Potnikom pripada odškodnina šele v primeru zamude, ki je daljša od treh ur. Foto: EPA Foto:
Potnikom pripada odškodnina šele v primeru zamude, ki je daljša od treh ur. Foto: EPA Foto:

Ko število potnikov presega zmogljivosti letalske družbe, če ta vzpostavi novo letalsko povezavo ali poveča število letov na določeni liniji, se prevozniki pogosto odločajo za zakup letal drugih letalskih družb z osebjem ali brez. Ob tem pa se pogosto dogaja, da potrošniki ne vedo, pri katerem letalskem prevozniku uveljavljati pravice v primeru težav.

Po odškodnino na Adrio Airways ali k "podizvajalcem"?

V preteklih mesecih se je v zvezi s tovrstnimi vprašanji na Evropski potrošniški center Slovenija obrnilo več potrošnikov, ki so letalsko vozovnico kupili pri Adrii Airways, let pa je nato opravil romunski prevoznik Carpatair ali slovaški Go2Sky. V podobni dilemi se je znašel tudi nemški potnik, ki je pri prevozniku TUIfly kupil vozovnico za let Hamburg-Cancun, let pa je na podlagi pogodbe o zakupu letala s posadko dejansko opravila letalska družba Thomas Airways, kar je bilo navedeno tudi na vozovnici. Na potovanju pa je prišlo do velike zamude, zaradi katere je bil potnik upravičen do odškodnine. Potnik je zato pri letalski družbi Thomas Airways vložil zahtevek za izplačilo, letalski prevoznik pa je potnikovo zahtevo zavrnil z obrazložitvijo, da ni "dejanski letalski prevoznik", torej tisti, ki bi v skladu z Uredbo 261/2004/ES o pravicah letalskih potnikov moral plačati odškodnino v primeru zamude, daljše od treh ur, ali v primeru odpovedi leta. Prevoznik Thomas Airways je navedel, da bi moral potnik odškodnino zahtevati od družbe TUIfly, ki je prevzela operativno odgovornost za izvedbo leta.

Potnik po pravico na Sodišče EU

Nemški potnik je vztrajal in zadevo peljal vse do Sodišču EU, saj je nemško zvezno sodišče postavilo predhodno vprašanje o tem, kdo se šteje za dejanskega letalskega prevoznika. Sodišče EU je v sodbi zapisalo, da je dejanski letalski prevoznik družba, ki sprejme odločitev za izvedbo konkretnega leta, vključno z določitvijo njegove poti in ponudbo zračnega prevoza za zadevne osebe. Sprejetje take odločitve namreč pomeni, da ta letalska družba prevzame odgovornost za izvedbo leta, kar med drugim vključuje tudi morebitne odpovedi ali velike zamude ob prihodu. Zato letalske družbe, ki, kot je to v konkretnem primeru storila družba Thomson Airways, dajo v zakup letalo in posadko drugi letalski družbi, vendar ne prevzamejo operativne odgovornosti za let, ni mogoče šteti za dejanskega letalskega prevoznika po uredbi, v zvezi s tem pa tudi ni pomembno, da je na potrdilu o rezervaciji leta, ki je bilo izdano potniku, navedeno, da let opravi določena družba.

Potnik mora biti obveščen

Informacijo o tem, kateri letalski prevoznik bo opravil let, mora letalska družba zagotoviti v skladu z Uredbo 2111/2005 o vzpostavitvi seznama Skupnosti o letalskih prevoznikih, za katere velja prepoved opravljanja letov v Skupnosti, in o informiranju potnikov v zračnem prometu o identiteti letalskega prevoznika. Ta namreč v 11. členu določa, da mora pogodbenik za zračni prevoz ob rezervaciji obvestiti potnika o identiteti letalskega prevoznika ali prevoznikov, ki bodo opravili let, ne glede na način, na katerega je bila rezervacija narejena.