Vsaka radijska postaja ima svoj DNK. Ampak prepričan sem, če bi jutri začel delati na Valu 202, bi bil isti, kot sem, in obratno. Če bi Andrej delal na Radiu 1, zakaj bi se spreminjal? To je on! Pri nas ne bi bilo nič narobe, če je tak, kot je,” meni Denis Avdić, ki na Radiu 1 vodi jutranji program od leta 2011.

Glasbeni urednik in voditelj na Valu 202 Andrej Karoli ter avtor kultne Popevke tedna, brez katere si marsikdo ne predstavlja petkovega popoldneva, kot tudi novejših glasbenih oddaj, kot sta Živooke in Jutranji koncert, v sozvočnem tonu nadaljuje, “ko imaš enkrat nekaj let za seboj in te opazujejo z drugih radijskih postaj, te ne kličejo in vabijo, ker si drugačen, ampak ker si tak, kot si.

Denis Avdić (levo) in Andrej Karoli (desno), radijska voditelja, ki sta s svojim prepoznavnim slogom vodenja zaznamovala slovensko radijsko sceno. Foto: MMC RTV SLO/ Miloš Ojdanić
Denis Avdić (levo) in Andrej Karoli (desno), radijska voditelja, ki sta s svojim prepoznavnim slogom vodenja zaznamovala slovensko radijsko sceno. Foto: MMC RTV SLO/ Miloš Ojdanić

Kakšen radijski voditelj biti: všečen ali izviren?

Po 30 letih dela na eni od najbolj poslušanih radijskih postaj v Sloveniji, Drugem programu Radia Slovenija, in več kot desetletju ustvarjanja na Radiu 1 zvenijo besede iz ust med poslušalci všečnima in večkrat nagrajenima voditeljema kot na dlani, zdaj, ko ju vsi poznamo. Pa začetki? "Verjetno sem bil drugačen, saj sem začel delati v času, ko se je vse začelo na novo. Imeli smo novo državo, in morda je bila ta pristnost, neposrednost in ne nazadnje tikanje, tako drugačno, da sem bil drugačen," se spominja svojih začetkov na Valu 202 Andrej, radijski postaji, ki jih od svojih začetkov ostaja zvest.

Denis medtem prizna, da je od nekdaj hotel biti drugačen. "To je bil moj cilj. Ne dober, ampak drugačen," pritrdi nekdanji policist, danes vsesplošni ustvarjalec, televizijski voditelj, amaterski igralec, stand-up komik in še kaj. Svojih radijskih začetkov se spominja s priokusom; od dela na postojnskem Radiu 94, kjer je začel oponašati znane osebnosti, do neuspešne avdicije na Gami MM (danes Radio Express) in nato na Radiu Antena, preden ga je pot vodila na Radio 1.

Komentiranje videospota: Andrej vs. Denis: Klemen Klemen – Keš pičke

Vsemogočni špiker

Vodenje radijskega programa ne pomeni, da prideš v studio in začneš govoriti 'iz glave', pa čeprav se nam poslušalcem morda tako zdi. Priprava se začne najmanj dan prej, v radijskem etru se odvije predvideni scenarij. "Če preračunam, koliko stvari imam zjutraj (v etru) za povedat – jih imam v enem dnevu toliko kot vsi preostali voditelji v celem tednu v svojih terminih, in ni šanse, da bi to počel sam. V ekipi je 15 ljudi, piscev scenarijev, Zjutranjo kroniko pripravlja nekdo drug, z njo nimam čisto nič, ljudje mislijo, da delam vse. Morda imitiram dva, tri like, ko me potrebujejo, preberem tekst, in je to to. Prisoten sem na sestanku, ki ga imamo dan prej med 11.00 in 12.00," pojasni Denis. Zvečer dobi scenarij, "takrat se še enkrat slišim z našim kreativnim direktorjem in urednico in naslednji dan odfuramo."

Sorodna novica Ven vs. Kукла: z videospoti spreminjata Slovenijo

Kljub temu ima znotraj zakoličenega okvira določeno svobodo, "da se mi ni treba držati tega scenarija. Lahko ga spremenim, lahko dodam sebe. Vseeno je težko, da nekdo drug meni napiše, kaj naj mislim." Tako se nikoli ne bi izrekel za služenje vojaškega roka, tudi če bi to scenarij od njega zahteval, "ali pa, da mi producent, ki obožuje kajenje, reče: 'Vsi bi morali kaditi, kajenje je zdravo.' Tudi proti temu bom, tega ne bom rekel."

"Tak dan pred jutranjim programom, kot ga ima Denis, bi imel tudi jaz," pribije Andrej in nadaljuje, da je na Valu 202 količina ljudi, ki oblikuje jutranji program, nekajkrat manjša kot na Radiu 1, "načeloma trije, maksimalno štirje ljudje". "Pri nas največ leži na voditelju, ki je hkrati tudi avtor vsebine, ki je zunaj konteksta informativnega programa, športa in vsega, kar pride noter. Razlika pa je v tem, da on (Denis) kot radijski voditelj dela vsak dan, jaz pa enkrat na teden, absolutno, in imam nekaj več časa na pripravo," doda Andrej, ki si kot glasbeni urednik lahko prilagodi glasbeno opremo, v katero Denis ne sme posegati.

