je zaradi načela natančnosti potrebno pri bežni 

karakterizaciji posameznikovega delovanja bolj skrbno tehtati, kaj so bistvene in ključne 

informacije ter kaj je informativna vrednost nekega podatka. V Poklicnih merilih in načelih 

novinarske etike v točki 1.8.  izrecno piše, da "nobeno poročilo ali programska vsebina nista 

poštena, če ne vsebujeta vseh poglavitnih dejstev oz. vsebujeta nepomembne podatke na 

račun najpomembnejših dejstev". Prav tako opozarjam na načelo celovitost: če je kot 

bistvena karakteristika izpostavljeno sodelovanje pri ustanovitvi nekega združenja, bi to 

načelo terjalo, da se doda tudi znano dejstvo o izstopu iz tega združenja. 

Uredništvu sem predlagala notranjo razpravo o omenjenih načelih.« 

Pohvale informativnim vsebinam 

Septembra je bilo več pohval informativnim vsebinam TV Slovenija. Varuhinja je o njih seznanjala 

uredništvo.  

Gledalec M. K. je pohvalil oddajo Intervju, z dne 8. 9.  

»Torej včeraj sem gledal Intervju, nek gospod s primorske je bil gost, pokončen, dosleden in 

jako pameten človek. Hvala Bogu da imamo take ljudi  in hvala Bogu da imamo g. Možino ker 

tole je bilo pa res za čisto desetico !« 

 



14 
 

Gledalka A. J. je pohvalila oddaji Tednik in Studio City, z dne 9. 9: 

»Povejte ga. Aščičevi in g. Stefančiču, da sta mi včeraj polepšala večer s svojima oddajana 

TEDNIK in STUDIO CITY! Še danes imam prijeten občutek, da se vsaj nekateri novinarji ne 

bojijo povedati (ali vprašati)  resnice in da se ne norčujejo iz nas, gledalcev, kot da ničesar ne 

razumemo. 

Zlorabe rejniških otrok in umiranje ljudi v soški dolini so tu, vendar si le malokdo to upa 

povedati na glas!« 

Gledalka I. P. je po telefonu pohvalila programe TV Slovenija. Izrecno je pohvalila pogovorne oddaje 

Lidije Hren (»škoda, ker je ni več na ekranu«) in Ksenije Horvat (»navdušilo je njeno javljanje iz 

Prekmurja: bilo je vzorno, res izstopajoče«). 

Klicala je tudi gledalka S., ki je pohvalila pogovor z opozicijo in pogovor s predsednikom vlade (16. 9), 

menila je, da je Tanja Gobec oddaji vodila »konstruktivno«.  

 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Hvala, ker ste prenašali papežev obisk pri Pedru Opeki! 

Varuhinja je po prenosu obisk papeža Frančiška pri Pedru Opeki v Akamasoi na Madagaskarju (8. 9 

2019) prejela 24 odzivov. Gledalci so pohvalili odločitev o prenosu in sam potek oddaje ter spraševali 

o ponovitvi. Iz odzivov: 

»Iskrena zahvala ob neposrednem prenosu dogodka v nedeljo, 8. septembra, obiska papeza 

Franciska pri slovenskem misijonarju Pedru Opeki. Dododek, ki daje obilo upanja in lepote.« 

(M. R.) 

Hvala vam, ker ste omogočili, da so mnogi Slovenci spet občutili dobroto Slovenca, ki deluje 

med najbolj revnimi na Madagaskarju. Tudi mi smo, sicer zelo na kratko, in samo nekaj 

utrinkov, gledali prenos. Prijetno je, da človek daleč stran od doma preko RTV Slovenija, 

prisluhne poročilu o tem velikem dogodku, ne samo za Petra Opeka ampak za vse Slovence. 

(S. K.) 

 »Rada bi se Vam zahvalila, da ste omogočili današnji ( izredni) prenos Papeževa obiska v 

Akamasoa. Vesela sem in počaščena in se  Vam iz srca zahvaljujem tudi v imenu vseh 

malgašev ki živijo v Slovenji. Okoli 10 nas je.« (T. G.) 

»Omogočili ste nam danes prenos srečanja Papeža Frančiška in našega misijonarja Petra 

Opeka!S tem ste pokazali odprtost vaše televizijske hiše, da cenite delo naših misijonarjev! 

Zahvala voditeljici s. Romani in g. Jožetu Možini!« (T. Š.) 

»Najlepša hvala vsem, ki ste pripomogli, da ste včeraj predvajali na TV čudovito dogajanje na 

Madagaskraju; če bo kdaj še kaj podobnega, se priporočam.« (Š. B.) 

 »V svojem imenu in v imenu družine se Vam najlepše zahvaljujem za prenos obiska papeža 
Frančiška pri slovenskem misijonarju na Madagaskarju, g. Petru Opeki ter za poročanje o tem 
obisku pri TV devniku ob 19h in pri odmevih. Srčno upam, da bo to postalo bolj pogosta 
praksa na RTV SLO.« (T. K.) 
 



15 
 

»Iskreno sem bil presenečen in vesel, ko sem slišal, da boste 8.9. na drugem programu TV 

pripravili prenos obiska papeža Frančiška pri Pedru Opeki na Madagaskarju. Po spremljanju 

prenosa se je v meni naselila tudi iskrena hvaležnost, ker ste se odločili za ta korak in tako 

Slovenkam in Slovencem omogočili spremljanje nedvomno zgodovinskega in svetovnega 

dogodka, ko je prišel papež k našemu rojaku in bil pri njemu skoraj 2 uri. Najbrž bo 

prihodnost še bolj pokazala pomen in vrednost tega dogodka. In v Sloveniji bomo lahko 

srečni, da smo mu bili priča s pomočjo TV prenosa. 

Zadovoljstvo izražam tudi za komentar, ki sta ga podajala s.Romana in g.Jože. Veliko koristnih 

in zanimivih informacij je bilo mogoče slišati. 

Še enkrat iskrena hvala za to modro odločitev in samo želim si, da bi se tudi v prihodnosti 

odločili za podobne odločitve, ko se zgodijo izredni, posebni, optimistični in upanja polni 

dogodki Katoliške Cerkve. Vsi ti dogodki niso samo za katoličane, ampak so za vse zemljane, 

ker vendar prinašajo nekaj dobrega, lepega in osrečujočega, nekaj, kar prinaša blagor vsem, 

nekaj, kar povezuje in ne ločuje, če smo le vsaj malo odprtega in iskrenega srca.« (F. T.) 

»Najlepša hvala za prenos obiska papeža Frančiška pri Petru Opeki v Akamasoi. Razveselili ste 

mnoge. HVALA!!!« (M. C.) 

»Rad bi se Vam zahvalil za možnost prenosa obiska papeža Frančiška pri Petru Opeki. Res je  

Prispelo je tudi 8 odzivov z identično vsebino in različnimi podpisi:   

 »Radi bi se Vam zahvalili za prenos obiska papeža pri Petru Opeki na drugem programu, kar 

iz sporeda ni bilo razvidno. Zanima pa nas, ali bo in kdaj ponovitev posnetka.«  

Varuhinja se je vsem gledalcem zahvalila, dodala informacijo o ponovitvah, pohvalo pa posredovala 

pristojnim. Več odzivov je prispelo na varuhinjin zasebni službeni naslov (ime.priimek@rtvslo.si). 

Odgovorila je tudi na ta sporočila, pošiljateljem pa pojasnila, da kot varuhinja pri delu uporablja e-

naslov varuh@rtvslo.si in jih prosila, da v primeru, če jih bodo še kdaj pisali s sporočilom, vprašanjem, 

pritožbo ali pohvalo glede programskih vsebin javnega medija, uporabijo formalni varuhov naslov.  

Pohvale filmov in nadaljevank 

Varuhinja je prejela tri pohvale vsebin Uredništva za tuje programe, in sicer za izbor filmov in 

nadaljevank. Posredovala jih je pristojnim, pošiljateljem pa se zahvalila.  

 »Ob koncu poletja 2019 moram POHVALITI pristojne urednike, ki so skrbeli za dober izbor 

FILMOV in NADALJEVANK na TV SLO. Ko človek –gledalec enkrat reče, »daj preklopi na TV 

SLO«, je vtis že res dober. Gre namreč za nedeljske večere, ko ste prikazali »bratovsko« 

zgodovino športnih copat ADIDAS in potem še BURDINO zgodbo. Čeprav smo za obe firmi 

slišali že davno nazaj, ampak prav nič pa poznali razmere in zaplete, ki so spremljali uspešni 

zgodbi. 

Za nameček pa še včerajšnji, sobotni turški film o AJLI, korejski deklici, saj dvigne interes, če je 

to posneto po resničnih dogodkih.« (S. S. – v vednost) 

»Tokrat me je tv slo prijetno presenetila. Kar dva odlična ( ne anglosaksonska, hvalabogu ) 

filma v sobotnem in nedeljskem primetimu, ko človek itak ne ve kaj bi. Pohvalno.« (P. S.) 

 »Zelo sem bila vesela ponovitve nadaljevanke "Tam, kjer bom doma". Nadvse mi je bila všeč, 

že tretjič sem si jo ogledala, enkrat na HRT. Žal pa nisem nobenkrat  ujela začetkov, vedno 

mailto:ime.priimek@rtvslo.si
mailto:varuh@rtvslo.si


16 
 

sem nekako začenjala pri petem delu. Imate morda idejo kako in kje bi si lahko ogledala 

nadaljevanko od začetka ?« (E. P.) 

Gledalka E. P. je prejela pojasnilo uredništva, da je zadnje predvajanje že bila ponovitev in da več 

predvajanj ni na voljo.  

 

III. RAZVEDRILNI PROGRAM 

Oddaja Kaj dogaja?: duhovito, vulgarno ali žaljivo? 

Gledalec B. H. T. je pisal zaradi oddaje Kaj dogaja? (28. 9. , TV SLO 1) in opozoril, da je satiričen vložek 

o vpisu znakovnega jezika v ustavo prizadel gledalce z okvaro sluha. 

»Razumem šalo in hece če so izvirni in duhoviti predvsem pa, da niso žaljivi do nikogar ampak 

tako pokanje štosov je pa res neprimerno in nedostojno za javno RTV hišo, ker je takšno 

norčevanje iz določene invalidnosti nespoštljivo do vseh nas in še dodatno povečuje 

stigmatizacijo uporabnikov in psihoteror družbenega okolja.« 

Odgovor odgovornega urednika TV Slovenija Vanje Vardjana:  

»… žal nam je, da šale, ki jo omenjate v dopisu, niste razumeli tako, kot smo jo želeli 

predstaviti, za kar smo morda odgovorni ustvarjalci oddaje, vendar bi vam vseeno želeli 

razložiti njen namen, ki je po našem mnenju ravno nasproten. 

Namen seveda nikakor ni bil žaliti ali zasmehovati gluhih in naglušnih, ravno nasprotno, že s 

tem ko smo to novico umestili v oddajo, smo želeli opozoriti javnost, da jer to tema, o kateri 

moramo govoriti in na njo opozarjati. Če pozorno pogledate, boste videli, da same novice ne 

komentiramo, kar pomeni, da jo razumemo kot pozitivno. 

Sporočilo šale ni, da mi pošiljamo sredinca gluhim in naglušnim, ampak da je država 

(vlada/oblast) tista, ki kljub temu, da je v ustavi zapisano drugače, konstantno kaže sredinca 

nam vsem. Bistvo štosa je torej v tem, da bi lahko celo ustavo zreducirali samo na en "znak", 

ki je splošno sporočilo za vse, ki še verjamejo vanjo (v ustavo). Pri tem smo se seveda poigrali 

še s splošnim nepoznavanjem pojma znakovni jezik, kjer ljudje danes vsako kretnjo z roko že 

razumejo kot znakovni jezik in s tem opozorili tudi na to težavo. 

Ob tem naj dodam, da se v oddaji dosledno izogibamo vsakršnemu smešenju depriviligiranih, 

zatiranih in marginaliziranih posameznikov in skupin. Nalogo satire razumemo, kot 

nastavljanje zrcala oblasti in ljudem, ki si jemljejo moč in pravico upravljanja z našimi življenji 

in pri tem smo, žal, večkrat prisiljeni hoditi po robu meje dobrega okusa (tudi zato, ker to 

lestvico vztrajno znižujejo sami akterji).  

