Prvo božično drevo so postavili v Alzaciji. Foto: EPA
Prvo božično drevo so postavili v Alzaciji. Foto: EPA
Jaslice v Benetkah
Božični verski obredi so še posebej slovesni. Foto: EPA
Okrašena Ljubljana
Občutek praznične evforije še stopnjujejo okrašena mesta. Foto: Karin Košak
Papež Benedikt XVI.
Ob božiču zbrane vernike v Vatikanu nagovori papež. Foto: EPA
O Božičku in drugih sredozimskih obdarovalcih se podučite kar sami. Foto: EPA

Poleg prekuhavanja postane vode bomo naredili še en prekršek. Namesto zapovedi, da je potrebno v življenju gledati predvsem naprej in načrtovati prihodnost, vas tokrat vabimo, da se hitro obrnete za 180 stopinj in se pogumno lotite odkrivanja zgodovine. Malo drugačne kot je tista, ki se običajno znajde na straneh šolskih učbenikov. Nobenih bitk in sumljivih političnih pogodb ne bomo razčlenjevali. Vabimo vas na odkrivanje zgodovine oblikovanja današnje oblike božičnih običajev.



Božič oziroma praznovanje rojstnega dne Jezusa Kristusa - preroka, čigar rojstvo je potrdilo judovske prerokbe o prihodu odrešenika, ki se bo rodil v sorodstveni liniji legendarnega judovskega kralja Davida - je za veliko nočjo največji krščanski praznik. Vendar, ali je 25. december zagotovo dan, ko je Jezus prvič zajokal? Malo verjetno.

Duhovniki prisegajo na pragmatizem
Voditeljem prvih krščanskih cerkva je namreč precej preglavic povzročalo določanje datuma Odrešenikovega rojstva, saj ni bil nikjer zapisan. Pa tudi z izročilom se ni mogel prenašati iz roda v rod, saj se je božič kot samostojen praznik v krščanskem svetu uveljavil šele proti koncu 4. stoletja (čeprav tudi zgodnji kristjani niso dvomili o velikem simbolnem pomenu Kristusovega rojstva). Kateri dejavnik je torej zapečatil zmago 25. decembra v bitki za primeren datum? Na koncu je zmagal pragmatizem.

Da bi pospešili proces uveljavljanja krščanstva (ali pa celo preprečili njegov poraz na živahnem religijskem trgu starega sveta), so prvi cerkveni očetje krščanstvo bistroumno prilagodili poganskim verskim izročilom, ki so vladala na njihovem »delovnem področju«. Tako so v krščansko obredje vključili nekaj poganskih prvin, določene poteze lokalnih božanstev in drugih božanskih bitij pa so pripisali novim krščanskim svetnikom. V številnih primerih so starim praznikom spremenili vsebino, datum slavja pa ohranili.

25. december na severu in na jugu
Tako je tudi božič dobil svoj datum. Okoli 25. decembra so številna staroveška ljudstva prirejala velike praznike. Ne po naključju. Kljub dokaj skromnemu poznavanju astronomskih zakonov - če ga primerjamo z današnjim znanjem - so ljudstva konec decembra prepoznala pojav zimskega solsticija oziroma trenutka, ko se dan začne spet daljšati. Solsticij je napovedoval prihod pomladi in je bil tako dober "izgovor" za prirejanje veseljačenj. Skandinavci so tako določili, da se je njihova lunarna boginja plodnosti, ljubezni in življenja Freiya (oziroma Frigga v nekaterih drugih germanskih ter v anglosaških deželah) rodila ravno 25. decembra; največ pa so k izbiri 25. decembra prispevali stari Rimljani. Ti so na ta dan praznovali praznik dies natalis solis invicti (rojstni dan nepremaganega sončnega boga) oziroma praznik, ko svetloba premaga temo in ko življenje premaga smrt.

Kot glasniki nove vere na območju propadajočega rimskega cesarstva so krščanski očetje izrabili izredno priljubljen praznik sončnega boga in z njegovo preobrazbo v božič novopečenim kristjanom zagotovili, da ne bodo po spreobrnitvi prav nič na slabšem kar zadeva priložnosti za prešerno rajanje. Seveda so se skeptiki potem veliko lažje odločali za prestop v novo vero.

Zmeda z leti
Čeprav se je praznik konec decembra uveljavil že prej, pa so 25. december za rojstni dan Jezusa Kristusa "uradno" določili šele okoli leta 530. Odločitev je sprejel menih Dionizij Mali, ki je tedaj določil tudi letnico Jezusovega rojstva. Verjetno napačno, saj so zgodovinarji kasneje pri izračunavanju letnice smrti »strašnega« kralja Heroda ugotovili, da se je Jezus rodil nekaj let pred začetkom našega štetja. Herod naj namreč ne bi umrl kasneje kot leta 4 pred našim štetjem, Jezus – zaradi njegovega rojstva je Herod ukazal znameniti, po prepričanju večine zgodovinarjev pa popolnoma mitološki, poboj nedolžnih otročičev, med katerimi naj bi bil tudi božji izbranec, ki bi Heroda utegnil nekoč vreči s prestola - pa se je moral roditi še za časa tiranovega življenja.

