Prvega d dveh delov Bega si je ogledalo 11 milijonov Nemcev. Foto:
Prvega d dveh delov Bega si je ogledalo 11 milijonov Nemcev. Foto:

Moteče je, da je toliko poudarka na (trpljenju) posameznikov, ne pa na širši zgodovini.

Marek Cichocki
Poljaki filmu očitajo, da se posveča le zgodbi posameznikov, celotno sliko - in nemške zločine - pa bolj ali manj zamegli.
Milijoni Nemcev so se proti Nemčiji podali v zimi 1944/45.

Nemci so prikazani kot kriminalci in kot žrtve. Ne daje obsodbe, ampak namesto tega prikazuje vso grozo 2. svetovno vojne in dogodkov po njej.

Welt am Sonntag
Srce v breznu
Filmu Srce v breznu so mnogi očitali zlorabo otrok, ki zlahka izvabijo solze, ne glede na to, kakšna je zgodba.

Televizijska drama Die Flucht režiserja Kaija Wessela v dveh delih prikazuje beg približno dveh milijonov Nemcev, ki so v zimi 1944/45, ki je že naznanjala poraz Nemčije v 2. svetovni vojni, bežali iz Češkoslovaške, Poljske in Madžarske. Film, v katerem je poleg zvezdnikov, kot so Max von Thun, Maria Furtwängler, Jürgen Hentsch in Fritz Karl, nastopilo še 2.000 statistov in 250 konj, so snemali v Litvi, zanj pa je ARD namenil devet milijonov evrov.

Prvi del dvodelnega filma, v izvirniku naslovljenega Die Flucht, si je ogledalo 11 milijonov gledalcev, kar je bilo več kot kadar koli letos. Predvajanje televizijske drame je z odobravanjem pozdravila nemška vlada, saj je izdelek ocenila kot film, ki je spodbudil razpravo o množičnih izgonih pred šestdesetimi leti, precej manj pa so bili s filmom zadovoljni v nemških sosedah.

Poljaki protestirajo
Nad filmom, ki Nemce prikazuje kot žrtve, medtem ko grozot, ki so jih zakrivili, ne omenja, so posebej ogorčeni na Poljskem. Premier Jaroslaw Kaczynski je opozoril, da je treba biti pozoren na poskuse spreminjanja zgodovine, in dejal, da upa, da bo ta proces v Nemčiji ustavljen.

Marek Cichocki, svetovalec poljskega predsednika Lecha Kaczynskega za zunanje zadeve, je opozoril še na en vidik, ki ga odpira film - zaplenitev imetja in zemlje. "Na zahodu Poljske je veliko ljudi, ki jih mučijo vprašanja glede njihove posesti," je dejal Cichocki, ki se mu ne zdi prav niti, da se film posveča posameznikom, a obenem zabriše večjo sliko dogajanja. "Moteče je, da je toliko poudarka na (trpljenju) posameznikov, ne pa na širši zgodovini," meni Poljak, s čigar mnenjem pa se ne strinjajo nemški mediji.

Nemci kot kriminalci in žrtve
Časopis Welt am Sonntag je film ocenil kot uravnotežen izdelek. "Nemci so prikazani kot kriminalci in kot žrtve. Ne daje obsodbe, ampak namesto tega prikazuje vso grozo 2. svetovno vojne in dogodkov po njej. Tak pristop je tudi preudaren, saj na določena vprašanja ni očitnih odgovorov," so zapisali pri tem časopisu.

Do zdaj se ni veliko govorilo o približno 14 milijonih Nemcev, ki so pred sovjetsko vojsko bežali iz Poljske, Madžarske in Češkoslovaške, dodatne selitve pa so prispevale njihove razlastitve, s katerimi so se strinjali tudi zavezniki. Eksodos se je začel leta 1944, ko je postajalo jasno, da bo Nemčija vojno izgubila, milijoni pa so bili prisiljeni oditi tudi pozneje, ko so zmagovalne zavezniške sile in Sovjetska zveza poljsko mejo premaknile proti zahodu.

Nemci stopili filmu v bran
Nemčija je o dogodkih 60 let molčala, ker so bili del narodove travme, zdaj pa so presodili, da je čas, da se zgodba pove tudi s stališča žrtev, je dejal Slovak Jan Mojto, vodja EOS filma, ki je Beg koproduciral. Med tistimi, ki so se postavili filmu v bran, sta tudi nemški kulturni minister Bernd Neumann, ki je Beg označil za velik kinematografski dosežek, in Margot Kaessmann, vodja nemške Protestantske cerkve, ki je dejala, da bo sprava mogoča le, če bodo krivci priznali svoje zločine in če bodo žrtve dobile priložnost povedati svojo zgodbo.

Gledalci bežijo z Leno

Preberite si tudi odzive na Srce v breznu.
V filmu Beg jo pripoveduje Lena, grofica Mahlenberga, ki se po dolgih letih vrne na posestvo v Vzhodni Prusiji, kjer je preživela svoje otroštvo. Idila, ki jo najde tam, pa je varljiva, saj se ona in njeno osebje ravno še pravi čas začnejo umikati pred napredujočo sovjetsko vojsko, ki na svoji poti posiljuje in pobija. Ustvarjalci pravijo, da je film izmišljena zgodba o ljudeh, ki niso znali sprejeti, da bodo izgubili svojo domovino, da pa film temelji na zgodovinskih dejstvih in dogodkih.

Nemci kot žrtve - prvič
Prvi korak k uresničitvi prizadevanj, da se sliši še druga plat zgodbe, je bil storjen že lani, ko so v Berlinu odprli razstavo o izseljenih Nemcih, ki je prav tako sprožila odzive po več evropskih državah. Poljski voditelji so ob njenem odprtju dejali, da je razstava poskus Nemcev, da bi se prikazali kot žrtve vojne, ki so jo sami začeli.

Tudi drugi agresorji snemajo filme
Podobnega filmskega poskusa kot Nemci so se že pred dvema letoma lotili Italijani, ko so posneli Srce v breznu. Tudi ta film ne riše večje slike, ampak gledalcem predstavi nasilne partizane, ki zasledujejo skupino otrok in med drugim ubijejo mater fantka, ki ga je ta skrila, da bi ga rešila. Filmu so ob predvajanju tudi države, ki niso bile vpletene v vojno, očitale, da je pristranski in da ne prikaže dogodkov, ki so vodili k izselitvi Italijanov iz slovenske in hrvaške Istre.

Prav pred kratkim pa so se projekta, kako svoje vojake slaviti kot heroje, lotili še tretji agresorji 2. svetovne vojne - Japonci. Tokijski guverner Šintaro Išinara si v javni kampanji prizadeva izpeljati snemanje filma Umrl bom zate, za katerega je napisal tudi scenarij, v njem pa japonske vojake prikazuje kot tragične heroje druge svetovne vojne, in ne kot vojake agresorske države.

M. T.

Moteče je, da je toliko poudarka na (trpljenju) posameznikov, ne pa na širši zgodovini.

Marek Cichocki

Nemci so prikazani kot kriminalci in kot žrtve. Ne daje obsodbe, ampak namesto tega prikazuje vso grozo 2. svetovno vojne in dogodkov po njej.

Welt am Sonntag