Delavci družbe Orsini1 so za Slovenske železnice opravljali gradbena dela kot podizvajalec, preden so na Slovenskih železnicah po pozivu Delavske svetovalnice prekinili pogodbo s podjetjem Foto: BoBo
Delavci družbe Orsini1 so za Slovenske železnice opravljali gradbena dela kot podizvajalec, preden so na Slovenskih železnicah po pozivu Delavske svetovalnice prekinili pogodbo s podjetjem Foto: BoBo
Novinarska konferenca
Na novinarsko konferenco Delavske svetovalnice je prišel tudi zastopnik podjetja Orsini1 Demiš Šainoski (na levi) in predstavnikoma društva očital, da so Slovenske železnice z družbo Orsini1 prekinile pogodbo zaradi njihovih neresničnih navedb. Foto: MMC RTV SLO/Luka Lukič
Železnice
Odgovore na vprašanje, koliko podizvajalcev opravlja delo za skupino Slovenske železnice, še čakamo. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.

Predstavnik Delavske svetovalnice Goran Lukić je dejal, da so "pregledali poslovanje konkretnega podjetja Orsini1, ki delavcem daje v podpis vprašljive pogodbe o zaposlitvi, obenem pa morajo delavci podpisati tudi izjave, ki so po naši presoji polne nepravilnosti. Zato od pristojnih pričakujemo, da bodo ustrezno ukrepali in preverili vse nepravilnosti." Med njimi je Lukić poudaril, da se pogodba o zaposlitvi sklicuje na določbe Splošne kolektivne pogodbe o gospodarski dejavnosti, ki ne veljajo več že od leta 2005.

Goran Zrnić iz Delavske svetovalnice je ob tem poudaril, da so se delavci nanje obrnili zaradi tega, ker jim je podjetje Orsini1 dodalo posebno klavzulo, po kateri morajo delavci delodajalcu vračati plačo za vse dni, ko je slabo vreme in ko dela ne morejo opravljati. "Za deževne dni oziroma dni, ko sneži, so delavci tako morali delodajalcu vračati del dohodka kar v gotovini, in če upoštevamo, da so prejemali minimalno plačo, si lahko predstavljate, kaj takemu delavcu, ki mora vrniti nekaj sto evrov, ostane za preživetje," je poudaril Zrnić.

Slovenske železnice že odpovedale pogodbo
"O teh nepravilnostih smo obvestili inšpektorat za delo kot tudi generalnega direktorja Slovenskih železnic Dušana Mesa in ga obenem pozvali, naj te delavce neposredno zaposlijo," je dejal Lukić in poudaril, da pričakujejo od inšpektorata, da bo vsebino pogodb preveril in ustrezno ukrepal. Na inšpektoratu za delo medtem pojasnjujejo, da so bili seznanjeni z domnevnimi nepravilnostmi v družbi Orsini1, "vendar za zdaj o ugotovitvah in morebitnih ukrepih še ne moremo poročati". Obenem pa so še dodatno pojasnili, da lahko delavec denarne terjatve iz delovnega razmerja uveljavlja neposredno pred pristojnim delovnim sodiščem, medtem ko je za morebitno izsiljevanje za denar v pristojnosti organov pregona.

So pa, kot kaže, ukrepali na Slovenskih železnicah. Lukić je povedal, da so po njihovih podatkih Slovenske železnice že prekinile pogodbo z družbo Orsini1, d. o. o., prav tako pa naj bi na železnicah že potekali tudi pogovori z delavci tega podjetja za neposredno zaposlitev. "Slovenske železnice ob tem pozivamo, naj preverijo poslovanje vseh podizvajalcev, s katerimi sodelujejo," je poudaril Lukić

Zastopnik družbe Orsini1: Šlo je za posojila
Novinarske konference Delavske svetovalnice se je udeležil tudi Demiš Šaionski kot pooblaščenec družbe Orsini1. Zanikal je navedbe, da naj bi družba Orsini1 od delavcev zahtevala vračilo plače v gotovini za dni, ko del ne morejo opravljati, in dodal, da se to nanaša na posojila, ki jih podjetje da delavcem. "Ko delavec pride v Slovenijo brez enega evra in prosi za posojilo, da preživi do prve plače, mora potem to posojilo pač vrniti," je dejal Šainoski.

Šainoski je napovedal tožbo zoper Delavsko svetovalnico, saj Goranu Lukiću in Goranu Zrniću očita, da sta zahtevala od Slovenskih železnic prekinitev pogodbe z družbo Orsini1, kar naj bi mu osebno sporočil generalni direktor železnic. S prekinitvijo pogodbe je po njegovih besedah družbi Orsini1 povzročena velika škoda. Obenem je Šainoski poudaril, da je družba Orsini1 delavcem vselej brez zamud izplačevala plače in prispevke.

Podobnosti s poslovnim modelom Luke Koper?
Zanikal je tudi informacijo, da naj bi Slovenske železnice zaposlile delavce podjetja Orsini1, saj na podlagi svojih izkušenj iz prakse sklepa, da bodo zaradi spremenljivih potreb po delu nadomestili z drugim podjetjem. Informacije smo skušali preveriti tudi pri Slovenskih železnicah, a nam na naša vprašanja za zdaj še niso odgovorili, so pa po poročanju STA-ja iz Slovenskih železnic sporočili, da bodo nove delavce iskali z razpisom.

Goran Lukić je po novinarski konferenci dejal, da se pri poslovanju podizvajalca Slovenskih železnic pojavlja tudi sum, da gre za neregistrirano agencijo za zagotavljanje dela drugemu uporabniku, "o čemer morajo seveda odločiti pristojni organi, kakor so, recimo, ugotavljali v primeru enega izmed tako imenovanih izvajalcev pristaniških storitev v Luki Koper."

Na Slovenske železnice smo naslovili vprašanja glede obsega poslovanja s podizvajalci, na odgovore pa še čakamo.