MosaicVirus_01.jpg in MosaicVirus_02.jpg Foto: Anna Ridler
MosaicVirus_01.jpg in MosaicVirus_02.jpg Foto: Anna Ridler

Postavitev, naslovljeno Abstrakcija narave, bodo odprli nocoj ob 19. uri v projektnem prostoru Aksioma, obenem se bo odvila še predstavitev umetnice.

Prvi zabeleženi špekulativni balon
Na razstavi se razpira ideja tulipanomanije, ki je bila sprva ime za obdobje v času nizozemske zlate dobe. Tedaj so pogodbene cene nekaterih čebulic novega, modnega tulipana izjemno narasle, nato pa februarja 1637 strmo padle. Na splošno velja za prvi zabeleženi špekulativni balon, razlagajo v Aksiomi. Danes se izraz tulipanomanija uporablja metaforično, in sicer za označevanje katerega koli velikega gospodarskega balona, v katerem cene sredstev odstopajo od njihovih vrednosti.

Tulipanomanija je pomenila, da je bil red delniškega trga vnesen v red narave. Tulipan je začel izgubljati lastnosti in čare rože: zbledel je, izgubil je barve in oblike, postal je abstrakcija, ime, simbol, ki ga je mogoče zamenjati z določeno količino denarja.

Zbigniew Herbert

Zgodovina tulipanov se je zasukala zaradi odkritja mozaičnega virusa leta 1920 do tedaj ni bilo jasno, zakaj se cvetni listi nekaterih tulipanov progasto razbarvajo. Tulipani z barvnimi progami so tedaj postali dragocenejši, saj ni bilo mogoče napovedati, kateri cvetovi se bodo obarvali. "S cvetjem se je trgovalo še v stanju čebulic, njihova lepota pa je bila izjemno efemerna in nepredvidljiva, tako da ne preseneča, da se tulipanomanija pogosto ne primerja le s terminskimi trgi, ampak tudi z različnimi špekulativnimi trgi od sodobne umetnosti do kriptovalut," pojasnjujejo organizatorji.

Kljub realizmu so tihožitja botanično nemogoča
Njena instalacija upodablja nizozemsko tihožitje, vendar pa umetnica poudarja, da so bila ta slikarska tihožitja kljub svojemu realizmu "botanično nemogoča" in izmišljena, saj vse upodobljene rože ne bi mogle cveteti sočasno. To nasprotje med "naravo" in "domišljijo" je ponovila in izboljšala z uporabo UI-ja, ki si izmišlja nemogoče cvetove na podlagi resničnih. "Ob tem se moralni pomen tihožitja, memento mori, ki nas spominja na kratkotrajnost in minljivost življenja, lepote in dobrin, osveži s sklicevanjem na nihanje finančnega trga."

Anna Ridler, rojena leta 1985, je britanska umetnica in raziskovalka. Med drugim je doslej razstavljala v ustanovah, kot so muzej V&A, Ars Electronica, HeK Basel, IMPAKT in Barbican Center. Foto: David Pfau
Anna Ridler, rojena leta 1985, je britanska umetnica in raziskovalka. Med drugim je doslej razstavljala v ustanovah, kot so muzej V&A, Ars Electronica, HeK Basel, IMPAKT in Barbican Center. Foto: David Pfau

Mozaični virus je trokanalna videoinstalacija, ki temelji na naštetih analogijah. V njih umetna inteligenca, ki jo je umetnica izurila s pomočjo podatkovnega nabora 10.000 slik, ustvarja animirane tulipane s črtami na cvetnih listih, ki jih v realnem času nadzirajo nihanja na trgu z bitcoini.

Avtorica je fotografirala in ročno označila vsako posamično sliko tulipanov, ki jo je uporabila za učenje umetne inteligence. Ta nabor slik je postal še ena instalacija, Množica (Tulipani) (2018). Kot še pojasnjujejo organizatorji, za zanesljivo delovanje zahteva strojno učenje veliko količino podatkov o posamezni kategoriji. Te nabore podatkov je večinoma treba ročno ustvariti in označiti, zato so v gospodarstvu zelo iskana dobrina. "Na ta način tako Mozaični virus kot tudi Množica (Tulipani) tematizirata potenciale in meje kategorizacije, strojnega učenja in prilagajanja odtenkov resničnosti binarnemu razmišljanju strojev."

MyriadTulips.jpg z instalacije Množica (Tulipani) Foto: Emily Grundon
MyriadTulips.jpg z instalacije Množica (Tulipani) Foto: Emily Grundon

Anno Ridler zanima sodelovanje z zbirkami informacij, zlasti s samoustvarjenimi podatkovnimi nizi, v želji, da bi ustvarila nove in nenavadne pripovedi v različnih medijih. Trenutno se posebno zanima za stičišče strojnega učenja in narave ter kaj se lahko naučimo iz zgodovine, so še zapisali v Aksiomi.

Razstava Abstrakcija Narave bo odprta do 18. marca.