Upam, da razumete, da ost našega posmeha ni bila naperjena proti gluhim in naglušnim, 

ampak proti tistim, ki te odločitve sprejemajo. Če smo kogarkoli ali kakorkoli morda koga 

užalili,  sprejmite naše opravičilo za morebitno nespretno umestitev, ki je pripeljala do 

nerazumevanja.« 

 

 

 



17 
 

Varuhinja je dodala pojasnilo o satiri: 

»Dodajam, da tudi v humorističnih in satiričnih oddajah velja, da mora biti sporočilo jasno ter 

da ni dovoljeno prestopati meje med duhovitim in žaljivim. V programskih standardih med 

drugim izrecno piše, da RTV Slovenija javni interes uresničuje tudi tako, da »dosledno 

uveljavlja ločnico med duhovitostjo in vulgarnostjo oz. zasmehovanjem ter preprečuje 

žalitve, smešenje in druge oblike poseganja v integriteto ljudi«. V poklicnih merilih in 

načelih novinarska etike je celotno deseto poglavje posvečeno spoštovanju vrednot 

poslušalcev in gledalcev. 

Ustvarjalcem satiričnih vsebin (radijskih in televizijskih) sem že večkrat svetovala, da vedno 

znova tehtajo, kje je meja, ki je na javni RTV ne smejo prestopiti, ko hodijo po tankem robu 

med družbeno korektnostjo in jedko družbeno kritiko oz. provokacijo. Ko pa so besede 

izrečene, mora biti jasno, kdo je tarča in zakaj. Vsekakor je pomembno, da se ne diskreditirajo 

običajni posamezniki ali ranljive skupine ter da se upoštevajo dober okus, mera, skupne 

vrednote in simboli.  

Obenem pa se zavedam, da je satirikom in piscem tovrstnih besedil treba zagotoviti svobodo 

v izražanju, saj bi bilo narobe, če bi jih silili k (samo)cenzuri in jim preprečevali kritiko 

družbenih odklonov in nepravilnosti. 

Želim si, da bi bilo nesporazumov in neposrečenih šal čim manj.«  

Gledalec je odgovoril: 

»Sam osebno popolnoma verjamem, da koncept šale nikakor ni bil mišljen žaljivo do naše 

populacije, ampak žal so nekateri naši uporabniki to tako razumeli. Oddaje osebno sploh 

nisem gledal ampak so me kolegi opozorili na to in da se jim zdi milo rečeno nespodobno kar 

vidijo in da je za uporabnike znakovnega jezika ta šala nesprejemljiva. Dejstvo je da se naši 

uporabniki zaradi izgube sluha vsakodnevno soočajo s komunikacijsko oviro kar posledično 

pomeni, da ne slišijo vsega in sploh ne razumejo oziroma le delno razumejo povedano zato bi 

bilo res zelo zaželjeno, da se avtorji v bodoče izogibajo takšnim dvoumnim sporočilom.  

Žal tega konkretnega sporočila v omenjeni oddaji mnogi naši uporabniki niso razumeli tako 

kot so si avtorji prvotno želeli, domnevam, da verjetno tudi zato ker avtorji niso seznanjeni s 

celotno problematiko komunikacijske ovire zato mi dovolite da vam na kratko poskušam 

pojasniti kako tako šalo lahko razumejo osebe z okvaro sluha: "znakovni jezik-ustava-

sredinec". Ker ne slišijo vsega povedanega in ker podnapisov ni ne morejo vedeti, da je 

sredinec namenjen državi ampak si to pač razlagajo po svoje.  

Že tako ali tako smo ravno gluhi in naglušni v vsakdanjem življenju deležni raznoraznih 

slabšalnih dovtipov in šal zaradi napačnega razumevanja zato nas take zadeve še toliko bolj 

prizadanejo. Če bi bila oddaja podnaslovljena ali kako drugače prevedena mogoče tega 

nesporazuma sploh ne bi bilo in sam osebno verjamem, da jih bo tudi z vašo pomočjo v 

bodoče čim manj.« 

Neduhovit skeč v Popevki 2019 

Zaposleni v Domu upokojencev Domžale so se pritožili nad igranim skečem, ki je bil predvajan v 

okviru Popevke 2019 (15. 9., TV SLO 1). Še posebej jih je zmotil del, ki je razmere v domovih za 

starejše karikiral tako, da je eden izmed igralcev na barski pult stresel vrečo mobilnih telefonov in 

rekel: »Ena od mojih dela v domu za ostarele in jim zvečer vzamejo telefone, če ne je hitro štala«. 



18 
 

»Ne vemo, koliko so vam poznane razmere v domovih za starejše, vendar so mobilni telefoni 

osebna lastnina in jim tega ne smemo odvzeti. Poleg tega pa smo kadrovsko močno 

podhranjeni in komaj zmoremo opraviti naše redno delo, kaj šele, da bi se lotili jemanja 

mobilnih telefonov vsak večer. Že tako so domovi v zadnjem času močno izpostavljeni 

kritikam in ta skeč zagotovo ne pripomore k izboljšanju ugleda našega dela.« 

Varuhinja je med drugim odgovorila: 

»Menim, da skeč ni bil duhovit, da ni upošteval načela dobrega okusa in da je bil zaradi 

dvoumnosti neprimeren. (…) Zapisujem še splošno pojasnilo, da satira sodi med žlahtne 

televizijske žanre in da načeloma v tem žanru ni prepovedanih tem, pričakuje pa se 

spoštovanje splošno sprejetih vrednost v slovenski družbi, zaradi česar veljajo omejitve, ko 

gre za cenenost, nespodobnost, prostaštvo ter mešanje duhovitosti in vulgarnosti oz. 

žaljivosti. Ko ustvarjalci hodijo po tanki meji med družbeno (politično) korektnostjo in 

družbeno (politično) kritiko, morajo vedno znova pretehtati, kako bodo to storili, da ne bi 

prizadeli dostojanstva posameznikov ali skupin. Po drugi strani pa morajo imeti dovolj 

svobode, da ne podležejo samocenzuri.«  

Glasba na televiziji: gledalka pogreša popularno glasbo 

Gledalka A. M. je podala mnenje o glasbeni ponudbi Televizije Slovenija: 

»Moti me, da na slovenski javni televiziji neprestano vrtite narodnozabavno glasbo, medtem 

ko imajo izvajalci ostalih zvrsti glasbe zelo malo priložnosti, da se predstavijo gledalcem, ki 

radi poslušajo še kaj drugega in verjemite, da jih ni malo. Z vsem spoštovanjem do narodno 

zabavne glasbe in njenih poslušalcev,  mislim, da bi morali odgovorni uredniki upoštevati več 

sorazmernosti na tem področju. Ob tem se pa  nekateri "poklicani" kar naprej pritožujejo, da 

se v SLO posluša preveč npr. hrvaške glasbe, ampak  imamo zelo malo izbire.« 

Iz odgovora odgovornega urednika Razvedrilnega programa TV Slovenija Vanje Vardjana:  

»V RP TVS smo pred kratkim naredili analizo predvajanja glasbenih zvrsti v oddajah prav 

zaradi tega, da bi ugotovili, kolikšni so njihovi deleži.  Za lažje razumevanje smo zvrsti razdelili 

le na narodno zabavno in popularno-urbano glasbo. Slednjo smo v obdobju med 1.1.2019 in 

31.8.2019 predvajali v obliki koncertov 90 krat ( posebej bi želel izpostaviti poletni cikel 

koncertov legende, najuglednejših slovenskih glasbenikov in skupin, ob nedeljah ob 21.00 na 

TVS2), narodno-zabavno glasbenih koncertov pa 36 krat. Na prvem sporedu je v 16-tih 

oddajah Vikend Paket do poletja gostovalo 36 slovenskih  popularno/urbanih glasbenih 

skupin, v oddaji Slovenski pozdrav pa v 10-tih oddajah 40 narodno-zabavnih glasbenikov ali 

skupin.   Na festivalih EMA, Melodije morja in sonca, Slovenska popevka je s področja 

popularno-urbane glasbe nastopilo 37 glasbenikov ali skupin, na festivalu Slovenska polka in 

valček pa 12 narodno-zabavnih glasbenikov ali skupin. Na TVS 2 vsak dan ob 19.00 

predvajamo v oddaji Videotrak tudi lestvico  videospotov urbane glasbe, medtem, ko smo 

narodno-zabavno glasbeno lestvico letos ukinili.  

V prihodnjem letu načrtujemo snemanje 25 posebnih glasbenih oddaj ter snemanje 15-tih 

koncertov, od tega 3 narodno-zabavne in 12 popularno urbane.« 



19 
 

Nagradna igra kviza Vem! 

Dva odziva sta se nanašala na spletno nagradno igro kviza Vem! Gledalka J. je po telefonu podala 

mnenje,  da so takšne igre krivične do tistih, ki nimajo interneta in ne morejo sodelovati v njej. 

Gledalca S. U. pa je zanimalo:  

»Zakaj v spletnem kvizu ne moremo sodelovati vsi ki imamo predpono omrežja 069 saj 

na strani ni možnosti izbire omrežja oz. operaterja.« 

 

Urednica kviza Vem! Dajana Makovec je pripravila sledeče pojasnilo:  

»Nagradno igro za gledalce izvajamo v sodelovanju s zunanjim partnerjem, ki ima za to 

storitev pogodbe s slovenskimi telekomunikacijskimi podjetji.   Ponudnik HOT (Hofer 

telekom) žal še ni razvil aplikacije za kratke številke, s katero bi lahko sodelovali v naši in 

podobnih nagradnih igrah.  Nam pa partner obljublja, da bodo s ponudnikom omrežja, ki ga 

uporablja HOT (Hofer telekom), še bolj intenzivno pritiskali na HOT in da bo vaš ponudnik 

čimprej razvil aplikacijo, s katero vam bo omogočeno sodelovanje v naši nagradni igri.« 

O novi sezoni Vikend paketa 

Gledalka B. A. je izrazila mnenje o novi sezoni oddaje Vikend paket, ki se je začela 22. 9.. Zanimala jo 

je usoda rubrike Skrita kamera, zmotilo pa jo je, ker je bil v studio povabljen gost, ki je v oddaji v 

preteklosti že sodeloval. 

Vanja Vardjan, odgovorni urednik Razvedrilnega programa: 

»… drži, da rubrika Skrita kamera s Francijem Kekom v novi sezoni ni umeščena v oddajo 

Vikend paket in tudi ne načrtujemo njene vrnitve. Sicer je bila ta rubrika, glede na odzive in 

podatke o gledanosti tistega dela oddaje, pri gledalcih dobro sprejeta. V oddaji sicer vsak 

teden vabimo pestro bero gostov, vsak od njih ima svoj stil izražanja in posredovanja 

humorja. Odzivi publike na različne goste so subjektivni in posledično raznovrstni, tako je tudi 

v tem primeru.« 

 

IV. ŠPORTNI PROGRAM 

Ob robu športnega prenosa o Prekmurju in madžarščini 

Gledalca L. V. je zmotila izjava komentatorja prenosa Fifinih priznanj (23. 9., TV SLO 2): 

»Pri podelitvi nagrade "Puskas" za najlepši zadetek, ki ga je prejel madžarski nogometaš in je 

tudi podal izjavo v madžarskem jeziku, je g. Laurenčič rekel: češ, "da bodo v prekmurju vse 

razumeli", kar se mi zdi neprimerno in žaljivo, saj v prekmurju govorimo slovenski jezik.  

Sam kot prekmurec sem užaljen nad njegovo izjavo, ki je bila povsem nepotrebna in kljub 

100. letom priključitve prekmurja k matični republiki, se nas še danes oznanja za madžare.« 

Iz odgovora varuhinje: 

»Komentator prenosa iz milanske skale ni nikogar razglašal za Madžara, kot ste zmotno 

napisali, ampak se je gledalcem opravičil, ker ni mogel vsebinsko povzeti nastopa dobitnika 

Puskasove nagrade Daniela Zsorija, ki se je zahvalil v svojem maternem jeziku - madžarščini. 



20 
 

Komentator je izrazil upanje, da bodo Zsorijevo izjavo razumeli vsaj v tistem delu Slovenije, 

kjer se govori (tudi) madžarsko. 

Dejstvo je, da je Prekmurje edino območje Republike Slovenije, kjer živi avtohtona madžarska 

narodnostna skupnost z madžarščino kot maternim jezikom, kjer je z ustavo predpisana in 

dovoljena dvojezičnost. V 11. členu slovenske ustave piše: »Uradni jezik v Sloveniji je 

slovenščina. Na območjih občin, v katerih živita italijanska ali madžarska narodna skupnost, je 

uradni jezik tudi italijanščina ali madžarščina.« Ker živite v Prekmurju, to zanesljivo veste.«  

Odbojkarska pravljica: zakaj je nismo mogli gledati na TV SLO? 

