Med najtežje pričakovanimi filmi festivala je estonska
Med najtežje pričakovanimi filmi festivala je estonska "cestna epopeja" Stari mlekar, v kateri je treba za vsako ceno pomolsti kravo. Foto: IMDb
Sicer je bilo direktorju Igorju Prasslu kot cinefilu žal, da animirani filmi ne bodo prikazani na kinematografskem platnu, za katerega so narejeni, a je obenem izkoristil priložnost, s festivalom v tej obliki nagovoriti globalno občinstvo. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić
Sicer je bilo direktorju Igorju Prasslu kot cinefilu žal, da animirani filmi ne bodo prikazani na kinematografskem platnu, za katerega so narejeni, a je obenem izkoristil priložnost, s festivalom v tej obliki nagovoriti globalno občinstvo. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić

Ekipa Animateke je v koronsko situacijo sprejela kot izziv in v spletno izdajo Animateke vložila vse moči. V sodelovanju s spletno platformo Eventive so vzpostavili novo spletno stran, prek katere je mogoče kupiti vstopnice, gledati filme in se pridružiti spremljevalnim festivalskim dogodkom. Obiskovalci imajo za festival možnost nakupa festivalske prepustnice ali pa vstopnic za posamične projekcije.

Sistem vstopnic podoben kot na Liffu
Podobno kot pri spletnemu Liffu si je tudi filme na Animateki ob nakupu vstopnice mogoče v štirih urah po izbiri vsebine ogledati ves čas festivala, od danes pa vse do srede, 9. decembra. Ob določenih urah bodo potekali samo izbrani spletni dogodki. Nekaj jih bo posnetih vnaprej, nekaj jih bo potekalo prek Zooma. V ta sklop sodijo dogodki na AnimatekiPRO, kot so predavanja in večeri z avtorji.

Direktor festivala Igor Prassel kot cinefil sicer obžaluje, da animirani filmi ne bodo prikazani na kinematografskem platnu, a je obenem v tem zaznal tudi svojevrstno priložnost. Potrudil se je za urejanje pravic za spletno predvajanje filmov po svetu, zato je okrog 80 odstotkov letošnjega programa odprtega za ves svet (dostop do programa celovečercev imamo na zahtevo distributerjev samo v Sloveniji).

"Ne spreglejte urgentnega filma Zero Impunity (2018), ki predstavlja del globalnega transmedijskega projekta, ki združuje preiskovalno novinarstvo in aktivizem, njegov namen pa je končati prakso nekaznovanosti za uporabo spolnega nasilja v oboroženih spopadih. Zero Impunity je pretresljiv film, poln človečnosti, ki daje glas ljudem, ki so bili dovolj pogumni, da so prekinili molk." - Ana Šturm. Foto: IMDb
V drugem sklopu tekmovalnega programa ne spreglejte minuto in pol dolge animacije Vojna besed ali spoštljiva tišina?, ki jo je ustvaril Leo Černic. Foto: Animateka
V drugem sklopu tekmovalnega programa ne spreglejte minuto in pol dolge animacije Vojna besed ali spoštljiva tišina?, ki jo je ustvaril Leo Černic. Foto: Animateka

Vam je znan žanr animiranega dokumentarca?
V sekciji Animirani dokumentarci festival prinaša dva programa kratkih filmov in tri celovečerce, ki se dotikajo različnih družbeno-političnih tem. Med dolgometražnimi je film s povednim naslovom Država proti Mandeli in soobtoženim, ki ga podpisujeta Nicolas Champeaux in Gilles Porte, Še en dan življenja Raula De La Fuenteja in Damiana Nenowa, o potovanju poročevalca Ryszarda Kapuscinskega po od vojne opustošeni Angoli, ter film Zero Impunity več avtorjev, katerega namen je končati prakso "popolne nekaznovanosti za uporabo spolnega nasilja v oboroženih spopadih".

Tudi letos se bodo kratki animirani filmi potegovali za štiri festivalske nagrade; in sicer v glavnem tekmovalnem programu, v programu Mladi talenti Evrope in v Slonovem tekmovalnem programu. Svojega favorita bo izbralo tudi občinstvo, nagrajenci bodo znani v nedeljo.

