Schnitzlerjev kontroverzni tekst Rondo, ki je postal klasika avstrijske dramske literature, izhaja iz vznemirljive analize delikatnih osebnih dogodivščin in iz neizprosnega pogleda na krhko, licemerno fasado meščanskega sveta, ki je izgubil stik z resničnimi, trajninimi vrednotami. Foto: SSG Trst
Schnitzlerjev kontroverzni tekst Rondo, ki je postal klasika avstrijske dramske literature, izhaja iz vznemirljive analize delikatnih osebnih dogodivščin in iz neizprosnega pogleda na krhko, licemerno fasado meščanskega sveta, ki je izgubil stik z resničnimi, trajninimi vrednotami. Foto: SSG Trst
Priredba Željke Udovičić daje še bolj aktualen priokus tekstu, ki je bil presenetljivo napreden že v času nastanka in je ohranil izzivalno sporočilnost svojega izraznega naboja še dolgo let po prvi objavi in uprizoritvi. Foto: SSG Trst
Uprizoritev želi posredovati vtis vsebinske praznine življenja brez ljubezni in brez vrednot, v katere človek lahko verjame zunaj obrambne površine družbeno priznanih kalupov. Uprizoritev zanika – v soglasju z avtorjevim čutenjem – pristnost in iskrenost čustev, da bi spodbudila grenko razmišljanje o potrebi po iskanju ljubezni ter smisla življenja. Foto: SSG Trst

V Slovenskem stalnem gledališču v Trstu (SSG) bodo drevi premierno uprizorili dramo Rondo (Vrtiljak) dunajskega dramatika Arthurja Schnitzlerja. Sprva razvpit in danes klasičen tekst avstrijske dramatike v režiji Dina Mustafića neizprosno analizira praznino in hinavščino meščanskega sveta.

Režiser predstave Dino Mustafić je priznani in mednarodno nagrajeni sarajevski gledališki in filmski režiser ter direktor mednarodnega gledališkega festivala Mess. Rondo je njegovo prvo soočenje s Schnitzlerjevim tekstom. Režiserjev pristop upošteva izvirno, bivanjsko in socialno sporočilo izvirnega teksta z branjem, ki poudarja omamno pustoto mehanskih, izpraznjenih dejanj z govorico telesa ter koreografskega giba.

Pomanjkanje ljubezni, vere, perspektiv in idealov
Schnitzlerjev Rondo odpira teme popolnega pomanjkanja ljubezni, vere, perspektiv in idealov. Družbeno neoporečni moški in "sladke deklice" Schnitzlerjevega Dunaja razkrivajo lažnivost javne podobe, ki jo na zasebnem področju lahko povzema skupni imenovalec nesreče, dolgočasja, sovraštva in osamljenosti.

Tekst je avtor leta 1896 izdal v samozaložbi in izjavil, da ni nameraval spodbujati želje po kateri koli uprizoritvi, so zapisali pri SSG-ju. Prva integralna uprizoritev drame je doživela premiero 23. decembra leta 1920 v gledališču Kleines Schauspielhaus v Berlinu, ki mu je sledila dunajska premiera v mali dvorani gledališča Volkstheater.

Na Dunaju je predstava postala tarča protijudovskih krožkov in sprožila protestne manifestacije, ki so se razširile do napadov na direktorja gledališča in člane igralske zasedbe.

Kot so zapisali v SSG-ju, je uprizoritev zaupana desetim "nezvestim parom" v kreacijah članov stalnega ansambla SSG-ja in nekaterih gostov. Vloge tipiziranih človeških likov bodo odigrali Maja Blagovič, Luka Cimprič, Romeo Grebenšek, Lara Komar, Vladimir Jurc, Primož Forte in Nikla Petruška Panizon. Z njimi se bo vrnil na tržaški oder priljubljeni igralec Gojmir Lešnjak. Kot gosta bosta nastopila še Mairim Cheber in Jure Kopušar.

Predstavo v priredbi Željke Udovičić in slovenskem prevodu Lučke Jenčič bodo uokvirjale virtualne scene na projekcijah, ki so delo Dragutina Broza v sodelovanju s Tomislavom Krajcerjem ter Antoniom Giacominom.

Koreografska zasnova Sonje Vukičević temelji na izvirni glasbi Vladimira Pejkovića. Vizualni vtis predstave dopolnjujejo kostumi Lea Kulaša in oblikovanje luči Rafaela Cavarre.

Dvojna premiera v Mali dvorani SSG-ja bo še v petek, 11. marca, ob 20.30. Ponovitve bodo sledile od 13. marca do 16. aprila. Vse predstave bodo opremljene z italijanskimi nadnapisi.