Gledalec A. M. je med evropskim odbojkarskim prvenstvom na več naslovov poslal ostro kritiko 

športnega programa TV Slovenija. Menil je, da bi morali gledalci tekme slovenskih športnih 

reprezentanc, kjer se kuje nacionalni ponos, spremljati na javni televiziji. 

»Nobenega od tekmovanj, kjer slovenski igralci blestijo na najvišjih mednarodnih nivojih/in s 

tem dajejo samozavest in ponos slovencem, ki jim sicer ti dve lastnosti od nekdaj 

primanjkujeta/ "nacionalna" TV ne prenaša. 

Da nacionalna TV ne prenaša vrhunskih nastopov svojih reprezentanc, bi si človek kvečjemu 

lahko razlagal kot zaroto, če ne bi vedel, da gre za vseenost, neodgovornost, nesposobnost 

upravljalcev medija, ki bi moral biti vzorec, kakšna naj bo kvalitetna TV. 

Slovenska TV si zasluži naziv nacionalna kvečjemu s pobiranjem naročnine, za katero od 

športa lahko gledamo četrtorazredne vaške nogometne klube, kjer navija gručica lokalnih 

posebnežev. Te tekme z obsesivno vztrajnostjo v nedogled prenašate. In zraven poslušamo še 

razne polpismene "stratege" itd.-deprimirajoče.« 

Odgovor direktorice TV Slovenija Natalije Gorščak in odgovornega urednika Športnega programa TV 

Slovenija Gregorja Peternela:   

»Trg pravic za športne prenose se je v zadnjih letih močno spremenil, športne zveze predajajo 

tržno dejavnost podjetjem, ki pravice velikokrat preprodajajo za izjemno visoke vsote in 

mnogo manj transparentno, kot je bilo to še v začetku tega desetletja, torej pred slabimi 

desetimi leti. Evropsko prvenstvo v odbojki in tudi košarki je pridobila konkurenčna televizija, 

ki je v teh dveh športih prenašala evropsko prvenstvo že leta 2017, z isto pogodbo pa ju je 

pridobila tudi za 2021. TV Slovenija je kandidirala za pravice, vendar je bila konkurenčna 

komercialna televizija pri pogajanjih - tudi zaradi tedaj zelo aktualnih kapitalskih povezav - pri 

tem uspešnejša. Tovrstna tekmovanja zagotovo sodijo na Televizijo Slovenija, tudi takrat, ko 

reprezentanca ne dosega takih uspehov kot trenutno. Na področju zakonodaje, ki govori o 

tem, da bi prenosi morali biti na neplačljivi televiziji, smo storili prav vse, da bi vsem 

gledalcem, t.j. tudi tistim, ki ne plačujejo kabla in z njim deleža za komercialne televizije, 

omogočili ogled, toda postopki se odvijajo prepočasi. 

RTV Slovenija bo tudi v prihodnje težko pridobila pravice za vsa velika tekmovanja državnih 

reprezentanc. Vendar je dejstvo, da na nacionalni televiziji lahko spremljate slovensko 

reprezentanco v nogometu, rokometu in hokeju na ledu, pa smučarje, skakalce, tekače, 

biatlonce in deskarje s svetovnem pokalu in na svetovnih prvenstvih, pa tudi kolesarje, 

plezalce, kajakaše in kanuiste, judoiste, plavalce in atlete na največjih tekmovanjih. Ob 

odbojkarski vročici, ki nas je zajela, se vsi našteti prenosi ta  trenutek ne zdijo pomembni, 

toda tudi to je slovenski šport, z vsemi uspehi in kolajnami na velikih tekmovanjih. Ne 

pozabite, kje ste pozimi spremljali Ilko Štuhec, Štefana Hadalina, Tima Mastnaka, ki so osvojili 



21 
 

medalje ne svetovnih prvenstvih, pa poleti Janjo Garnbret, … in kdo dejansko vse leto 

spremlja slovenske športnike in to ne le na ciljnih dogodkih in takrat, ko so uspešni. 

Mimogrede, čez vikend ste pri nas lahko spremljali svetovno prvenstvo v športnem plezanju, 

svetovno prvenstvo v kajaku in kanuju na divjih vodah in svetovno prvenstvo v atletiki.  

Naše poslanstvo je soustvarjanje pogojev za razvoj slovenskega športa in to ne samo 

vrhunskega športa, pač pa tudi športa mladih, invalidov in rekreacije. RTV Slovenija ne 

soustvarja pogojev samo za razvoj športa, pač pa tudi kulture, umetnosti, izobraževanja, 

mladine in otrok. Nogometno državno prvenstvo, ki ga prenašamo, je najbolj gledano 

slovensko nacionalno tekmovanje, rokometno državno prvenstvo, ki ga prav tako prenašamo, 

pa najbolj kakovostno slovensko tekmovanje. Lani je na finalnem turnirju lige prvakov v 

dresih tujih klubih nastopilo 8 slovenskih rokometašev, ki so se vsi so se razvili v naši ligi in 

pred kamerami TV Slovenija.  

Glede kolesarske Dirke po Španiji je treba zapisati, da ima TV Slovenije pravice za prenose 

daleč največje med vsemi kolesarskimi dirkami, Dirke po Franciji, do leta 2023. Če se v 

zadnjem hipu zgodi Giro ali Vuelta, si nakupa pravic tik pred zdajci, žal, ne moremo privoščiti, 

saj so cene tedaj nesprejemljive. Brez ''Rogliča in Pogačarja'', pa sta to dirki zgolj za ozko 

množico slovenskih gledalcev. Če bi vnaprej kupili obe dirki, Gio in Vuelto, bi se moramo 

odpovedati čemu drugemu, npr. SP v smučarskih poletih v Planici ali pa kateremu drugemu 

zimskemu športu.  

Upamo, da razumete, kako kompleksen je tako trg pravic in kako zahtevno je delo 

predvidevanja uspehov naših športnikov na največjih tekmovanjih. Kljub vsemu navedenemu 

pa lahko zatrdimo, da sredstva, ki nam jih preko plačila RTV-prispevka prispevate, kar najbolj 

gospodarno vložimo v slovenski šport, kulturo, izobraževanje in glasbo.« 

Varuhinja je v svojem odgovoru pritožnika med drugim spomnila, da je Val 202 prenašal tekme 

evropskega odbojkarskega prvenstva.  

 

V. PROGRAM PLUS 

Dobro jutro: vodenje pogovorov 

V odzivih na oddajo Dobro jutro so prevladovala mnenja o vodenju, saj je voditelj tisti, ki oddaji vtisne 

prepoznaven pečat. Gledalka B. A. pa je podala splošno pripombo, in sicer, da voditelji gostom 

preveč segajo v besedo. 

»Imate gosta iz določenega področja, potem pa voditelj ve več kot gost in mu nenehno sega v 

besedo. Prav je, da se voditelj pripravi na gosta, vendar naj ne bo "bolj pameten od njega".« 

Rok Smolej, odgovorni urednik Programa plus TV SLO: 

»… voditelj je dolžan moderirati pogovor z gostom, na voljo je omejena količina časa, voditelj 

skrbi tudi za tempo in dramaturgijo pogovora. Intervencije voditeljev zagotovo niso 

namenjene temu, da bi bili »bolj pametni od gosta«. Monologi in daljša predavanja pa tako 

ali tako niso forma, ki bi bila primerna za televizijski medij, posebej ne za oddajo, kot je Dobro 

jutro.« 

 



22 
 

VI. TV MARIBOR 

Pohvali za vsebine jutranjih oddaj 

Uredništvo TV Maribor je varuhinji posredovalo pohvali, ki so ju prejeli za uvrstitev pomembnih 

tematik v oddajo Dobro jutro, ki nastaja v mariborskem studiu. Društvo Trepetlika je pohvalilo 

obravnavo Parkinsonove bolezni, predstavnica ZD Maribor pa za možnost podajanja nasvetov s 

področja krepitve zdravja.  

 

RADIO SLOVENIJA 

I. RADIO PRVI 

Studio ob 17ih: o vlogi voditelja 

Poslušalec F. R. je bil kritičen do vodenja oddaje Studio ob 17h, posvečene blejskemu strateškemu 

forumu (Prvi, 3. 9.).  

»… voditeljica med odgovorom vprašanega izvaja svoj referat. Pa ne gre samo v tem primeru, 

včasih trije ali štirje istočasno razlagajo svoja mnenja, prepričanja.« 

Za odziv je varuhinja prosila odgovornega urednika Prvega programa Danijela Posleka: 

»V oddaji Studio ob 17h, ki je ob blejskem strateškem forumu potekal na temo trajnostnega 

razvoja, smo osvetlili poglede na to, kakšno vlogo sploh ima trajnosti razvoj v današnji družbi, 

v svetovni politiki in tudi kako ga uveljaviti na način, da bodo bremena enakomerno 

porazdeljena. Voditeljica oddaje je s pomočjo vsebinskih prispevkov z Bleda razpravo vodila 

natanko v tej smeri, po mojem mnenju brez kakršnihkoli referatov, ampak zgolj z 

moderatorsko oziroma voditeljsko vlogo. Seveda pa je Studio ob 17h vsebinsko izjemno 

zahtevna oddaja, ki jo vodijo novinarji, ki podrobno poznajo področje, o katerem govori 

oddaja. Zato se ne moremo povsem izogniti kakšnemu (zares kratkemu) komentatorskemu 

vložku, po našem prepričanju tudi na ta način oddajo obogatimo.  

Ob tem samo še pojasnilo, da se ves čas izogibamo sočasnim intervencam gostov, na to jih 

redno opozarjamo, tako da je primerov, ko bi dva ali več sogovornika govorila hkrati zares 

izjemno malo.« 

Varuhinja meni, da je urednikovo pojasnilo celovito, v odgovoru pritožniku je dodala pojasnilo:  

»… da izkušenim novinarjem in poznavalcem posameznih tematik ne moremo kratiti pravice 

do vsebinskega sodelovanja v izmenjavi mnenj. To možnost dopuščajo tudi Poklicna merila in 

načela novinarske etike. Seveda pa bi bila težava, če bi se voditelj v polemični razpravi 

neposredno opredeljeval in če bi se pri kontroverznih temah, ki delijo javnost, postavil na eno 

stran, saj bi bilo to v nasprotju z načelom nepristranskosti. Menim, da za včerajšnjo oddajo 

tega ne bi mogli trditi.« 

 



23 
 

O geografski legi vasi Peroj 

Poslušalka L. L. se je pritožila zaradi prispevka o onesnaženju v Jadranskem morju (Dogodki in 

odmevi, 21. 9.). Menila je, da je novinarka podala netočno informacijo o vasi Peroj v hrvaški Istri. 

»Poročala je o onesnaženju Jadrana v bližini srbske vasi Peroj. Peroj je naselje na Hrvaškem, 

ki upravno spada pod mesto Vodnjan v Istrski županiji.« 

Varuhinja je pritožnici odgovorila, da je novinarka pravilno uporabila krajevni pridevnik »istrski«. 

Predlagala ji je vnovično poslušanja prispevka v spletnem arhivu.  

Poslušalka se je po ponovnem poslušanju oddaje opravičila varuhinji in novinarki. 

Koga vabite pred mikrofon in zakaj? 

Poslušalec M. K. se je pritožil zaradi izbora sogovornika v radijskem pogovoru o predlogu za ukinitev 

dodatnega dopolnilnega zdravstvenega zavarovanje (Prvi, 29. 8.): 

»Menim, da gre za problematičen prispevek, ki enostransko predstavlja zgolj interes zasebnih 

zavarovalnic. Maks Tajnikar je v prispevku predstavljen kot nepristranski strokovnjaki, čeprav 

so bile v medijih večkratno razkrite njegove povezave z omenjenimi zavarovalnicami, zaradi 

česar je pri podajanju mnenj o tej tematiki (tako kot še kopica drugih oseb) v koliziji 

interesov. Kot je razvidno iz vsebine, tudi tokrat zagovarja interes teh zavarovalnic, ki je že 

(ne nujno iz interesov po vsestranski informiranosti javnosti) tako nadpovprečno zastopan v 

različnih zasebnih medijih.«  

Pojasnilo je podal odgovorni urednik Prvega Danijel Poslek:  

»V Informativnem uredništvu smo predebatirali to objavo takoj po tem, ko je bila v etru, v 

nadaljevanju posredujem naše pojasnilo, zakaj smo se odločili za takšno izbiro sogovornika. 

Podajamo tudi sliko širših programskih vsebin na to temo.  

Novinarka Maja Derčar je posnela pogovor s profesorjem Maksom Tajnikarjem, ker je ta 

poleg Petre Došenovič Bonča (njegove asistentke, danes profesorice) edini strokovnjak za 

zdravstveno ekonomiko in je vešč ocenjevanja učinkov sprememb politik na javno blagajno in 

druge žepe. 

