Donutil (levo), ki je na Češkem bolj znan po svojih komičnih vlogah in vlogah v gledališču, je izjemno prepričljiv v svoji vlogi patriarhalnega vsevednega očeta, Alena Mihulova (sedi za računalnikom) pa kot Marie z velikimi modrimi očmi odlično upodobi njegovo nekdanjo ljubico, ki mu denarja ni ukradla iz jeze, temveč iz resnično predane ljubezni do svojega
Donutil (levo), ki je na Češkem bolj znan po svojih komičnih vlogah in vlogah v gledališču, je izjemno prepričljiv v svoji vlogi patriarhalnega vsevednega očeta, Alena Mihulova (sedi za računalnikom) pa kot Marie z velikimi modrimi očmi odlično upodobi njegovo nekdanjo ljubico, ki mu denarja ni ukradla iz jeze, temveč iz resnično predane ljubezni do svojega "vojaka". Foto: IMDb

Na Češkem delujoči slovenski režiser se je tokrat, v nasprotju s svojimi prejšnjimi filmi, Drugem dejanju, Mladi noči, Družinskem filmu in Zimskih muhah, v katerih se je osredotočil na pogled na svet skozi oči mlajših, odločil za drugačno perspektivo. V epicenter dogajanja je postavil Iva, starejšega protagonista, pravega vase zaverovanega alfa samca, ki s svojo jaz-imam-vedno-prav železno roko trdo vodi družinsko podjetje. Scenarij je plod sodelovanja s Petrom Pýcho, sicer avtorjem scenarija za film Zimske muhe, za katerega je bil Omerzu leta 2018 v Karlovih Varih nagrajen za najboljšo režijo.

Od začetne Ivove trdne filozofije nenehnega popolnega nadzora, da mu nič, niti zdravstvene težave, ne more do živega, v dobri uri in pol spremljamo, kako se njegov oklep oblastnosti, pokroviteljstva in vsevednosti stali do obisti. Medtem ko spremljamo to razkrajanje nekdaj navidezno popolne slike Ivove družine in posla, Omerzu spretno vplete svoj značilni humor in razelektri napetost, ki se stopnjuje ob frustracijah vseh, ne le protagonista.

Ivo postane sumničav do vseh, tudi lastnih otrok: kdo bi ga želel okrasti? Foto: Endorfilm
Ivo postane sumničav do vseh, tudi lastnih otrok: kdo bi ga želel okrasti? Foto: Endorfilm

"Glavni lik postopno izgublja nadzor nad svojim lastnim življenjem, kar se mi zdi ključno za ta film. Prva polovica je kot nekakšna detektivka, druga pa je dejansko portret frustracije, kjer glavni lik v bistvu poskuša izvedeti dejansko resnico o samem sebi," je za Radio Slovenija povedal Olmo Omerzu, potem ko je bil film po premieri v Karlovih Varih ovenčan s stoječimi ovacijami.

"Brez družine vsi drgetamo v neskončnem vesolju," se na platnu izpiše ena izmed številnih modrosti, ki poleg podob različnic ptic, -na začetku posamezno, ko se težave množijo, pa cele jate-, delujejo kot grški zbor. Kot je za revijo Variety povedal Omerzu, ptice predstavljajo kontrast likom, ki so tako trmasti in osredotočeni na svoje sebične potrebe in težave, da jim umanjka širši pogled na svet.

V celovečernem filmu, ki v izvirniku nosi naslov Atlas ptáků, ob Miroslavu Donutilu nastopajo še Alena Mihulová, Martin Pechlát, Eliška Křenková, Vojtěch Kotek in Pavla Beretová. Direktor fotografije je Lukáš Milota, glasbo je napisala Monika Omerzu Midriaková, montažerka je Jana Vlčková, scenograf Antonín Šílar in oblikovalec zvoka Pavel Rejholec. Producent filma je češki Endorfilm, slovenski koproducent je Rok Biček iz produkcijske hiše Cvinger Film, preostali koproducenti filma so Češka televizija, Punkchart film, Melocoton Films in RTV Slovenija. Film je nastal s finančno podporo Češkega filmskega sklada, SFC-ja in Slovaškega avdiovizualnega sklada.

Sledijo kvarniki.

Ivo (igra ga priljubljeni češki igralec Miroslav Donutil) je starejši ugledni lastnik in direktor družinskega tehnološkega podjetja, ki je strah in trepet vseh svojih zaposlenih, vključno svojega sina, ki je poleg zeta eden ključnih ljudi v podjetju. Ne prvič v enem letu se spopade z zdravstvenimi težavami in konča v bolnišnici, še prej pa izve, da je nekdo v podjetju z dvojnim plačevanjem faktur veliko denarja prelil v tujino in močno oškodoval podjetje.

Medtem ko leži v bolnišnici, skuša sin, ki si želi končno zadihati in se otresti očetove sence, misterij manjkajočega denarja razrešiti. Ko obišče očeta, preračunljivo vzame v roko očetov prst, da odklene njegov mobilnik. "Če bo kak nujen klic. Bo treba pomiriti partnerje, sodelavce," govori sestri in svaku in je pri tem iz besede v besedo bolj neprepričljiv. Ko pozneje res zazvoni očetov telefon, se izpiše ime Kukavica, najdejo pa se tudi Sinica, Postovka ...

