Edgar Degas, Danseuse rose, okoli 1896. Foto: edgar-degas.org
Edgar Degas, Danseuse rose, okoli 1896. Foto: edgar-degas.org

Pastela Roza plesalka (Danseuse rose) in Ženska po kopeli (Femme sortant du bain) bosta del večerne dražbe umetnosti 20. in 21. stoletja pri hiši Christie's v Londonu. Prva je nastala okoli leta 1896 in jo ocenjujejo na 2,5 do 3,5 milijona funtov, drugi pa pripisujejo vrednost med 1,3 in 1,8 milijona funtov ter je nastala med letoma 1886 in 1888, navaja portal Artdaily.

Obe stvaritvi sta v isti zasebni zbirki že več kot 20 let in od 90. let prejšnjega stoletja nista bili na ogled javnosti. Roza plesalke ni bilo videti v javnosti, odkar so jo leta 1998 prodali iz znamenite zbirke Reader's Digest Collection, del katere je bila več kot pol stoletja.

Degasa je zanimalo telo v gibanju, nanj so vplivali tudi japonski mojstri lesoreza. Najbolj je znan po študijah baletk in konjev ter skupin v gledališču in ženskih aktov. Najraje je uporabljal tehniko pastela, izdeloval je tudi bakroreze in litografije.

Vse večja zapisanost pastelu
Pastel je postal slikarjev priljubljeni medij v drugi polovici kariere, z njim pa je lahko v svojih kompozicijah gradil kompleksne večplastne barvne sheme. Sliki na papirju, ki gresta na dražbo, ne ilustrirata le razvoja njegove tehnike skozi desetletje, ki odraža njegovo obvladovanje medija, temveč tudi vedno večji pomen dela v serijah v njegovi takratni praksi.

Vodja oddelka za impresionistično in moderno umetnost pri dražbeni hiši Christie's Keith Gill ju je označil za izvrstni deli na papirju, ki ponujata vpogled v ključne teme, h katerima se je Degas pri svojem delu vedno znova vračal.

Edgar Degas, Femme sortant du bain, 1886–1888. Foto: Christie's
Edgar Degas, Femme sortant du bain, 1886–1888. Foto: Christie's

Ženske oblike v zasebnih trenutkih
"Njegova navdušenost nad upodabljanjem ženske oblike v zasebnih trenutkih ga je pripeljala do tega, da je večkrat raziskoval teme plesalk, ki so se ustavile, ali žensk, ko so se kopale," je dejal. Umetnik gledalcu predstavi intimno srečanje z upodobljenim likom in spretno eksperimentira s pastelnim medijem, da ustvari večplastne površine, goste teksture in prepletenost s svetlobo, je še dodal Gill.

Avtoportret Edgarja Degasa. Foto: EPA
Avtoportret Edgarja Degasa. Foto: EPA

Približevanje impresionističnemu slogu
V Parizu leta 1834 rojeni Edgar Degas je najprej študiral pravo, nato pa od leta 1855 slikarstvo na Ecole nationale superieure des beaux-arts. Med letoma 1855 in 1860 je večkrat obiskal Italijo.

Sprva je na slikah obdeloval zgodovinske motive in v olju slikal portrete, po letu 1874 pa se je posvetil predvsem študiju in slikanju figur ter se približal slogu impresionistov. Umrl je osamljen in skoraj popolnoma slep leta 1917 v svojem rodnem kraju.