V internetni povezavi na posnetek na spletni strani Prvega programa resda ni omenjene 

študije, pri kateri je Maks Tajnikar sodeloval, je pa novinarka to dejstvo izpostavila v napovedi 

k prispevku, kar so na programu prebrali in je bila tako poslušalkam in poslušalcem podana 

tudi ta informacija. 

Tajnikar v pogovoru večino časa govori kot ekonomist – z novinarko se najprej lotita posledic 

dviga stopenj v obveznem zavarovanju in sogovornik pove, kakšni bi bili učinki na plače 

oziroma na podjetja/delodajalce, ki plače izplačujejo. V nadaljevanju jasno omeni tudi, da 

nudi »osebno mnenje«, do česar ima kot državljan tudi legitimno pravico. Na RTV smo 

ponosni, da zasebni interesi ne silijo v nas in se jim nismo primorani udinjati. Tudi v primeru 

iskanja komentarja s strani Maksa Tajnikarja je bilo tako. Novinarka pravi, da ga je poiskala 

zaradi njegovih kompetenc in bi ga posnela tudi, če bi v celoti zagovarjal predlog ukinjanja 

dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja. V javnem mediju nismo primorani na silo 

uravnoteževati vsebin na način ZA-PROTI, ker bi v takšni prisiljeni formi lahko izgubili bistvo in 

bogastvo argumentov. Se pa zavedamo različnih pogledov na to temo, tudi zato je novinarka 

v informativni oddaji Dogodki in odmevi, objavljeni na isti dan kot pogovor s Tajnikarjem, 



24 
 

poleg ekonomistovih izjav objavila tudi pogled Sama Fakina, ki je naklonjen eni zavarovalnici, 

to je ZZZS-ju in višji prispevni stopnji v obveznem zavarovanju, torej vrnitvi k stanju pred 

uvedbo dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja.  

Prav tako smo v radijskih informativnih oddajah namenili dovolj prostora za poglede in 

argumente stranke Levica, ki zagovarja ukinitev dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja. 

Zahtevo po ukinitvi dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja in pogajanja med vlado in 

zunajvladno partnerico spremljamo in o njih poročamo dnevno.  

Znova zagotavljamo, da na presojo glede objave Tajnikarjevih pogledov ni vplival nikakršen 

zasebni interes, vodilo nas je načelo, kako poiskati različna in čim bolj kvalificirana mnenja.« 

Varuhinja je v odgovoru zapisala tudi PRIPOROČILO: 

»Menim, da je urednik ustrezno pojasnil izbor sogovornika in uredniški pogled na 

nepristransko podajanje (kontroverznih) vsebin v Informativnem programu Radia Slovenija. 

Strinjam se, da uravnoteževanje pogledov za vsako ceno in podajanje argumentov za in proti 

ob vsakokratni objavi neke vsebine ne prispeva k celovitosti informiranja in razumevanja 

zahtevnih tematik. Pomembno je, da se v informativnih programih v posamezni oddaji ali v 

nizu oddaj zagotovijo raznovrstni pogledi, ki občinstvu pomagajo pri dešifriranju kompleksnih 

zadev in v drugem koraku tudi k ustvarjanju lastnega mnenja o temah, ki delijo javnost. 

Menim, da Radio Slovenija sledi temu načelu: zlasti v informativnih oddajah smo v konkretni 

tematiki slišali raznovrstna strokovna pojasnila in politična stališča, še posebej v okviru 

razprav o proračunu, ko je bil tematika predstavljena tudi v drugih programskih pasovih. (…) 

Tudi mene pa je zmotilo, ker iz spletne objave – neodvisno od tega, ali sem prispevek 

poiskala prek strani Prvega programa https://radioprvi.rtvslo.si/2019/08/to-so-poteze-ki-

hocejo-izriniti-privatni-sektor/) ali prek iskalnika RTV 4D (https://4d.rtvslo.si/arhiv/aktualna-

tema/174634797) – ni bilo mogoče razbrati, zakaj je uredništvo pred mikrofon povabilo prav 

konkretnega ekonomista. O študiji, v kateri je sodeloval in ga je po presoji uredništva posebej 

kvalificirala za sogovornika, ni zapisane niti besede.  

Menim, da so poslušalci, ki oddajo najdejo na spletu, prikrajšani za ustrezen kontekst. Ob 

tem spletni posnetek v besedilnem opisu ne vsebuje niti elementarne informacije o 

avtorju, kar je po mojem mnenju še posebej velika pomanjkljivost. Zato sem uredništvu 

priporočila, da poskrbijo za ustrezno vsebinsko opremo spletnih objav.«  

Odgovorni urednik Danijel Poslek je napovedal, da bodo tudi na spletu skušali informacije objaviti 

celostno oz. enako, kot jih lahko slišimo v etru. 

Pohvala Duhovni misli 

Poslušalka P. je pohvalila Duhovno misel (Prvi, 2, 9.), ki jo je pripravil Gregor Čušin. Povzetek pohvale:  

»Navdušila me je današnja oddaja, s svojo pozitivno naravnanostjo in razmislekom. Škoda bi 

bilo, če tega razmišljanja ne bi še kam vključili, lasti sklepnega dela o učiteljih življenja in o 

tem, kako tudi sami s trdim delom to postajamo v družbi. To ni samo dilema staršev, to je 

tudi dilema drugih učiteljev življenja: kako spodbujati, ne samo s kritiko in grajo, ampak tudi s 

pohvalo. V tem duhu tudi sama pohvalim oddajo.« 

Varuhinja je ob poslušanju programske vsebine v spletnem arhivu opazila, da iz opreme posnetka ni 

razvidno, kdo je avtor posamezne Duhovne misli. Odgovorni urednik Danijel Poslek je napovedal, da 

bodo poskrbeli za navedbo avtorja tudi v spletnem predvajalniku RTV 4D.  

https://radioprvi.rtvslo.si/2019/08/to-so-poteze-ki-hocejo-izriniti-privatni-sektor/
https://radioprvi.rtvslo.si/2019/08/to-so-poteze-ki-hocejo-izriniti-privatni-sektor/
https://4d.rtvslo.si/arhiv/aktualna-tema/174634797
https://4d.rtvslo.si/arhiv/aktualna-tema/174634797


25 
 

II. VAL 202 

Res vedno eni in isti glasbeniki? 

Klical je poslušalec R. M., ki je razočaran nad glasbeno uredniško politiko. Meni, da je bil Val 202 

včasih protagonist sodobne popularne glasbe v SLO in da zdaj to ni več. Po njegovem mnenju 

uredniki protežirajo posamezne glasbenike. Trdil je, da ni malo dni, ko se v istem dopoldnevu odvrtita 

dve skladbi (ali več) istega slovenskega izvajalca, pri tem je izpostavil Zalo in Gašperja, Raven in 

Hama, in poudaril, da ne gre Popevko tedna in tudi ne nujno ista skladba. 

Odgovor Žige Klančarja, urednika uredništva za glasbo: 

»Ne morem se strinjati z vašo trditvijo, da Val 202 ni več protagonist sodobne glasbe v 

Sloveniji. Predvajanje novih skladb, tako domačih kot tujih, je namreč naša prioriteta. Sveže 

skladbe novih izvajalcev tedensko predstavljamo v oddaji Notice, v oddajo Na sceni uvrščamo 

tako uveljavljene kot neuveljavljene in manj izpostavljene izvajalce, vabimo jih v Izštekane in 

Andrejev jutranji koncert, mesto pa mnogi dobijo tudi v oddajah Interval, Ožigosano in Glasba 

svetov. Veliko izvajalcev priložnosti in predvajanj ni deležno na nobenem drugem radiu. 

Res je, občasno se zgodi, da se v nekajurnem razmaku kakšen izvajalec ponovi, ampak gre za 

izjemo, ne za pravilo. Temu se zavestno izogibamo, saj je raznovrstnost v naši glasbeni 

politiki, letno zavrtimo več kot 20.000 različnih skladb.  

Izvajalci, ki jih omenjate, so med najbolj popularnimi v Sloveniji, na kar kaže obisk koncertov 

in odziv poslušalcev. Ker imajo vsi aktualne izdaje, so zato relativno pogosto v našem 

programu, a ne nujno vsak dan. 

Glasbeni uredniki so pri svojem delu avtonomni, navodila, kaj točno naj bi vrteli, ne 

obstajajo.« 

 

III. SPLOŠNO 

Kam je odšla narodnozabavna glasba? 

Varuhinja je prejela telefonsko pritožbo poslušalca M. M., ki trdi, da na nobenem od osmih radijskih 

kanalov RTV Slovenija (Prvi, Val 202, Ars, Ra MB, Ra KP, RSi, Ra CP, MMR) praktično ni oddaje s 

slovensko narodnozabavno glasbo ali o tej glasbi ter da tudi sicer v programih te glasbe praktično ni 

mogoče slišati.  

Varuhinja je pritožnika spomnila, da je na Prvem programu Radia Slovenija vsak teden tematska 

oddaja Četrtkov večer domačih pesmi in napevov, ki jo ureja Tomaž Guček. Pri odgovornih urednikih 

vseh radijskih programov pa je preverila, koliko tovrstne glasbe predvajajo. 

Danijel Poslek, odgovorni urednik Prvega: 

»Narodno zabavna glasba se ob omenjeni četrtkovi oddaji pri nas redno vsakodnevno 

pojavlja ob jutrih nekaj čez 5h, obenem jo predvajamo tudi v tematskem nedeljskem 

dopoldnevu – nedeljsko dopoldne z Ljerko ter v kasnejših čestitkah in pozdravih. Tudi sicer jo 

redno uvrščamo v glasbeno shemo posameznih pasov.« 

 



26 
 

Andrej Šavko, odgovorni urednik Radia Koper: 

»Oddajo o NZ glasbi Gremo plesat je na Radiu Koper na sporedu vsak ponedeljek ob 21.00. 

Ureja jo Smilja Baranja, enkrat mesečno gosti ansamble v živo. Poleg tega je NZ glasba 

prisotna v oddaji Glasba po željah, kjer si glasbo zaželijo slavljenci. Na sporedu je vsako 

soboto in nedeljo. V rednem sporedu je pa sicer res ni.«  

Robert Levstek, odgovorni urednik Radia Maribor: 

»Na Radiu Maribor imamo oddajo V dobri družbi, na sporedu je vsako nedeljo med 10.00 in 

12.00 uro, ureja jo Kristijan Šmid. Namenjena je izključno NZ glasbi. Pravkar izbiramo tudi Naj 

vižo Štajerske. Tovrstna glasba se predvaja tudi v Čestitkah, po 13.00. V rednih opremah NZ 

glasbe ni.«  

Odgovorni uredniki radijskih programov za madžarsko in italijansko narodnost ter obveščanje tuje 

javnosti, József Végi, Aljoša Curavić in Darko Pukl so pojasnili, da slovenske narodnozabavne glasbe 

nimajo na programu, razen izjemoma, v oddajah po željah. Tudi na Valu 202 in programu Ars tovrstne 

glasbe ne predvajajo.  

 

MMC 

I. VSEBINA 

Adria propada, njena letala pa so še v zraku 

Bralka A. R. se je pritožila, češ da sta dva članka, in sicer »"Adrio lahko teptajo, ji kljuvajo oči, lomijo 

kosti ..." A zanjo še vedno bije 558 src zaposlenih« in »Adria: Gospodarstveniki opozarjajo na 

potencialno gospodarsko škodo«, nepopolna in zavajajoča. 

»Če bi si vaši novinarji vzeli 3 minute časa, bi lahko na flightradarju takoj ugotovili, da Adria še 

naprej leti za svoje očitno pomembnejše partnerje. Tako bosta letali z registracijo S5-AAK in 

S5-AAU danes večkrat za Austrian Airlines poleteli na relacijah Dunaj-Bologna, Dunaj - Košice, 

in Dunaj - Beograd in to brez večjih zamud. Prosim, da članek popravite, ker je nepopoln in 

zavajajoč do slovenske javnosti.« 

Pojasnilo je pripravila urednica Uredništva za nove medije, Kaja Jakopič: 

»V člankih na spletu, ki  jih gospa omenja,  je govora o letalski družbi Adria Airways in njenih 

poletih (pri čemer so v članku jasno navedene tudi destinacije, od koder in kam ne leti), 

medtem ko gospa piše o letalih družbe AA. 

Seveda določene letalske družbe za določene destinacije najemajo druga letala/družbe, a v 

primeru, ki ga gospa navaja, je za npr. odpoved poleta odgovoren njegov ponudnik, torej 

Austrian Airlines in ne sam izvajalec.  

