Leta 2002 so čečenski teroristi ugrabili več kot 700 talcev v moskovskem gledališču Dubrovka. V reševalni akciji specialnih enot je takrat umrlo 130 talcev. Foto: EPA
Leta 2002 so čečenski teroristi ugrabili več kot 700 talcev v moskovskem gledališču Dubrovka. V reševalni akciji specialnih enot je takrat umrlo 130 talcev. Foto: EPA
Žalujoči sorodniki
Sorodniki umrlih talcev očitajo oblasti malomarsnot pri izvajanju reševalne operacije. Foto: EPA

"Najbolj sramotno je, da smo imeli upanje, da so v tej državi nastopili drugačni časi in se kaj takega ne more več zgoditi. Pa se je zgodilo."

Natalia Pelevine
Vladimir Putin
Ruski predsednik Vladimir Putin se poklanja ob spomeniku žrtvam, ubitih v gledališču Dubrovka. Foto: EPA

Ogorčena, v Moskvi rojena dramatičarka, ki živi in ustvarja v Veliki Britaniji, je dejanje ruskih oblasti označila za cenzuro v sovjetskem stilu. Drama torej temelji na tragičnih dogodkih, ko so leta 2002 čečenski teroristi ugrabili več kot 700 talcev, ki so v moskovskem gledališču Dubrovka gledali muzikal. Izmed teh jih je 130 umrlo v reševalni operaciji, ki so jo sorodniki žrtev pozneje označili za malomarno.

Predstava je premiero doživela v pokrajini Dagestan na jugu Rusije, lokalne oblasti pa so režiserko takoj po spustu zastora obvestile, da predstave ne bo več na sporedu. Kot je povedala 31- letna dramatičarka, jo je najbolj prizadelo to, da je bila prepričana, da so nastopili drugačni časi in se kaj takega ne more več zgoditi. "Pa se je zgodilo," je dodala Pelevineova.

Očitanje poveličevanja teroristov
Dagestanski predsednik Mukhu Alijev, ki je bil med obiskovalci premiere, je zanikal, da bi sam ukazal umik predstave ali da bi njegova administracija sodelovala v cenzuri. Na njegovi spletni strani je še zapisano, da je tovrstna prepoved bodisi provokacija nekoga bodisi neprimerna odločitev dagestanskega ministra za kulturo. Alijev je priznal, da mu predstava ni všeč, saj po njegovem mnenju poveličuje teroriste. Sovražniki Rusije bi tako lahko, kot meni, izkoristili predstavo, da bi oslabili regijo. Pelevineovi se zdi takšno mišljenje naravnost smešno.

Spomnimo ...
Zavzetje gledališča je bilo eno najbolj krvavih napadov čečenskih upornikov v desetletje trajajoči separatistični vojni. Takrat so v polno gledališče vdrli napadalci, ki so imeli ob telesa nameščene bombe. Talce so držali v priprtju tri dni, nato pa so specialne enote v prostor spustile močan plin, zaradi česar je večina ljudi znotraj dvorane omedlela. Zatem so specialne enote postrelile upornike.

Sorodniki v reševalni operaciji umrlih talcev trdijo, da so se zadušili z lastnim bruhanjem, medtem ko so bili nezavestni, saj niso prejeli primerne zdravniške pomoči. Ruske oblasti so operacijo hvalile kot uspešno, čeprav je policijski general pozneje priznal, da je bila medicinska pomoč prepočasna.

Skozi oči teroristke
Kot kaže, Pelevineine drame ne bodo videli niti v drugih ruskih gledališčih, saj jo je, preden je dobila povabilo gledališča v Dagestanu, zavrnilo kar nekaj hiš. O svoji drami je dramatičarka povedala, da njen namen ni heroiziranje upornikov, ampak raziskovanje, kaj privede ljudi do takšnega početja. Osrednji lik njene predstave, ki nosi naslov V vaših rokah, je mlada Čečenka, ena izmed upornic. Kot jo opisuje dramatičarka, si je želela normalno življenje, ki pa se je razblinilo, ko je v Čečeniji nastopila vojna in so pobili vse njene bližnje. "In njen obup jo je privedel do tega, da je postala pošast," je še pojasnila Pelevineova, ki je še dodala, da nič ni črno-belo.

M. K.

"Najbolj sramotno je, da smo imeli upanje, da so v tej državi nastopili drugačni časi in se kaj takega ne more več zgoditi. Pa se je zgodilo."

Natalia Pelevine