Na nostalgično potovnje v otroštvo se lahko podate s petimi epizodami prve sezone globalno uspešne serije s Profesorjem Baltazarjem, izumiteljem, ki s pomočjo čudežnih strojev reši še tako nerešljive težave. Foto: IMDb
Na nostalgično potovnje v otroštvo se lahko podate s petimi epizodami prve sezone globalno uspešne serije s Profesorjem Baltazarjem, izumiteljem, ki s pomočjo čudežnih strojev reši še tako nerešljive težave. Foto: IMDb

Letos še imamo slovenske animirane filme ‒ kaj pa v prihodnosti?
Za glavno festivalsko nagrado se bo letos potegovala tudi slovensko-italijanska koprodukcija Vojna besed ali spoštljiva tišina? v režiji Lea Černica. "Gre za zelo zelo zanimiv film in menim, da smo dejansko dobili novega avtorja," je dejal Prassel. Slovenske barve zastopajo še trije študentski filmi, v Slonovem tekmovalnem programu pa kratka filma Tako zraste: petelin Mihe Kalana in Jerneja Žmitka ter Elsie Larise Nagode. Za celostno podobo festivala je poskrbel rezident in žirant Andrej Štular.

"To, da so v programu Mladi talenti Evrope trije slovenski filmi, kaže na to, da študenti na univerzah v Novi Gorici in v Ljubljani napredujejo v animaciji. Se pa sicer kot festival solidariziramo s celotno slovensko filmsko sceno, ker je to, da država ne izplačuje pogodb za nazaj, s čimer se je ustavilo financiranje slovenskega filma, kriminalno dejanje. Kar se tiče animiranega filma, je zaradi tega pričakovati, da se naslednje ali celo naslednji dve leti ne bo delalo," je opozoril Prassel.

Prassel je dodal, da se je zaradi situacije tudi več pomembnih avtorjev animiranih filmov odločilo, da svojih novih filmov ne prikažejo na spletnih festivalih, temveč raje počakajo na kina, saj so filme ustvarili za velika platna. Tako bo vsaj še eno leto denimo treba počakati za najnovejši film mednarodno nagrajevane slovenske avtorice Špele Čadež.

Priporočila
Med ogromno ponudbo naslovov, avtorjev in žanrov je včasih težko krmariti. Zato smo se za priporočila obrnili na filmski strokovnjakinji, ki imata pregled nad programom letošnje Animateke. Kaj nam v ogled torej priporočata filmska kritičarka Veronika Zakonjšek in urednica revije Ekran Ana Šturm, ki je bila tudi ena od selektoric študentskega programa?

Priporočila za Animateko - Ana Šturm, urednica revije Ekran

Hrvaška na obisku
Eni od mojih najljubših programov na Animateki so po navadi zgodovinske in tematske retrospektive, ki se odvijajo v Slovenski kinoteki. Prav ta festivalski sklop je v letošnji spletni ediciji najbolj okrnjen, kljub temu pa prinaša dva krasna programa, na katera bi rada opozorila. V zgodovinskem preletu hrvaškega animiranega filma bosta med drugim na ogled dva vrhunca zagrebške šole animacije, Don Kihot (1961) in Surogat (1961); slednji je prejel tudi oskarja za najboljši animirani film. Hrvaški studio za animirani film Zagreb film, ki velja za enega izmed najuspešnejših na področju nekdanje Jugoslavije, je zaslužen tudi za dve najlepši animirani seriji mojega otroštva, Male leteče medvedke (1990–1991) in Profesorja Baltazarja (1967–1978). Pet delov prve sezone serije o prismuknjenem izumitelju, ki s pomočjo čudežnih strojev rešuje še tako zagonetne težave, bo na ogled tudi na Animateki. Na tem mestu bi priporočila še en hrvaški film, in sicer vrtoglavo celovečerno eksperimentalno animacijo Naključno razkošje prosojnega vodnega rebusa (2020) Daliborja Barića.