Za mejl pred tem velja enako, poleg tega gre v članku, ki ga gospa omenja, za klicni center 

Fraporta (iz članka: »V Fraportu Slovenija, ki upravlja Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana, so 

medtem okrepili zmogljivost klicnega centra«), in ne klicni center AA, kot omenja gospa v 

mejlu.« 

 



27 
 

Priključitev/vrnitev Primorske 

Klical je bralec B. B. in podal pritožbo glede naslova članka "Pot do priključitve Primorske so 

spremljali številni dramatični dogodki". Po njegovem mnenju ne gre za priključitev, ampak vrnitev, 

kar je, tako pravi, tudi razvidno iz poimenovanja praznika, zato se mu je zdel naslov nesprejemljiv. 

Urednica Uredništva za nove medije Kaja Jakopič je pojasnila, da gre za citat iz pogovora z 

diplomatom Jožetom Šušmeljem: 

»Sogovornik v intervjuju je bil zelo občutljiv na to formulacijo, ker Primorska nikoli ni bila 

združena s katero od ostalih slov. dežel, tako da kot veliko ostalih Primorcev (tudi sama 

proslava se je vrtela okoli te dileme) trdi, da ne more biti vrnitev, ampak zgolj priključitev.  

V naslovu ni omenjen praznik, zato je to lahko samo njegov izraz, politika lahko sprejme kar 

koli, ne more pa njega prisiliti, da uporabi ta izraz. 

Sicer je v tekstu 2x omenjeno uradno ime praznika in ustrezno poimenovanje vrnitev.« 

O natančnosti v poročanju o izraelskih volitvah 

Bralec T. V. se je odzival na članek o izraelskih volitvah, ki je bil 26. 9. objavljen na novičarskem 

portalu MMC. Ko je opazil pomanjkljivosti, je nanje opozorili uredništvo, odziv pa ni bil takšen, kot je 

pričakoval.  

»V članku je velika napaka, in sicer piše, da je Združena tora judaizma osvojila 8 poslancev, 

stranka oz. blok Jamina pa 6. V resnici sta jih oba bloka dobila 7.  

Na napako sem takoj, ko sem prebral (nekaj ur po objavi) članek opozoril ("prijava napake"), 

vendar uredniki niso storili ničesar. Nato sem jih opozoril še mislim da dvakrat. Potem do mi 

napisali, da so o tem obvestili avtorja članka. Vendar avtor ni storil ničesar, na kar sem jih tudi 

opozoril. Naslednji dan, 27.9.2019, napaka še vedno ni bila popravljena. Nato sem napisal 

komentar pod članek, kjer sem jih opozoril na napako in jim povedal, da sem jo že večkrat 

prijavil. Komentar so mi nato izbrisali, napake pa še vedno niso popravili. Za tem sem jih pisal 

še enkrat (pod "prijavi napako") in jim tudi poslal link do uradne strani Izraelskega 

parlamenta (Knesseta), kjer je tudi napisano število poslancev vseh strank oziroma blokov. 

Takšen odnos s strani urednika in avtorja članka se mi zdi izjemno neprimeren, nespoštljiv in 

neodgovoren do davkoplačevalcev, ki navsezadnje financirajo novinarje MMC-ja. Pri tem je 

potrebno poudariti, da jih nisem opozarjal na neko mnenje, ki so ga zapisali v članku, temveč 

na enostavno preverljivo dejstvo, ki so ga narobe zapisali. 

Želel bi si, da če že naredijo napako, jo potem po opozorilih bralcev vsaj popravijo.« 

Za pojasnilo je varuhinja prosila urednico Uredništva novih medijev Kajo Jakopič:  

»Na omenjeni članek smo prejeli več pripomb (očitno od istega uporabnika) , prva med njimi, 

da se število izvoljenih poslancev po strankah ne ujema s številom vseh poslancev v 

parlamentu, pa je potem isti pritožnik napisal, da se je zmotil. Potem smo dobili pripombo, da 

se skupne številke posameznih blokov strank (od Netanjahuja in Ganca) ne ujemajo. Novinar 

je preveril in so se ujemale. Naknadno smo dobili še  pripombo o spremembi števila 

mandatov, tudi to preverili in ugotovili, da je prišlo do spremembe za dve stranki po zaključku 

pisanja članka. In to smo popravili. Naknadne spremembe volilnega rezultata pa ne vnašamo 

v stare članke, ampak jih objavljamo potem v novih člankih, ko objavimo končne rezultate.«  



28 
 

Varuhinja je menila, da je uredničin odgovor vseboval vsa potrebna pojasnila: 

»Menim, da je sodelovanje občinstva (bralcev, gledalcev in poslušalcev) v procesu nastajanja 

novic lahko zelo pomembno. Če boste še kdaj opazili kakšno napako, je dobrodošlo, če čim 

bolj natančno zapišete, v čem naj bi bila težava, da ne pride do nepotrebnih nesporazumov. 

Seveda pa možnost vnašanja dopolnil in popravkov velja le za aktualne članke; če namreč 

pride do naknadnih sprememb, kakršen je npr. nov izračun poslanskih sedežev, to 

informacijo vsebujejo novi aktualni članki.«  

Pritožnik je v odgovoru na odgovor zatrdil, da je bil potek dogodkov drugačen, kot je zapisala 

urednica, menil je, da bi bilo prav, če bi uredništvo dobronamerna opozorila na napake takoj 

upoštevalo.  

O poročanju s festivala mladih v Stični 

Bralec D. V. je na več naslovov poslal pritožbo, da spletni portal RTV Slovenija ni zadostno in 

pravočasno poročal o dogodku Stična mladih (19. 9. ). Menil je, da gre za diskriminacijo in dvojna 

ideološka merila na javni RTV. 

»Prosimo Vas, da nam razložite zakaj dvojna merila in ideološka diskriminacija, kdo ste Vi, ki 

Vas pod prisilo plačujemo vsi državljani, ki danes 21. 9. ob 17.19, IGNORIRATE srečanje več 

tisoč mladih državljank in državljanov v Stični. Zahtevamo JASEN odgovor in ODGOVORNOST 

kdo si dovoljuje v tej državi JAVNO DISKRIMINIRATI te mlade državljane. O srečanju katoliške 

mladine je danes zjutraj ob petih poročala STA, na MMC pa DISKRIMINIRATE in izvajate 

kulturni boj in nestrpnost do nas kristjanov. Na vsako našo pripombo smo deležni 

sprenevedanja; na RTVS ste v službi JAVNOSTI in NE ideološkega izključevanja. Vsak dan 

objavljate vsebine rumenega tiska o ločitvah in desetih ženitvah ameriških lažnih pop 

zvezdnikov, leta 2019 pa si dovolite IGNORIRATI srečanje več tisoč slovenskih mladih, katere 

»napaka« za Vas je, da so KRISTJANI. Zahtevamo od vodstva RTVS in odgovornih 

ODGOVORENOST in JAVNO OPRAVIČILO.. Slovenski kristjani Vam sporočamo, da smo pošteni, 

častni, odgovorni, suvereni in ponosni ljudje in Vam NE dovolimo DISKRIMINACIJE in javnega 

izbrisa.. in NE sprejemamo sprenedavih odgovorov. Pozivamo Vas tiste, ki imate težave z 

demokracijo in spoštovanjem pluralnosti, da jutri v ponedeljek 22. septembra spakirate kufre 

in odidete RTVS.« 

Varuhinja je menila da je pritožba neutemeljena. Iz odgovora:  

»Vsi osrednji mediji RTV Slovenija so poročali o dogodku v Stični 21. septembra, in sicer: 

Televizija Slovenija v Dnevniku in večernih Poročilih, Radio Slovenija v več informativnih 

oddajah, med drugim v prvi in drugi Jutranji kroniki ter Dogodkih in odmevih, novičarski 

portal MMC je objavil obsežen članek s fotografijami in pripetim videom, Stični mladih pa je 

bila posvečena tudi celotna TV-oddaja Sveto in svet 18. 9. 2019.  

Vse navedene vsebine lahko najdete v spletnem arhivu.« 

V daljši korespondenci s pritožnikom, ki je vztrajal, da je šlo za nepravilnosti, je varuhinja 

pojasnjevala, da lahko odgovarja le na odzive, iz katerih je jasno, na kaj konkretno se nanašajo in 

zakaj so naslovljeni nanjo. Pojasnila je tudi, da ne more sodelovati v skupinskem dopisovanju ali v 

nedogled odgovarjati na isto vprašanje.  

»Povsem razumem, da občinstvo običajno ne spremlja vseh medijev RTV Slovenija in si 

morda na podlagi ozkega vpogleda ustvari napačno predstavo. Želela pa bi si, da bi pritožniki, 



29 
 

če je to le mogoče, vnaprej preverili dejansko stanje, preden komu zapišejo »naj spakirajo 

kufre«, kar je težko šteti za spoštljivo komunikacijo.«  

Pritožnik V. B. je v nadaljevanju komunikacije problematiziral uro objave spletne novice.  

»… skoraj šeste ure zvečer na MMC-ju javne RTVS ni bil zabeležen dogodek; srečanje 5000 

najinih sodržavljank in sodržavljanov, ki so se od RTV hiše Komenskega ulice v oddaljenosti 

cca 25 km srečali na tradicionalnem druženju katoliške mladine v Stični…«  

Iz četrtega odgovora varuhinje: 

»Kot ste že lahko prebrali v mojih odzivih, menim, da je vaša pritožba neutemeljena. 

Dodajam, da se uredništva za obseg poročanja, prostorsko in časovno umestitev, fokus in 

žanr novinarske obdelave odločajo po avtonomni uredniški presoji, pri tem pa se opirajo na 

različna merila: aktualnost, pomembnost, ekskluzivnost, raznovrstnost (glede na ostale 

prevladujoče teme v oddaji) itd. Za takšno odločanje imajo vse pristojnosti in kompetence. V 

konkretnem primeru so na novičarskem portalu MMC objavili obsežen reportažni prispevek s 

serijo fotografij. To so storili prej kot tiskovna agencija STA in prej kot drugi najbolj obiskani 

spletni portali. Še enkrat zapisujem, da so o dogodku poročali vsi mediji RTV Slovenija. V 

mojih odgovorih ste tudi že lahko prebrali, da stavka »naj spakirajo kufre in odidejo« ne 

morem razumeti kot del spoštljive komunikacije.  

Menim, da sem s skupaj štirimi odgovori na vašo pritožbo izčrpala vse argumente.  

Na ponavljajoča se vprašanja žal ne morem odgovarjati.« 

 (Ne)podpisovanje člankov 

Bralec M. K. je vprašal, zakaj so nekateri članki na novičarskem portalu MMC podpisani le s kraticami 

in ne z imenom in priimkom avtorja. Pripel je tudi nekaj povezav k člankom, ki po njegovem mnenju 

ne bi smeli biti nepodpisani/anonimni.  

»Novice, čeprav so povsem avtorske, so podpisane samo z inicialkami.« 

Urednica Uredništva novih medijev Kaja Jakopič je pojasnila: 

»Spodnji navedeni članki niso avtorski, razen poročila z blejskega foruma, ki je že popravljeno 

v polno ime, saj je novinarka v urejevalniku pozabila označiti polno ime. Tudi sicer so vsi 

članki podpisani, čeravno samo s kraticami. 

(Dva omenjena) članka sta povzetka tujega vira, ki so v tekstu tudi navedeni. Pri prvem je vir 

Al Džazira, kar je tudi navedeno v tekstu, pri drugem pa BBC, kar je tudi navedeno v tekstu. 

Kadar povzemamo vire, na katere nismo naročeni, se vir omeni v tekstu, kadar gre za 

povzemanje virov-agencij(Reuters, STA)  ali kakšnega od RTV medijev, pa so navedeni zgoraj 

pri podpisu avtorja. 

Tudi pri športnih člankih iz spodnjega seznama gre za povzemanje drugih virov. Pri vseh gre 

za  povzemanje po TV prenosu, ker novinarja na tekmi ni bilo. Kadar novinar obišče tekmo in 

o njej napiše poročilo (z izjavami ipd), pa se podpiše s polnim imenom in priimkom. 

Kadar ne gre za izvirne avtorske prispevke, se naši novinarji podpisujejo s kraticami. Gre za 

utečeno prakso v Sloveniji in tujini, kjer novinarji uporabljajo za podpisovanje kratici in s tem 

izrazijo, da so primarni viri drugi mediji oz. agencije. Naj poudarim, da ne gre za 



30 
 

nepodpisovanje člankov, saj so vsi članki na portalu rtvslo.si vedno podpisani, s polnim 

imenom ali pa s kratico. 