Veseljaški Nemci
Tudi tako značilen simbol božiča, kot je božično drevo, je antičnega izvora in se navezuje na splošni kult zelenja med antičnimi ljudstvi, kjer je bilo drevo simbol upanja in veselja. Božično drevo v sodobni obliki naj bi ustoličili protestanti. Legenda namreč pravi, da je sam ustanovitelj reformacije Martin Luther domov prinesel smrečico in jo okrasil s svečkami, njegova družina pa je običaj ponavljala iz leta v leto. Zapis o Luthru je seveda legenda. Prvi "dokument" o pravem božičnem drevescu izvira iz Alzacije, kjer so že leta 1531 prodajali neokrašene smrečice, krasiti pa so jih začeli najkasneje leta 1605. Poročilo potrjuje, da so tega leta v Strasbourgu drevesca že krasili s papirnatimi rožami, jabolki in svečkami. Običaj se je uveljavil na Slovenskem z več kot 200-letno zamudo; prvo drevo v Ljubljani naj bi postavili okoli leta 1845, na kmetih pa naj bi bil običaj popolnoma neznan celo do 1. svetovne vojne.

Reformatorji proti pesmi
Ko smo že omenili Martina Luthra, ne moremo mimo nekoliko "manj slavnega" vpliva reformacije na razvoj božičnih običajev. Reformatorji so si namreč prizadevali izkoreniniti koledništvo – običaj prepevanja božičnih pesmi po hišah, ulicah in trgih. Najstarejša znana božična pesem sicer izvira iz 11. stoletja, tradicija prepevanja božičnih pesmi in koledovanje pa sta se uveljavila v 13. stoletju. Sledi številnih božičnih pesmi segajo do srednjega veka in so tako ene najstarejših še vedno uveljavljenih pesmi. Čeprav so si reformatorji predvsem na Nemškem in Nizozemskem prizadevali za odpravo božičnega prepevanja, je bila navada posebno na podeželju tako zakoreninjena, da jim je načrt spodletel.

Preklete miši
Med božičnimi pesmimi je posebno znamenita Sveta noč. Legenda pravi, da so njen nastanek – oziroma zapis za nastanek njene melodije – zakrivile miši. Besedilo Svete noči – v nemškem izvirniku nosi pesem naslov Stille Nacht (Tiha noč) – je napisal Josef Mohr. Mohr naj bi leta 1818 oziroma dve leti po prvem zapisu besedila skladbo prinesel ravnatelju in organistu Francu Ksavru Gruberju. Ta naj bi napisal kitarsko spremljavo za pesem. Kje so zdaj miši? Ključ tiči v kitari. Mohr je kitaro potreboval zato, ker naj bi miši zglodale mehove orgel v cerkvi svetega Nikolaja v kraju Oberndorf v Avstriji, kjer je pesem 25. decembra 1818 doživela praizvedbo. Zaradi miši je bilo treba napisati spremljavo, ki jo je bilo mogoče zaigrati tudi na kitaro.

Trikrat k maši
Pesem je neločljivo povezana tudi z bogoslužjem; obisk maše na najbolj vesel praznik krščanskega koledarja je zapovedan že tako dolgo, kot je zapovedan božič. Za polnočnico ali angelsko mašo, na kateri verniki prebirajo evangelij o angelovem oznanilu Kristusovega rojstva, vemo vsi. Malo manj znano pa je, da božično bogoslužje zajema kar tri maše. Poleg polnočnice – ta je na vrsti prva – sta to še zorna ali pastirska maša, pri kateri v zgodnjih jutranjih urah berejo evangelij o pastirjih, ki so prišli počastit Kristusa, ter dnevna ali velika maša, pri kateri se s prižnice razlega evangelij iz uvoda v Janezov evangelij.

Voščilnice se rodijo v samostanu
Praznovanje božiča je bilo v veljavi že več kot 1.000 let, preden so se pojavile prve božične čestitke. Predhodnice tradicionalnih voščilnic so bile čestitke, ki so jih redovnice v 15. stoletju začele pisati zlasti svojim dobrotnikom. Če smo Slovenci navado postavljanja božičnega drevesca prevzeli nekoliko "z zamudo", pa smo bili pri osvajanju božičnih voščilnic med prvimi. Pošiljanje božičnih voščilnic se je namreč najprej uveljavilo v avstrijskem cesarstvu. Prizori na čestitkah se do danes niso veliko spremenili. Že prve, sicer dokaj enostavno okrašene voščilnice so namreč krasili prizori s snegom, angeli in božjo družino, na nekaterih pa so zaživela omizja v gostilnah in domovih, ki veselo nazdravljajo. Do danes, ko se nad božičem navdušujejo tudi številni ateisti in celo pripadniki povsem nekrščanskih veroizpovedi, pa so pot na voščilnice našli skoraj vsi motivi veselega in radoživega značaja.

O obdarovanju pa nič
To seveda ni bil celovit in povsem izčrpen pregled zgodovinskih postaj božičnega praznovanja, pomaga pa nam razumeti, kako zanimiv proces je oblikovanje praznične "koreografije". Marsikdo utegne tudi ogorčeno vzklikniti: "Kje pa je kaj o obdarovanju?" Obdarovanje ob koncu decembra oziroma v času dvanajsterih noči – izraz označuje 12 najkrajših dni v letu – ima korenine v predkrščanskem obdobju, tudi v katoliških deželah pa ne poteka nujno na božič. Ravno zato smo poglavje o obdarovanju in številnih radodarnih zimskih bitjih (Božiček, Miklavž, Dedek Mraz, čarovnica Befana, Christkindl) izpustili. Če zaradi tega neizčrpnega poročila ne veste, h kateremu obdarovalcu bi se obrnili, pa vam svetujem, da se skušate prikupiti kar vsem.