Stari mlekar
Letošnji program animiranih celovečercev prinaša sedem izjemnih naslovov, med njimi recimo poljsko mojstrovino Ubij to in zapusti to mesto (2020). A če se želite od srca nasmejati, vam v ogled najbolj priporočam politično nekorekto, žanrsko začinjeno stop-motion animacijo Stari mlekar (2019). Gre za celovečerno različico v Estoniji izjemno priljubjenih kratkih animiranih YouTubovih videov. Stari mlekar bo s svojim slogom in absurdno atmosfero morda komu v spomin priklical filme o legendarnem dvojcu Wallace in Gromit, sicer pa gre predvsem za moderen popkulturni zasuk v tradiciji klasičnega estonskega lutkovnega filma, ki ga režiserski dvojec Mikk Mägi in Oskar Lehemaa podloži z obilico črnega humorja in nesramnih vicev. Resnično bizarna zgodba o pobegli kravi, ki jo morajo junaki najti, še preden ji raznese nepomolzeno vime, premore vse, od elementov Teksaškega pokola z motorko do Frankesteina, od seksi Gospodarja prstanov do Rdeče kapice, pomežikne pa tudi Kubrickovi satiri Dr. Strangelove. Skratka, pripravite se, prihaja laktokalipsa!

Mladi talenti Evrope
Vrhunec bogatega animatečnega programa vsako leto predstavljajo Glavni tekmovalni program, Slonov tekmovalni program in tekmovalni program študentskih filmov Mladi talenti Evrope. Najbolj sveže in drzne filme, vesolje brilijantnih idej, ekscsen ognjemet barv in nemogočih oblik prinaša program Mladi talenti Evrope.

Nekaj po mojem mnenju najboljših študentskih del najdete v V. programu, recimo latvijsko Nočno izmeno (2019), ki na inovativen način predstavi delovno rutino s tetrisom obsedenega varnostnika. Britanska O, črna luknja! (2020), ki išče lepoto v minljivosti, je zagotovo eden od najbolj impresivnih in edinstvenih filmov, ki sem jih videla v letošnjem letu. Nemški Katentanz (2019) pa nas s pomočjo pravljične vizualne poezije popelje v magični gozd, poln nenavadnih bitij.

Poleg tekmovalnega programa študentskih filmov nekaj izjemnih animacij najdete tudi v Panorami evropskega študentskega filma. Omenila bi angleški Prosim, počakajte (2020), ki v loachevski maniri obravnava nehumane postopke vlaganja prošnje za socialno podporo, zabavno švicarsko animacijo o ekstremno poraščenem človeku, ki svojih dlak nikakor ne more spraviti pod kontrolo Harry (2020) ter simpatično unikaten francoski bonbon Drobna zgodba (2020).

Zero Impunity
Ena zanimivejših filmskih form, ki postaja vedno bolj prepoznavna in relevantna, so tudi animirani dokumentarci. Animacija ustvarjalcem omogoča, da na inovativne in učinkovite načine spregovorijo o stvareh, za katere ne obstajajo arhivski posnetki, o stvareh, ki jih sicer ne bi mogli posneti, ali pa, ko se znajdejo v položaju, v katerem pričevalci zaradi svoje varnosti ali kakšnega drugega razloga nočejo spregovoriti pred kamero.

Na Animateki si je že vrsto let mogoče ogledati odlične programe kratkih animiranih dokumentarcev in nič drugače ni tudi letos, v programu pa se vsako leto znajde tudi nekaj celovečernih animiranih dokumentarnih del. Če nas je na lanski animateki navduševal Švicar Cris (2018), pa letos ne spreglejte urgentnega filma Zero Impunity (2018), ki predstavlja del globalnega transmedijskega projekta, ki združuje preiskovalno novinarstvo in aktivizem, njegov namen pa je končati prakso nekaznovanosti za uporabo spolnega nasilja v oboroženih spopadih. Zero Impunity je pretresljiv film, poln človečnosti, ki daje glas ljudem, ki so bili dovolj pogumni, da so prekinili molk.