Seznam imen novinarjev ter kratice, ki jih uporabljajo, je naveden v celoti na podstrani 

impresuma MMC.  

Kot smo že pred časom napisali, se naši novinarji podpisujejo pod članke s polnim imenom 

tudi pri vsebinah, ki so povzete  po drugih virih/medijih, ki pa so bolj poglobljene, daljše in 

novinarsko/avtorsko že bolj obdelane. 

Poleg zgoraj navedenega naj poudarim še 29.člen Novinarskega kodeksa: 

29. Nihče ne sme novinarju brez soglasja pomensko spremeniti, umakniti ali predelati 

prispevka. Novinar ima pravico podpisovati prispevke.  Ni ga mogoče podpisovati brez 

njegove vednosti ali proti njegovi volji.«« 

Varuhinja se z razlago urednice ne more strinjati; iz odgovora: 

»Ko gre zgolj za tehnično in oblikovno predrugačeno agencijsko novico oz. novico iz 

zunanjega vira (drugega medija, javnega ali tiskovnega sporočila itd.) podpis s kratico 

zadošča. To pa ne more veljati za novinarske izdelke, ki so več kot skopa novica z navedbo 

osnovnih dejstev, torej za poročila, analize, reportaže, povzetke in sploh poglobljene članke, 

za katere novinar izbere vire, nato iz virov izbere poudarke, iz poudarkov pa ustvari novo 

vsebino z novim poudarkom, novo strukturo, novim naslovom in podnaslovom ter opremo. 

Če ob tem v zapis doda osebni jezikovni in poročevalski pristop (izbira ekspresivnih besed, 

čustven naboj in odnos do tematike), pa sploh ni mogoče govoriti o nevtralni faktografski 

vsebini, pri kateri avtorstvo ni relevantno.« 

O (ne)podpisovanju s polnim imenom in priimkom je varuhinja vprašala tudi odgovorne urednike, 

pristojne za vsebine na novičarskem portalu MMC, Manico J. Ambrožič, Živo Emeršič, Gregorja 

Peternela in Vanjo Vardjana (ti odgovorni uredniki so navedeni v impresumu MMC). Odgovorni 

uredniki soglašajo z naslednjo opredelitvijo: avtorski članki, reportaže in tudi članki, ki so povzeti  po 

drugih virih/medijih, ki pa so bolj poglobljeni, daljši in novinarsko/avtorsko obdelan, morajo biti 

podpisani. 

Varuhinja se s tem mnenjem v celoti strinja, zato je uredništvu PRIPOROČILA: 

»Uredništvu priporočam vnovično razpravo in analizo podajanja vsebin oz. avtorskega vložka 

v nepodpisanih člankih. Ugotovitve in predloge možnih izboljšav dosedanjih pravil pričakujem 

v enem mesecu.«  

Pritožnik je bil z mnenjem odgovornih urednikov in varuhinje zadovoljen.  

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si 

Varuhinja je prejela več pritožb, tudi v vednost, glede brisanja komentarjev na spletnem mestu 

rtvslo.si. Pritožnikom je odgovarjala z nasveti, kako naj stopijo v stik z moderatorji, kje naj poiščejo 

odgovore na pogosta vprašanja in tudi kodeks delovanja na spletu. Pojasnjevala je tudi dolžnost 

moderatorjev, da skrbijo za dostojno raven komentiranja na portalu javnega medija. 

 

 



31 
 

II. STORITVE 

RTV 4D: težave pri časovnem premikanju 

Uporabnik A. Ž. je pisal v zvezi s težavami s časovnim premikanjem predvajalniku RTV 4D. 

»Zanima me zakaj se na 3. programu v živo na RTV4 zadnjih nekaj tednov ne da premikati za 

2 uri nazaj po programu, tako kot se pa še vedno da na 1. in 2. programu? In če je možno, 

prosim, če to lahko uredite.« 

Vodja MMC Luka Zebec je pojasnil, da zaradi prehoda na drugo tehnološko platformo za spletne 

prenose ta funkcija nekaj časa ni delovala in da so od 20. 9. vključili (zaenkrat le enourni) časovni 

zamik za TV SLO 3 in TV Maribor. 

Zakaj ni bilo mogoče brati komentarjev? 

Dva uporabnika sta spraševala, zakaj 1. septembra ni bilo mogoče brati komentarjev pod novicami o 

kolesarski Dirki po Španiji. 

Želel bi, da nam uporabnikom MMC zaradi nedelovanja komentarjev (ob Wuelti portal navaja 

371 komentarjev, mmc pa hkrati odgovarja, da novica nima komentarjev) ponudnik vsaj 

pojasni, zakaj portal ne deluje, kaj bod RTv naredila, da bo portal deloval in skromno 

opravičilo zaradi šlamparije.« (Ž. M.) 

»Tokrat vam pišem zato, ker ste (ne samo meni) precej pokvarili izkušnjo gleanja Vuelte, kjer 

naša dva korenjaka zaenkrat briljirata. Gre za to, da pod novico ni bilo možno brati 

komentarjev - pisalo je 100, 200, 300, ... komentarjev, nato pa spodaj: ta novica še nima 

komentarjev in jih ni bilo moč odpreti. Popravili so vse skupaj  šele danes.  

To se prej ni dogajalo in gre samo še za eno izmed mnogih šlamparij novega 

portala.  Mimogrede, branje komentarjev močno poveča uporabniško izkušnjo ob 

spremljanju tovrstnih dogodkov in ravno kvaliteta komentarjev (navkljub vse večjemu številu 

trolov) vas še dela konkurenčnega napram ostalim (kljub temu, da vam je tudi le tega uspelo 

dodobra zbanalizirati - npr. zvezdice, namesto +/-... kaj  je pa to???).« (D. S.) 

Vodja MMC Luka Zebec: 

»V nedeljo, 1. 9. smo imeli težave z delovanjem portala skozi celotno popoldne. Razlog je bil 

izpad enega od domenskih (DNS) strežnikov. Iz tega razloga je prihajalo do napačnega 

prikazovanja komentarjev. Napaka je bila sanirana v večernih urah.  

Pričakujemo, da s selitvijo strežnikov na novo infrastrukturo, ki se zaključuje ta mesec, do 

tovrstnih težav ne bo več prihajalo.  

Napaka ni povezana s prenovo vizualne podobe portala. Težave so se pojavljale na vseh 

spletnih straneh zavoda (tudi npr. na starem portalu).« 

  



32 
 

RTV SLOVENIJA 

I. SPLOŠNO  

Ali lahko novinar RTV piše za drug medij? 

Varuhinja je prejela pritožbo D. S. z vprašanjem, ali lahko novinarji RTV Slovenija pišejo članke za 

druge medije. Pritožnik je zastavil konkretno vprašanje o objavi na spletni strani Nove24 s podpisom 

televizijskega novinarja Jožeta Možine in vsebino, povezano s televizijsko oddajo Pričevalci. 

»Praksa se mi zdi najmanj neokusna, če že ni protipravna. Da novinarji javnega medija pišejo 

članke za medij, ki že vrsto let agitira ravno proti javnemu mediju, se mi zdi hudo 

problematično in stihijsko. Da v člankih povzemajo delo, ki ga z RTV naročnino plačujemo 

državljani, še bolj. 

Zahvaljujem se vam za odgovor, v katerem pričakujem pojasnilo, ali je to v skladu s 

programskimi načeli zavoda RTV in s protikonkurenčno klavzulo v pogodbi o zaposlitvi.« 

Odgovor je pripravila Živa Emeršič, odgovorna urednica Kulturno-umetniškega programa, kamor sodi 

oddaja Pričevalci: 

»Sodelovanje redno zaposlenih novinarjev in ostalih pogodbenih sodelavcev TV SLO v drugih 

medijih  urejajo Poklicna merila in načela novinarske etike, po katerih  velja prepoved 

oziroma omejitev sodelovanja  predvsem v sorodnih in konkurenčnih medijih. V praksi to 

urejamo tako, da  vsak primer sproti ocenimo in rešimo v pogovoru z nadrejenim urednikom, 

ki odloči o  prepovedi ali dovoljenju za sodelovanje. Načeloma torej velja, da mora vsak 

novinar imeti dovoljenje svojega nadrejenega urednika, da lahko dela karkoli izven matične 

hiše, če pa gre za promocijo oddaje, kot je bilo v tem primeru, pa te omejitve ni. 

 

Jože Možina kot novinar in urednik dela v Informativnem programu TVSLO, v UPE Kulturni in 

umetniški program pa v okviru Dokumentarnega programa avtorsko vodi in ureja  spominsko 

feljtonsko oddajo Pričevalci. 

Nova24TV  je promocijsko besedilo o vsebini konkretne oddaje Pričevalci povzela po drugih 

medijih, ime avtorja oddaje pa so pod članek (kot avtorja članka na svoji strani) podpisali brez 

njegove vednosti.«  

Varuhinja je pritožniku sporočila tudi poudarke iz pravnega mnenja glede konkurenčne prepovedi, ki 

ga je na podlagi pritožbe pridobilo vodstvo RTV. 

»Pri tem je vodstvo Zavoda posebej pravno preverilo, ali je šlo za kršitev, glede na to, da RTV 

Slovenija deluje tudi na spletu in da je bil članek objavljen na spletni strani drugega medija 

(od koder je bil tudi umaknjen na zahtevo zaposlenega).  

V pravnem mnenju piše, da je v novinarjevi pogodbi o zaposlitvi izrecno navedeno, da se 

konkurenčna prepoved »nanaša izključno na dejavnosti s področja AV produkcije za 

konkurenčne televizijske in radijske medije, ki delujejo v Republiki Sloveniji«. Ker objava 

članka na spletni strani »ne sodi med dejavnosti s področja AV produkcije«, zaposleni ni kršil 

konkurenčne prepovedi. V pravnem mnenju še piše, da v konkretnem primeru ni bilo 

izkazano, da bi do objave članka v spletnem mediju prišlo »z delavčevim protipravnim 

ravnanjem (ravnanjem v nasprotju s prepovedjo konkurence) oziroma z njegovo vednostjo ali 



33 
 

privolitvijo«, zato bi bilo tudi v tem smislu težko govoriti o kršitvi, ki bi delodajalca 

upravičevala do povrnitve škode.« 

Varuhinja je dodala mnenje na načelni ravni in omenila tudi druge podobne ali sorodne primere, s 

katerimi se srečuje prek pritožb. 

»Menim, da bi moral biti promocijski postopek enak pri vseh televizijskih (in radijskih) 

oddajah, torej strokovno voden, organiziran, medsebojno primerljiv in poenoten. Menim 

tudi, da bi bilo treba delovati tako, da bi bilo stihijskega in personalnega promoviranja vsebin 

ali oddaj čim manj. Tako zaradi dilem, ki se lahko porodijo občinstvu ob neki nejasni objavi, 

kot zaradi "sledljivosti" objav promocijskega besedila oz. ustreznega odzivanja ob napakah ali 

v primerih, če nek medij besedilo nepooblaščeno objavi kot avtorski članek, s podpisom 

avtorja oddaje. V konkretnem primeru tudi menim, da bi morda kazalo v Pisarni za avtorske 

pravice RTV Slovenija preveriti, kaj pomeni, če se promocijsko besedilo RTV Slovenija 

reproducira kot avtorski članek nekega zasebnega medija.  

Dodajam informacijo, kako je tematika opredeljena v Poklicnih merilih in načelih novinarske 

etike RTV Slovenija. V poglavju z naslovom 21 NAVZKRIŽNI OSEBNI INTERESI, PRAVICE IN 

DOLŽNOSTI je zapisano, česa ustvarjalcem programskih vsebin ni dovoljeno početi zunaj RTV 

Slovenija - od nepooblaščene uporabe vsebin, ki nastanejo v okviru Zavoda ("Nihče nima 

pravice nepooblaščeno uporabljati imena, podatkov, intelektualne lastnine, delovnih in 

osnovnih sredstev RTV Slovenija za zasebno rabo, pridobivanje dodatnega zaslužka ali koristi 

kogar koli drugega.") do sodelovanja z drugimi mediji ("Delavci RTV Slovenija v svojem 

prostem času ne smejo sodelovati s konkurenčnimi podjetji enake dejavnosti, če bi s tem 

škodovali ugledu in interesom RTV Slovenija.")  

Kot razumem to poglavje, velja predvsem načelo vnaprejšnjega dogovora z nadrejenimi, in 

sicer za vse profitno ali neprofitno javno delovanje, v katerem se zunaj RTV Slovenija 

uporablja znanje, pridobljeno v okviru RTV.  