Komentiranje videospota: Andrej vs. Denis: zalagasper – Sebi

Ustvarjanje uspešnic in omejitev z radijskimi kvotami

Medtem ko imajo na Valu 202 sedem glasbenih urednikov, dnevno predlogo urejajo trije, sta na Radiu 1 za to pristojna dva, ki delata glasbeni izbor na podlagi telefonskih anket med poslušalci. "Kot vem, so določene kategorije: rock, 80. leta, pop, 90. leta, novejša glasba, ki se vrtijo dva ali tri mesece. Znotraj posamezne kategorije se testirajo pesmi in se ustrezno zamenjajo," pove Denis.

"Odkar sem na radiu, je bila ideologija Vala 202, da glasbeni uredniki vrtijo muziko, za katero menijo, da bi jo morali poslušalci slišati (…) Mi ne delamo in ne želimo delati uspešnic, kar pa ne pomeni, da ne vrtimo uspešnic, ki so že zaznane zunaj našega okolja. Količina muzike je 20.000 različnih na leto. Najvišje število predvajanj je 100. Hitra matematika pove, da se pri nas posamezna skladba ne zavrti nevemkolikokrat, sploh pa ne v daljšem časovnem obdobju," razloži Andrej.

Poleg tega je javni radio omejen tudi s predpisanimi kvotami predvajanj slovenskih glasbenih izvajalcev, kar po novem ne velja več za komercialne radijske postaje. Ali to kakor koli vpliva na kakovost glasbenega programa? Odgovor Andreja Karolija ni enoznačen: "Imamo rahlo oziroma zmerno drugačen program, kot bi si ga glasbeni uredniki v resnici želeli, in zgodba o kvotah je težka zgodba, ni na prvo žogo, nimamo dovolj časa na to temo, ampak recimo, da se je vse tisto, na kar so in smo opozarjali, preden se je uvedel sistem, in način, kako se je uvedel, na žalost začelo dogajati. Nekje je točka, od katere ne smeš odstopiti in ne želiš odstopiti, kar je posledično v programu to, da se nekatere stvari ponovijo večkrat, kot bi si jih dejansko želeli zavrteti, da se posamezni izvajalci ponavljajo večkrat, kot bi se sicer."

Komentiranje videospota: Andrej vs. Denis: Siddharta – Platina

Vsebina zaradi poslušalcev ali oglaševalcev?

Različna strategija in filozofija javne in zasebne radijske postaje še kako definira same poslušalce: če so na Valu 202 to vsi "vsi, ki plačujejo elektriko", kot pravi Andrej, si Radio 1 želi predvsem poslušalcev, starih od 20 do 50 let. Najbolj očitna razlika med radijskima postajama pa je v programu. Glede na to, da je Val 202 po Statutu RTV Slovenija javna ustanova posebnega kulturnega in nacionalnega interesa, "načeloma deluje kot radio za vse, ne pa tudi kot radio za vse in vsakogar," razloži Andrej.

Drugače je na Radiu 1: "naša filozofija je zabavanje poslušalcev. Bolj ali manj se igramo, zafrkavamo, in dajmo reči, da je takšno naše poslanstvo," doda Denis. Ali to pomeni, da je predvajana vsebina tista, ki si je želi naročnik, ali tista, ki bi bila dobra za poslušalce? "Evo, tukaj pa poskusimo narediti stvar tako, da se, ko naredimo nagradno igro, vprašamo, ali bi jo delali, tudi če nagrade ne bi imeli ali sponzorja ne bi bilo. (…) Odgovor je da," pritrdi Denis.

Sorodna novica Tomi vs. Grega: s Siddharto in Big Foot Mamo podirala meje slovenskega rocka

Tihi prišepetovalci

Pri kreiranju vsebine na Radiu 1 se posvetujejo tudi z medijskim strokovnjakom iz Anglije Nickom Goodmanom, in to na vsaka dva meseca. "S temi svetovalci smo v bistvu začeli. Na podlagi njihovih raziskav in dognanj o Sloveniji in slovenskem trgu se je Radio 1 tudi ustanovil in taisti ljudje so svetovalci nacionalnega radia v Avstriji Hitradio Ö3, ki je (v Avstriji) najuspešnejši," pojasni Denis. Na Valu 202 tovrstnih svetovalcev ni, bi bili pa dobrodošli, namigne Andrej, "morda še kakšen moj kolega ali kolegica pogrešajo svetovalca v kontekstu formatiranja, nastopanja v jutranjem programu ali pa v najbolj poslušanem popoldanskem programu, saj se je dinamika življenja res spremenila."

Radio v 4G-svetu

Tehnološke spremembe pa so spremenile tudi ustvarjanje radia, naj so to podkasti, videoprenos v živo iz studia, pisanje vsebin za medmrežje, pojavnost na družbenih omrežjih. "Jaz sem želel imeti kamere v studiu, pa ne zaradi sebe, ampak glasbenikov, ker je kljub vsemu še kar zanimivo, da pridejo tako zgodaj in odšpilajo (...) Ampak to, da so kamere ta čas, ne spremeni narave mojega dela," pravi Andrej. Tudi tu voditelji niso prepuščeni sami sebi, saj imajo na obeh radijskih postajah ekipo sodelavcev, ki skrbi za medmrežje in objave na družbenih omrežjih.