A se železni oče iz bolnišnice vrne, še preden sinu uspe prevzeti vodenje podjetja. Vsak njegov poskus spremembe pokroviteljski oče takoj zatre. Enako pokroviteljski je do hčerke, ki ga z vnučkom obiskuje v bolnišnici. Ko mu želi pokazati njegovo risbico, pogleda mimo in zahteva poslovne dokumente.

Izkaže se, da je za goljufijo odgovorna računovodkinja Marie, nekoč Ivova ljubica, ki pa se je ravno v času največje drame odpravila na dopust. Ivo še naprej ohranja vse niti v svojih rokah: jeznorito žuga policistom, kako naj obravnavajo primer, potem pa kar sam prevzame raziskovanje v svoje roke. Iz oblastnega direktorja se počasi, premo sorazmerno s padanjem njegovega zaupanja v svoje najbližje, ki jim očita, da bi ga radi izrinili iz podjetja in ga prevzeli, levi v osamljenega starca, ki se mora soočiti s posledicami svojih dejanj.

Najbolj tipičen prizor moči: kozarec viskija s pogledom na delavce v hali. A pomenljivo podoben zvok kot stroji v tovarni, ki izdelujejo sesalnike, imajo tudi aparature v bolnišnici. Foto: IMDb
Najbolj tipičen prizor moči: kozarec viskija s pogledom na delavce v hali. A pomenljivo podoben zvok kot stroji v tovarni, ki izdelujejo sesalnike, imajo tudi aparature v bolnišnici. Foto: IMDb

Ivo je dolga leta varal ženo, ne le z računovodkinjo, temveč z vrsto žensk, ki jim je vsem v telefonu nadel imena ptic. "Tvoj imenik je prava ornitološka postaja," mu, ko končno odvrže vse rokavice, očita razočarani sin, ko izve, da je oče za glavnega dediča imenoval komaj nekajmesečnega vnuka.

Vzporedno pa Omerzu spretno v ospredje potiska plat zgodbe računovodkinje, predane, mile mame samohranilke, ki jo je Ivo tri leta ljubil, potem pa zavrgel. Film prinaša odličen psihološki vpogled v Marie, ki je razočarana zaradi nesreče v ljubezni, padla v past spletne ljubezenske prevare. Predana svojemu ameriškemu partnerju, za katerega je prepričana, da se bori v Afganistanu, mu je lahkoverno nakazala levji del denarja, preusmerjenega iz Ivovega podjetja. Skoraj neverjetno se zdi, kako zelo je prepričana o svojem fantu in kako zavrača vsakršen poziv k streznitvi, da je žrtev pogoltnih premetencev, ki prežijo na dobre ljudi, kot je sama. Tudi ko jo soočijo, da je sama naredila fotomontaže fotografij s počitnic v Rimu in drugod, kjer naj bi bila oba, vse vidi kot del zarote tistih, ki ji ne privoščijo sreče in ne razumejo, v kakšnih težkih okoliščinah živi in dela njen vojak Ben.

Kot je pred leti v pogovoru za MMC dejal David Modic, raziskovalec spletnih prevar in računalniške varnosti na univerzi Cambridge in predavatelj na Fakulteti za računalništvo v Ljubljani, ne gre za naivnost žensk. "Gre za to, da prevaranti uporabljajo mehanizme, ki preprečijo racionalno odločanje, ki poskrbijo, da se v določeni situaciji neumno odločimo, kar ne pomeni, da je človek neumen ali da je žrtev sama kriva." Najranljivejša skupina, na katero merijo goljufi "ljubezenskih prevar", so Marie in druge osamljene starejše ženske, ki živijo same in jih z lažnimi profili izmišljenih oseb najpogosteje kontaktirajo prek družbenih omrežij, kot je Facebook, ter očarajo do te mere, da se zaljubijo, nato pa se začne izkoriščanje s prošnjami za denar. Običajno so to ameriški vojaki na misiji ali zdravniki v državah tretjega sveta.

Omerzu ob zelo osebni zgodbi zelo stvarno pokaže ogledalo tudi širšim poslovnim izzivom sodobne družbe: eden izmed najtrših orehov, ki ga morajo streti družinska podjetja po vsem svetu, je, kako predati krmilo vodenja novi generaciji, pa tudi vse večji pritisk kitajskih podjetij, ki pospešeno kupujejo podjetja na Zahodu.

Ko pade še zadnji branik Marijine zaverovanosti v svojo resnico, se vsem, tudi Ivu, ki se zaveda, da je soodgovoren za nastali položaj, zasmili. A hkrati v zraku obvisi vprašanje, kdo je dejansko srečnejši: Marie, ki je z vsem bitjem verjela v ljubezen, ali Ivo in družina, ki jih je denar odtujil.

Ocena: 5