Duhoviti dialogi, iskriv (ljubkovalni in erotični) besedni zaklad in nepričakovani komični obrati odlikujejo to sodobno ljubezensko travestijo. Foto: SNG Drama
Duhoviti dialogi, iskriv (ljubkovalni in erotični) besedni zaklad in nepričakovani komični obrati odlikujejo to sodobno ljubezensko travestijo. Foto: SNG Drama
Nacionalno gledališče, kot je ljubljanska Drama, mora poskrbeti za krstne uprizoritve nagrajenih besedil uveljavljenih slovenskih ustvarjalcev, meni Ivo Ban. Foto: SNG Drama
Po Möderndorferjevih besedah je vsaka nova gledališka uprizoritev praznik in "mora biti narejena tako, kot da je najpomembnejše delo na svetu". Foto: SNG Drama

Na Malem odru ljubljanske Drame so pripravili krstno uprizoritev najnovejše igre Vinka Möderndorferja Nežka se moži, ki je lani prejela žlahtno komedijsko pero. Iz klasičnega Matička so vzeta tudi imena nastopajočih oseb (Matija, Neža, Tonči) in ena najbolj znanih komičnih situacij. Toda moderni Matiček ni mlad grajski služabnik, temveč slavist v zrelih srednjih letih, ki si služi kruh kot srednješolski učitelj slovenščine. Z malce mlajšo Nežo sta sveže zaljubljeni par, ki se veseli raznovrstnih vidikov skupnega življenja, od kulinaričnih do posteljnih. Njuno srečo zmoti Nežin bivši, uspešen trgovec z avtomobili, ki se nekega popoldneva, ko je Neža za hip sama doma, pojavi pri njiju in zahteva svojo ljubo nazaj …

Preoblikovanje tradicionalne družine
Dramaturginja Eva Kraševec je povedala, da se Möderndorferjeva Nežka razlikuje od Linhartove, ki ve, kaj hoče, sodobna Neža pa je izgubljena v "kaosu življenja". Bolj kot ljubezni si želi poroke, ki zanjo pomeni varno prihodnost. Za poroko je z njenega stališča primernejši uspešen prodajalec kot pa slavist, ki na koncu ostane sam. Kot je v dramskem listu zapisala dramaturginja, ne obstaja ena in edina oblika družine. Morda ravno zdaj prihaja čas, ko drug drugega potrebujemo bolj, kot smo si pripravljeni priznati, in je zato bolj kot taka ali drugačna družina pomembna skupnost, ki omogoča varnost in preživetje, meni Kraševčeva.

S tovrstnim pogledom se strinja tudi režiser predstave Jaka Andrej Vojevec, ki pravi, da ljubezenski trikotnik, ki ga tvorijo trije prvovrstni komiki, namiguje, da tradicionalna družinska celica danes ni več zavezujoča. Po njegovem mnenju je drama hvaležen material za premislek novih oblik skupnega življenja, saj s pravo mero prepleta situacijsko, karakterno in jezikovno komičnost.

Zrcalo družbi
Po Möderndorferjevih besedah je vsaka nova gledališka uprizoritev praznik in "mora biti narejena tako, kot da je najpomembnejše delo na svetu". Strinjal se je z mnenjem, da se drama umešča v žanr komedije, saj je preveč intimna, da bi bila satira, čeprav ima določne satirične bodice. Kot je opozoril, je komedija vseeno žanr, ki je "poklican, da obrača zrcalo k družbi", v tem primeru tudi k Linhartu, ki je "del slovenskega nacionalnega obraza". Linhartov Matiček je danes, ko so se oblasti še bolj povzdignile nad ljudi, zelo aktualen, saj živimo v razslojeni družbi od tajkunov do ponižanih, ki so porinjeni v kot, je še dejal Möderndorfer.

V predstavi igrajo Nina Valič, Bojan Emeršič in Jurij Zrnec. Scenografijo je zasnovala Nataša Černoša, kostume Tina Kolenik, glasbo Nataša Vester Trseglav, nad izgovarjavo je bdel lektor Arko, za osvelitev pa skrbi Milan Podlogar.