Na fotografijah je zgodnejša, desetmetrska različica kipa Looking Up, ki je leta 2016 stala na aveniji Park. Foto: EPA
Na fotografijah je zgodnejša, desetmetrska različica kipa Looking Up, ki je leta 2016 stala na aveniji Park. Foto: EPA
Precizijsko litje, imenovano tudi litje s postopkom izgubljenega voska, je postopek, pri katerem je dvojnik kovinske skulpture pogosto srebro, zlato, medenina ali bron, ulit iz izvirne skulpture. Foto: EPA
Precizijsko litje, imenovano tudi litje s postopkom izgubljenega voska, je postopek, pri katerem je dvojnik kovinske skulpture pogosto srebro, zlato, medenina ali bron, ulit iz izvirne skulpture. Foto: EPA

Looking Up, trimetrska skulptura iz nerjavečega jekla, bo do 19. marca pogledovala navzgor pri vhodu v Rockefellerjev center. Looking Up je kip predimenzionirane človeške figure, ki zre v nebo. Umetnik Tom Friedman želi z njo spodbujati čudenje, odkrivanje, občudovanje in pozitivnost.

Umetnik je kalup za skulpturo ustvaril iz številnih zmečkanih aluminijskih pekačev in z litjem s postopkom izgubljenega voska (t. i. precizijskim litjem). Skulptura je tako ohranila odtis originalnih materialov. Delo prikazuje Friedmanovo zanimanje za nadnaravno in eksperimentalno.

"Obiskovalci se že vse od nastanka Rockefellerjevega centra čudijo in pogledujejo navzgor k arhitekturi in dizajnu brez primere. Zato je še posebej primerno, da predstavimo Friedmanovo neverjetno delo v našem javnem umetnostnem programu," je dejala E. B. Kelly, generalna direktorica podjetja Tishman Speyer, ki upravlja newyorški Rockefeller.

Nagnjeni k temu, da posnemamo kipe
"Ljudje po navadi fizično ponotranjijo figuralno kiparstvo – posnemajo kretnje skulpture. Looking Up predstavlja prošnjo k pogledu onstran sebe in k spodbujanju čudenja, odkrivanja, občudovanja in pozitivnosti,
" je svojo stvaritev komentiral Friedman.

Serija radovednežev
Zgodnejša desetmetrska različica skulpture Looking Up je bila leta 2016 začasno na ogled na newyorški aveniji Park, v preteklih letih pa so dva primerka skulpture za stalno namestili v teksaškem mestu Austin in mestu St. Louis v Misuriju.

Kip ohranja otip in videz zmečkanih embalaž iz aluminija. Foto: EPA
Kip ohranja otip in videz zmečkanih embalaž iz aluminija. Foto: EPA

Leta 1965 rojeni Friedman s svojo umetnostjo odpira vprašanja zaznavanja, logike in verjetnega. Njegove skulpture in dela na papirju se gibljejo med navadnim in grozovitim, med neznatnim in neskončnim, med razumskim in nerazložljivim. Njegova umetniška dela so pogosto zavajajoča – ročno narejena podrobna stvaritev vzbuja vtis, kot da je množično proizvedena ali vnaprej izdelana. Spreminjajo pričakovanja ljudi, ki počasi zaznavajo vrzel med iluzijo in resničnostjo.

Friedman svoja dela predstavlja tako v ZDA kot mednarodno. Razstavljal je v New Yorku, Milanu, Stokholmu, Tel Avivu, Londonu in drugje.