Ko gre za novinarje, poznamo denimo primere pisanja kolumn, analiz ali prilog za tiskane 

medije, pisanje gesel za leksikone ali biografije, predavanja in vodenje delavnic, zelo 

pogosti pa so tudi primeri, ko na javnih dogodkih - predstavitvah knjig, okroglih mizah itd. - 

nastopajo kot moderatorji ali povezovalci. Menim, da bi v vseh tovrstnih primerih, kakor 

tudi v primerih, ko gre za promocijo vsebin/oddaje/dejavnosti RTV Slovenija, morali 

dosledno slediti načelu dogovora z odgovornim urednikom oz. vodjo. Še zlasti je to nujno, 

ko gre za nastopanje ali predstavljanje ali podpisovanje v vlogi novinarja RTV Slovenija.  

S sorodno zadevo sem se kot varuhinja srečala v začetku lanskega leta, ko mi je bilo 

zastavljeno vprašanje, ali gre v primeru, ko novinar RTV Slovenija vodi neko prireditev, lahko 

za nasprotje interesov. Takrat je vodja Službe za komuniciranje Polonca Komar napovedala, 

da bo to področje podrobno urejeno s pravilnikom o komuniciranju, ki ga bodo pripravili v 

njihovi službi (poročilo za marec 2018,  str. 47). Kot varuhinja močno podpiram pripravo in 

uveljavitev takšnega pravilnika, tudi zaradi številnih dilem, ki se porajajo ob objavah 

novinarjev ter drugih sodelavcev in zaposlenih na RTV Slovenija na družbenih omrežjih. O 

tem sem prejela že veliko odzivov, predvsem z vidika ločnice med zasebnim in javnim 

delovanje. Kot varuhinja sem v povezavi s tem vodstvo večkrat pozvala, naj spodbudi 

pripravo pravil, predvsem pa izpelje strokovno razpravo in izobraževanje o primerjalni praksi 

v drugih javnih medijih v Evropi. Kot vem, je britanski javni medijski servis BBC prav to poletje 

dopolnil poklicna merila v delu, ki se nanaša na različne oblike javnega delovanja posameznih 

skupin zaposlenih. Menim, da konkretna določila prispevajo k transparentnosti ter dobrim in 



34 
 

odgovornim (uredniškim in novinarskim) odločitvam glede ravnanj, ki lahko potencialno 

škodijo ugledu inštitucije in njeni podobi nepristranskega in kredibilnega medija. Poklicna 

merila in načela novinarske etike RTV Slovenija so nespremenjena od leta 2000, ko so bila 

sprejeta. Prenavljajo se že dalj časa, želela bi si, da bi jih prenovili in uveljavili čim prej.«   

Varuhinja je zapisala tudi PRIPOROČILA: 

»Odgovornim urednikom priporočam, da vztrajajo pri načelu informiranosti, da so torej s 

takšnimi dejavnostmi svojih sodelavcev, ki bi se lahko kakor koli odražale pri rednem delu, 

vsaj seznanjeni, tako pri zaposlenih kot pri tistih, ki imajo drugačne pogodbe o sodelovanju.  

Zlasti objave v različnih medijih, ki jih je mogoče razumeti kot promocijo 

vsebin/oddaje/dejavnosti RTV Slovenija, naj potekajo v dogovoru med uredniki in 

programskimi ustvarjalci. 

Vodstvu bom vnovič priporočila, naj pospeši prenovo Poklicnih meril in načel novinarske 

etike, ki poteka od jeseni 2016 in še ni pri kraju. Menim, da bi bilo posebej nujno osvežiti in 

novi stvarnosti prilagoditi 21. točko Poklicnih meril in načel novinarske etike, saj je zdaj 

veljavni dokument nastal leta 2000, ko interneta in drugih sodobnih oblik javnega 

komuniciranja še nismo poznali.   

Kot varuhinja bom sodelovala v sleherni tovrstni notranji razpravi, tudi s predlogi in 

pobudami, tako kot doslej.«  

Pritožnik D. S. je prosil še za izrecen odgovor glede kršenja programskih načel javnega zavoda. 

Varuhinja je odgovorila, da je po njenem mnenju mogoče pritožbo obravnavati le na splošni ravni in 

ne izolirano od sorodnih primerov. 

»Menim, da izkoriščam vse varuhu dostopne kanale za opozarjanje na vse oblike delovanj, ki 

bi jih lahko razumeli kot kršitve načel nepristranskosti, neodvisnosti, verodostojnosti in 

izogibanja nasprotju interesov, kot so zapisani v Programskih standardih in Poklicnih merilih 

in načelih novinarske etike.  

Da bi ugotavljali konkretne kršitve, potrebujemo jasna pravila, na podlagi katerih je mogoče 

vzpostaviti prakso.  

S tem namenom spodbujam notranjo razpravo, prenovo Poklicnih meril in oblikovanje 

ustreznega pravilnika, kot ga poznajo tudi drugi javni mediji.  

Programske ustvarjalce pozivam k odgovornemu javnemu delovanju.  

Skupaj s predsednico Sveta delavcev sem vodstvo RTV Slovenija pred več kot letom (in tudi še 

pozneje) formalno pozvala, naj se zadeve loti vsaj z izobraževanji, delavnicami in 

spoznavanjem tujih praks. Na moj predlog je vodstvo k takšnemu ravnanju pozval tudi 

Programski svet, s posebnim sklepom.  

Tudi na podlagi vaše pritožbe, v kateri izražate skrb za nepristranskost, neodvisnost in 

kredibilnost javnega medija, bodo vsi pristojni (uredniki, vodstvo) in tudi sodelujoči v 

programskem nadzoru (člani PS) še enkrat seznanjeni z resnimi dilemami s tega področja, z 

mojim mnenjem in priporočili. Menim, da bo s tem tudi dosežen namen: vnovičen začetek 

razprave.« 

 



35 
 

Varuhinja je v korespondenci navedla tudi nekaj vprašanj o javnem delovanju programskih 

ustvarjalcev, na katera ni jasnih odgovorov: 

 
→ Kaj je programskim ustvarjalcem in zaposlenim na RTV dovoljeno in kaj ne, ali smejo ob 

opravljanju svojega dela v javnem mediju povezovati, snovati in voditi dogodke, pisati 
analize in članke za raznovrstne tiskane ali spletne medije doma in po svetu, nastopati na 
javnih prireditvah ali celo v oglasih, opravljati sorodno delo prek espejev? Kakšne so 
omejitve? 

 
→ Kdaj – če sploh – je lahko glas in/ali obraz javnega medija tudi glas in/ali obraz neke 

komercialne oglasne/promocijske kampanj? 
 

→ Ali imajo lahko programski ustvarjalci svoje vloge in bloge in kanale na družbenih omrežjih, 
tudi o enakih tematikah, kot jih poklicno pokrivajo v javnem mediju? Kako se pri tem 
zagotavlja nepristranskost? Kje so omejitve pri takšnem delovanju? 

 
→ Kako je z objavami na družbenih omrežjih, kaj je še zasebno in kaj je že javno, kaj je prav in 

kaj narobe? 
 

→ Kako naj v svojem prostem času oz. ob rednem opravljanju svojega dela na RTV Slovenija v 
javni sferi delujejo tako, da ne bodo kompromitirali svoje profesionalne vloge v javnem 
mediju (in s tem tudi javni medij v celoti)? 

 
→ Kako lahko s prostočasnim aktivnim družbenim življenjem in javno prepoznavnostjo morda 

tudi prispevajo k promociji svojih RTV stvaritev in javnega medija v celoti? 
 

Z vsemi dilemami in celotno korespondenco je varuhinja seznanila vodstvo RTV Slovenija. Za 

sodelovanje v razmisleku o ureditvi področja na ravni Zavoda je zaprosila tudi predsednico Sveta 

delavcev RTV Slovenij Petro Bezjak in strokovnjakinjo za področje integritete in transparentnost 

poslovanja Simono Habič. Predlagala bo nadaljevanje notranje razprave. 

 

II. JEZIKOVNA KULTURA 

Beseda podkast ni slovenska! 

Gledalka S. R. je po gledanju Prvega dnevnika 2. septembra (TV SLO 1) izrazila mnenje, da uporaba 

besede podkast ni ustrezna v slovenskem jezikovnem prostoru. 

»Protestiram, ker je napovedovalka Jasna Vreg K., danes, v poročilih na RTV SLO1,ob 13. 

uri,  uporabila izraz, ki v slovenskem jezikovnem prostoru nima mesta: PODKAST! Sedaj  že 

javna RTV, ki jo prisilno plačujemo, packa po slovenščini. Ali res ni mogoče najti slovenskega 

izraza za ta pojem?« 

Varuhinja je v daljšem odgovoru povzela ugotovitve iz obravnave podobne pritožbe pred letom dni 

(poročilo za november 2018), v kateri so sodelovali jezikoslovci. Pritožnici je pojasnila, da je beseda 

podkast (podcast) vpisana v Slovar novejšega besedja (fran.si) in da se ne jezikovni svetovalci ne 

programski ustvarjalci niso odločili za ponujen prevedek poddaja, ki je pomensko nejasen in težko 

izgovorljiv.  



36 
 

Gledalka z odgovorom ni bila zadovoljna, menila je, da bi se morali bolj potruditi v iskanju nove 

besede. 

Jezikovna izobraženost zaposlenih na RTV 

Varuhinja je tudi septembra prejemala splošna mnenja o znanju in kompetencah programskih 

ustvarjalcev, tudi o jezikovni izobraženosti. Primer pavšalne pritožbe:  

»Kaj bi lahko, lepo prosim, že dopovedali svojim novinarjem, komentatorjem itd., da se za 

glagoli premikanja uporablja namenilnik (supin), ne nedoločnik (infinitiv). Opažam, da je 

zadnje čase postala to splošna moda. Vsi se naravnost trudijo izgovarjati (no, pisati tudi) ta 

nesrečni i, ki ga v kultiviranem govoru niti pri nedoločniku ni nujno izgovarjati, kot se lahko 

prepričate pri gledaliških igralcih, ampak vaši »mojstri« ga pa ravno namenilniku, kjer ga 

sploh ni, strašno zavzeto in brez izjeme ponosno prilepijo na konec. 

Pa saj je samo drobtinica, ker je teh dokazov tako jezikovne kakor splošne neizobraženosti 

vaših zaposlenih in neskrbnosti vaše ustanove pri njihovih vzgoji in izobraževanju preveč, da 

bi se človek spuščal v naštevanje.« (M. M.) 

Iz odgovora varuhinje:  

»Menim, da so kritična razmišljanja in pritožbe koristni le, če pridejo na pravi naslov: k 

tistemu, ki krši programske standarde ter poklicna merila in načela novinarske etike v javnem 

mediju, ter k njegovemu nadrejenemu. Prav tako lahko kot varuhinja svojo vlogo opravim le, 

če je iz odziva nedvoumno jasno, na kaj se nanaša.  

Menim, da pavšalni zapisi o splošni nekompetentnosti žalijo vse tiste novinarje, voditelje, 

povezovalce in druge programske ustvarjalce (med njimi lektorje in jezikovne svetovalce), ki 

svoje delo brezhibno in predano opravijo. Trditi, da so vsi poklicni pisci in govorci na vseh 

osmih radijskih programih, petih televizijskih sporedih ter spletnem portalu in teletekstu 

neizobraženi in da kar vsi povprek mešajo namenilnik in nedoločnik, je nepošteno. (…) Kot 

varuhinja posvečam posebno pozornost pritožbam glede jezika in govorne kulture, saj 

menim, da mora biti javni medij steber zborne slovenščine v državi. Menim, da to vlogo v 

največji meri tudi zadovoljivo opravlja. Zaradi napak in nedoslednosti, ki jih tudi sama opazim, 

pa sem spodbudila oblikovanje neformalne skupine za jezikovne smernice, ki se sestane 

vsakokrat, ko se pojavijo zadrege vsebinske narave. V skupini sodelujejo novinarji, uredniki in 

lektorji oz. jezikovni svetovalci iz različnih programov RTV Slovenija.« 

 

III. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM 

Zakaj posnetek ni podnaslovljen za gluhe in naglušne? 

