Veliki filmski studii imajo prednost, ker lahko sami krijejo svoje zavarovanje. Neodvisni producenti, ki vsako leto ustvarijo 70 odstotkov ameriških filmskih in televizjskih vsebin, pa trenutno iščejo alternativne modele poslovanja. Foto: Reuters
Veliki filmski studii imajo prednost, ker lahko sami krijejo svoje zavarovanje. Neodvisni producenti, ki vsako leto ustvarijo 70 odstotkov ameriških filmskih in televizjskih vsebin, pa trenutno iščejo alternativne modele poslovanja. Foto: Reuters

Na sredini marca so bile filmske ekipe po vsem svetu prisiljene nenadoma prekiniti delo na terenu: vladni ukrepi za preprečevanje širjenja novega koronavirusa so povsod zajeli tudi filmsko produkcijo. Zdaj se počasi poskušajo vračati na delo, a se je izkazalo, da zavarovalnice ne ponujajo kritja za primer bolezni na snemanju; brez zavarovanja pa produkcije ne morejo dobiti potrebnih finančnih sredstev.

Tiskovna agencija Reuters poroča, da nekatere zavarovalnice iz že obstoječih polic izključujejo zavarovanje za nalezljive bolezni, če grejo člani snemalnih ekip na test za okužbo z virusom. Številni producenti poročajo, da brez zavarovanja ne morejo dobiti "zaveze za dokončanje", torej zagotovila, ki ga zahtevajo banke za posojilo denarja.

"Tveganje, ki se mu ne da postaviti cene"
Dokler ekipe ne bodo mogle delati v varnih razmerah in dokler zavarovalnice ne bodo krile tudi nalezljivih bolezni, "bo manj vsebin velikega kalibra, kakršnih smo navajeni," opozarja producent neodvisnega filma Robert Salerno.

Zavarovalnice, za katere je bila pandemija že na vseh drugih področjih hud udarec, si ne upajo tvegati s filmi, ker se še ne da napovedati, kdaj se bo pandemija izpela. Nekatere države imajo virus bolj pod nadzorom kot druge, a še posebej v ZDA je število novih primerov še vedno ogromno. "To je tveganje, ki se mu ne da postaviti cene," je za agencijo pod pogojem anonimnosti komentiral zavarovalniški izvedenec.

Na celem svetu je le še peščica zavarovalnic, ki v trenutnih razmerah ponujajo police filmskim in televizijskim produkcijam. Med njimi ni velikanov Chubb Ltd in Allianz SE; nobena od teh dveh zavarovalnic svoj odločitve ni hotela javno komentirati. Foto: Reuters
Na celem svetu je le še peščica zavarovalnic, ki v trenutnih razmerah ponujajo police filmskim in televizijskim produkcijam. Med njimi ni velikanov Chubb Ltd in Allianz SE; nobena od teh dveh zavarovalnic svoj odločitve ni hotela javno komentirati. Foto: Reuters

V ZDA epidemija ni pod nadzorom
Na vsem svetu je le še peščica zavarovalnic, ki v trenutnih razmerah ponujajo police filmskim in televizijskim produkcijam, na primer Media Guarantors Insurance Solutions (MGIS), ki pa poročajo, da je v času pandemije posel usahnil za 80 odstotkov. Filmski producenti, ki se trenutno odločajo o tem, kdaj spet začeti snemati, pozorno spremljajo nov vzpon okužb v ZDA. "Trenutno so si vsi vzeli nekaj časa, da vidijo, v katero smer se bo obrnila krivulja," je komentiral Fred Milstein iz MGIS.

Snemanja so zdaj dražja
Veliki filmski studii imajo prednost, ker lahko sami krijejo svoje zavarovanje. Neodvisni producenti, ki vsako leto ustvarijo 70 odstotkov ameriških filmskih in televizijskih vsebin, pa trenutno iščejo alternativne modele poslovanja. Stroški produkcije so se doslej dvignili za od 10 do 30 odstotkov, saj je bilo treba vpeljati varnostne ukrepe in ponekod tudi prilagoditi scenarije za izvedljivo snemanje.

Nekatere produkcije so prisiljene scenarije spreminjati tako, da so snemanja bolj varna za nastopajoče, a filmi s socialno distanco bodo seveda veliko manj zanimivi ... Foto: Kolosej
Nekatere produkcije so prisiljene scenarije spreminjati tako, da so snemanja bolj varna za nastopajoče, a filmi s socialno distanco bodo seveda veliko manj zanimivi ... Foto: Kolosej

Med tistimi, ki že čutijo posledice, je na primer Nicolas Chartier, vodja produkcijskega podjetja Voltage Pictures (med drugim so podpisani pod z oskarjem nagrajeno Bombno misijo). Septembra so nameravali začeti snemanje dveh nadaljevanj romantične drame Prvič (After); oba filma sta za zdaj ustavljena, ker ne morejo dobiti zadostnega zavarovanja.

Projekte, ki stanejo manj kot milijon dolarjev, se da financirati z gotovino, a to ne odpravi zdravstvenih tveganj, še posebej če so v filmu ljubezenski prizori ali prizori spopadov mož na moža. "Omejen si torej na to, da snemaš dva človeka v sobi ali pa dva človeka, ki se zunaj pogovarjata na klopi. To ni ravno fascinanten film."

Beg v tujino
Po zavarovanje se neodvisni producenti obračajo tudi k zasebnim vlagateljem. V nekaterih primerih cele produkcije preselijo v tujino, v katero od držav, ki zagotavljajo boljše razmere za zavarovanje. Direktor produkcijskega podjetja The Exchange Brian O’Shea upa, da bodo ZDA kmalu zagotovile podobno podporo. Na letošnjem (virtualnem) canskem festivalu je namreč prodal distribucijske pravice za dva filma – v enem nastopa Bruce Willis, v drugem pa Olivia Munn – in zdaj ju mora začeti snemati. "Najti moram nekoga, ki bo zagotovil dokončanje filma ne glede na tveganje, povezano s covidom-19. Poskušamo najti rešitev."