Dej no je premiero doživel dobro leto po tem, ko je Joaquin Phoenix za vlogo v Jokerju dobil oskarja. Dalo bi se argumentirati, da je bil igralec v tem filmu še veliko boljši, a ni dobil niti nominacije. Foto: Kinodvor
Dej no je premiero doživel dobro leto po tem, ko je Joaquin Phoenix za vlogo v Jokerju dobil oskarja. Dalo bi se argumentirati, da je bil igralec v tem filmu še veliko boljši, a ni dobil niti nominacije. Foto: Kinodvor

Kaj otroci 21. stoletja pričakujejo od življenja, ki se razteza pred njimi? Kašen svet bodo podedovali od svojih staršev? Česa v zvezi s prihodnostjo se najbolj bojijo in kakšne načrte imajo? Taka poglobljena vprašanja svojim mladim sogovornikom pred mikrofonom zastavlja radijski novinar Johnny (Joaquin Phoenix); oddaja, ki jo pripravlja, ga bo popeljala na vse konce ZDA. (Človek dobi občutek, da Johnny veliko raje zastavlja vprašanja kot išče odgovore nanje, vsaj v svojem lastnem življenju.) No, še preden se ima priložnost podati na pot, mu štrene zmeša nepričakovan telefonski klic: njegova sestra Viv (Gaby Hoffman) nujno potrebuje nekajdnevno varstvo za svojega devetletnega sina Jesseja (Woody Norman).

Jesse je inteligenten, zvedav mulc, ki že po enem dnevu s stricem začne zastavljati vprašanja tipa "Zakaj nisi poročen? Kako to, da sta šla s punco narazen?" Pametnih odgovorov ne bo dobil: Johnny ima težave z neposredno komunikacijo, zaradi česar trpi tudi njegov odnos z Viv -po mamini smrti sta se odtujila. Veliko neizgovorjenega je tudi v drugih odnosih: Viv ne ve, kako naj Jesseju pove, da ima njegov oče resne psihiatrične težave. Stric in nečak ne vesta, kako naj si povesta, da se imata rada.

Prepade in tišine med ljudmi morda lahko pomaga premostiti umetnost, sugerira Dej no: v film so vpleteni odlomki iz različnih knjig in esejev, ki jih prebira Johnny in ki mu pomagajo predelovati lastna čustva.

Mike Mills je imel bojda težave z odločanjem, kakšen naj bo ton filma: humoren, melanholičen ali kaj tretjega. Njegov lastni sin mu je na to temo svetoval:
Mike Mills je imel bojda težave z odločanjem, kakšen naj bo ton filma: humoren, melanholičen ali kaj tretjega. Njegov lastni sin mu je na to temo svetoval: "Bodi duhovit, kadar si lahko". Na koncu je tudi ta mantra pristala v filmu. Foto: Kinodvor

Zaplet se sicer zdi znan: na televiziji lahko tako rekoč v vsakem trenutku najdemo kak sladkoben družinski "film tedna", v katerem se trk med ljudomrznim odraslim in bistroumnim mulcem izkaže za dragoceno življenjsko šolo: po seriji nepričakovanih (a ne preveč usodnih) dogodivščin smo se vsi udeleženi nekaj naučili, čustvena katarza je bila dosežena, obvezna solzica potočena. Vizualni umetnik in režiser, oskarjevski nominiranec Mike Mills ta minimum spodobnosti zlahka preseže: Dej no je dejansko katalizator neprisiljenih, toplih čustev in uvidov, ki zvenijo globoko po zaslugi otroške neposrednosti. Če je Mills z Začetniki (2010) raziskoval lik (svojega) očeta in z Ženskami 20. stoletja (2016) mamo, je Dej no verjetno lahko razumeti kot umetniško preizpraševanje lastnega odnosa do očetovstva, pa čeprav s "prenosom" na lik strica.

Mills in direktor fotografije Robbie Ryan sta se odločila za črno-bel film, kar celovečercu poleg privzdignjenega vtisa "umetniškosti" vdahne tudi melanholičen, pomenljiv ton, pa čeprav se naša protagonista soočata z bolj ali manj trivialnimi, vsakodnevnimi situacijami. Film na trenutke deluje kot projekt ulične fotografije, ki lovi zmuzljivo srce življenja v velikih mestih.

Film so posneli na linearen način, torej v dejanskem zaporedju prizorov. Foto: Kinodvor
Film so posneli na linearen način, torej v dejanskem zaporedju prizorov. Foto: Kinodvor

Joaquin Phoenix, ki je svojega edinega oskarja osvojil za neuravnovešeno mizerijo Jokerja, tokrat operira na diametralno nasprotni strani spektra: v vlogi Johnnyja je nepretenciozen, nenastopaški in predvsem zelo človeški. Lahko bi rekli, da ga zanima antiteza Jokerjeve "toksične moškosti": ranljivost in občutljivost moških, ki jih družba nikoli ni spodbujala k pretirani introspekciji. A namesto, da bi občutek negotovosti pri njem privedel do agresije, se je pripravljen učiti in poslušati, predvsem od žensk in otrok v svojem življenju.

Dej no je v marsikaterem pogledu komplementaren film k lanskemu režijskemu prvencu Maggie Gyllenhaal, The Lost Daughter, ki je bil iskren portret materinstva - s temnejšimi platmi in dvomi vred. Dej no mu je soroden v popolni odsotnosti vrednostnih sodb v zvezi s frustracijami starševstva.

Ocena: 4