Franc Arko (1953‒2021). Foto: Facebook
Franc Arko (1953‒2021). Foto: Facebook

Leta 1953 rojeni Franc Arko je absolviral režijo na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) ter je bil do leta 1980 dejaven kot asistent režije pri filmih.

Kot režiser je podpisal številne oddaje, ki so nastale pod streho RTV Slovenija. Med najbolj prepoznavnimi je bila nadvse priljubljena mladinska izobraževalna oddaja Periskop, ki jo je takratna TV Ljubljana predvajala med letoma 1985 in 1991. Koncept oddaje je zasnoval Janez Lombergar, ki je bil v tistem času urednik otroškega in mladinskega programa. Periskop je v studiu vodil Gojmir Lešnjak - Gojc, s terena sta se javljala Jos Zalokar in Desa Muck.

Franc Arko je med drugim realiziral tudi Dnevnik Televizije Slovenija. Foto: Televizija Slovenija/zajem zaslona
Franc Arko je med drugim realiziral tudi Dnevnik Televizije Slovenija. Foto: Televizija Slovenija/zajem zaslona

Med drugim je režiral še oddajo Mladi za mlade, v okviru Izobraževalnega programa je podpisal še režijo serij Moj pogled na znanost in v letu 2019 tudi (Ne)znana poglavja slovenske zgodovine, ki jo trenutno predvaja TV Slovenija, in sicer je režiral epizodo o Barbari Celjski.

Kot scenarist in režiser je podpisal filme Novi duh in Železniška postaja v Ljubljani (oba 1977), Peter in Petra (1996), Mostovi mojega dedka (1998), ter Temna stran lune (2006).

Franc Arko se je poslovil v 69. letu starosti po kratki in hudi bolezni.

"O najinem prijateljstvu, poznanstvu, časih, ki sva jih preživela skupaj na več kot štiri desetletja dolgi poti, po kateri sva po končani akademiji prišla v to "našo hišo" na Kolodvorski, bi lahko pisal strani in strani, a se v trenutku soočenja z resnico, da ga ni več, težko spopadem z enim samim navadnim stavkom. Misli bežijo, švigajo na svoje strani," je o svojem prijatelju in kolegu zapisal režiser Božo Grlj.

Posnetek s terena. Foto: Televizija Slovenija/zajem zaslona
Posnetek s terena. Foto: Televizija Slovenija/zajem zaslona

"V tem trenutku se mi pred očmi odvija film nas, mladih, polnih idej, zanosa in prepričanj, pričakovanj, vere v našo prihodnost. Ko bomo svoje brezmejne ideje lahko rojevali na plano, ustvarjali in beležili svoj čas. Nič nas ni omejevalo, nismo iskali nasprotnikov, pred sabo smo videli le pot, ki bi nas vodila k svojim ciljem. Franc je te iskal najprej v Informativnem programu, našel pa nato v Otroškem in mladinskem programu TV Ljubljana / Slovenija. Periskop, Klub klobuk, Anica, Peta hiša na levi, Šolarček, Temna stran lune je le nekaj njegovih postaj, kjer je izkazal svojo predanost režiji in ustvarjalnosti. Otroški in mladinski program je bil prav v tem času, v "njegovem" času, v največjem vzponu – in tega je seveda tudi Franc s svojo toplino na eni strani in včasih hladnostjo na drugi zelo pomembno zaznamoval. Nikoli ni pristajal na povprečje, vedno je želel iztisniti iz vsakega – tako iz sebe kot vseh okoli njega največ, najboljše, kar je seveda pripomoglo, da je bila oddaja, film še boljši. S tem vodilom je pristopal tudi k soustvarjanju dokumentarnih oddaj - predvsem z zgodovinskimi vsebinami – v Izobraževalnem programu," je še zapisal Grlj.

In sklenil z besedami: "Franc je v svoji več kot štiridesetletni karieri filmskega ustvarjalca napisal tudi kar nekaj scenarijev za kratke igrane filme, nadaljevanke in jih tudi filmsko upodobil. Verjetno pa se v njegovem predalu mize v pisarni s steklenimi vrati na koncu hodnika v drugem nadstropju "te naše hiše" skrivajo napisani scenariji, ki zdaj ne bodo ugledali svoje luči."

Režiserka in sodelavka Magda Lapajne pa je zapisala: "Naš kolega Franci je imel poseben dar, tako samoniklo je znal leteti skozi ta medijski prostor, da je s tem dal poseben pečat svojemu delu."

In memoriam

Praznina. Tema. Vprašanja. Je mar res? Žal, je. Kam je zatonilo sonce, ki je posijalo v prostor, kamor je stopil? Kje je nabriti nasmešek? Zakaj ni slišati izstreljenih besed, domislic, ki ti vzamejo sapo in te pahnejo v neustavljiv smeh? Kaj jih lahko nadomesti? Spomini?Kako je ljubil film. Vse je dal, da je lahko snemal. Tudi če je bil bolan, je prišel na snemanje. S prihodom v uredništvo otroškega programa je najprej delal oddaje Periskop, Mladi za mlade, Klub klobuk, Bine, nanizanki Peta hiša na levi in Anica ter filme Peter in Petra, Šolarček, Mostovi mojega dedka, Temna stran lune ... Zadnje čase je z velikim zadovoljstvom sprejemal naš predšolski "zaprti oddelek", kjer se je pred vstopom v svojo pisarno vedno ustavil in nam polepšal dan. Kako rad je imel igralce, še najbolj otroke, ki so ga vsi po vrsti oboževali, ker se je z njimi šalil in jih spoštoval.Vedno je bil pripravljen posredovati svoje obširno znanje o filmu. Kdor je z njim sodeloval, se je lahko ogromno naučil. Svetoval je, kaj je dobro pogledati, kaj prebrati, ... Ni bil pokroviteljski, ne, prijateljski in zadovoljen, če je lahko kako pomagal k boljšemu razumevanju filmske umetnosti.Nikoli ni bil mentor, vendar smo ga tako videli vsi, ki smo z njim delali. Vsrkavali smo znanje in se učili. Kako je bil vesel, če je videl, da je njegovo znanje padlo na plodna tla.Do konca smo se smejali skupaj. Oddajo Z kot Zofka je gledal še pred kratkim, doma, in nas pohvalil. Ostaja velika praznina, megla, hlad, ki nas preveva ... Upamo, da nas bo, skrit v drobna presenečenja vsakdana, še vedno navihano bodril ... Naj ti poje ljuba Billie Holiday.

Jelka Ribarič Grabljevec

Poslovil se je režiser in scenarist Franc Arko