Gledalci bodo tako kot bralci knjižne predloge svoje popotovanje z vojnim poročevalcem Ryszardom Kapuścińskim (1932–2007) začeli leta 1975 v Luandi, glavnem mestu Angole. Država je v procesu dekolonizacije, ki jo je sprožila uspešna nageljnova revolucija. Kapuściński iz čedalje bolj zapuščenega mesta vztrajno pošilja dnevne kablograme Poljski tiskovni agenciji. Foto: Animateka
Gledalci bodo tako kot bralci knjižne predloge svoje popotovanje z vojnim poročevalcem Ryszardom Kapuścińskim (1932–2007) začeli leta 1975 v Luandi, glavnem mestu Angole. Država je v procesu dekolonizacije, ki jo je sprožila uspešna nageljnova revolucija. Kapuściński iz čedalje bolj zapuščenega mesta vztrajno pošilja dnevne kablograme Poljski tiskovni agenciji. Foto: Animateka
Priporočila za Animateko ‒ Veronika Zakonjšek, filmska kritičarka

Stari mlekar
Odbito čudaška lutkovna animacija, ki nas iz idiličnega življenja na estonskem podeželju zapelje v epsko pustolovščino reševanja krave, katere nepomolzeno vime grozi k povzročitvi katastrofalne laktopokalipse. Stari mlekar s svojimi vnuki spotoma naleti na festivalske hipije, gozdne čudake, pohotna drevesa in požrešne medvede, film pa s svojimi komično bizarnimi zapleti tradicijo baltskega animiranega filma popelje na čisto nov nivo absurda.

Zero Impunity
Mešanica raziskovalnega novinarstva in animacije bratov Nicolasa Bliesa in Stephana Hueber-Bliesa nas vrže v pretresljiv vizualni hibrid, ki pod drobnogled postavlja pogosto spregledano ter zamolčano temo vojnih posilstev, prisilne prostitucije in zaporniških mučenj, ki so v primeru vojaške zaporniške baze Guantanamo nemalokrat posegle po orodju spolne degradacije. Gre za kompleksno tematiko, ki pa se problematike loti odgovorno in premišljeno ter nam s svojo močno aktivistično noto, ki ne prizanese niti pogosto eksploativnim humanitarnim delavcem Združenih narodov, globoko zarezane travme z vojno zaznamovanih območij postavi v popolnoma novo perspektivo.

Še en dan življenja
Poljski novinar Ryszard Kapuściński je bil eden največjih vojnih poročevalcev 20. stoletja, ki je v svoji karieri poročal o kar 27 revolucijah; med drugim tudi o Angoli, kjer je leta 1975 v procesu dekolonizacije izbruhnila krvava državljanska vojna. Gre za animirano priredbo njegove literarne reportaže, polne halucinogenih vtisov oboroženih spopadov in cestnih masakrov, ki jih zlahka postavimo ob bok animirani klasiki Valčka z Baširjem (Vals im Bashir, 2008, Ari Folman). Film se odvija v slogu risoromana, animacijo pa za močnejši učinek dopolnjujejo tudi fotografije in glasovni posnetki protagonistov, ki so se v poznih 70. letih z gverilsko organizacijo MPLA borili proti kolonialističnim silam.

Svetovni jagodni izbor nam na veliko platno vsako leto pripelje skrbno pripravljen izbor najboljših kratkih filmov, ki so v preteklem letu prepričali občinstva in žirije festivalov sveta. Gre za navdihujoč spekter zgodb, tematik in tehnik animacije, ki nas skozi stopanimacijo plastelina, kolažev in lutk, praskank, rotoskopije, ročnih risb in računalniških animacij zapeljejo v vrtinec igrive kreativnosti ustvarjalcev, katerih odbiti notranji svetovi s prelitjem na zaslon zabrišejo rigidne meje jezika in kulture ter (do)končno odprejo pot naši brezmejni domišljiji.

Za vse starše z majhnimi otroki pa je obvezen ogled Slonovega tekmovalnega programa, ki s premišljeno izbranimi filmi za starostne skupine 3+, 7+ in 11+ ponuja bogat spekter čudovitih animacij, ki pod kožo hitro zlezejo tudi odraslim gledalcem.