Jutri bo na sporedu Osamljena žena (1964), zgodba o ženski, ki je zaradi moževe odsotnosti osamljena in zdolgočasena v hiši s celo vojsko služinčadi. Režiser je za zgodbo, ki se dogaja v Kolkati proti koncu devetnajstega stoletja, ko je bengalska renesansa na višku in Indija pod britansko nadvlado, v Berlinu prejel srebrnega medveda. Foto: Slovenska kinoteka
Jutri bo na sporedu Osamljena žena (1964), zgodba o ženski, ki je zaradi moževe odsotnosti osamljena in zdolgočasena v hiši s celo vojsko služinčadi. Režiser je za zgodbo, ki se dogaja v Kolkati proti koncu devetnajstega stoletja, ko je bengalska renesansa na višku in Indija pod britansko nadvlado, v Berlinu prejel srebrnega medveda. Foto: Slovenska kinoteka

Retrospektivni fokus nocoj ob 20.00 odpira film Junak (1966), nežen razmislek o umetnosti, zvezdniški slavi in obžalovanju. Film spremlja zgodbo filmskega igralca, zvezde bengalskega filma, ki ga povabijo v Delhi na podelitev prestižne nagrade. Ker so letala zasedena, se mora na dolgo pot odpraviti z vlakom. Nejevoljen zaradi kritičnih člankov v dnevnem tisku sreča mlado novinarko, ki ga želi intervjuvati. Igralec se prepusti spominom, vrtincu samoizpraševanja in obžalovanja. Ray je za film, ki raziskuje psihologijo zvezdnika in njegovih oboževalcev, leta 1966 prejel posebno nagrado žirije na festivalu v Berlinu.

Slovenska kinoteka sodeluje pri organizaciji programa z Mednarodnim filmskim festivalom Kino Otok – Isola Cinema, kjer bo 8. junija na ogled Velemesto (1963), film, ki v središče postavlja žensko emancipacijo.

Strahopetec je film o scenaristu iz Kolkate, ki sreča nekdanjo ljubezen, zdaj poročeno Karuno, ki jo je nekoč razočaral. Gre za zgodbo o ljubezenskem trikotniku, o pogumni in strahopetni ljubezni. Foto: Slovenska kinoteka
Strahopetec je film o scenaristu iz Kolkate, ki sreča nekdanjo ljubezen, zdaj poročeno Karuno, ki jo je nekoč razočaral. Gre za zgodbo o ljubezenskem trikotniku, o pogumni in strahopetni ljubezni. Foto: Slovenska kinoteka

Indijski režiser, scenarist, skladatelj, pa tudi pisatelj, ilustrator in slikar Satjadžit Raj (1921–1992) je v svojem s humanizmom prežetim odnosom do filmskega ustvarjanja vselej poudarjal pomembnost vsebine pred formo. Nase je opozoril že s prvimi filmi (trilogija o odraščanju mladega Apuja), z obsežnim opusom skoraj štirideset filmov pa obdržal mesto med najpomembnejšimi svetovnimi režiserji vseh časov.

V svojih filmih obravnava raznolike tematike in se spogleduje z različnimi žanri, stalnica v njegovih filmih pa je močan mojstrov pečat, ki je nedvomno posledica brezkompromisnega avtorskega nadzora nad vsemi ustvarjalnimi segmenti njegovih filmov. Rajevi filmi pogosto komunicirajo s kinematografijami časov, v katerih so nastali – denimo s filmi neorealizma, francoskega poetičnega realizma in tudi novega vala. Njegovi filmi so aktualni in komunikativni tudi danes, med drugim prav zaradi humanizma ali senzibilnosti, pronicljive obravnave kompleksne človekove narave, njegovih slabosti in moči.

Retrospektiva Satyajita Raya v Slovenski Kinoteki