Uporabnik S. L. je spraševal, zakaj posnetek z naslovom »Zakaj nizka produktivnost slovenskih 

podjetij«, ki je bil objavljen v oddaji Televizije Maribor Tele M v spletnem arhivu RTV 4D ni 

podnaslovljen: 

»… kot osebo z okvaro sluha (zelo težka naglušnost, ki mi onemogoča spremljanje tv oddaj s 

pomočjo sluha) me zelo žalosti dejstvo, da mnoge oddaje v arhivu RTV SLO niso 

podnaslovljene. Razumem, da jih ni mogoče podnasloviti TAKOJ, ampak da pa oddaja, stara 3 

leta in pol ni podnaslovljena, mi je pa nerazumljivo.«  



37 
 

Pisarna varuhinje je pritožniku posredovala daljše pojasnilo glede podnaslavljanja vsebin za gledalce 

z okvaro sluha: 

»Na RTV Slovenija v okviru MMC deluje oddelek Podnaslavljanje za gluhe in naglušne, kjer 

pripravljajo podnapise za gluhe in naglušne. Podnaslovljene vsebine lahko gledalci spremljate 

na televiziji, prek Teleteksta (str. 771 ali 772), ali na spletu prek spletnega arhiva RTV 4D, kjer 

se do podnapisov dostopa z vklopom na oznaki CC. Te vsebine so v arhivu označene s 

posebnim piktogramom. Verjamemo, da vam je vse to znano, vendar menimo, da je 

pomembno za razumevanje celotnega konteksta odgovorov, ki jih boste lahko prebrali v 

nadaljevanju.  

Na MMC-ju pripravljajo podnapise za večino oddaj v slovenskem jeziku, ki se predvajajo na 1. 

in 2. programu TV Slovenija. Luka Zebec, vodja Multimedijskega centra je pojasnil, da jim 

tehnologija omogoča podnaslavljanje TV SLO 1 in TV SLO 2 (torej ne tudi regionalnih TV-

vsebin, ki nastanejo na TV Koper in TV Maribor): 

»V MMC-jevem oddelku podnaslavljamo oddaje, za katere lahko podnapise prikazujemo na 

teletekstu. Informativne oddaje, ki potekajo v živo, podnaslavljamo v živo, druge oddaje pa 

vnaprej (če je to časovno mogoče) oz. za potrebe ponovitev.  

Tehnološke možnosti za delo imamo vzpostavljene le za programa TV SLO 1 in TV SLO 2. 

Vzpostavitev in vzdrževanje te tehnologije je v domeni TV produkcije TVS.  

V primeru oddaje, ki jo omenja uporabnik (Tele M) bi, ker gre za informativno oddajo, ki je 

predvajana v živo, morali imeti tehnologijo za podnaslavljanje vzpostavljeno v RC Maribor, saj 

podnaslavljanje v živo "na daljavo" ni mogoče. Ob tem bi dodal, da gre za relativno drago 

opremo.  

V spletni arhiv naložimo le podnapise za oddaje, ki jih podnaslavljamo vnaprej, informativnih 

oddaj, ki jih podnaslavljamo v živo pa ne, saj podnapisi niso popolni. Izjema sta oddaji 

Dnevnik ter Odmevi, za kateri "preko noči" pripravimo podnapise in jih naslednji dan uredimo 

ter naložimo tudi v spletni arhiv. To delo opravljamo na pobudo Odbora za invalidske 

vsebine, za kar smo dobili posebej odobrena sredstva s strani vodstva.  

Oddajo bi bilo sicer možno podnasloviti izključno za internet, a tega dela v MMC-ju ne 

opravljamo. Če bi to želeli, bi bilo potrebno vzpostaviti ustrezno (cenejšo) opremo ter 

zagotoviti sredstva oz. kader, ki bi opravljal to delo (bodisi v MMC-ju ali v RC Maribor).« 

Odgovorni urednik TV Maribor, Tomaž Karat, je pojasnil, da so nekatere vsebine na TV 

Maribor sicer predvajane v tehnikah dostopnosti: 

»Na TV Maribor za gluhe in naglušne poskrbimo s podnaslavljanjem reportaž, ki jih 

pripravljamo o njihovem življenju in delu, sicer pa za oddaje, ki gredo "v živo" nimamo 

resursov, s katerimi bi njihovo vsebino lahko prenesli do gluhih in naglušnih s pomočjo 

podnapisov. 

Že nekaj let pa si je na programu TV Maribor moč prireditev Bob leta v živo ogledati z 

znakovnim jezikom in upam, da bo tako tudi v prihodnje.« Na vprašanje varuhinje, kdo 

pripravi seznam oddaj, ki so podnaslovljene in ali se lahko spreminja, je direktorica TV 

Slovenija Natalija Gorščak odgovorila, da se vodstvo TV SLO s Službo za dostopnost na letni 

ravni dogovori, kaj se podnaslavlja.«  

 



38 
 

IV. OGLAŠEVANJE 

Sporen oglas z zdravstveno vsebino? 

Predstavnica Nacionalnega inštituta za varovanje zdravja (NIJZ) Urška Blaznik je varuhinji v vednost 

poslala opozorilo glede TV-oglasa za prehransko dopolnila proizvajalca iz Švice. 

» Že dalj časa (vsaj od leta 2016) predvajate oglasna sporočila, ki so povezana s 

preprečevanjem oziroma zdravljenjem bolezni povezanih z obrabo sklepov, kar pa skladno s 

Pravilnikom o prehranskih dopolnilih (Uradni list RS, št. 82/03, 44/04, 72/05, 22/07, 104/10 in 

66/13), 7. člen) in z Uredbo EU št. 1924/2006 o prehranskih in zdravstvenih trditvah na živilih, 

ni dovoljeno.« 

Varuhinja je predstavnico NIJZ povabila na sestanek, saj se želi podrobneje seznaniti s predpisi s 

področja. V odgovoru pa je zapisala:  

»Direktorica TV Slovenija Natalija Gorščak mi je tudi v tem primeru zagotovila, da vse oglase 

pregledajo in ukrepajo, če opazijo kar koli spornega. Tako bi ravnali tudi v tem primeru, če bi 

se izkazalo, da gre za sporno objavo. Direktorica sicer meni, da bi bilo v konkretnem primeru 

smiselno ukrepati prek slovenske oglaševalske zbornice (SOZ). V Kodeksu oglaševanja namreč 

piše: »Oglaševanje mora biti zakonito, dostojno, pošteno in resnično. Oglaševanje mora biti 

zasnovano odgovorno do potrošnikov in do družbe«. SOZ lahko ukrepa pri oglaševalcu, ki je 

posredoval sporne oglase in prepreči distribucijo preko vseh medijev, saj je teh oglasov na 

komercialnih TV-postajah mnogo več, kot na TV Slovenija.«  

 

V. RTV PRISPEVEK 

Zakaj moram plačevati prispevek, čeprav ne gledam televizije? 

Varuhinja je tudi septembra prejela vprašanja, zakaj morajo plačevati RTV-prispevek, če ne gledajo 

televizije. Prejela je tudi dve pritožbi glede novega obračunavanja RTV prispevka: Primer pritožbe:  

»Jaz vas ne gledam (že približno 10 let) in vas ne želim gledati. Saj ne rečem, da je vse slabo, 

ampak dokler ni vse dovolj dobro, pač ne. To, kar gledam, plačam. Brez problema, oziroma 

pretehtam ali je vredno ali zdržim brez. 

Imam pa (trenutno)  internetni paket s televizijo, čeprav je ne gledam in nimam nič 

priključenega, ker imam tako lahko boljši/hitrejši  internet (za isto ceno).  

Internet pa potrebujem in ga želim imeti. Zakaj (npr.) niso dostopi do RTV vsebin preprosto 

zaščiteni z gesli? Če gledaš, plačaš in če plačaš lahko gledaš? Ali ni tako najbolj preprosto? 

Zakaj je potrebno ljudem vedno komplicirati življenje? Npr., zdaj moram jaz ponovno od 

operaterja do operaterja in iskati nek vsaj približno spodoben internet. Človek ima občutek, 

da ga dobesedno posiljujejo s to televizijo.  

Še iz RKC se menda lahko trajno izpišem, le od RTV prispevka se ne morem trajno ločiti.....« 

(A. V. T) 

 



39 
 

Varuhinja pritožnike v konkretnih zadevah preusmeri na Službo za RTV prispevek. Ob tem poda 

splošno pojasnilo. Primer odgovora varuhinje: 

»Kot lahko izluščim, sprašujete, ali se RTV prispevek plačuje tudi v primeru, če ne gledate 

televizije. Na to vprašanje vam bodo kompetentno najbrž odgovorili pristojni z drugih dveh 

naslovov, sama lahko podam le načelno pojasnilo, da RTV prispevek (12,75 evra na mesec) ni 

plačilo za gledanje televizije, ampak za celotno storitev javnega medijskega servisa, ki poleg 

televizijskih kanalov obsega še radijske programe, spletni portal, glasbeno produkcijo, 

dostopnost za gluhe in slepe itd.  

Če pa pišete glede informacije o načinu obračunavanja RTV prispevka po novem, tudi nisem 

pravi naslov, posredujem pa vam povezavo z informacijami.« 

 

VI. VARUHINJA 

Skupina za poenotenje jezikovnih smernic 

V okviru Skupine za poenotenje jezikovnih smernic na RTV Slovenija, ki je nastala na pobudo 

varuhinje in jo koordinira Anja Nab Huš, je nastala jezikovna smernica glede podnaslavljanja 

anonimnih slovenskih govorcev s tonsko spremenjenim glasom v televizijskih programih. Smernica se 

uporablja, kadar je govor tonsko spremenjen, zato da se prikrije identiteta sogovornika. Ker ima 

pisani jezik druge zakonitosti kot govorjeni, lahko pride do razlik med tem, kar je govorec izjavil, in 

tem, kar je zapisano v podnapisu. Smernica naj bi služila v oporo in pomoč pri morebitnih dilemah, ki 

se pri tovrstnem podnaslavljanju lahko pojavijo.  

Smernica je v PRILOGI na str. 40 

  



40 
 

PRILOGA 

Jezikovna smernica glede podnaslavljanja anonimnih slovenskih govorcev s tonsko 

spremenjenim glasom v televizijskih programih  

1) UVOD 

Govor slovenskih govorcev v televizijskih programskih vsebinah podnaslavljamo, če je nerazločen. 

Prednostno merilo pri odločanju, ali sogovornika podnasloviti, je razumljivost. Ker ima pisani jezik 

druge zakonitosti kot govorjeni, lahko pride do razlik med tem, kar je govorec izjavil, in tem, kar je 

zapisano v podnapisu. Stremimo k temu, da je razlik čim manj in da ohranimo sporočilo povedanega.  

Smernica v nadaljevanju se uporablja, kadar je govor tonsko spremenjen, zato da se prikrije 

identiteta sogovornika. 

 

2) SMERNICA 

2.1 Če podnaslavljamo slovenske govorce, naj bo zapis kolikor se da približek povedanega. Pri tem 

načeloma upoštevamo pravila zbornega jezika, s prvinami knjižnega pogovornega jezika na področju 

leksike. Prednostnega pomena je, da podnapis prenese informacijo in vsebino povedanega, ob tem 

pa naj se ohranita stil in čustveni naboj povedanega. Po potrebi, med drugim zaradi upoštevanja 

bralne hitrosti, opuščamo zapis medmetov, mašil in nekaterih zaimkov, če to ne okrni sporočilnosti 

vsebine.  

2.2 Izjavo slovenskega govorca zapiše avtor vsebine. Podnaslove oblikujejo avtor programske 

vsebine, prevajalec in lektor. Če se o zapisu ne strinjajo, o tem odloči urednik vsebine. 

 

 

  



41 
 

STATISTIKA 
 

 SEPTEMBER 2019 AVGUST 2019 SEPTEMBER 2018 

TELEVIZIJA SLOVENIJA        

SKUPAJ 69 32 49 

Informativni program 18 10 25 

Kulturno umetniški program 31 4 7 

Razvedrilni program 4 1 3 

Športni program 6 0 2 

Program plus 9 7 3 

Ostalo  1 10 9 

REGIONALNI CENTER / TV program 1 2 2 

Televizija Koper 0 2 2 

Televizija Maribor 1 0 0 

RADIO SLOVENIJA       

SKUPAJ 11 0 16 

Radio Prvi 7 0 10 

Val 202 3 0 6 

Ars 0 0 0 

Koper 0 0 0 

Ostalo 1 0 0 

MMC       

SKUPAJ 19 12 13 

Vsebine 16 10 8 

Storitve 3 2 5 

RTV SLOVENIJA       

SKUPAJ 36 36 38 

Jezikovna kultura 4 4 0 

Oglaševanje 2 3 2 

Dostopnost in prilagojeni programi 1 0 1 

RTV prispevek  3 0 0 

Tehnične zadeve 0 7 1 

RTV SLO -  splošno 4 0 8 

Programski svet 0 0 0 

Varuhinja 0 0 3 

Ostalo  2 3 12 

Zavrnjena obravnava 20 19 11 

VSI ODZIVI 136 82 118 

 

 


